Audiohobby.pl
Audio => Magnetofony kasetowe => Magnetofony => Nakamichi => Wątek zaczęty przez: AUDIOTONE w 13-04-2025, 20:43
-
Złomka pozyskałem jakiś czas temu. Ogólnie to jest prawie sprawny... oczywiście "prawie" robi różnice ;-) haahah
Mechanika niby działa ale nie łapie azymutu głowicy zapisującej. Musiałem odłączyć silnik azymutu od płytki sterowania bo ciągle latał po całej skali i nic nie znajdował. Tymczasowo ustawiłem ręcznie azymut z tyłu mechanizmu i narazie jest git. Obroty trzyma w miarę, oczywiście idler i paski do wymiany. Brakuje nakładki na przełącznik TIMER. Dziwnie się zachowuje sygnał generatora od kalibracji 400Hz, dziwnie ... bo moduluje. A tak nie powinno być, wiem o tym że ma być bez modulacji. Coś jest uszkodzone w generatorze. To kolejna rzecz, i te rączki z drukarki 3D totalna kaszana... Poprzedni właściciel to zamontował. Oryginalnie magnetofon ma metalowe rączki lub boczne zaślepki (które są nie do kupienia). Będzie sporo pracy ze złomkiem.
Poniżej na video mój egzemplarz :
-
W oryginale była to wersja na 220V, więc na Europę. Zmanię napięcia już wykonałem wewnątrz na odczepach ale to pokaże w późniejszym czasie. Kilka dodatkowych zdjęć. Udało mi się zdobyć oryginalną serwisówkę i instrukcję obsługi.
Za jakiś czas będzie więcej działań z tym moim złomkiem, ale wpierw czeka Akai GX-9 i potem kolejny 670ZX.... ( na ostatnim foto ten bez rączek) ;-)
-
Te rączki nawet nie są obrobione po druku...
Z chęcią poobserwuję zmagania ze złomkiem
-
To fakt, do tego takie człowiek sprzedaje na jebaju za nie małą kasę. No cóż, będę szukał oryginałów lub może uda się trafić te boczne zaślepki. W co wątpię. Ale narazie ląduje i tak w poczekalni, ponieważ są inne do skończenia.
-
Jako że Akajce zrobione ;-)
To muszę się zająć złomkiem 670ZX do kompletnego remontu. To ten drugi bez rączek do rack-a 19". Wpierw jak go otrzymałem magnetofon nie dawał oznak życia. Mechanika brak odzewu, "capstany kręcą", brak reakcji na podany sygnał na wejście.
Stan lepszy od mojego ;-) I nie ma tych drukowanych rączek... tylko oryginalne boczne zaślepki.
Po założeniu paska funkcyjnego mechanika ożyła. Pasek kwadratowy o średnicy 37mm i 1.2mm.
Ale to tylko tyle, w dalszym ciągu nie było oznak życia toru audio. Po kilkunastokrotnym poruszeniu przełącznika MONITOR coś zaczęło się ukazywać. Wpierw lewy a potem prawy kanał plus ogromne trzaski. Po tymczasowym przepsikaniu kontaktem 60 i przemyciu IPą przełącznik zaczął pracować "poprawnie". Oczywiście należy mu się rozbiórka i mycie w myjce (to potem). Wpierw przed remontem chciałem magnetofon przywrócić do sprawności elektronicznej i mechanicznej. Po kilku próbach odczyt się obudził i nawet nagrywał przełączniki od rodzaju taśmy także do czyszczenia. Nie podawał jednego kanału w kalibracji 400Hz i nie działała automatyczna regulacja azymutu głowicy zapisującej. Problemem okazały się zimne luty na płytce kalibracji tuz nad zasilaczem. Po przelutowaniu magnetofon jest jakby pełni sprawny. Teraz można zabrać się za kompleksową naprawę i remont.
Wideo poniżej pokazujące co działa ;-)
Co jest do zrobienia:
- czyszczenie i ustawienie mechaniki także oczywiście nowe laski i idler (rolki wydają się w dobrym stanie, zresztą to oryginały Naka do dokładnego czyszczenia)
- wymiana pomarańczków
- wymiana wszystkich elektrolitów
- ustawianie automatu od azymutu i kalibracja układu kalibracji
- pełna kalibracja toru zapis-odczyt
W najbliższym czasie będę robił spis pomarańczków i elektrolitów. Będą także zdjećia z prac.
-
Kilka zdjęć po zdjęciu górnej pokrywy. cdn...
-
Azymut jest i tak w dopuszczalnym zakresie nastaw.
-
A myślałem, że w B100 był makaron... :) Spód można odkręcić czy trzeba wyciągnąć całą płytkę aby się dobrać do elementu?
Z opisu problemów z przełącznikami, to wygląda jakby długo stał nieużywany.
-
Ładniusie jest!
A na czym polega ta automatyczna kalibracja przy nagrywaniu? I co to daje?
-
A myślałem, że w B100 był makaron... :) Spód można odkręcić czy trzeba wyciągnąć całą płytkę aby się dobrać do elementu?
Z opisu problemów z przełącznikami, to wygląda jakby długo stał nieużywany.
Jak to w starszych Nakach jest dojście od dołu ;-) A co do stania to owszem, musiał stać długo. Ale rekordzistą jest 682ZX którego posiadam i ten stał nie ruszany przez ponad 25 lat...
Ładniusie jest!
A na czym polega ta automatyczna kalibracja przy nagrywaniu? I co to daje?
Automatyczne jest tylko ustawienie azymutu głowicy zapisującej. Podobnie jest w ZX-7 i ZX-9 tylko że tam ustawia się azymut ręcznie dla głowicy zapisującej. Ręcznie także ustawia się tylko Level dla 400Hz jak w zwykłem kalibracji z generatorem. (malutkie otworki pod wskaźnikami, pokazywałem to właśnie na video powyżej) Bias-u niestety niema regulowanego na zewnątrz panelu.
-
Zabrałem się za spisywanie pomarańczków. Na szczęście nie ma ich tutaj wiele.
Płyta główna :
C114 - 0.033uF (33nF)
C214 - 0.033uF (33nF)
C115 - 4700pF (4.7nF)
C215 - 4700pF (4.7nF)
C135 - 330pF
C235 - 330pF
C312 - 4700pF (4.7nF)
C313 - 4700pF (4.7nF)
C316 - 0.068uF (68nF)
Płyta przełączników:
C106 - 3000pF (3nF)
C206 - 3000pF (3nF)
C109 - 4700pF (4.7nF)
C209 - 4700pF (4.7nF)
C110 - 0.033uF (33nF)
C210 - 0.033uF (33nF)
C119 - 680pF
C219 - 680pF
C306 - 560pF
Mam porównanie między dwoma 670ZX i widzę ze ktoś w jednej grzebał i to ostro... Tą jedna udało mi się na szybko wskrzesić i jest prawie cała sprawna. Ale ta druga to nie łapie azymutu i ciągle mruga dioda od PLAY. No cóż będzie trzeba to rozgryźć. Ale z tym grzebaniem to wklejam foto tej uszkodzonej. Tak wygląda płytka logiki i zasilacza. Brak słów. Oznaczenie obok nazwy 670ZX (1) odnosi się do pierwszego 670Zx z uszkodzonym azymutem i rączkami z drukarki 3D. Zaś oznaczenie 670ZX (2) to 670ZX który jest "prawie sprawny i ma boczne zaślepki zamiast rączek do rack-a. Tak będzie jaśniej i każdy będzie wiedział co i jak. Ponieważ nr1. (1) był pierwszy zakupiony i tak też jest na filmach na YT. Pomarańczki będę chciał wymienić o obu razem. I to będzie w niedługim czasie. Może coś się zmieni w (1).
-
taki mały dodatek... z bliska ;-)
-
Łoooo, Panie. Dobrze, że palnikiem nie było grzane :)
-
Łoooo, Panie. Dobrze, że palnikiem nie było grzane :)
Sądzę, że właśnie dlatego są problemy z poprawną pracą niektórych układów. Zobaczymy w trakcie czyszczenia tego syfu.
-
Masakra tej płyty pcb, współczuję Wojtku grzebania po tym rzeźniku.
-
Da rade hehehehehe.
Przepraszam że mnie wesołość złapała. Kiedyś trafiłem na sprzęta który z fabryki tak podobnie to w całości wyszedł, poważnie.
Moczyłem i skrobałem patyczkami od dłubania w zębach ze trzy dni bo inaczej nie szło zlikwidować.
I to była firma znana, tyle że amerykańska hehehehe
-
Wojtku!
Podziwiam Cię. Chciałbym tak umieć.....))
U mnie szykuje się do roboty Toshiba PC-G 90AD. Będę musiał kogoś poprosić i cierpliwie czekać w kolejce.
-
Dziękuje koledzy za słowa otuchy. Jak zdjąłem dolną blachę od tego pierwszego to też mi ręce opadły. I sądzę że będzie sporo roboty z złomkiem. Ale za to, po powrocie z pracy zabrałem się za parowanie kondów do obu 670-tek naraz. Oczywiście zamiast pomarańczków. Udało mi się zgromadzić prawie wszystko, ale brakło tylko 4.7nF dla numeru (1). Już zamówione. Liczyłem, że uda mi się je ogarnąć za jednym razem z tymi pomarańczkami. Niestety. Będą niedługo jakieś zdjęcia z postępów prac. ;-) Musze tylko ogarnąć kilka spraw z wiązanych z "cyfrą" po dojściu docelowego DAC-a. I wracam do analogu. A cyfra będzie sobie brzęczeć w tle podczas napraw. Taki jest plan.
-
W zeszłą sobotę wymieniłem już wszystkie pomarańczki w obu 670-tkach. Brak tylko tych 4.7nF do numeru (1). Czekam na przesyłkę.
Dziś spisałem wszystkie elektrolity, porównując między sobą oba egzemplarze i to co jest w serwisówce. Ponieważ jak zwykle są różnice, ale o dziwo błędów brak. Już dziś nie chce mi się wpisywać listy kondów. Trochę tych elektrolitów jest. Ale postaram się to uczynić w najbliższym czasie.
-
Ok, przyszły brakujące 4.7nF do pierwszego 670ZX (1). Już oba 670ZX są po wymianie pomarańczków.
Poniżej wklejam listę wszystkich kondensatorów elektrolitycznych. Sprawdzonych w obu posiadanych magnetofonach i porównane z serwisówkami.
1. Płytka auto-azymutu.
C904 - 0.22uF/35V
C903 - 2.2uF/25V
C902 - 1uF/50V
C901 - 1uF/50V
C702 - 10uF/16V
C802 - 10uF/16V
C701 - 1uF/50V
C801 - 1uF/50V
2. Płytka zasilania i sterowania.
C419 - 330uF/16V
C425 - 2200uF/16V
C423 - 4700uF/16V
C433 - 1uF/50V
C434 - 3.3uF/50V
C437 - 0.47uF/50V
C415 - 1uF/50V
C421 - 10uF/16V
C442 - 0.22uF/50V
C443 - 0.22uF/50V
C422 - 1uF/50V
C412 - 3.3uF/50V
C413 - 3.3uF/50V
C416 - 4.7uF/25V
C426 - 6800uF/25V
C427 - 2200uF/25V
C446 - 1uF/50V
C459 - 1uF/50V Bi-Polar B.P.
C444 - 1uF/50V
C401 - 10uF/16V
C408 - 1uF/50V
3. Płytka licznika.
C453 - 1uF/50V
4. Płytka wewnątrz silnika capstanu.
C501 - 4.7uF/25V
-
5. Płyta główna audio.
C101 - 47uF/16V (AUDIO)
C201 - 47uF/16V (AUDIO)
C103 - 220uF/6.3V (AUDIO)
C203 - 220uF/6.3V (AUDIO)
C110 - 47uF/16V
C210 - 47uF/16V
C109 - 47uF/16V
C209 - 47uF/16V
C106 - 1uF/50V Bi-polar B.P. (AUDIO)
C206 - 1uF/50V Bi-polar B.P. (AUDIO)
C111 - 1uF/50V (AUDIO)
C211 - 1uF/50V (AUDIO)
C112 - 47uF/10V
C212 - 47uF/10V
C116 - 22uF/16V
C216 - 22uF/16V
C117 - 1uF/50V
C217 - 1uF/50V
C113 - 10uF/16V (AUDIO)
C213 - 10uF/16V (AUDIO)
C121 - 2200uF/6.3V
C221 - 2200uF/6.3V
C310 - 220uF/16V
C311 - 220uF/16V
C125 - 1uF/50V (AUDIO)
C225 - 1uF/50V (AUDIO)
C303 - 100uF/16V
C304 - 100uF/16V
C124 - 1uF/50V Bi-polar B.P. (AUDIO)
C224 - 1uF/50V Bi-polar B.P. (AUDIO)
C301 - 1000uF/16V
C302 - 1000uF/16V
C308 - 330uF/16V
C309 - 330uF/16V
C315 - 4.7uF/25V
C130 - 10uF/16V (AUDIO)
C230 - 10uF/16V (AUDIO)
C129 - 1uF/50V (AUDIO)
C229 - 1uF/50V (AUDIO)
C128 - 6.8uF/16V (AUDIO)
C228 - 6.8uF/16V (AUDIO)
C127 - 47uF/16V (AUDIO)
C227 - 47uF/16V (AUDIO)
C126 - 1uF/50V (AUDIO)
C226 - 1uF/50V (AUDIO)
C123 - 10uF/16V (AUDIO)
C223 - 10uF/16V (AUDIO)
C305 - 100uF/16V
C306 - 47uF/16V
C307 - 47uF/16V
C122 - 1uF/50V (AUDIO)
C222 - 1uF/50V (AUDIO)
6. Płytka przełączników.
C301 - 10uF/16V
C308 - 10uF/16V
C117 - 2200uF/6.3V
C217 - 2200uF/6.3V
C111 - 22uF/16V
C211 - 22uF/16V
C101 - 1uF/50V (AUDIO)
C201 - 1uF/50V (AUDIO)
C102 - 47uF/10V
C202 - 47uF/10V
C108 - 10uF/16V (AUDIO)
C208 - 10uF/16V (AUDIO)
C112 - 1uF/50V
C212 - 1uF/50V
C116 - 22uF/16V
C216 - 22uF/16V
C104 - 10uF/16V (AUDIO)
C204 - 10uF/16V (AUDIO)
C311 - 220uF/16V
C312 - 220uF/16V
C118 - 10uF/16V (AUDIO)
C218 - 10uF/16V (AUDIO)
Poszczególne kondensatory w torze sygnału są opisane jako (AUDIO), także i Bi-Polary. Reszta to kondensatory odsprzęgające lub w linii zasilania.
-
Cześć już zamówiłem i przyszła do numeru (2), tylko w nim będę robił pełny re-cap kondów. Numer (1) jest tylko po wymianie pomarańczków i płytka azymutu będzie re-capowana. Reszta kondensatorów z numeru (1) będzie sprawdzona wyrywkowo, chyba że będzie potrzeba wymiany. Zobaczymy jak będę robił re-cap (2) to wtedy wyjdzie co i jak.
-
Trochę tego będzie do wymiany. Ale myślę, że warto.
-
Spokój będzie na bardzo długo po takiej wymianie.
-
Czyli jak widać jest co robić, Wojtku. Natomiast z pewnością warto. W kolejnych latach użytkowania dźwiękiem się odwdzięczy. 🥰
-
Wszystkie kondy już zamówiłem. Teraz tylko czekam na dostawę, będzie selekcja i pierwsze wyluty. Sprawdzimy tez stan.
-
W sobotę troszkę powalczyłem z spawarką i zabrałem się za numer (2). Więc, zrecapowałem płytkę auto-azymutu i płytkę logiki/zasilacza. Płytki oczyszczone i polakierowane. Trochę pracy z tym było jakieś 5 godzin... pozostało jakieś 70% kondów do wymiany, to już w przyszłym tygodniu.
Po tym odpaliłem złomka i wystartował od strzała. W numerze (1) był tylko recap płytki auto-azymutu.
Poniżej zdjęcia z numeru (2).
cdn...
-
Poniżej różnica przed recapem i po. Oczywiście oczyszczone i polakierowane.
-
Piękna robota!
-
Piękna robota!
Dziękuję;-) Faktycznie, teraz wyglądają te płytki dużo lepiej.
-
Wojtku, super to wygląda. Pracy mnóstwo, ale opłacało się patrząc na efekt.
-
Wojtku, super to wygląda. Pracy mnóstwo, ale opłacało się patrząc na efekt.
;-) To dopiero początek recapu, ale dziękuję.
Dziś musiałem rozebrać jednego z 670ZX by pomierzyć paski. Spędziłem dziś na necie 2 godziny w poszukiwaniu sensownych wymiarów pasków do mechaniki Classic z regulacją auto-azymutu. I co? Nic, kompletnie nic. ;-( Wszędzie podają tylko linki gdzie kupić, a już na TH to jest zgroza. Chodzi przedewszystkim o średnicę i przekrój. Żadnej wartości, nic. Ale pomierzyłem wszystkie i jak przyjdą i będę robił mechanikę to każdy pasek podam dokładne wymiary.
-
Ja kupowałem cały set u sprzedawcy z USA: blue3602000
https://ebay.us/m/AcWBHH (https://ebay.us/m/AcWBHH)
Niestety z jakiegoś powodu przestał wysyłać do Polski.
-
Ja kupowałem cały set u sprzedawcy z USA: blue3602000
https://ebay.us/m/AcWBHH (https://ebay.us/m/AcWBHH)
Niestety z jakiegoś powodu przestał wysyłać do Polski.
Firma przestała wysyłać po za USA. W opisie aukcji jest nota od dłuższego czasu:
"Please Note:
ALL shipments outside the US through eBay sales effective May 27, 2022, have been discontinued."
Też brałem od niego idlery bo były bardzo dobre. A teraz nic. Ja osobiście wolę dobierać paski, celem uzyskania jak najlepszych wyników. Kiedyś też kupowałem całe sety od "niemca - black reel". Ale cenowo przestało się opłacać jak u nas pojawił się ten "deck-tech" z paskami dobrej jakości. Teraz biorę tylko od niego na wymiar. Tylko idlerów nie ma niestety.
-
Wojtku, jesteś jak niezamknięty leksykon techniczny. Jak coś jest niedostępne i nigdzie nie ma, to za chwilę będzie w oparciu o własne pomiary i zostanie dla potomnych. 👍
-
Czasami Marku to niema z czego nawet przysłowiowego bata ukręcić. I jak nie zrobimy czegoś sami to nic nam z nieba spadnie ;-) Ale prace są w toku i będę co jakiś czas pokazywał postępy..... jeśli takowe będą hahaha ;-)
A, że robię to po pracy w wolnej chwili to i idzie to powoli.
-
(...) A, że robię to po pracy w wolnej chwili to i idzie to powoli.
Idziesz jak dzik, Wojtku. :)
-
W zeszłą sobotę skończyłem re-cap. Trochę tego było, ale pacjent ożył i miał się dobrze. Pograł trochę przez niedzielę i wczoraj zacząłem go rozbierać by dobrać się do mechaniki. Także i wczoraj wymieniłem kondy które pozostały, mianowicie w silniku od capstanów i jeden przy czytniku impulsów od autostopu. Reszta rozebrana i przygotowana do kolejnych prac. W kolejną sobotę jak będę miał czas to zabiorę się za mechanikę, ale wątpię... ponieważ jest koniec miesiąca i ilość pracy w pracy jest przytłaczająca. Co za tym idzie znów troszkę się odwlecze ;-( Robotą mnie wykończy...
Jeszcze odnośnie re-capu... tam gdzie mogłem dać bi-polary to dawałem oczywiście w torze sygnału. Zrobię listę niedługo gdzie i jakie zmiany poczyniłem względem oryginału.
Poniżej kilka zdjęcia reszty re-capu... i malowanek.
cdn...
-
i od strony elementów...
cdn...
-
i reszta zdjęć płytek i licznik, silnik...
-
Trochę tego było w sobotę... teraz czeka na remont mechaniki i dalsze spa.
Reszta jak się coś ruszy ;-)
-
Lista kondów które zostały wymienione na Bi-polary Nichicon Muse B.P. (zielone) w torze sygnału.
1. Płytka sterowania.
C459 1uF/50V w oryginale były B.P.
2. płytka główna AUDIO:
C106 1uF/50V B.P.
C206 1uF/50V B.P.
C111 1uF/50V B.P.
C211 1uF/50V B.P.
C125 1uF/50V B.P.
C225 1uF/50V B.P.
C124 1uF/50V w oryginale były B.P.
C224 1uF/50V w oryginale były B.P.
C129 1uF/50V B.P.
C229 1uF/50V B.P.
C126 1uF/50V B.P.
C226 1uF/50V B.P.
C123 10uF/16V B.P.
C223 10uF/16V B.P.
C122 1uF/50V B.P.
C222 1uF/50V B.P.
3. Płytka przełączników.
C101 1uF/50V B.P.
C201 1uF/50V B.P.
C108 10uF/16V B.P.
C208 10uF/16V B.P.
C118 10uF/16V B.P.
C218 10uF/16V B.P.
To całość modyfikacji. To co było w oryginale jako Bi-Polary to też napisałem. Takim sposobem wszystkie są w jednym miejscu.
-
Ano właśnie Wojtku, zielono tam jak w lesie od tych UES.
Dźwiękowo będzie bajka jak już wszystko ogarniesz.
-
Pięknie idziesz do przodu. Jakie charakteru zmian spodziewasz się po zmianie na bipolary?
-
Ja się zapewne powtórzę ale jak się tak patrzy na to wnętrze i zawartość na płytkach oraz to jak one wyglądają i lśnią, to wygląda to tak jakby ten magnetofon był nowy. Zresztą po takim rodzaju wykonanej pracy, trudno uznać inaczej. Wojtku, ogrom pracy wykonałeś, ale efekt końcowy powie sam za siebie. 😍
-
Dziękuję wszystkim za dobre słowo:-)
Co do wymiany normalnych elektrolitów na bi-polary... to zauważyłem już kiedyś że, bardzo poprawia się lokalizacją instrumentów w przestrzeni i obraz staje się bardziej trój-wymiarowy. Zaczyna się sporo dziać za linią kolumn, a wcześniej nic tam się specjalnie nie działo. Sprawdziło się to kilkunastu ostatnio robionych Nakach. Owszem sens jest tylko wtedy gdy mamy jakiś pozytywny efekt. :-) Na innych magnetofonach nie próbowałem. To tak w telegraficznym skrócie. I wymiana obejmuje tylko tor sygnału, nic pozatym.
-
Czytam z ciekawością wszystkie relacje szczególnie dotyczące Naków, ale nie mogę się doczekać relacji naprawy i serwisu 682zx