Audiohobby.pl
Audio => Magnetofony kasetowe => Magnetofony => DUAL => Wątek zaczęty przez: Michal_LDZ w 20-10-2025, 12:09
-
Otóż i wziąłem się za jeden egzemplarz.
Sprzęt ma swój urok.
-
Warto zwrócić uwagę na pasmo przenoszenia dla podwójnej prędkości przesuwu taśmy.
W moim egzemplarzu, przed serwisem mechanizmu, poziom WRMS wynosi 0,05%.
Mechanizm jest zapieczony, tzn. taśma jest odtwarzana, ale np. wolno przewija. Po wciśnięciu stop, mechanizm nie opuszcza głowicy. Lewy capstan ma bardzo duży luz (wałek wysuwa się o ok. 1-2 mm).
Póki co rozebrałem, jak mogłem, wyczyściłem obudowę (front i kasetę) i czekam na bardziej doświadczonego Kolegę (ja nie będę wymieniał nazwiska).
Sądząc po stanie mechanizmu, ogólnym wyglądzie środka, a nawet siły, którą musiałem użyć*, żeby odkręcić śrubki obudowy, sądzę, że mój egzemplarz nie był nigdy otwierany.
*siły oraz śrubokrętu - i niech ktoś mi powie, że budowlany zestaw makity nie przydaje się do o precyzyjnej elektroniki!
Tutaj filmik z ogólnego wyglądu:
-
No bardzio ładnie, bardzio ładnie.....
-
Duale są bardzo niedoceniane, ze względu na braki w "kręceniu" gałkami... ;-)
-
Duale są bardzo niedoceniane, ze względu na braki w "kręceniu" gałkami... ;-)
Oj tam. Tutaj jest jedna gałka.
Za to te wycieraczki….
-
No tak, wskaźniki Dual ma ładnie.
-
Mam kłopot z kilkoma rzeczami w tym magnetofonie. M.in. mocno nagrzewa się cała obudowa. Zidentyfikowałem jedno ze źródeł. To jest rezystor oznaczony na schemacie R301. Temperatura po kilku minutach od włączenia urządzenia to ok. 73 st.C. (Pomierzone termoparą i multimetrem).
Pomierzona rezystancja wynosi 3,22 Ohm.
Czy wystarczy wymienić rezystor, czy szukać innej przyczyny? (Czy jedno i drugie)
-
Czy takie foliaki powinny być wymienione?
-
na schemacie ma inną wartość, poza tym zasila tylko żarówki = TO LAMP
Może jest uszkodzony? sprawdź zasilanie po nim co idzie.
Po drugie do sprawdzenia są kondy w zasilaczu, na pewno:
C 319, 308, 336 , ponadto też C 311,312,310 i 309 się przyda.
Dodatkowo nie zawadziło by sprawdzić kondy na diodach prostowniczych C 302 - 307.
Po tylu latach warto zacząć od zasilacza, bo tak.
Warto pomierzyć ciepłotę tranzystorów zasilaczy i pomierzyć wartości czy są w granicach tolerancji,
a także innych jeśli się grzeją nadmiernie gdzieś na płycie.
-
Jeśli dobrze widzę, to ten rezystor powinien mieć 15 Ohm, wylutuj i sprawdź ile ma w rzeczywistości. Bo jak zostało napisane może padł.
Ja bym zaczął jak napisałem Hammer od zasilania, sprawdził napięcia i elektrolity - czy wręcz je wymienił aby mieć spokój.
Złącza P310, P311
-
Odpowiedziałem koledze na PRV ale ........ z praktyki należy wszystko mierzyć i sprawdzać bo wartości elementów na płycie mogą się czasem różnić od wartości schematowych i w instrukcjach jest to napisane.
Więc w tym przypadku zmierzmy napięcie na żarówkach po rezystorze teraz, jeśli jest takie jak nominalnie żarówek albo poniżej to jest ok, jak jest za duże to dopiero działamy.
Takie rezystory zazwyczaj się grzeją i są spotykane najczęściej w kaseciakach, wzmacniaczach i tunerach, nawet cd czy dvd, im większa różnica napięć na nich i pobór prądu to grzanie jest większe.
Ale czy 73 st to dobrze... nie wiem.
Wiem za to że trzeba sprawdzić zasilacze czy jakieś kondy nie mają upływności, bo stabilizatory czy tranzystory w nich mogą się grzać więcej niepotrzebnie.
A jak obudowa nie ma wentylacji dobrej to się wszystko kisi w środku
-
Odpowiedziałem koledze na PRV ale ........ z praktyki należy wszystko mierzyć i sprawdzać bo wartości elementów na płycie mogą się czasem różnić od wartości schematowych i w instrukcjach jest to napisane.
Więc w tym przypadku zmierzmy napięcie na żarówkach po rezystorze teraz, jeśli jest takie jak nominalnie żarówek albo poniżej to jest ok, jak jest za duże to dopiero działamy.
Takie rezystory zazwyczaj się grzeją i są spotykane najczęściej w kaseciakach, wzmacniaczach i tunerach, nawet cd czy dvd, im większa różnica napięć na nich i pobór prądu to grzanie jest większe.
Ale czy 73 st to dobrze... nie wiem.
Wiem za to że trzeba sprawdzić zasilacze czy jakieś kondy nie mają upływności, bo stabilizatory czy tranzystory w nich mogą się grzać więcej niepotrzebnie.
A jak obudowa nie ma wentylacji dobrej to się wszystko kisi w środku
Tak, dziękuję. Pytałem innego użytkownika tego magnetofonu. U niego nic się nie grzeje. Ale nie mierzył nic w środku.
-
Jeśli dobrze widzę, to ten rezystor powinien mieć 15 Ohm, wylutuj i sprawdź ile ma w rzeczywistości. Bo jak zostało napisane może padł.
Ja bym zaczął jak napisałem Hammer od zasilania, sprawdził napięcia i elektrolity - czy wręcz je wymienił aby mieć spokój.
Złącza P310, P311
Wylutowalem ten rezystor.
Po wylutowaniu ma 15 Ohm, czyli zgodnie z serwisówką.
Przyczyną jest inna, szukam wg wskazówek Hammera.
-
Czy takie foliaki powinny być wymienione?
Nie trzeba ich ruszać.
-
Widziałem już w kilku magnetofonach, że jeden rezystor ograniczał napięcie dla całego lub nawet dwóch (w kopiarkach) mechanizmach, co skutkowało jego bardzo dużym nagrzewaniem. Tak było w wielu konstrukcjach starszych, z początku lat 80-tych.
Rozwiązaniem jest danie opornika o większej mocy, choćby ceramika lub takiej samej mocy ale kilku w podłączeniu równoległym. Tylko wtedy jak masz 15 omów i chcesz podłączyć powiedzmy 3 sztuki, to trzeba dać o trzy razy większym oporze - czyli w tym przypadku byłoby trzy oporniki 45/47 omów. Rozłoży się w ten sposób wydzielanie ciepła na wszystkie oporniki.
-
na schemacie ma inną wartość, poza tym zasila tylko żarówki = TO LAMP
Może jest uszkodzony? sprawdź zasilanie po nim co idzie.
Po drugie do sprawdzenia są kondy w zasilaczu, na pewno:
C 319, 308, 336 , ponadto też C 311,312,310 i 309 się przyda.
Dodatkowo nie zawadziło by sprawdzić kondy na diodach prostowniczych C 302 - 307.
Po tylu latach warto zacząć od zasilacza, bo tak.
Warto pomierzyć ciepłotę tranzystorów zasilaczy i pomierzyć wartości czy są w granicach tolerancji,
a także innych jeśli się grzeją nadmiernie gdzieś na płycie.
Sprawdziłem rezystor: 15 Ohm.
Transformator ma napięcia jak w załączonym opisie.
Nie mogę nigdzie znaleźć informacji, ile powinien mieć.
-
? Ale dolny zasilacz nie ma odczepu do masy w środku więc zasilanie zmienne z trafa mierzymy między punktami B-B trafa czyli napięcie wchodzące a na złączce 1-2 mierzysz napięcie po rezystorze.
Nie wiem czemu sie grzeje, może jakaś żarówka padła ma zwarcie ?
-
? Ale dolny zasilacz nie ma odczepu do masy w środku więc zasilanie zmienne z trafa mierzymy między punktami B-B trafa czyli napięcie wchodzące a na złączce 1-2 mierzysz napięcie po rezystorze.
Nie wiem czemu sie grzeje, może jakaś żarówka padła ma zwarcie ?
Dzięki za podpowiedzi.
Pomierzyłem, jest 16V na wyjściu z trafo B-B i 16V na pinach.
Chyba jest kłopot z żarówką, bo rzeczywiście, jak rozłączyłem moduł z podświetleniem, rezystor przestał się nagrzewać.
Na razie skupiam się na mechanice, a do reszty wróćę.
-
? Ale dolny zasilacz nie ma odczepu do masy w środku więc zasilanie zmienne z trafa mierzymy między punktami B-B trafa czyli napięcie wchodzące a na złączce 1-2 mierzysz napięcie po rezystorze.
Nie wiem czemu sie grzeje, może jakaś żarówka padła ma zwarcie ?
Dzięki za podpowiedzi.
Pomierzyłem, jest 16V na wyjściu z trafo B-B i 16V na pinach.
Chyba jest kłopot z żarówką, bo rzeczywiście, jak rozłączyłem moduł z podświetleniem, rezystor przestał się nagrzewać.
Na razie skupiam się na mechanice, a do reszty wróćę.
Mechanika ogarnięta.
Ależ ten magnetofon pięknie gra.
Nawet z moim Onkyo TX-41 i Cantonami GLE 45.
Teraz jeszcze podświetlenie wskaźników, czyli identyfikacja przyczyn nagrzewającego się rezystora w obwodzie.
-
No a gdzie są sweet fotki złomka? :)
-
No a gdzie są sweet fotki złomka? :)
Będą, jak uruchomię podświetlenie wskaźników.
Bo teraz "tylko" gra, ale zupełnie nie wygląda. :)
-
Wracając do tematu żarówek....
Zdjęcie w załączeniu.
16V na pinach, a 12V (x3) na żarówkach?
Po drodze jest dioda prostownicza D 302 GI 2W02.
W porównaniu do D301, ta dioda ma symbol lekko ... ciemny, jakby od przegrzania.
Czy jest możliwe, że jednak padnięty jest transformator i zamiast na wyjściu B-B mieć 12 V, to ma 16V?
Nie mogę nigdzie znaleźć parametru tego trafo.
-
nie ma tam żadnej diody po drodze popatrz na schemat.
Na żarówki idzie napiecie zmienne po bezpieczniku i rezystorze 301.
Jeśli Ci się ta dioda nie podoba to pomierz, zmień
-
Wracając do tematu żarówek....
Zdjęcie w załączeniu.
16V na pinach, a 12V (x3) na żarówkach?
Starsze konstrukcje miały takie "gorące" rozwiązania. Jak podawałem wcześniej przykład zmniejszania zasilania dla dwóch napędów, tak tutaj jest historia z podświetleniem. Opornik zbija sporo to i się grzeje. Daj ceramika 15 ohm 5W (https://allegro.pl/oferta/rezystor-15-ohm-5w-cermetowy-za-5szt-opornik-10727173254), będzie się znacznie mniej nagrzewał. Jeśli coś więcej wyjdzie, to i tak wyjdzie, a wymiana opornika nie zaszkodzi.
-
nie ma tam żadnej diody po drodze popatrz na schemat.
Na żarówki idzie napiecie zmienne po bezpieczniku i rezystorze 301.
Jeśli Ci się ta dioda nie podoba to pomierz, zmień
Starsze konstrukcje miały takie "gorące" rozwiązania. Jak podawałem wcześniej przykład zmniejszania zasilania dla dwóch napędów, tak tutaj jest historia z podświetleniem. Opornik zbija sporo to i się grzeje. Daj ceramika 15 ohm 5W (https://allegro.pl/oferta/rezystor-15-ohm-5w-cermetowy-za-5szt-opornik-10727173254), będzie się znacznie mniej nagrzewał. Jeśli coś więcej wyjdzie, to i tak wyjdzie, a wymiana opornika nie zaszkodzi.
Czyli wygląda na to, że niepotrzebnie robię zamieszanie, bo tak miało być?
-
A co sądzicie o takim zakupie?:
Zestaw kondensatorów - ebay (https://www.ebay.pl/itm/267439096926?var=567216818896)
Warto kupić taki zestaw?
Bo rozumiem, Hammer, że zalecasz wymianę wszystkich kondensatorów?
-
Najbardziej narażone są na starzenie się elektrolity i od tego się zaczyna, najpierw uszkodzone, wylane, potem małe pojemności, next takie co są przy radiatorach które grzeją się, next blokujące zasilania poszczególnych stopni, a na koniec największe zasilacza głównych.
Po wymianach warto poczekać jak się uformują i wygrzeją i sprawdzić kalibracje.
W przypadku toru audio głównego najczęściej paruje wszystkie wartości kanałami.
Potem mozna zająć się jak kto chce pozostałymi kondami jak ktoś ma siłę..........
Tu jest zestaw dedykowany.....tani nie jest, czy taniej wyjdzie samemu poskładać ?
-
Najbardziej narażone są na starzenie się elektrolity i od tego się zaczyna, najpierw uszkodzone, wylane, potem małe pojemności, next takie co są przy radiatorach które grzeją się, next blokujące zasilania poszczególnych stopni, a na koniec największe zasilacza głównych.
Po wymianach warto poczekać jak się uformują i wygrzeją i sprawdzić kalibracje.
W przypadku toru audio głównego najczęściej paruje wszystkie wartości kanałami.
Potem mozna zająć się jak kto chce pozostałymi kondami jak ktoś ma siłę..........
Tu jest zestaw dedykowany.....tani nie jest, czy taniej wyjdzie samemu poskładać ?
Ok, muszę to rozważyć.
Samemu na pewno taniej.
Dzięki za podpowiedzi.
-
A co sądzicie o takim zakupie?:
Zestaw kondensatorów - ebay (https://www.ebay.pl/itm/267439096926?var=567216818896)
Warto kupić taki zestaw?
Moim zdaniem nie warto. Drogo a I kondy wcale nie jakieś super. Sam złożysz taki set i jeszcze Ci zostaną na zapas.
-
A co sądzicie o takim zakupie?:
Zestaw kondensatorów - ebay (https://www.ebay.pl/itm/267439096926?var=567216818896)
Warto kupić taki zestaw?
Moim zdaniem nie warto. Drogo a I kondy wcale nie jakieś super. Sam złożysz taki set i jeszcze Ci zostaną na zapas.
Tak jak pisze Paweł. Ponadto takie "sety" są trochę niepewne. Ponieważ czasami zachodzą zmiany w konstrukcji (fabryczne modyfikacje) a na jakiej podstawie sprzedawca wybierał te kondensatory to też niewiadomo.
-
Poczytałem jego aukcje, popatrzyłem i komponenty ma całkiem porządne, nie są to idiotyczne highendy, ale całkiem przyzwoite części jakie i u nas sie stosuje, tutaj krytykować nie ma co bo to kompletny zestaw, kupujesz, wymieniasz, ustawiasz i wuala.
ale ..... kazdy z nas ma żyłke samosi i samo sie dobiera..... HAHAHHAHA
W Polsce to jest kult nichikonów..... ale są standardowe i lepsze-droższe, a na świecie jest jeszcze pare innych firm, kondy Panasonica są całkiem dobre, a Wima to standard lepszej klasy.
-
Jestem zdania, że na zestaw to trochę szkoda kasy. Dopłacamy marżę dla kolejnego pośrednika.
Spis części, Digikey, Mouser czy TME zamówienie i za 3 dni jest w domu. Powyżej 200zł przesyłka w cenie. I w zasadzie pewność, że nie zalicza się podróby.
Jest jeszcze jeden aspekt - nie sparują się albo jeden będzie uwalony albo samemu się coś uszkodzi i znów zabawa i wracamy do sklepu :)
-
Zamawianie to pikuś, weź potem wymień te prawie 100 kondensatorów, skąd na to czas ?
No i aby to wszystko potem wstało ;)
Takie coś można robić tylko ze sprzętem, z którym chce się zostać na bardzo długo.
-
czas ? dobra mocna lampka , okulary powiększające , reszta do spania i nocka sobie leci.
Najlepiej robić etapami, np blok zasilania i sprawdzenie, blok bias itd........
-
Póki co, za radą RetroTape, zamówiłem rezystor 5W
Przy okazji zrobiłem jeden eksperyment: po wpięciu jednej żarówki 12V 100mA, rezystor nagrzewał się wolniej i słabiej.
-
15 Ohm 5 W, ceramiczny zainstalowany.
Dalej bardzo nagrzewa się.
Muszę wymyślić jakiś radiator.
-
Który trż się będzie nagrzewał i tak w kółko.
Jeśli wszystko jest sprawne nie ma co płakać, niektóre kaseciaki tak miały, te starsze np Technics M45 też się grzeje.
-
Który trż się będzie nagrzewał i tak w kółko.
Jeśli wszystko jest sprawne nie ma co płakać, niektóre kaseciaki tak miały, te starsze np Technics M45 też się grzeje.
Masz rację.
Ta fiksacja na chłodzenie wzięła się z komputerów. Chłodno znaczy szybko. (W uproszczeniu)
W audio pewnie pomaga zachować żywotność sąsiadujących podzespołów.
Dzięki za całą pomoc!
Na razie przygrywa mi Lou Reed z FeCr Sony.
I cholerka, jest niedziela. Więc trzeba coś odpocząć.
-
Opornik o większej mocy ma znacznie większą powierzchnię odprowadzenia ciepła, przez co sam element jest dużo chłodniejszy, a to oznacza jego większą żywotność i brak niepotrzebnego nagrzewania wszystkiego dookoła siebie. Jak działają elementy, które bardzo mocno się grzeją widać najlepiej na tranzystorach. Odbarwiona od temperatury PCB, skrócona żywotność kondensatorów znajdujących się obok i w zasadzie wszystkich elementów. Temperatura zbyt wysoka nie jest korzystna i skraca żywotność elementów elektronicznych w znacznym stopniu. Mówimy tutaj o nagrzewaniu się czasem do okolic 100 stopni więc jest z czym walczyć. Wymiana tego rezystora na większy i mocniejszy ma jak najbardziej uzasadnienie.
-
Dokładnie jak napisał Hammer. Niektóre tak mają.
Ostatnio w jednym z Pionierów jest 7W olbrzymi szary rezystor. Grzeje się jak cholera, palcem nie dotkniesz. Też mierzyłem temperaturę i wychodziło koło 80C.
Także nawet jej wymienisz na większy to temperatura wcale aż tak nie spadnie. Taka widocznie konstrukcja obwodu.
Możesz sobie pomóc radiatorem lub dokleić rezystor do tylnej ścianki decka.
-
Zastanówmy się zatem co by było gdyby był tam znacznie mniejszy powierzchniowo rezystor ? Pewnie w ogóle by nie wytrzymał.
Ostatnio robiłem JVC KD-W5 i miał on spalony rezystor 30 Ohm 2W, który ograniczał napięcie do napędów. Wymieniłem na ceramika 5W i temperatura jest ledwo zauważalna.
Trochę to jest tak jak z chłodzeniem procesorów, szczególnie starych. Taki Athlon XP, może mieć mały radiator, który nagrzeje się jak diabli, ale najczęściej były tam radiatory które miały po 0,5kg. Można powiedzieć, że jeden i drugi się nagrzeją, tylko jeden będzie miał 90 stopni, a drugi 55. Taka to różnica.
-
Opornik o większej mocy ma znacznie większą powierzchnię odprowadzenia ciepła, przez co sam element jest dużo chłodniejszy, a to oznacza jego większą żywotność i brak niepotrzebnego nagrzewania wszystkiego dookoła siebie. Jak działają elementy, które bardzo mocno się grzeją widać najlepiej na tranzystorach. Odbarwiona od temperatury PCB, skrócona żywotność kondensatorów znajdujących się obok i w zasadzie wszystkich elementów. Temperatura zbyt wysoka nie jest korzystna i skraca żywotność elementów elektronicznych w znacznym stopniu. Mówimy tutaj o nagrzewaniu się czasem do okolic 100 stopni więc jest z czym walczyć. Wymiana tego rezystora na większy i mocniejszy ma jak najbardziej uzasadnienie.
Ten 5W rezystor wolniej się nagrzewa, ale temperatura jest nadal wysoka (nie mam przy sobie termopary, nie mogę zmierzyć). Ciężko przytrzymać palec, dłużej niż ułamek sekundy.
Natomiast ze względu na wielkość jest bardzo blisko sąsiadujących elementów. Ten poprzedni 2W jednak był mniejszy i przez to oddalony od sąsiadów.
Druga zaleta nowego, 5W rezystora jest taka, że ma kształt, do którego będzie łatwiej przymocować radiator.
Pomysł mam taki, że zrobię radiator w kształcie L i przymocuję go do obudowy/tylnej ścianki. W zasadzie cała ta blacha będzie wówczas odbierała ciepło.
Zobaczymy w praktyce.
-
Ja przeważnie nie mocuję większego rezystora dokładnie w miejscu starego na PCB, a korzystam z jego długich nóżek i zwieszam go nieco w powietrzu. Zdarzało się też, ze po prostu przenosiłem go za pomocą kabelków w zupełnie inne miejsce w obudowie i wtedy można go przymocować do jakiegoś elementu dodatkowo odbierającego ciepło czy dodając dodatkowy radiator.
-
Może są żarówki na większe napięcie zasilania o podobnych gabarytach?
Może zastosować jakiś stabilizator np od chińczyków mały moduł i dać diody......pomyśleć można, trzymanie się "oryginału" może być frustrujące.
W X1 mam radiator w poprzek kaseciaka, są 4 stabilizacje na nim i jest ciepły na tyle że to czuć mocno.
a jakby dać 2 rezystory?
-
Ja przeważnie nie mocuję większego rezystora dokładnie w miejscu starego na PCB, a korzystam z jego długich nóżek i zwieszam go nieco w powietrzu. Zdarzało się też, ze po prostu przenosiłem go za pomocą kabelków w zupełnie inne miejsce w obudowie i wtedy można go przymocować do jakiegoś elementu dodatkowo odbierającego ciepło czy dodając dodatkowy radiator.
2W miał dłuższe nóżki. Ten 5W ma stosunkowo krótkie, krótsze niż poprzednik. Dlatego musiałbym ew. coś dolutować.
Z tym przeniesieniem to dobry pomysł. Gdyby go tak przymocować bezpośrednio do obudowy… byle nie w miejsce, które przez przypadek można dotknąć. Mam jeden pomysł…
Póki co Grand Funk Railroad, Sony UCX. :)
-
Może są żarówki na większe napięcie zasilania o podobnych gabarytach?
Może zastosować jakiś stabilizator np od chińczyków mały moduł i dać diody......pomyśleć można, trzymanie się "oryginału" może być frustrujące.
W X1 mam radiator w poprzek kaseciaka, są 4 stabilizacje na nim i jest ciepły na tyle że to czuć mocno.
a jakby dać 2 rezystory?
Podpowiesz jakie te rezystory, ew. żarówki?
Muszę Wam powiedzieć, że obrastam w rezystory. Potrzebuję jeden, ale można kupić minimum 10 i to za jakieś kilka złotych.
Więc jeśli mogę użyć np 15 Ohm 5W lub 2W, lub 10 Ohm 3W (które kupiłem do Yamahy i przyszło 50! sztuk), to jeszcze chętniej powalczę.
-
Michał, nie bierz jeńców i nie pitol się tańcu :) :)
Przyklej na termopada z klejem takiego smoka jak na zdjęciu do ścianki bocznej, a z płytki pociągnij przewody. Ten akurat ma inną rezystancję niż potrzebujesz ale coś znajdziesz. Kosztuje z 10 zł.
Będziesz spał spokojnie i zmniejszysz rachunki za ogrzewanie :)
Wg mnie wydzielania ciepła nie unikniesz (bez zmiany np na ledy czyli pobierając mniej prądu) co wynika z praw fizyki. Kwestia tylko jak to ciepło zostanie oddane. Jak napisali koledzy - zwiększysz powierzchnię chłodzenia, to po ustabilizowaniu się cieplnie układu będzie miała niższą temperaturę niż rezystor o mniejszej powierzchni.
-
Ja proponuje chłodzenie wodne z PC eta, lub zanurzenie w rtęci.
-
Michał, nie bierz jeńców i nie pitol się tańcu :) :)
Przyklej na termopada z klejem takiego smoka jak na zdjęciu do ścianki bocznej, a z płytki pociągnij przewody. Ten akurat ma inną rezystancję niż potrzebujesz ale coś znajdziesz. Kosztuje z 10 zł.
Będziesz spał spokojnie i zmniejszysz rachunki za ogrzewanie :)
Wg mnie wydzielania ciepła nie unikniesz (bez zmiany np na ledy czyli pobierając mniej prądu) co wynika z praw fizyki. Kwestia tylko jak to ciepło zostanie oddane. Jak napisali koledzy - zwiększysz powierzchnię chłodzenia, to po ustabilizowaniu się cieplnie układu będzie miała niższą temperaturę niż rezystor o mniejszej powierzchni.
Co, ja nie zrobię?! Ja nie zrobię?!
:)
Termopady akurat mam i chłodzie z Raspberry Pi też się znajdzie.
No żeby tak poprawiać japoński-niemieckich inżynierów.
W ZSRR wstawiliby porządne chłodzenie, a nie jakiś rezystorek.
W środę ciąg dalszy.
-
Ja proponuje chłodzenie wodne z PC eta, lub zanurzenie w rtęci.
I na to zasmażka. :)
-
O ludzie małej wiary!
Proszę bardzo!
Można? Można!
Spadek temperatury odczuwalny, a i obudowa ładnie rozprasza.
Na drugim zdjęciu, po prawej, konstruktorzy chłodzą tranzystory.
Zapomniałbym dodać: ABBA, Maxell UD.
-
od 22.10....3 strony a można było od razu ? hahhahahahah
-
od 22.10....3 strony a można było od razu ? hahhahahahah
Hehe! Ale za to ile postów! ;)
-
od 22.10....3 strony a można było od razu ? hahhahahahah
Hehe! Ale za to ile postów! ;)
Nie idźmy w tą stronę ;-) Ponieważ nie o ilość chodzi...