Audiohobby.pl
Audio => Magnetofony kasetowe => Magnetofony => Technics => Wątek zaczęty przez: AUDIOTONE w 26-03-2020, 18:46
-
Magnetofon kupiłem jak zawsze uszkodzony. Problemem jest zębatka która występuje tylko w niektórych modelach.
Model RS-B55 wydawało by się że jest dość wysoko w hierarchii tuz nieopodal pod trzy głowicowym RS-B85 ale to mylne pojęcie, mechanizm jest najprostszy jedno silnikowy i jest to najprostsza dwu-głowicówka. Ale za to nadrabia głowica amorficzną AX i bardzo ładnymi wskaźnikami wysterowania, taki wzór wskaźników nie był użyty w żadnym innym modelu Technics-a.
Poniżej małe video z pierwszego testu i babol :
I praca mechanizmu:
I kilka zdjęć :
-
Wskaźniki mega. Mi się zawsze dodatkowo w nim podobał ten charakterystyczny dla niego licznik z tym kółeczkiem. No i te przyciski dla dużych paluchów. :) To czego natomiast mi zabrakło w tym modelu, to podświetlenie kieszeni. Szkoda.
Wojtku, a jakim cudem on podnosi mostek bez kasety? Oszukałeś go jakoś, czy ten model tak ma?
-
Marku szczerze mówiąc to nie pamiętam jak było z ta kasetą czy on działa tak normalnie, raczej tak bo to bardzo prosty mechanizm. A teraz Jakub go męczy :) Tam jest zębatka posypana i dlatego tak świruje, a występuje ona tylko w nielicznych modelach i to tych najniższych ale dość rzadkich... ze względu na prosty mechanizm.
-
Kupiłem uszkodzony RS B55. Z tego co pamiętam to
- przy odtwarzaniu nie nawijał kasety i sie zatrzymywał po chwili
- nie jestem pewny ale przewijał w obie strony.
Uszkodzona była zębatka . I została wymieniona na nową.
Mechanizm częściowo rozebrany umyty i przesmarowany.
Po złożeniu mechanizm nie wykonuje poleceń z front panelu.
Microstyki są sprawne ( sprawdziłem je multimetrem ) maja coś koło 0,2 Ohm
Play nie podnosi głowicy . Przewijanie też nie działa.
Nie jestem pewny czy to wina mechaniki czy elektroniki.
Spójrzcie panowie jak to wygląda po złorzeniu. może dopatrzycie się czegośczego ja nie widzę.
Mże te dwie zębatki z tyłu mechanizmu sa żle ustawione. Czarna i biała.
-
Tak to testowałem.
-
Jeżeli wcześniej coś się odzywało to definitywnie coś źle poskładałeś lub jest problem z wykrywaniem kasety.
Chyba że działa bez kasety, także zmorą są te połączenia od góry mechaniki. Taśmy przewodowej mogą nie stykać.
-
Mechanizm działał . Napewno lepiej niz teraz. Nie jestem pewny ustawienia tylnych kół zębatych na tylnej strone mechanizmu . One zazębiaja się z zębatką na wałku captan . Ale jak widać tylko w odpowiednim momencie.
I raczej powinny być ustawione w miejscach gdzie nie ma zębów w stosunku do zębatki na capstanie.
Taka jest moja logika. Ale to nie działa.
I może tu jest problem. A nie jestem pewny jak to ma byc ustawione przy montażu. Serwis manual pokazuje tylko cośtakiego.
Kolego Audiotone nie pamietasz jak to było ustawione u Ciebie.
-
Kolego Audiotone nie pamietasz jak to było ustawione u Ciebie.
Nie mam już tego magnetofonu dawno. Ponad to nie ruszałem koła funkcyjnego. Patrzyłem po zdjęciach i nic nie znalazłem.
-
Sprawdź czy zwiera styk obecności kasety lub czy nie podpiąłeś gdzieś taśmy na odwrót, albo z przesuniętymi pinami. Nawet jak jest złe złożenie mechanizmu to silnik powinien próbować podnieść mostek i zakręcić wszystkim. Próbowałeś ręcznie zakręcić zębatką od ponoszenia mostka, może tam jest jakiś styk, który musi się ustawić w odpowiedniej pozycji.
-
Dziękuję za wszelkie sugestie. Jeszcze raz to przeanalizuję.
-
Może głupi pomysł ale sprawdź czy tak wyjęty mechanizm ma podpiętą masę. Plus czy czujnik kasety styka no i jak było wspomniane kable dwa razy sprawdź czy są prawidłowo podpięte.
-
Znalazłem zdjęcie w internecie tego mechanizmu. I widzę że sprężyna jest nie naciągnięta w moim mechanizmie. Ale tak było jak kupiłem magnetofon. Zrobiłem zdjęcia i tym się sugerowałem. Wrócę do domu to sprawdzę czy coś to da.
-
A tak się zapytam masz zdjęcia przed rozbieraniem mechanizmu i w trakcie ? bo spoko można wrócić do do zera....
-
I widzę że sprężyna jest nie naciągnięta w moim mechanizmie.
Definitywnie sprężyna jest na "luzie" a powinna być napięta.
Zdjęcia oczywiście to podstawa. ;-)
-
Na zdjęciu . Zanim to rozebrałem. Wyglądało to tak. Sprężyna też jest nie złożona..
Jeszcze nie sprawdziłem . Czy to jest przyczyną problemu. Brak czasu.
-
O, czyli są już dostępne zębatki do niego? :D Będę musiał zakupić i uzdrowić swojego, który mam właśnie od Wojtka ;)
-
Będę musiał zakupić i uzdrowić swojego, który mam właśnie od Wojtka ;)
To jest bardzo dobry pomysł ;-)
-
Winną okazała się sprężynka opisana wcześniej. Mechanizm działa prawidłowo.
https://www.youtube.com/shorts/Hmv7dMYJxpY
Za to pojawił sie kolejny problem. Przy rególacji Overall freqency response w prawym kanale skończyła mi się rególacja.
Testowo nagrywam sygnał 1kHz 40mV
W lewym kanale sygnał nagrany na kasetę i odtwarzany jest na poziomie 40mV i potencjiometr VR 301 jest w połowie rególacji.
W prawym kanale sygnał nagrany - odtwarzany jest na poziomie 35mV . Potencjometr VR 302 jest na końcu rególacji.
Zanim zacznę poszukiwania.
Nie wiem czy dobrze to opiszę.
Może zamienić kanały wychodzące z głowicy na PCB. Wiedział bym czy wina jest po stronie głowicy czy elektroniki na PCB.
A może wystraczy zmierzyć sygnał na złączu głowicy na PCB . Czy kanały sąrówne . Coś raczej zamotałem . Ale może macie pomysł jak to sprawdzić . Co ograniczy moje poszukiwania.
-
Ustawiałeś skos na początku, bo to jest jeden z pierwszych kroków serwisówce, zanim ustawi się poziomy?
-
Tak ustawiłem. Robiłem to po kolei według procedury z serwis manuał. Skos ustawiałem według kasety Hans Petter.
-
Gdybym miał taki problem (choć nie wiem czy procedura jest koszerna :) ), to bym zjechał potki do tej samej pozycji np na minimum, następnie sprawdził skos ponownie czy poziomy grają. Alternatywnie, jak napisałeś sprawdzić ile wychodzi bezpośrednio z głowicy.
Zakładając, że wychodzi równo z głowicy, to bym sprawdzał tor wzmocnienia - zaczynając od tych potków czy mają takie same wartości. Nie jestem elektronikiem, tak bym podszedł do sprawy.
-
Ja to jestem naprawiacz wymieniacz. Stąd moje pytania nie zawsze logiczne.
Nie mam zaufania do tej kasety. Śrubka od skosu była ruszania. I skos według tej kasety był źle ustawiony. Więc nie sprawdzałem dalej procedury kalibracji. Tylko ustawiłem skos i po kolei co tam było. I doszedłem do tego momentu .
-
Ja to jestem naprawiacze wymieniacz. Stąd moje pytania nie zawsze logiczne. Dzięki za odpowiedź.
To tak jak ja :)
-
Różnica może być w postaci kilku mV to max. Jak są takie duże rozbieżności pomiędzy kanałami to wnioskuję albo głowica albo tor odczytu. Jedź z oscyloskopem od samej głowicy w stronę tego potka i wyjdzie Ci gdzie zaczynają się odstępstwa od normy.
-
Dzięki. Nie bardzo wiedziałem jak się za to zabrać.
W którym momencie to sprawdzać.
Jeżeli dobrze myślę. To jest potencjometr od prądu podkładu. Mam to sprawdzać podczas nagrywania , odtwarzania ?
-
Podepnij się do głowicy i zobaczy czy sygnały wychodzą w miarę równo, potem popatrz na schemat i zobacz gdzie jest wzmacniacz odczytu i tam sprawdź obydwa kanały. Zapewne najlepiej byłoby ustawić potencjometry wzmocnienia odczytu w tych samych pozycjach.
Nie wiem jak jest zrealizowane wzmocnienie w tym magnetofonie - może jest układ scalony (op amp) może dyskretnie ale kapniesz się po schemacie, bo musi być to układ symetryczny dla L i R kanału.
Oczywiście najlepiej odtwarzać kasetę testową z sygnałem nagranym full track, pojedyncza częstotliwość np 315Hz
-
Dzięki.
-
Moja porada była nieprecyzyjna. O ile pamiętam masz kasetę Hansa, były recenzowane tu i TH i akurat ta od azymutu była najgorzej oceniona. Aby zniwelować potencjalny błąd wynikający z kasety przerzuciłbym taśmę do innej obudowy np TDK czy Maxell (zobacz na ile zmienia przesunięcie fazowe w wątku RS-B905 i mojej kasety od GennLab).
Bo jeśli coś jest nie tak z kasetą, to pomiary będą do bani bo np możliwe, że masz tak rozjechany skos, że też poziom z jednego kanału jest niższy od drugiego.
Wzmacniacz PB EQ w RS-B55 to układ IC2 (M5219L) wejścia są na nóżkach 2-3 [ch1] i 5-6[ch2], wyjścia na nóżkach 1 i 7, więc na wejściu możesz sprawdzić co wchodzi z głowicy.
-
Nawet jak ja przełożę do innej obudowy to i tak nie będę wiedział która jest poprawna. Czy dobrze myślę.
Ale może masz rację przełożę ją do drugiej obudowy. I jeżeli będzie różnica to ustawię skos do tej nowej obudowy i zobaczę co wyjdzie. W porównaniu do poprzedniego ustawienia.
Sprawdzę też sygnał na IC2.
-
Nawet jak ja przełożę do innej obudowy to i tak nie będę wiedział która jest poprawna. Czy dobrze myślę.
Ale może masz rację przełożę ją do drugiej obudowy. I jeżeli będzie różnica to ustawię skos do tej nowej obudowy i zobaczę co wyjdzie. W porównaniu do poprzedniego ustawienia.
Sprawdzę też sygnał na IC2.
Zgadza się nie będziesz wiedział czy jest całkiem poprawnie natomiast dobra obudowa TDK/Maxell/Sony nie będzie psuć skosu. Zobacz na fotę, którą zamieściłem po zmianie obudowy, jaki wpływ miała na przesunięcie fazowe. Użyłem obudowy od Maxell XL-IIS
Tylko sprawdź na IC, to wyeliminuje błąd pomiaru wynikający z potencjalnych problemów dalej w torze odczytu.
Ponieważ masz tak duży rozjazd, że kończy się zakres potka, to powinno Ci się w miarę łatwo udać sprawdzić gdzie leży przyczyna.
No i jeszcze możesz sprawdzić inną (jeśli masz) kasetę fulltrack, bo sumie test ma powiedzieć czy poziom odczytu jest równy na wejściu do IC dla obydwu kanałów.
-
Czy któraś z kaset od Hansa Petera oprócz tej od azymutu jest nagrana full track. Tylko ta jest opisana full track.
-
Czy któraś z kaset od Hansa Petera oprócz tej od azymutu jest nagrana full track. Tylko ta jest opisana full track.
Nie wiem ale problem z obudową będzie ten sam u Hansa. Sugerowałem jeśli masz jakąś inną np Abex czy TEAC
-
Czy któraś z kaset od Hansa Petera oprócz tej od azymutu jest nagrana full track. Tylko ta jest opisana full track.
Poza kasetą do wysokości głowicy raczej wszystkie są full track. Napis jest też na tej od przemiatania częstotliwości.
-
Przeżyłem ja do naxell . Przesunięcie jest takie
-
Moja kaseta azymut od HPR działa w miarę tylko po odwróceniu na drugą stronę - tam gdzie nie ma naklejki inaczej jest zupełnie źle, porównywałem z oryginałem TEAC. Ogólnie ta kaseta jest bardzo słaba niestety i nie warto się nią sugerować.
-
Przeżyłem ja do naxell . Przesunięcie jest takie
Ok, tym bym się na razie nie martwił tylko zobaczył ile wychodzi mV z głowicy na wzmacniacz. Przesunięcie większe niż na GennLab.
Przed zmianą obudowy miałeś wyrównane?
-
Najpierw odpowiem Macio4ever . Ciężko powiedzieć czy po przełożeniu jest różnica . Mam wrażenie , że na początku taśmy od Hansa mam delikatną różnice niż na końcu. Ale moja kaseta a zasadzie taśma jest w złym stanie ( pisałem już o tym w innym poście ).
Ogólnie wróciłem do obudowy od Hansa i porównując ją w tym samym miejscu taśmy nie widzę różnicy.
Powalczyłem z tym magnetofonem a może on ze mną .
Problem jaki występował z brakiem regulacji w prawym kanale ponosi kaseta. Na stronie A są problemy a na stronie B jest OK. I regulacja wróciła do pozycji środkowej.
Kaseta raczej ze średniej półki TDK AD . Jest praktycznie nowa i była używana tylko do kalibracji kilku magnetofonów.
Chociaż powiem że mam kilka kast TDK D tylko do kalibracji . I były to nowo otwarte kasety do takich celów. To zapis przemiatania częstotliwości jest na każdej inny . I to nawet do 10 mV.
Już niesprawdzałem sygnału wychodzącego z głowicy.
Osiagnołem taki wynik na TDK AD
Sygnał wejściowy był taki.
A to moje nowe dziecko. Od dłuższego czasu na niego polowałem w rozsądnej cenie. Są lepsze i ładniejsze ale tego chciałem mieć.
-
No to spoko, że namierzyłeś przyczynę. No i gratulacje z okazji nowego zakupu.
-
Dziękuję. Jak to jest z demagnetyzowaniem głowic amorficznych . Przynajmniej w tym modelu. Można czy nie.
-
Spokojnie można i nawet trzeba.
Nie wolno demagnetyzować jedynie głowic w magnetofonach DCC I magnetofonach analogowych Technicsa z głowicami od DCC tj. RS-AZ6 I RS-AZ7. Technics nazywa je AZ Amorphous, stąd może wynikać nieporozumienie z demagnetyzacją głowic amorficznych.
-
To jeszcze zafunduje mu jutro demagnetyzacji głowicy.
-
Ciesze się, że udało Ci się zlokalizować winowajcę ;-)
-
Jak wy przeprowadzacie kalibrację Overall freqency response . Może u innych producentów magnetofonów to sie inaczej nazywa. Nagrywacie przemiatanie czy poszczególne częstotliwości nagrywacie np ( 50 -100 -200 - 500 itd ) po ileś tam sekund.
-
Jak wy przeprowadzacie kalibrację Overall freqency response . Może u innych producentów magnetofonów to sie inaczej nazywa. Nagrywacie przemiatanie czy poszczególne częstotliwości nagrywacie np ( 50 -100 -200 - 500 itd ) po ileś tam sekund.
Przy 3 głowicach w 905 robiłem tak:
Nagrywanie, ustawiam generator na częstotliwość - najpierw 1kHz -20db, potem jadę od dołu do wysokich 20,35, 63, 125, 250, 315, 4k, 8k, 10k, 12,5k, 15k, 18k, 20k i na odsłuchu taśmy zapisywałem wartości z miernika/oscyloskopu. Jeśli odbiegało od wykresu w serwisówce to ściągałem potencjometrami bias.
W sumie można na mniejszej liczbie punktów zrobić i też będzie OK, ja się trochę bawiłem z ciekawości.
Można też prościej, instalujesz na kompie NAK T100 i on robi przemiatanie i od razu rysuje wykres, można sobie sprawdzić i ustawiać na bieżąco.
Ja to ustawienie (jeśli jest jedno dla wszystkich rodzajów taśm) rozumiem tak, że ustawiasz odpowiedź decka dla konkretnej taśmy, która staje się bazową. Dlatego jak rozumiem warto użyć względnie neutralnej np TDK D/AD czy TDK-SA aby mieć możliwie płaską charakterystykę.
-
Nagrywanie poszczególnych częstotliwości jest raczej bardziej miarodajne niż przemiatanie. Pytam na przyszłość. Chciałbym sobie kalibrować moje deki w najbardziej optymalny sposób, jaki jestem osiągnąć posiadając oscyloskop i generator. Oczywiście przyjmuje do wiadomości, że one mają po 30 - 40 lat. Oraz głowice nie są nowe. Uzywan taśmy TDK AD I SA.
A co do programu NAK T100 czo on występuje tylko w wersji płatnej.
Może używałeś programu RMAA do pomiaru magnetofonu
-
Nagrywanie poszczególnych częstotliwości jest raczej bardziej miarodajne niż przemiatanie. Pytam na przyszłość. Chciałbym sobie kalibrować moje deki w najbardziej optymalny sposób, jaki jestem osiągnąć posiadając oscyloskop i generator. Oczywiście przyjmuje do wiadomości, że one mają po 30 - 40 lat. Oraz głowice nie są nowe. Uzywan taśmy TDK AD I SA.
A co do programu NAK T100 czo on występuje tylko w wersji płatnej.
Może używałeś programu RMAA do pomiaru magnetofonu
Używałem RMAA ale lubi się sypnąć i wzbudza czasami błąd Win sterownika karty muzycznej (przynajmniej u mnie). Jest OK, natomiast 120 pln za NAK jest warte wydania i wygody jaką daje.
Odnośnie regulacji, no to jak wspomniałem mam oscyloskop plus generator z kompa i tak sobie ustawiam + wspomagam się NAK-iem do szybkich weryfikacji.
Jestem nowicjuszem, niech może bardziej doświadczeni koledzy coś jeszcze podpowiedzą.
-
TutJa sobie nie poradziłem z RMAA. Masz sztuczne obciążenie z regulacją wyjścia . Odezwę się bo chciał bym sobie użyć tego programy. Ale coś źle robiłem lub brakowało mi regulacji przy odtwarzaniu nagranego sygnału . Bo coś kojarzę nie mogłem uzyskać zielonego sumary. Tylko nie pamiętam czy przy nagrywaniu czy odtwarzaniu z taśmy do programu.
mam kartę dźwiękową Sound Blaster X-FI HDaj wklej własny tekst. Nasz słownik dokona jego analizy.
-
Nie mam sztucznego obciążenia. Mam zewnętrzna kartę SB XG6, która pracuje w trybie liniowym (wejścia i wyjścia są jako LINE). Podłączam deck bezpośrednio do tej karty przez kabel cinch-to-jack (wyjście decka na wejście karty i wyjście karty na wejście decka)
W RMAA trzeba skalibrować poziom. Wrzucasz głośność karty tak aby były zielone paski. I tutaj czasami pojawia się problem (znany), że głupieje sterownik i wali zniekształceniami w jednym kanale. Zwykle wystarczy wpięcie ponownie kabli. Przy 3 głowicowym decku jest prosto, bo odpalasz nagrywanie w podsłuchu i od razu leci, przy 2 trzeba chyba nagrać i potem cofnąć i odsłuchać (wrzucić do RMAA).
NAK T-100 ma tą zaletę, że jak wypuszcza sygnał, to daje znaczniki między częstotliwościami i można sobie dowolnie cofnąć, nawet niedokładnie i tak się zorientuje i zrobi wykres.
Kalibrację robię fizycznym oscyloskopem, bo chce mieć pewność pomiaru (oscy ma DVM, licznik częstotliwości itp), poza tym kupiłem, to muszę używać :)
-
Dzisiaj juz sobie odpuszczę zabawy. Ale jutro też jest dzień. Pozdrawiam.