Audiohobby.pl

Upgrade gramofonu unitry

Zdzislav

  • 256 / 6102
  • Zaawansowany użytkownik
12-11-2008, 20:43
Z nudów( i braku środków na coś ambitniejszego) wpadłem na pomysł małego upgradu gramofony unitry bernard 460.

Co myślicie o tym pomyśle.  Nie znam sie za bardzo ( jeszcze ) na budowie gramofonów, ale ucze sie szybko:)

Co chciał bym zrobic:

- nowa masywna plinta( dobrze piszę?)
- Wymiana kabli w ramieniu
-oczywiście nowa wkładka( w tej chwili mf 104 w swietnym stanie - okazuje sie ze bardzo mało uzywana)
-poprawa zasilania -wieksze kondy i te sprawy
-wywalenie trafa na zewnątrz.


Moglibyście mi coś jeszcze zaproponować?Poprosiłbym jakieś sugestie na temat wkładki, plinty

Podoba mi sie ten gramofon, bo jest zrobiony całkiem solidnie, posiada na przykład całkiem solidny talerz.
Wpadłem na ten pomysł bo na razie nie mam kasy na jakiegoś thorensa, a przy okazji nauczyłbym sie co w trawie piszczy. jako ze będzie to pierwszy gramiak który "dotknę" więc jak ulał pasuje tani model, który jak sie uszkodzi to nie bedzie płaczu :)

Zdzislav

  • 256 / 6102
  • Zaawansowany użytkownik
12-11-2008, 20:47
i fotki plinty

andrzej analogowy

  • 127 / 6098
  • Aktywny użytkownik
13-11-2008, 10:21
Pomyśl o innym ramieniu i wyprowadzeniu silnika na zewnątrz.Wymiana kabelków to ostatnia rzecz jaką należy zrobić..
andrzej analogowy

Zdzislav

  • 256 / 6102
  • Zaawansowany użytkownik
13-11-2008, 18:59
Z silnikiem chyba nie będzie tak łatwo, bo silnik przenosi obroty za pośrednictwem gumki na plastikowy talerz i wszystko to znajduje się pod talerzem głównym w obrębie obwodu tego talerza. Czyli  w wywaleniu silnika na zewnątrz przeszkadza rant talerza.  nie będzie za łatwo

A kabelki wymieniłem wczoraj:) na srebro w teflonie, bo miałem trochę na zbyciu

Gabriel

  • 1229 / 5900
  • Ekspert
13-11-2008, 22:34
@ZdzislavMożesz zacząć od wykonania "podstawowych" czynności. Sprawdź moje posty ze strony:http://audiohobby.pl/topic/4/321/45ale wzoruj się na schemacie Twojego gramofonu.
Gab ^..^   ^..^   ^..^

Zdzislav

  • 256 / 6102
  • Zaawansowany użytkownik
14-11-2008, 00:00
Gabrielu, czyli:

>Warto wstawić coś na ultrajasnej diodzie LED > dodatkowo zmniejszą się brumy od świetlówki (230V)

Tzn w zamian za świetlówkę wstawić ultra jasną diodę diodę,  co polepszy stabilność obrotów,

>to pozostaje jeszcze np. wymiana kondensatorów w generatorze. Tym z prawej strony schematu (tutaj nie pokazany na Twoim obrazku). Ich chyba nie wymieniłeś? A to głównie one odpowiadają za obroty

Czyli wymieniam wszystkie kondy, i w szczególności zwaracam uwagę na tego od generatora. Poj. muszą być te same? Czy lepiej coś w tej kwestii poprawić?

Co do kondów w zasilaniu to wywaliłem 2 po tysiaku i wstawiłem jeden 22 tysiące mikro , a taki miałem, nówke sztuke nie śmiganą to skorzystałem :) Co prawda mam jeszcze jeden ale chyba to juz by byla przesada...



Gabriel

  • 1229 / 5900
  • Ekspert
14-11-2008, 03:20
@Zdzislav">Warto wstawić coś na ultrajasnej diodzie LED > dodatkowo zmniejszą się brumy od świetlówki (230V)"Tak, warto wstawić ultra-jasnego LED\'a czy nawet 2 LED\'y ze strumieniem światła skierowanym w jeden punkt - na paski talerza - w miejsce świetlówki - stroboskopu do ustawiania prędkości - ale dodatkowo potrzeba te LED\'y zasilić z generatora o częstotliwości 50 Hz. Tylko wtedy mamy możliwość dokładnej regulacji prędkości obrotowej talerza. Jeżeli podmienimy świetlówkę na LED\'a z rezystorem i nadal będziemy zasilać to napięciem sieci (z uzwojenia wtórnego transformatora ! dla bezpieczeństwa) wówczas nadal będziemy mieć wahnięcia prędkości...
********************
"Czyli wymieniam wszystkie kondy, i w szczególności zwaracam uwagę na tego od generatora. Poj. muszą być te same? Czy lepiej coś w tej kwestii poprawić?"Nie mam schematu od GS460, ale pojemności kondensatorów elektrolitycznych w głównym zasilaczu - o ile nie będziesz go przerabiał na nowy stabilizowany -  to pojemności można zwiększyć - na schemacie wstawionym przeze mnie będą to kondensatory oznaczone  niebieskimi kropkami.
Najlepiej gdybyś miał schemat do GS460.... jeszcze poszukam.Pozostałe kondensatorki - mają mieć te same pojemności jak te, które są już na płytce - unikniesz niespodzianek w stylu "Zastrzega się możliwość zmian na schemacie"......Kondensatorek zaznaczony czerwoną kropką musi mieć tą samą wartość pojemności jak oryginalny na płytce. Jeżeli stary kondensatorek/kondensatorki (tutaj elektrolityczny) podeschnie a ogólnie zmieni swą pojemność - wówczas zmieni sie częstotliwość "generatora wzorcowego" - można to zauważyć np. po tym że dla uzyskania stabilnych obrotów 33 1/3 pokrętło od regulacji prędkości nie jest ustawione na "0". Oczywiście jeżeli rezystory nie są ukruszone i mają wartość rezystancji mieszczącą się w normie."Co do kondów w zasilaniu to wywaliłem 2 po tysiaku i wstawiłem jeden 22 tysiące mikro , a taki miałem, nówke sztuke nie śmiganą to skorzystałem :) Co prawda mam jeszcze jeden ale chyba to juz by byla przesada..."Jeżeli wstawiłeś ten o wartości 22000 µF w miejsce tych 2 - super, bardzo dobrze, jednak zauważ że za nimi masz 2 równolegle połączone rezystory (dla mocy) i dalej kolejny kondensator elektrolityczny -> te rezystory z kondensatorem robią za dodatkowy filtr zasilania reszty i tym samym warto też zwiększyć wartość pojemności tego kondensatora, na moim schemacie ma on 100 µF/16V. Zwiększenie jego pojemności wpłynie baardzo  delikatnie na obroty ale je ustabilizuje. Jego też warto wymienić.Pamiętaj tylko o napięciach kondensatorów - aby nie były mniejsze niż te użyte, choć te użyte często są na styk. Warto wstawić kondensatory na wyższe napiecia. Zamiast na 16V warto wstawić na 35V czy nawet na 50V. Nie będzie to żadną przesadą.Na samym spodzie po lewej stronie schematu jest kondensator C10. Oryginalnie na schemacie wygląda to jak "nie kondensator" :)) Stąd poprawiłem na zielono :))***********************************
Jeszcze raz kolorowe oznaczenia od lewej:świetlówka - zółty - w przypadku zamiany na ultrajasnego LED\'a ona znika a LED zasilany jest z oddzielnego generatora 50Hz zasilanego niskim napięciem.Niebieskie - elektrolity do wymiany na większe.Na zielono zaznaczyłem napięcia "+" i "masa -" w układzie - to tak w razie gdybyś chciał wymieniać żarówki na ultrajasne LED\'y - wtedy podpinasz się w te miejsca i dodatkowo obliczasz jasność LED\'a  - dobierasz wartość dodatkowego rezystora wpietego w szereg z LED\'em w celu ustawienia wartości prądu płynącego przez LED\'a.żaróweczki są oznaczone na różowo, ta z lewej jest od "śmigła" - to wraz ze śmigłem i fotorezystorem jest ""miernik obrotów"" silnika
żaróweczka z prawej strony odpowiada za autostop.
Ten układ autostopu i jednocześnie wyzwalania "generatora" zrobili po kosztach........ :))
Jak i wszystko/wszystkie "belt drive"......Te dwie zaznaczone na różowo żaróweczki mają być zasilane napięciem stałym.  LED w miejsce "stroboskopu" - z generatora 50Hz.Po wymianie kondensatorów raczej na pewno czeka Ciebie regulacja całego układu. W przytoczonym wcześniej przeze mnie poście opisałem jak to zrobić :)
Powinno działać ;)
**************************Tutaj na szybko znalazłem "ogólnie" o multiwibratorach: stabilnych i niestabilnych - tak "ad" pojemności:http://en.wikipedia.org/wiki/MultivibratorBardzo fajny opis/animacja tego co się dzieje w ww:
http://www.falstad.com/circuit/e-multivib-a.html
http://www.falstad.com/circuit/e-multivib-mono.htmlGab
 ^..^   ^..^   ^..^

Gabriel

  • 1229 / 5900
  • Ekspert
14-11-2008, 03:44
Jeszcze małe sprostowanie:"Tutaj na szybko znalazłem "ogólnie" o multiwibratorach: stabilnych i niestabilnych - tak "ad" pojemności:""stabilnych i niestabilnych" powinno być ujęte w nawias :)) Rzecz po imieniu nazywa się monostabilny/astabilny/bistabilny.
Chodzi o "stany przewodzenia/nieprzewodzenia" danych tranzystorów w danym momencie w danym układzie.
"stabilny i niestabilny" - to już odnośnie danych "warunków pracy" danego tranzystora w danym układzie.;)
Gab ^..^   ^..^   ^..^

Zdzislav

  • 256 / 6102
  • Zaawansowany użytkownik
18-11-2008, 11:32
po wymianie kabelków w ramieniu wyszła kupa. Jak pisałem te kabelki sa w teflonie, a materiał ten jest dosyć sztywny. Przez to kabelki te usztywniają prace ramienia( w miejscu w którym wychodzą z ramienia poruszają sie razem z nim)   Ramie jest sztywne i ruch po łuku jest utrudniony co skutkuje odtwarzaniem jednego fragmentu płyty w kółko. :/