Audiohobby.pl

Audio => DIY => Kolumny i głośniki => Wątek zaczęty przez: Krs47 w 06-12-2009, 23:06

Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: Krs47 w 06-12-2009, 23:06
Autor projektu nie gwarantuje satysfakcji z jego budowy. Budowanie na własną rękę kolumn glośnikowych wymaga, przynajmniej podstawowej umiejętności obślugi narzędzi elektrycznych i wiąże się z ryzykiem odniesienia urazów, za które autor projektu nie ponosi odpowiedzialności.
Poniższy projekt jest darmowy i przeznaczony wyłącznie do użytku NIEKOMERCYJNEGO. Wszelkie prawa do projektu są własnością jego autora.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: Krs47 w 06-12-2009, 23:13
WSTĘP

3SM stanowi skrót od Seas STX Studio Monitor. Konstrukcja była projektowana jako monitor bliskiego pola, choć może się sprawdzić również niewielkich/średnich pomieszczeniach. Priorytetem było uzyskanie mozliwie dużej wierności dźwięku przy zachowaniu niewygórowanych kosztów przetworników oraz pozostalych komponentów.
Na początek kilak zdjęć gotowych monitorów.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: Krs47 w 06-12-2009, 23:14
OBUDOWA

 W bliskim polu z racji mniejszego udziału odbić w dźwięku, a co za tym idzie znacznie mniejszego wpływu tzw. "room gain" niż przy klasycznym odsłuchu bardziej liczy się bezechowe f3. Ten konkretny projekt dodatkowo, jako że posiada pasywną zwrotnicę nie może liczyć na pomoc elektronicznej korekcji niskich częstotliwości.
Port dla prawidłowego funkcjonowania w takich warunkach musi być umieszczony możliwie blisko słuchacza, czyli najlepiej na przedniej ściance. Nie chodzi tu wcale o odbicie od tylniej ściany, która często może znajdować się blisko kolumn, lecz o różnicę odległości między portem, przetwornikiem, a uchem słuchacza. Ze względu na znaczną różnicę odległości zamontowany z tyłu port może stracić nawet kilka db w stosunku do portu umieszczonego z przodu kolumny. Jak łatwo zauważyć zdecydowana większość komercyjnych konstrukcji o przeznaczeniu do odsłuchu w bliskim polu, ma właśnie tak umiejscowiony port.

W związku ze wspomnianym znikomym wpływem room gain w bliskim polu, początkowo założyłem dość płaskie strojenie w okolicach 45Hz. Jak się okazało w pomiarach impedancji, program symulacyjny się pomylił i wyszło około 40Hz. Po dłuższym odsłuchu zdecydowałem się pozostawić takie strojenie, choć w tym miejscu zachęcam do eksperymentów. Wystarczy kupić dwa komplety rurek, cała długość daje wspomniane okolice 40Hz, skracając drugi komplet można dojść w okolice 45Hz, group delay nadal jest dobry, zaś pojawia się odrobinę więcej średniego basu - oba rozwiązania są poprawne, kwestia osobistych preferencji. Wyższego niż 45Hz strojenia nie polecam. Strojenie w okolicach 50Hz i powyżej zaowocuje stereotypowym, monotonnym "graniem z rury", znanym z niektórych kolumn komercyjnych, gdzie konstruktorzy starając się za wszelką cenę wyciągnąć dużo basu z małych przetworników używają wysoko storjonych portów. Poza tym wysokie strojenie znacznie zwiększa ryzyko przesterowania wychyleniowego przetwornika poniżej częstotliwości rezonansowej bass reflexu, gdzie jego wytrzymałość amplitudowa drastycznie spada.


Z racji na ograniczoną ilość miejsca na przedniej ściance zdecydowałem się na użycie dwóch portów o średnicy 35mm, które dają łączną powirzchnię wylotu na zbliżonym poziomie do pojedyńczego portu 50mm (2x35mm = 19,2cm2 ; 1x50mm = 19,6 cm2). Wspomniane strojenie w okolicach 40hz zostało uzyskane przy użyciu całej długości rurek, równej 165mm.

Objętośc wewnetrzna obudowy to około 15 litrów netto. Od tego teoretycznie trzeba odjąc objętośc zajmowaną przez zwrotnice, przetworniki oraz porty bass reflex. W praktyce jest to równoważone przez wytłumienie objetościowe, które zwiększa objętośc "widzianą" przez głośnik. Wszystkie ścianki oprócz przedniej najpierw pokryłem matą bitumiczną redukującą drgania w zakresie rezonanasu materiałów drewnopochodnych. Wbrew pozorom nie ma potrzeby dokładnego wyklejania calej powierzchni ścianek, wystarczy wyklejenie większości ich powierzchni. Następnie wykleijłem całą obudowę oprócz frontu wytłumieniem filcowym o grubości około 12-15mm. Kluczowe obszary wnętrza, czyli odcinek góra/dół gdzie wytłumia się najdłuższą falę oraz tył gdzie poprzez dodatkowe tłumienie redukuje się powracanie odbitych fal przez membranę dodatkowo wytłumiłem wełną owczą. Zastosowałem czystą wełnę owczą z Polinku w formie maty, ktora bardzo dobrze się układa i zostaje na miejscu nawet bez kleju. Można tez użyć materiału z wełny z domieszkami poliestru typu MDM3 Monacora, ważne żeby wytłumienie nie blokowało wentylacji midwoofera oraz portów bass reflex.


Rys.1
Rysunek przedstawia dokładnie zwymiarowaną kopie egzemplarza, który został zbudowany oraz pomierzony. Najważniejsze przy budowie jest zachowanie dokładnie tych samych wymiarów przedniej ścianki i rozmieszczenia przetworników. Przesunięcie przetworników wpłynie na dyfrakcje, a co za tym idzie na charakterystykę przetwarzania optymalizowaną pod konkretny układ przedniej ścianki. To co jest za głośnikami należy już do Was, objetość można zmieniać porzez zwiększanie/zmniejszanie głębokości, czy zastosowanie grubszych ścianek. Lokalizacja portów bass refex również nie jest obowiązkowa, o tym więcej w rozdziale o opcjach.  
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: Krs47 w 06-12-2009, 23:17
PRZETWORNIKI

Jako midwoofer pracuje STX GDN-18-140-8-AWX. Głośnik jest wykonany bardzo solidnie, ma odlewany alumniowy kosz, pierścienie symetryzujące w szczeline magnetycznej, wentylację pod dolnym zawieszeniem oraz duży, 120mm magnes. Przy bezpośrenim porównaniu jakością wykonania jest bardzo blisko Seas\'ów, wszystko dobrze spasowane, brak widocznych śladów po klejeniu. Początkowo miałem wątpliwości w kwestii optymalizacji przetworników, wrzucić miedź do napędu może właściwie każdy, jednak najważniejsze to umieć to zbrobić jak trzeba. STX wywiązał się z tego zadania, pierścienie faraday`a poprzez symetryzację pola magnetycznego w szczelinie znacznie redukują wzrost impedancji wraz ze wzrostem częstotliwości i skutecznie redukują zniekształcenia nielinowe na wyższym środku. Dodatkowo zwykle poprawiają linowość impedancji w funkcji wychylenia, niestety tym razem nie zdołałem wykonać odpowiednich pomiarów weryfikujących tą właściwość.

Górę pasma obsługuje, ostatnio coraz bardziej popularna kopułka Seas 27TBFC/G, znana z bardzo niskich zniekształceń nieliowych i zdolności do wytrzymywania niskich podziałów. Dodatkowo 27TBFC/G jest tłokowy w całym słyszalnym spektrum oraz ma odrobinę lepsze charakterystyki kierunkowe od standardowych kopułek 25mm, za sprawą phase shield, czyli foliowej naklejki na osłonie kopułki, która zabiera odrobinę SPL z osi. Tutaj Seas pracuje z podziałem akustycznie 4-tego rzędu w okolicach 1.9kHz, więc nie musi się zbytnio wysilać. Seas zarówno brzmieniowo, jak i wizualnie zadziwiająco dobrze zgrywa się z STX-em, przez wielu nielubiany hexagrid, czyli metalowa siateczka tutaj moim zdaniem prezentuje się świetnie, nawiązując do plecionki memebrany midwoofera i tworząc z nim zgraną całość.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: Krs47 w 06-12-2009, 23:18
ZWROTNICE

Podział jest zbliżony do topologii akustycznie LR4, tweeter ma odrobinę bardziej stromy roll off w celu optymalizacji zgrania fazowego. Oś odsłuchu znajduje się na wysokości tweetera. Kompensacja baffle step ma około 3-4db, początkowo chciałem mocniej kompensować, jednak ten układ okazał się optymalny ze względu na kilka czynników. Po pierwsze kolumny są przeznaczone głównie do odsłuchu w bliskim polu, gdzie efekt baffle step odrobinę traci na znaczeniu ze względu na zmianę proporcji szerokości przedniej ścianki względem odległości odsłuchu. Po drugie, jak pokazują pomiary, gotowe kolumny mają malejące w kierunku wyższych częstotliwości zniekształcenia nielinowe. Generalnie ton zniekształcony jest odbierany jako głośniejszy, więc mając przetworniki o niskich zniekształceniach w zakresie średnicy i góry pasma można kompensować baffle step mniej, zachowując dobrą równowagę tonalną. Po trzecie, taki stopień kompensacji okazał się również optymalny podczas prób odsłuchowych w różnych warunkach.


Dobór komponentów do zwrotnicy zależy od Was, jednak warto pamiętać o kilku rzeczach:
-zdecydowanie polecam kondensatory polipropylenowe, są dokładniejsze już na starcie i znacznie lepiej zachowują pojemność w pełnym okresie użytkowania od elektrolitycznych.
-dobierając cewki należy pamiętać o zachowaniu odpowiednio niskich wartości rezystancji szeregowej (DCR) w torze midwoofera. Zbyt wysokie DCR spowoduje utratę efektywności w kluczowym zakresie basu i niskiego środka, lepiej nie wychodzić powyżej 0.2-0.4Ohm.
- radzę unikać rezystorów ceramicznych, w ich miejsce najlepiej użyć rezystorów metalizowanych bezindukcyjnych 10w.


Rys.1
Schemat zwrotnicy.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: Krs47 w 06-12-2009, 23:21
POMIARY

Pomiary były wykonywane w dwóch fazach, pierwsza to pomiar samych przetworników w gotowej obudowie, druga to pomiar gotowej kolumny ze zwrotnicą.

Pierwsza seria pomiarów była wykonywana w pomieszczeniu i niestety zawiera sporo artefaktów. Kolumna była ustawiona na wysokości około 1 metra, mikrofon znajdował się na osi głośnika wysokotonowego, około 1 metr od kolumny. Symulacje zwrotnicy bazują właśnie na tych pomiarach. Ze względu na ich niedokładność, pomiary nie zostaną udostępnione.

Druga seria pomiarów, to pomiary na dworzu, w częściowo otwartej przestrzeni, z uzyciem 2 metrowej podstawy pod kolumnę. Mikrofon oddalony o około 1 metr od kolumny. Te pomiary dają znacznie lepszy obraz dolnej części pasma, choć wraz ze spadkiem częstotliwości również zaczynają się pojawiać odbicia. Wszytkie bezpośrednie pomiary przytoczone w tym opisie, są wykonane właśnie według tej drugiej metodologii.

Niestety pomiary nie są skalibrowane pod kątem SPL. Na podstawie stopnia kompensacji baffle step oraz efektywności referencyjnej przetworników mogę określić efektywność kolumn na około 86-87db 1w/1m. podczas pomiaru znieksztalceń nielinowych poziom był subiektywnie wysoki, jednak ze względu na wspomniany brak kalibracji ma on charakter wyłacznie poglądowy i nie nleży go porównywać do innych pomiarów z sieci. W miarę możliwości postaram się jeszcze uzupełnić dokumentację o skalibrowany pomiar charakterystyki częstotliwościowej oraz zniekształceń, jednak na dzień dzisiejszy nie mogę tego obiecać ani podać żdanego temrinu.


Rys.1
Pomiar charakterytyki częstotliwościowej pojedyńczych przetworników oraz ich charakterystyka wypadkowa. Podziałka co 5db pozwala dokładnie zobaczyć wszystkie anomalie. Widać między innymi dyfrakcyjny dołek tweetera w okolicach 3kHz. Wszystko się zgadza z symulacjami w Edge, przy takim ułożeniu gwizdka względem frontu dostajemy dyfrakcyjną górkę w okolicach 2kHz, a następnie niewielki dołek na 3kHz. Ponieważ zwykle dołki na charakterystyce są mniej słyszalne niż górki zdecydowałem się wypłaszczyć górkę na wspomnianych 2kHz, za cenę powstania dołka wyzej.
Podsumowując charakterystyka jest dosyć płaska i utrzymuje się w zakresie +/- 2db przez zdecydowaną większość przetwarzanego pasma.


Rys.2
Pomiar charakterystyki częstotliwościowej gotowej kolumny łączony w okolicach 200Hz z pomiarem w bliskim polu.


Rys.3
Pomiar charakterystyk kierunkowych w płaszczyźnie horyzontalnej. Na pomiarze widać szeroki zakres efektywnego współdziałania przewtworników, typowy dla niskiego podziału tweeter/midwoofer.


Rys.4
Pomiar zniekształceń nielinowych wskazuje na bardzo kontorlowane zachowanie w zakresie środka oraz góry pasma. Zniekształcenia maleją wraz ze wzrostem częstotliwości, zwłaszcza nieparzysta 3-cia harmoniczna.


Rys.5
Pomiar impedancji gotowej kolumny. Minimum impedancji nie schodzi poniŻej około 5.5-5.8 ohm.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: Krs47 w 06-12-2009, 23:23
c.d.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: Krs47 w 06-12-2009, 23:25
OPCJE

1. Podstawową opcją, do sprawdzenia której namawiam właściwie każdego budującego ten projekt, jest regulacja poziomu wysokich częstotliwości za pomocą szeregowego rezystora w l-padzie tweetera. Pomiary były wykonane z rezystorem o wartości 3.9 ohm, jednak po stosunkowo krótkim czasie zmieniłem go na 4.7 ohm. Wartość 4.7 ohm okazała się w moim przypadku optymalna, jednak jeśli chodzi o voicing dużą rolę odgrywają osobiste preferencje.


2. Port bass reflex standardowo znajduje się z przodu obudowy, z powodów które opisałem wcześniej, jednak jeśli kolumny nie będą przeznaczone do odsłuchu w typowym bliskim polu można przenieść port na tylną ściankę. W takim układzie polecam umieszczenie go na wysokości tweetera oraz zastąpienie dwóch rurek o średnicy 35mm, pojedyńczą 50mm. Dla dwóch rurek o średnicy 35mm powierzchnia wylotu to 19,2 cm2, podczas gdy pojedyńczy port o średnicy 50mm ma 19,6 cm2. Różnica jest na tyle nie duża, że można dla uzyskania bardzo podobnego strojenia zastąpić wspomniane 2 porty jednym większym o tej samej długości.


3. Zachęcam również do eksperymentowania z wytłumieniem. Dołożenie większej ilości wytłumienia objętościowego spowoduje odrobinę wcześniejszy, lecz łagodniejkszy spadek basu. Takie zestrojenie może się lepiej komponować z room gain w mniejszych pomieszczeniach (jeśli kolumny nie są odsłuchiwane w bliskim polu).
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: Krs47 w 06-12-2009, 23:26
PRZYKŁADOWY WYKAZ CZĘŚCI

Poniżej zamieszczam przykładową listę komponentów, które zostały użyte w moim egzemplarzu.
W tym miejscu chciałbym zaznaczyć, że nie czerpię ŻADNYCH korzyści z zamieszczenia owej listy i ma ona służyć celom inforamcyjnym/ułatwiającym zamówienie.
Większość komponentów na liście ma przedstawiony swój index z Polinku, te które pochodzą z innego źródła mają zamieszczone odpowiednie adnotacje w opisie.

Zwrotnica:

CEWKI
INDEX  *1843 CEWKA   Cewka   0.47 mH  0.470 Ohm dr-0.80   2szt.  
INDEX  *1882 CEWKA   Cewka   0.82 mH  0.370 Ohm dr-1.20   2szt.  
INDEX  *5418 CEWKA   Cewka   2.20 mH  0.190 Ohm dr-1.20   2szt.  

KONDENSATORY
INDEX: 400/  8.20    2 szt.  
INDEX: 400/ 12.00    2 szt.

REZYSTORY
MET-TY10/  3.90  Resistor Ty-Ohm RSS 10Watt/  3.90 Ohm J   2 szt.
MET-TY10/  6.80  Resistor Ty-Ohm RSS 10Watt/  6.80 Ohm J   2 szt.

MET-TY10/  3.60  Resistor Ty-Ohm RSS 10Watt/  3.60 Ohm J   2 szt.
MET-TY10/  4.70  Resistor Ty-Ohm RSS 10Watt/  4.70 Ohm J   2 szt.

Opcjonalnie
INDEX: C /LISTWA POL28  Listwa do montazu zwrotnic - 28 punktow lutowniczych  1 szt.



Obudowa:

Porty bass reflex
INDEX: RURA BASS900019  fi-35x165mm.Czarny polipropylen.  4 lub 8 szt.

Terminale głośnikowe
INDEX: C /GN/6/27/BP2N  Para gniazd M-6/27 - satynowy nikiel (czerwone+czarne) 2 lub 4 pary


Wytłumienie:
\'A / WYG / WELNA 1    0.5 lub 1 m.b.

włóknina głusząca filcowa z allegro (grubośc ok. 12mm), można zastąpić Sonic Barrier:
Wytłumienie PE - 260 - 520 Pianka 460/610/12.7


Głośniki:
\'H1212-06  Seas 27TBFC/G  2 szt.

GDN-18-140-8-AWX 2szt. zakup bezpośrednio u producenta http://stx.sote.pl/gdn-18-140-8-awx.html


Kable:
Nie przywiązuję do tego tematu specjalnej wagi, polecam dorzucić kilka metrów zwykłego kabla OFC, o przekroju w okolicach 2,5mm2 do zakupów w Polinku lub STX.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: Krs47 w 06-12-2009, 23:34
OPIS PROCESU BUDOWY

W tym dziale opiszę sam proces budowy. Nie jestem ekspertem w sprawach stolarki, więc osoby bardziej doświadczone mogą go sobie odpuścić. Moje rady sa oparte na własnych doświadczeniach i nie chcę w tym miejscu niczego narzucać.

c.d.n.

Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: Krs47 w 06-12-2009, 23:35
zarezerwowane na dalszy ciąg opisu procesu budowy.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: Krs47 w 06-12-2009, 23:35
zarezerwowane na dalszy ciąg opisu procesu budowy.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: Krs47 w 06-12-2009, 23:38
PODSUMOWANIE

W tym miejscu dochodzimy do tego, z czym będzie mi najtrudniej - opis brzmienia. Subiektywne opinie w tym temacie zawsze warto analizować z rezerwą, szczególnie gdy wypowiada się sam autor projektu, czyli osoba chcąc nie chcąc emocjonalnie z nim związana.

Kolumny były odsłuchiwane w różnych warunkach, od typowego ustawienia near field, na klasycznym ustawieniu stereo z dala od ścian, w ponad 30-to metrowym pokoju skończywszy. Równowaga tonalna jest najlepsza w mniejszych/średnich pomieszczeniach, choć nawet w dużym pomieszczeniu kolumny zadziwiająco dobrze dawały sobie radę. Monitory były przeze mnie strojone do pełnienia funkcji możliwie wiernego narzędzia do reprodukcji muzyki i mam nadzieję że choć po części cel został osiągnięty. Słychać na nich dużo, nawet to co realizator wolałby ukryć.

Na koniec chciałbym jeszcze serdecznie podziękować jzagaja, który ogromnie pomógł mi z pomiarami oraz rysunkiem technicznym obudowy.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: Krs47 w 06-12-2009, 23:44
F.A.Q.

Przez tydzień od publikacji przyjmuje na PW pytania odniśnie projektu. Po tygodniu postaram się z nich sformułować możliwie kompletny F.A.Q. - chciałbym uniknąć wielokrotnego, personalnego odpowiadania na te same pytania.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: mordensiur w 06-12-2009, 23:52
Widzę, że Szczecin rulez:)

Szczerze gratuluje tego projektu. Od doboru przetworników, po stronę wizualną  (świetne fotki) i opis. Niech STx wypuści jeszcze AWX 10-12\' to ładne 3 way by wyszło.


----------------------------------------------
Prawdę każdy ma swoją
Ulepszać - nie zmieniać
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: w 07-12-2009, 12:45
Zdjęcia są mało informatywne. Projekt został upubliczniony, nie ma więc potrzeby tworzenia aury tajemniczości wzbudzającej pożądanie.
Może Autor projektu poprosiłby kogoś o zrobienie dobrej sesji zdjęciowej i zamieścił by to np. w zakładce Galerie (same foty).

Żądam usunięcia Cenzury - poważnie.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: Krs47 w 07-12-2009, 13:00
Mam wiecej zdjęć, czekam na pomoc moderacji w ich wklejeniu do istniejących postów. Dodatkowo w dziale opisującym proces budowy będzie obszerna relacja fotograficzna.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: w 07-12-2009, 14:54
Żeby rysunki były zawodowe, potrzebny jest przerój boczny.

Żądam usunięcia Cenzury - poważnie.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: w 07-12-2009, 14:56
Aha ... w ramach opcji aż się prosi "full STX version", czyli opcja z wysokotonowym STX\'a.

Żądam usunięcia Cenzury - poważnie.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: Krs47 w 07-12-2009, 15:02
Przykro mi Jarek, opcja innego przetwornika jest opcją, ktorej właściwie nigdy się nie robi w ramach konkretnego projektu. Zmiana wysokotonówki wiąże się z kompletnym przeprojektowaniem zwrotnicy i nieraz potrafi narobić więcej problemów niż pierwotne zestawienie.

Selekcji przetworników dokonałem świadomie, chętni do wrsji "full STX" mogą działać na wlasną rękę, z tym że wtedy to już nie będzie 3SM, za które w pewnym sensie odpowiadam, a własne opracowanie.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: w 07-12-2009, 15:25
W PMS T. Gravesena możesz zastosować tweeter Seasa, SS\'a, Vify i ciągle jest to PMS. A że więcej pracy ...
Projekt mógłby nasywać się 2SM (bez słowa "Studio") ale byłby cały nasz, polski.
Kuszę jak umiem ...

Żądam usunięcia Cenzury - poważnie.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: w 07-12-2009, 15:28
STX Super Monitor

Żądam usunięcia Cenzury - poważnie.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: Krs47 w 07-12-2009, 16:24
Więcej fotek
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: WaldeK w 07-12-2009, 17:58
>> Krs47



Gratuluje !
Zarówno projektu, wykonania a przede wszystkim wspaniałego podejścia non- profit.
Rzadkość w polskim światku DIY.

Pozdrawiam



Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: konrad w 07-12-2009, 20:39
>> Krs47, szkoda że nie wybrałeś 27tbc/g? Z tego co ludzie mówią jest jeszcze bardziej rozdzielcza, chociaż trzeba byłoby ją ciąć na 2,2kHz.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: a_men w 07-12-2009, 21:14
Krs47>

Gratulacje!
Bardzo fajny projekt. Jak gra w porównaniu do Bandorów, które stoją w tle?;)

Moim zdaniem rzeczywiście wersja full STX byłaby niezłą opcją. Można by się pokusić z czasem o takie rozwiązanie.
W sąsiednim wątku meloV8 pisał, że zrobił coś podobnego, a zwrotka to tylko kondensator 2.2 uF do tweetera:)
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: lancaster w 07-12-2009, 21:40
full stx mozna zrobic jak tylko pojawi sie odpowiedni tweeter do tej 18-ki. Czekam na ceramiczny glosnik, ktory ma byc gotowy do końca roku(trzymam kciuki)
W kazdym razie tak jak melo pisał z obecnym "testowym" tweeterm mozna zrobic dxwiek ciekawy ale tez nieco specyficzny, Odpusciłem sobie - na dłuższą metę wolę to co wolę ;)
...18ka stx jest wyraźnie wyzszej klasy od tweetera stety/niestety. Czekam/y:)
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: lancaster w 07-12-2009, 21:53
zeby nie opowiadać kocopałow w wątku Krzyśka napisze ze konstrukcja dźwiękowo jako całosć z naprawdę kosmetycznymi uwagami(w skali bezwzglednej) jest b.udana. Dźwięk określilbym jako uniwersalny i ....nie lubie tego słowa bo czesto kojarzy sie ze zmuleniem - muzykalny...tyle że tutaj to okreslenie oznacza odpowiednia gradację dynamiki, organizację/zmiennosć sceny itp. Dźwięk jest po prostu ciekawy, zmienny i myślę ze te wrażenia będą z czasem tylko bardziej doceniane.
Być moze nawet wszystko jest tip top...w końcu sluchaliśmy tylko w 1 systemie....a zresztą kto pierwszy znajzie zestaw do ktorego nie mozna się o coś dowalic ???:))...troche weszlo m w krew....mam nadzieję ze przeskalowywujecie moje recki....po prostu zamiast jak to zwykle bywa zamiast od poziomu: "fantastycznie, 5 orgazmów" idac w kierunku "dźwięk, ktory natchnał pisarzy biblijnych i szefa Ikei" zaczynam od skromnego "syf" i posuwam się wyżej az do poziomu"fajnie, są jednak pewne uwagi"
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: meloV8 w 07-12-2009, 22:00
Panowie, pamietajmy, ze to odsluch jest koncowym testem kolumny oraz to, ze nasze preferencje bywaja bardzo rozne. Chcialbym jedynie zaznaczyc ze zestaw Full STX AWX gra poprawnie na bardzo prostych zwrotnicach jak i na zwrotnicach bardziej zlozonych. Mamy tutaj mozliwosc wyboru niskiego podzialu jak i bardzo wysokiego. Malo glosnikow oferuje taka mozliwosc.  Jesli bedziemy pamietac o tym, ze glosniki STX sa w atrakcyjnej cenie to mysle, ze kazdy ( srednio wymagajacy ) sluchacz-konstruktor znajdzie swoje, dobre brzmienie w STX.

A co do 3SM to nic tylko brawo bic, swietna konstrukcja profesjonalnie wykonana :) Gratulacje.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: w 07-12-2009, 22:15
>> meloV8, 2009-12-07 22:00:12
Jesli bedziemy pamietac o tym, ze glosniki STX sa w atrakcyjnej cenie ...

W konstrukcji 3SM tweeter jest droższy od woofera, ale są to nadal ceny akceptowalne. Jednak wesja full AWX byłaby naprawdę bardzo dostępna konstrukcją.


Żądam usunięcia Cenzury - poważnie.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: lancaster w 07-12-2009, 22:16
melo, 100% sie zgadzam - wykonanie super, dźwiękowo to nie sa moim zdaniem  konstrukcje dla średnio wymagających, tylko nawet bym powiedzial dla bardziej wymagajacych....a miewam trochę monitorow z róznych zakresow cenowych pod ręka. Rzetelny dźwięk i do tego ma w sobie "to coś".

...no dobra dość kadzenia :)
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: lancaster w 07-12-2009, 22:20
Jarek, ceny glośnikow sa porownywalne

18-ka STX stodwadziesciaparę zł/szt....Seas podobnie.
Moim zdaniem STX jest CO NAJMNIEJ równie interesujacy jak woofery seasa, chociaż polowe tańszy.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: w 07-12-2009, 22:25
gwizdki:
STX     96 zł./szt.
Seas 155 zł./szt.


Żądam usunięcia Cenzury - poważnie.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: lancaster w 07-12-2009, 22:32
STX GDN-18-140-8-AWX  -  124zł
....a Seas nieco podniósl ceny z tego co widze...od ostatniego razu kiedy kupowalem chyba 3 lata temu po 120 :)
aluminiowy Seas to i tak chyba jeden z lepszych tweeterow na rynku bez względu na cenę...
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: konrad w 07-12-2009, 22:40
Krs47, a jakie Twoje będzie porównanie stxa do er18rnx?
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: Krs47 w 07-12-2009, 22:52
Dziękuję wszystkim za bardzo ciepłe przyjęcie projektu. Bylo z tym trochę pracy i miło widzieć, że ktoś to docenia.

Wspomniany opis procesu budowy niestety przekładam na jutro, obiecuję za to duuużo zdjęć ;) Dzięki uprzejmości jzagaja dorzucę rownież pełen rysunek techniczny obudowy, uzupelniony o wspomniany przez Jarka rzut z boku obudowy.

Konrad, niestety teraz nie mam pod ręką ER18RNX, chętnie porównałbym obie konstrukcje zarówno dźwiękowo jak i w pomiarach. Równie interesujące byłoby porównanie pomiarów samych midbasów. Postaram się to jeszcze zorganizować, bo mam kontakt z obecnym właścicielem ER18RNX/27TBFCG, jednak nic na tą chwilę nie obiecuję, mam trochę innych spraw na głowie.

Z pamięci mogę tylko napisać, że projekt według zwrotki Jay`a i jego voicing na dłuższą metę nie do końca mi pasował, do 3SM jak narazie nie mam zastrzeżeń...
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: Krs47 w 08-12-2009, 16:30
PROCES BUDOWY

W tym dziale opisuję sam proces budowy kolumn. Nie jestem ekspertem w sprawach stolarki, więc osoby bardziej doświadczone mogą go sobie odpuścić. Moje rady sa oparte na własnych doświadczeniach i nie chcę w tym miejscu niczego narzucać. Nie zamierzam też prowokować dyskusji w tym temacie, przedstawiam wyłącznie wlasne propozycje konkretnych rozwiązań.

Zdj.1-2
skrzynki sklejone w całości oprócz frontu na wkręty, w miejscu łączenia płyt zostawiony drobny nadmiar materiału. Przy prostych skrzynkach precyzja takiego systemu jest wystarczająca, a w dodatku można złożyć całe skrzynki za jednym razem. Poza tym w większości punktów sprzedaży materiałów drewnopochodnych formatki są docinane z pwenym marginesem błędu, zostawiając sobie 1-3mm nadmiaru na zewnętrznych (przychodzących na zakładkę) płytach unikamy problemów z dobrym spasowaniem elementów.

Po sklejeniu usuwam wkręty. Dziury po wkrętach rozwiercam na kołki o średnicy fi 8mm.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: Krs47 w 08-12-2009, 16:33
Zdj.3-5
Nadmiar materiału usuwam za pomocą frezu palcowego z łożyskiem. Łożysko prowadzi się po powierchni ścianki, do której chcemy zrównać krawędź. Podczas frezowania tą metodą nie używa się prowadnicy równoległej, należy prowadzić frezarkę wyłącznie poprzez łożysko frezu. Frez jest tak zaprojektowany, że zostawia jeszcze naprawdę minimalny nadmiar materiału, który wyrównuję papierem ściernym na klocku.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: Krs47 w 08-12-2009, 16:35
Zdj.6
Dokładnie na środku bocznych ścianek wklejam poprzeczkę z litego drewna, o średnicy 25mm. Dla niedużej skrzynki ze stosunkowo grubymi ściankami takie wzmocnienie jest wystarczające, choć można pójść dalej i wkleić "drabinkę" w połowie głębokości obudowy, wykonaną z płyty o tych samych wymiarach zewnetrznych, co tynie ścianki. Przy projektowaniu wzmocnienia należy wziąć pod uwagę łatwy przepływ powietrza w okolicy wlotu portów bass reflex oraz za głośnikiem niskotonowym.

Wszystkie ścianki obudowy oprócz frontu wyklejam matami bitumicznymi, które dodatkowo mocuję zszywkami. Z mojego dośiwadczenia fabryczny klej różnie się zachowuje, raz trzyma bez zarzutu, innym razem maty odchodzą w niektórych miejscach.




Zdj.7
Front sklejony z dwóch przyciętych z nadmiarem płyt MDF 12mm (ciąłem na szybko wyrzynarką) wpasowuję na 4 kołki do reszty kolumny. Po wpasowaniu kołków zakładam ront bez kleju i zrównuję go z płaszczyznami obudowy również za pomocą frezu prostego z łożyskiem. Nie jest to standardowa czynność, lecz wynikająca z baraku odpowiednio dociętej formatki, choć samo wpasowanie frontu na kołki zdecydowanie ułatwia późniejsze klejenie.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: Krs47 w 08-12-2009, 16:37
zdj.11-12
Zacięcia wypełniam dwuskładnikową szpachlą samochodową poliestrową. Do wykonania początkowej, grubej warstwy najlepiej nadaje się szpachlówka z domieszką pyłu aluminiowego. Do wykończenia wystarczy zwykła szpachlówka "medium grade", przy drewnie nie trzeba bawić się jeszcze z wersją "finish". Na upartego calość można zrobić przy użyciu "medium grade", tak zrobiłem z drugą kolumną gdzie zabrakło mi aluminiowej szpachli, lecz trzeba się liczyć z mocniejszym siadaniem szpachli, a co za tym idzie wymaganą większą ilością warstw.Podczas samego procesu szpachlowania warto dokładnie szlifować każdą warstwę i nie dokładać za dużo materiału. Szpachlówka dwuskładnikowa poliestrowa sama w sobie ma to do siebie, że już po jednym dniu przestaje dalej siadać i można szybciej uzyskać trwałą powierzchnie niż w przypadku zwykłych kitów do drewna. Na zdjęciach widać efekt powierchni gotowej do malowania podkładem.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: Krs47 w 08-12-2009, 16:39
zdj.13-15
Otwory pod głośniki frezuję z lekkim nadmiarem głębokości. Podczas składania dokładnie poziomuję przetworniki poprzez dociąganie do piankowej uszczelki.

Wewnętrzną krawędź otworu midwoofera zaoblam frezem o promieniu 12mm. W przypadku mniejszych przetwroników o gorszej wentylacji i/lub grubszych frontów powinno się używać frezów stożkowych i podfrezowywać pod kątem 45 stopni. W tym konkretnym przypadku frez wyoblający zabiera wystarczająco dużo materiały, by midwoofer mógł swobonie "oddychać", jednocześnie zapobiegając odbicom od krawędzi otworu powracjącym przez memebranę. Frez, którego użyłem również ma łożysko, które należy prowadzić po ściance wyoblanego otworu.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: Krs47 w 08-12-2009, 16:40
zdj,16-18
Obudowy oprócz spodu wyklejam wykładziną głuszącą filcową o grubości około 12-15mm, którą rownież dodatkowo mocuję na zszywki. W kluczowych miejscach dokładam matę z czystej wełny owczej, z tyłu pojedyńczą, na spodzie początkowo 2, finalnie 3 warstwy przykrywając przy tym zwrotnicę. Warto zwrócić uwagę, żeby wytłumienie objętościowe na spodzie nie przeszkadzało w swobodnej pracy midwoofera, można ewentualnie odrobinę zmniejszyć ilość wytłumienia na spodzie, zaraz za samym głośnikiem.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: Krs47 w 08-12-2009, 16:41
zdj.19-20
Kolumny po pokryciu finalną, drugą warstwą akrylowego podkładu samochodowego. Po pierwszej warstwie materiał odrobinę wstawał, gdyż wcześniej niczym go nie gruntowałem. Przeszlifowałem pierwszą warstwę i podczas kładzenia drugiej już nic nie wstawało.
Malowałem metodą natryskową, nakładając dużo cienkich warstw. W sumie zużyłem ponad 0,5 litra podkładu, lecz udało mi się uzyskać powierchnię gotową nawet do malowania gładkimi, błyszczącymi lakierami (początkowo zakładałem wykończenie perłowym grafitem samochodowym).
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: Krs47 w 08-12-2009, 16:43
Zamieszczam jeszcze uzupełniony rysunek tachniczny obudowy.

Efekt końcowy już znacie. Dodam jeszcze, że kolumny były malowane lakierem poliuretanowym NEXTEL, kolor TERRAKOTA. Przed położeniem właściwej warstwy Nextela, należy przygotować powierchnię poprzez nałożenie podkładu gruntującego Nxtel Primer, zapewniającego odpowiednią przyczepność do podłoża. Primer nakładałem bezpośrednio na podkład samochodowy, farbę Nextel najlepiej nakładać przed upływem 24 godzin od położenia podkładu dla uzyskania optymalnej przyczepności. Kolumny finalnie wyglądają odrobinę inaczej od zalecanej powłoki Nextel, efekt zbyt duzego ziarna/struktury wynika zbyt słabo rozcieńczonej mieszanki oraz za dużego ciśnienia podczas malowania (tzw. overspray).

Na ostatnim zdjęciu jeszcze zwrotnica w fazie testów. Finalny rozkład pozostał taki sam, niestety nie mam więcej zdjęc, bo pod koniec roboty miałem mało czaszu, a teraz zwrotki są już w środku.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: Yotomeczek w 26-12-2009, 20:49
>> Krs47
Czyżby jednak się nie sprawdziły, że już na allegro wystawiasz?
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: Krs47 w 26-12-2009, 22:46
Dlaczego nie sprawdziły? Teraz powoli pora na 3way, do którego już od dawna się przymierzam. Wystawiłem bez ciśnienia, jak się nie sprzeda nie będę płakał ;)

Dzwiękowo jestem z nich bardzo zadowolony, więcej od monitora 7+1 nie oczekuję.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: Krs47 w 26-12-2009, 22:47
P.S. mam zasadę jednego głównego projektu - przed zrobieniem kolejnego zawsze staram się sprzedać już ukończony.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: yolaos w 27-12-2009, 09:31
    Dawno mnie nie było na forum,ale zawsze sercem jestem przy głosnikach, oglądając ten wątek jestem pod duzym wrażeniem,autorowi nie tylko udało sie zbudować zacne monitory , (czytając opinie Lancastera),ale i z wielką starannoscia przedstawic cały proces wykonania.
   Wielkie brawa i z niecierpliwościa czekam na projek 3 way.

   pozdrawiam
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: konrad w 27-12-2009, 13:28
Krs47, te następne 3-way to będzie Twój własny projekt? Z tego co wiem pomiary niskich tonów w warunkach domowych (panasonic wm-61) nie są za dokładne.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: Krs47 w 27-12-2009, 13:38
Zgadza się, pomiar pod dolny podział jest problematyczny i to głównie ze względu na odbicia, a nie ograniczenia samej wkładki. Można się ewentualnie podeprzeć symulacjami.

Koncepcji mam kilka, choć szansa, że będzie to w 100% autorski projekt z racji na wyżej wspomniane trudności jest niewielka. Mam jeden "gotowy" projekt na oku, możliwe że zbuduję go według wzorca lub podmienię tweeter - tutaj już będzie łatwiej w domowych warunkach.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: konrad w 27-12-2009, 13:46
Jak robiłeś pomiary gotowej kolumny na dworze napisałeś że pojawiły się odbicia. Wynikało to z tego że było tam mało miejsca? Bo sam mam duuuży kawałek trawnika i zastanawiam się czy kiedykolwiek będę miał szansę sam zrobić 3 way.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: Krs47 w 27-12-2009, 14:07
Miejsce było ograniczone - z jednej strony dom, z drugiej dzewa. Nawet przy pomiarze na większej przestrzeni pozostaje problem odbicia od podłoża oraz wiatru - mikrofony pojemnościowe są na niego bardzo czułe.

Pewnym rozwiązaniem jest pomiar nearfield, gdzie minimalizuje/eliminuje się wpływ odbić, ale trzeba wówczas wziąć pod uwagę zanik efektu baffle step. Dodatkowo w zależności od miejsca, w ktorym zbliżamy mikrofon do membrany charakterystyka może się różnić.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: kondrax w 27-12-2009, 18:25
A powiedz jakie głośniki lub jaki projekt planujesz na te 3 way?
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: Krs47 w 27-12-2009, 22:24
Mam jednego głównego kandydata, ale nic jeszcze nie jest pewne więc nie zapeszam. Do wiosny powinienem się zdecydować i wystartować z budową.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: yolaos w 02-01-2010, 19:41
Witam
Sory ze właże w ten wątek ale mysle ze nie bedzie to całkiem O.T.

    Poczytałem troche , zaległosci nadrobiłem i cóz nie znalazłem zadnych nowych entuzjastycznych opini o jakims swieżym hicie - głosniku, czy to wooferze czy to wysokotonówce, ponieważ od dłuzszego czasu (może roku) przymierzam sie do zrobienia kolumny na Tweterze Sesa Exelu, mam pytanie.
    Czy ktoś juz się osłuchał lub mial okazje więcej przyglądnąc sie temu głosnikowi np porównując do jakiś starszych modeli ,mam na mysli cała serie wysokotonowych Exelli, obojetnie jaki model
   Wyczytałem ze ten co siedzi w Orionach ma zęby na chrakterystyce jak Tabaza w Sindbadzie, a i odsłuch nie pozwolił wydac pochlebnych opini.
pozdrawiam w Nowym roku
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: Krs47 w 02-01-2010, 20:11
Cóż, osobiście nie miałem jeszcze kontaktu z tweeterami z serii Excell. Nie są zbyt popularne ze względu na wysokie ceny i na pierwszy rzut oka nie oferują więcej niż tansze odpowiedniki z serii Prestige. Na pierwszy rzut oka, gdyż są pewne aspekty, w których są lub mogą być lepsze. Szczególnie nowe tweetery z Nextelowym frontem, poza bardzo wysoką ceną w pewnych aplikacjach mogą być interesujące.

T29CF002 "Crescendo" u Zapha jednak wygląda lepiej pod kątem znieksztalceń powyżej 2kHz zarówno od 27TBFC/G jak i 27TDFC. Dodatkowo znacznie lepsza wentylacja układu magnetycznego za sprawą 6-ciu neodymowych magnesów powinna procentować lepszą wytrzymalością termiczną. Reasumują T29CF002, mimo że okropnie drogi może być bardzo dobrym wyborem do 3way z podziałem od około 2,5kHz w górę.

T29CF001 nie widziałem w niezależnych pomiarach, jego zaletą jest niewątpliwie bardzo wysoka jak na klasyczną kopułkę efektywność.

Generalnie tweetery z serii Excel są pięknie zbudowane i wykonane, choć w pomiarach nie doganiają najlepszych modeli Scan Speaka i nie są zbyt popularne w DIY, z racji na bardzo wysokie ceny. Sam jestem ciekaw jak brzmią i dlaczego nie są jednoznacznie lepsze (a pod niektórymi względami gorsze) pomiarowo od "rodzynków" z serii Prestige.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: smakismaki w 02-01-2010, 20:28
jeśli chodzi o tweetery to ciągle jestem pod wrażeniem ceramicznej kopułki stx, pomierzyłem ją dziś idzie jak linijka i w poniedziałek przesuwam podział niżej na ok 2,6kHz moim zdaniem optymalny przy aktywnym filtrze. Lekko rezonuje ok 1050Hz więc to ostro wytnę. Membrana jest bardzo neutralna, przezroczysta i bez swojego charakteru w przeciwieństwie do innych kopułek czy to miękkich czy twardych. Nie mogę już słuchać głosników tytanowych, aluminiowych ani tym bardziej miękkich kopułek które bardzo podbarwiają np wokal. Ceramiczna kopułka jednak słabiej radzi sobie z końcem pasma dlatego ja wyrównuję charakterystykę innym głośnikiem ( tytanową 19-tką, dobra by była też jakaś wysokiej klasy wstążka np Raven) ale ciekawe czy firma stx wyrówna to, zobaczymy na dniach. Oczywiście nie jest to głośnik dla każdego bo niektórzy lubią górki na charakterystyce :) Moim zdaniem mało osób doceni zalety ceramika raczej tylko ci co dąża do maksymalnej neutralności a nie ładnego podbarwionego brzmienia.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: cadam w 02-01-2010, 20:44
>> smakismaki
Czy udało Ci się zmierzyć przy jakiej częstotliwości występuje breakup ceramicznej kopułki?
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: smakismaki w 02-01-2010, 21:06
na samym końcu pasma słyszalnego koło 19-20kHz jest górka a efektywnośc spada już przy kilkunastu dlatego wyrównuję to superwysokotonowcem ale charakter i liniowośc niższego pasma są rewelacyjne, odechciewa się innych głośników. Bardzo naturalny wokal, fortepian itp samemu ceramikowi brakuje trochę wybrzmień i ostrości instrumentów perkusyjnych dlatego go wspomagam tytanem ale jestem ciekaw czy StX poprawi tą wadę mechanicznie dyfuzorem i tubką.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: cadam w 02-01-2010, 21:12
Czy wiesz skąd STX bierze części do swoich głośników? Skąd pochodzi ceramiczna membrana? Sami robią czy sprowadzają?
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: smakismaki w 02-01-2010, 21:13
szkoda że firmy raczej nie robią teraz mniejszych kopułek np 19mm jak kiedyś, może taki mniejszy ceramik by nie potrzebował wspomagacza?
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: cadam w 02-01-2010, 21:18
Accuton ma 20mm diamentową kopułkę ale cena jest chora.
http://www.loudspeakershop.eu/glosnik-accuton-20n631-d206-p-918.html
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: smakismaki w 02-01-2010, 21:18
nie pytałem o to, jest bardzo starannie zrobiona, cieniutka i trochę przepuszcza światło, miękkie zawieszenie, lekka cewka na alu. Strasznie delikatne te membranki, kolega podpinał cincha do Densena iw  momencie jak był podpięty tylko sygnał bez masy to usłyszał trzask i membranka w jednym kanale pękła :( Ale trudno poszło pewnie ponad 100W na głośnik, dobrze że podczas pracy materiał jest sztywny i się nie wygina. Na stronie Infinity pokazują jak równo chodzi membrana ceramika pokrytego metalem. Nawiasem mówiąc to nie wiem po co ten metal skoro nawet w PDF podają że sama ceramika jest sztywniejsza od ich kanapki.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: smakismaki w 02-01-2010, 21:25
no trochę przesadzają, brak dokładnych pomiarów nie wiadomo na ile jest dobry bo i kopułka jest schowana w głąb i sitko czego nie lubię. Może w STX-ie kiedyś coś pokombinują, mogliby pokryć ceramika warstwą diamentu :) Ceramika ma moduł Younga 300-600 a diament 1000 .
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: Dawid-SS w 03-01-2010, 22:01
Ale nie tylko sztywnosc membrany sie liczy, dziwne ale seasy magnezowe mają mniejszą sztywnosc niż seasy aluminiowe wg modułu Younga, więc membrana powinna byc lepsza ta z AL jak z MG. W membranach liczy się też dokładność wykonania, jezeli diament byłby krzywo oszlifowany i miałby jakieś "pory" to bylby gorszy od ceramiki która to była by jak lustro.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: smakismaki w 03-01-2010, 22:33
każda aluminiowa kopułka trochę dzwoni np. na wokalu jak kamerton. Człowiek się przyzwyczaja do dźwięku i wydaje się mu że tak powinno być ale wystarczy szybko przełączyć na ceramikę i te rezonanse znikają a gra sama muzyka bez podbarwień, takie odnoszę wrażenie. Kopułki mają niby podobne wykresy a każda gra inaczej, ma na to wpływ wiele parametrów nie tylko liniowośc pasma ale w bardzo dużym stopniu charakterystyka wodospadowa, przenoszenie impulsów, charakterystyka promieniowania, różnego typu zniekształcenia itp. Sporo czynników ma wpływ na ostateczny dźwięk. Moja testowa kopułka nie ma żadnych ustrojów akustycznych ani ostrych krawędzi, wystaje żeby miała lepszą kierunkowośc a z tyły ma krótką linię transmisyjną wytłumioną plasteliną, materiałem w stylu miękkiego filcu i wełną owczą.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: bawolek w 07-01-2010, 00:55
"jezeli diament byłby krzywo oszlifowany i miałby jakieś "pory" to bylby gorszy od ceramiki która to była by jak lustro. " ....
oj Dawid  farmazony pleciesz ! .... policz sobie długość fali dla 20kHz to się dowiesz jakie "niedoszlifowania" (górki, dolinki) dla tej fali nadal są idealnie płaską powierzchnią ;p
zresztą przyjrzyj się rożnym membranom wysokotonówek ;p

to tak samo jak z antenami siatkowymi np satelitarne siatkowe, oczko jest tak policzone że dla tej fali ~10GHz nadal jest to "lita blacha" i jest to bez różnicy czy to właśnie lity talerz ....czy odpowiednio gęsta siatka, za to dla oporu powietrza już nie jest to bez różnicy ;p



Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: Krs47 w 24-01-2010, 11:25
Ostatnio przez kilka godzin słuchałem u znajomego porównania moitorów na ER18RNX i 27TBFC/G wdłg. zwrotki Jaya (moja dawna konstrukcja) z 3SM. Generalnie byłem bardzo zaskoczony podobieństwem brzmienia między tymi projektami. Różnice oczywiście też były i co najlepsze było słychać właściwie tylko to czego można się spodziewać po analizie różnic technicznych obu zestawów.

Zamieszcam fotkę, niestety z telefonu.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: mordensiur w 24-01-2010, 11:34
Zamierzasz jakoś dokładniej opisac te różnice, czy to będzie "tajemnica szefa kuchni"??

----------------------------------------------
Prawdę każdy ma swoją
Ulepszać - nie zmieniać
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: Krs47 w 24-01-2010, 11:55
Napiszę więcej popołudniu/wieczorem, mam teraz trochę roboty.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: Krs47 w 24-01-2010, 20:00
Obie konstrukcje korzystają z tego samego głośnika wysokotonowego Seas 27TBFC/G i obie używają filtrów zblizonych do LR4 akustycznie, (3-ci rząd elektryczny dla tweetera). Różni się częstotliwość podziału, około 1550Hz dla konstrukcji Jay`a i około 1800 Hz dla 3SM. Porównanie było wykonywane na bardzo szerokim spektrum materiału muzycznego, również na samplerach perkusyjnych itp.

Kolumny były podłączone niezależnie pod wejścia A i B, które można przełączać z pilota, dzięki czemu nie było problemów z natychmiastową zmianą odsłuchiwanego zestawu. Przerobiliśmy też kilka ustawień odsłuchowych, gdzie zamienialiśmy miejscami ustawienie obu par kolumn, jednocześnie staraliśmy się zapewnić możliwie podobne warunki (dostosowanie wysokości osi odsłuchu).

Na początku zaskoczyła mnie niemal identyczna skuteczność zestawów głośnikowych, umożliwiło to bardziej wiarygodne porównanie. Na wielu nagraniach podobieństwo było tak duże, że ciężko było wskazać jakiekolwiek różnice. Te róznice, ktore jednak dalo się wychwycić opisuję poniżej. chciałbym jeszcze zaznaczyć, że wspólnie z obecnym właścicielem mojego dawnego projektu według zwrotki Jaya doszliśmy do niemal identycznych wniosków - właściciel opisał mi je w mailu po odsłuchu bez moich wcześniejszych sugestii, czy odwoływania się do zagadnień technicznych.

Seas ER18RNX teoretycznie ma przewagę na basie nad STXem AWX, ma większe Sd (odpowiednio 136cm2 i 124cm2), Xmax (6mm Seasa i 5,3mm STX) oraz bardzo dobrze zoptymalizowane zawieszenia oraz napęd przy użyciu systemu pomiarowego Klippela.  Max SPL Seasa też powinno być wyższe będzie wyższe w związku ze wspomnianymi powyżej parametrami.

W praktyce Seas schodzi niżej (może to być też kwestia o około 2l większej obudowy) oraz w niektórych nagraniach ma mocniejsze uderzenie. Napisałem w niektórych, bo gdzie indziej sytuacja potrafi się odwrocić i STX daje wrażenie lepszego "kopa". Nie jestem w stanie stwierdzić, czy nie jest to spowodowane większymi zniekształceniami na basie, które potrafią dwać takie wrażenie. Mój pomiar znieksztalceń był nieskalibrowany i w związku z tym nie mogę wyciągnać w tym temacie jednoznacznych wniosków, poza ogólnie bardzo obiecującą tendencją spadkową na śroku pasma.

Jednak największe różnice pojawiają się na wyższym środku/górze pasma. Niby kopułka jest identyczna jednak na niektórych nagraniach 3SM miał większą "swobodę/klarowność" grania wyższej średnicy. Wpływ na taki stan rzeczym może mieć kilka czynników, po pierwsze wyższy podział może jednak odciążać tweeter.
Po drugie STX AWX ma jednak "pełnego" faraday, który nawet wnioskując po samym pomiarze impedancji działa skutecznie, a ER18RNX ma tylko "pół" i potwierdzone w pomiarach dość przeciętne zniekształcenia na wyższym środku.
Wreszcie po trzecie w swojej zwrotnicy schowałem główną górkę dyfrakcyjną za cenę powstania dołka wyżej, zaś Jay wybrał pozostawienie górki.

Reasumując uważam, że pod względem brzmienia STX AWX jest zdecydowanie porównywalnym przetwornikiem do Seasa ER18RNX. Przy zastosowaniu w 3way Seas będzie lepszy, lecz imho 18cm przetworniki średnio nadają się do takich celów. Mam też wrażenie, że z samego Seasa ER18RNX można jednak uzyskać odrobinę więcej niż w projekcie Jay`a. IMHO idealny duet dla niego to DXT i takiego zestawienia najchętniej bym posłuchał.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: niechcemisie w 24-01-2010, 21:15
Z Twojej wypowiedzi wywnioskowac mozna ze nie warto kupowac ER18RNX i przy tym zaoszczedzic 350zl....
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: Krs47 w 24-01-2010, 22:12
Sam nie posunąlbym się do aż tak daleko idących wniosków. STX AWX zdecydowanie jest glośnikiem konkurencyjnym dla ER18RNX jednak nie wiem o nim tak wiele jak o Seasie. Przetestowalem tylko 2 głośniki i nie znam jeszcze powtarzalności w obrębie różnych partii produkcyjnych. Tak samo nie wiem jak będzie wyglądać twałośc AWX w dluższej perspektywie czasowej. Seas natomiast dowiódł już nie raz, że mozna na niego liczyć zarówno w kwestii trwałości, jak i powtarzalności parametrów jego przetworników

Oprócz przewagi na dole pasma ER18RNX ma też wyjątkowo udaną membranę gdzie typowy dla papierowców mod w okolicach 800-1000Hz jest bardzo stłumiony, a na górze jest break up o pojedyńczym i niskim amplitudowo peaku. STX ma bardziej rozciągniete pasmo ale ma też wyraźniejszy mod w okolicach 800Hz, czyli przy zastosowaniu w typowym 2way z podziałem poniżej lub okolo 2kHz Seas ER18RNx będzie miał lepsze znieksztalcenia linowe (czyli poprostu równiejszą charakterystykę przenoszenia). STX ma za to prawdopodobnie niższe (mam nadzieję, że jeszcze to zwryfikuję w bezpośrednim porównaniu pomiarowym) znieksztalcenia na wyższym środku.

Samo porównanie kolumn wypadło bardzo korzystnie dla tańszego STXa, lecz mam wrażenie, że ER18RNX stać na odrobinę więcej i mimo znacznie wyższej ceny, moim zdaniem nadal jest glośnikiem wartym uwagi. Cała kolumna to odrobine więcej niż same przetworniki, a te 350 pln w perspektywie kosztu końcowego uwzgledniającego obudowę, zwrotnicę, wytłumienie itp. odrobinę traci na znaczeniu.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: EMiL w 24-01-2010, 22:21
Krs47,
skoro masz pomiarówkę to zmierz po prostu konstrukcję na ER18 będąc u kolegi i wiadomo będzie czy zwrotka Jaya jest ok.
Obstawiałbym, że rezonans ER18 warto przytłumić filtrem w postaci konda na obecnej cewce.

   
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: Krs47 w 24-01-2010, 23:48
eMil, w największym skrócie to nie takie proste. Jak będę miał w przyszlości na to czas chetnie to zrobię. Pewnie jeszcze wrócę do Seasów 18cm i wtedy chętnie zrobie pomiary porównawcze z STX AWX.

Teraz temat 3SM jest już dla mnie zamknięty, projekt jest ukończony i broni się przy droższej konstrukcji. Przymierzam się do opracowania "oversized 2way" i na tym teraz chciałbym się skupić.  
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: Krs47 w 25-01-2010, 11:17
Btw. na stornie STX jest już projekt na GDN 18-140-8 AWX oraz GDWK 10-250-8 AWX. Szczerze mówiąc nie przemawia do mnie obudowa z MDF 16mm i port br przy samej dolnej ściance ale robiąc skrzynki samemu, można bez wplywu na zwrotkę poprawić te elementy. Sama zwrotnica jest udostępniona, więc pozostaje spora swoboda własnej realizacji projektu. Z resztą za samą obudowę STX liczy sporo mniej niż w przypadku Nextona, więc bardziej oszczędne wykonanie jest w tym wypadku zrozumiałe.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: w 25-01-2010, 11:27
Zwrotnica MX-140 jest bardziej rozbudowana od tej z 3SM. Jakiś komentarz ?

Żądam usunięcia Cenzury - poważnie.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: Krs47 w 25-01-2010, 14:44
Jzagaja wykonał pomiar oscyloskopem wzmacniacza, którego uzywaliśmy do pomiarów 3SM. Jak widać na wykresie wzmacnaicz ma kondensator na wyjściu obcinający niskie częstotliwości. Ten pomiar klarownie wyjaśnia kwestię zbyt małej kompensacji baffle step na pomiarach gotowej kolumny, względem symulacji w Edge oraz symulacji zwrotki dla końcowych wartości elementów. W praktyce 3SM ma znacznie równiejszą charakterystykę i nawet porownanie z projektem Jay`a gdzie kompensacja ma ok. 5db nie wykazało zauwazalnych różnic odsłuchowych w tej kwestii. Na kolejny pomiar 3SM w otwartej przestrzeni nie ma teraz warunków (-10 stopni), jeśli nie sprzedam kolumn może na wiosnę podrzucę jeszcze skalibrowane pod kątem SPL i wykonane w oparciu o "płaski" wzmacniacz pomiary.

Po raz ostani w najbl;iższym czasie uzupełniam opis projektu 3SM. Starałem się żeby opis był na tyle pełny, zebym mógł zamknąć temat i pozostawić gotowy projekt bez niedomówień. Jak widać wyszedł spory błąd pomiarowy, aczkolwiek znając charakterystykę wzmacniacza pomiarowego można go sobie skorygować, gdyz dotyczy wyłącznie równowagi tonalnej, a nie samego uksztaltowania charakterystyki przenoszenia w wyższym  zakresie.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: Krs47 w 25-01-2010, 14:51
Jarek w skrócie, w gałęzi woofera jest więcej elementów dla odrobinę lepszej kontroli nad charkterystyką, możliwe też, że podział jest wyżej, nie symulowalem tej zwrotki wedlug własnych pomiarów, a na stronie nie ma indywidualnych charakterystyk przetworników ze zwrotką. Ja wybrałem inną drogę i ograniczylem zarówno koszt, jak i komplikację zwrotki, bez szkody dla zgrania fazowego przetworników. Nie twierdzę przy tym w żadnym wypadku, ze moje rozwiązanie jest lepsze.

W gałęzi wysokotonowca jest więcej elementów ponieważ sam tweeter jest inny. Ma wznoszącą charakterystykę, podzczas gdy Seas jest płaski. Jedyne co mi się nie podoba w tym projekcie to szeroki spadek efektywności w zakresie 1-7kHz, jak bardzo jest to slyszalne ciężko mi powiedzieć.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: w 25-01-2010, 15:33
dzięki

Żądam usunięcia Cenzury - poważnie.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: Krs47 w 26-01-2010, 09:44
Dostałem zapytanie na mialia odnośnie korekty zwrotnicy 3SM. W poście wyzej pisząc "skorygować" miałem na mysli wzięcie pod uwagę opadającej charkterystyki wzmacniacza, względem wykresów pomiasrowych 3SM. Mając takie informacje można założyć, że charakterystyka 3SM jest równiejsza niż na wykresie (nie opada w kierunku niskich częstotliwości, co sugerowały mi również symulacje) i nie potrzeba wprowadzać żadnych zmian do zwrotnicy.

Powtarzam jeszcze raz, ze ten błąd pomiarowy nie przekreśla użyteczności całych danych pomiarowych, wpływa wyłącznie na mylne przedstawienie rzeyczywistej równowagi tonalnej/poziomu kompensacji baffle step. Kolumny są ukończone i w rzeczywistości mają prawidłową równowagę tonalną.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: Krs47 w 10-02-2010, 13:16
Zmierzyliśmy 2way na ER18RNX/TBFCG. Niestety były problemy z mikrofonem w najwyższej oktawie, więc nie pokażę wyników. Mogę tylko powiedzieć, że niżej wszystko jest ok, impedancja rzeczywista zgadza się z symulowaną przez Jay`a, a charakterystyka na środku pasma jest w porządku (nie ma żadnych nieprzewidzianych zafalowań związanych z niezgraniem fazowym przetworników).

Zrobiliśmy też pomiar znieksztalceń nielinowych (SPL skalibrowany 90db/1m). 3-cia harmoniczna odrobinę przebija się na wyższym śrdoku, ale ogólny poziom znieksztalceń jest bardzo niski. Tych wyników tez nie mogę udostępnić ze względu na pewne problemy sprzętowe. Mogę jedynie wstępnie wywnioskować, że projekt Jay`a jest poprawny technicznie i Ci, którzy go zbudowali mogą spać spokojnie :)

Zamieszczam pomiar impedancji.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: Cacek w 21-11-2010, 22:07
Witam,
Zastanawiam się nad wykonaniem tej konstrukcji i w związku z tym mam pytanie. Czy można by było użyć OZ zamiast BR ? Czy spowodowało by to duże zmiany w dolnym paśmie? Podobno ten AWX dobrze radzi sobie w OZ.
Kolumny grały by w małym pomieszczeniu ok. 11m2

Wolałbym OZ ponieważ kolumny stały by blisko ściany. Mam też uraz do BR z powodu starych Tonsili. Przed zatkaniem portów BR miałem czasami wrażenie, że gra w pomieszczeniu wszystko tylko nie głośniki ;) Nie ukrywam, że wizualnie też lepiej prezentowała by się wersja nie "podziurawiona".
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: Krs47 w 22-11-2010, 10:08
Zmiana w dolnym paśmie będzie duża ale dotyczy samego basu i nie trzeba nic zmieniać w zwrotnicy. Nawet nie rozważałem opcji OZ, gdyż uważam głośniki typu 18cm za zbyt małe do takich obudów.

Nie ma przy tym technicznych przeciwskazań dla takiego rozwiązania, więc poza ewentualnym niedostatkiem basu nie ma się czego obawiać i można w ten sposób budować (na wlasną odpowiedzialność).
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: Cacek w 23-11-2010, 21:56
Dziękuje za odpowiedź. Zatem nie będę nic kombinował tylko zrobię BR z przodu. Mam nadzieje, że moje odczucia co do BR nie będą miały przełożenia w tym projekcie.

W prawdzie jeszcze trochę czasu minie zanim zabiorę się za wykonanie ale jestem już niemal na 100 procent pewny, że będzie to właśnie ten projekt.
Dzięki za udostępnienie.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: Gotomik w 27-11-2010, 22:18
Witam. A czy te monitory 3SM "bliskiego pola" będą w sam raz do pokoju tak ok. 8m2 (dość bliskie słuchacza) ?
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: Krs47 w 30-11-2010, 09:10
Pozwolę sobię zacytować to napisałem w sąsiednim watku odnośnie tych kolumn:

Projekt był robiony głównie z myślą o odsłuchu w bliskim polu. Zgranie fazowe i sumowanie dźwięku z przetworników oraz portu jest bardzo dobre już z odległości około 1-1,5 metra. Kolumny potrafią też zagrać w klasycznym ustawieniu (sprawdzone).

W każdym razie optymalizacja pod odsłuch nearfield teoretycznie pozwala na zastosowanie kolumn w bardzo małych pomieszczeniach, myślę że te 9m2 nie powinno byc problemem, choć moze to zależeć od ustawienia i sposobu odsłuchu. Ze swojego doświadczenia mogę powiedzieć, że 3SM odsłuchiwane nearfield brzmią tak samo w 22 i 14m2 (ten mniejszy pokój jeszcze ze skosem), z racji na niewielki udział odbić w końcowym dźwięku.

Nie mogę natomiast dać żadnych gwarancji i nie mam teraz jak sprwadzić tych w kolumn w tak małym pomieszczeniu.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: globus1987 w 19-12-2010, 17:03
W jakiej odległości miedzy soba powinny stać aby uzyskać najlepsze efekty?. Ode mnie są oddalone o jakieś 170cm.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: Krs47 w 20-12-2010, 23:17
Dostałem też kilka tego typu zapytań (patrz wyżej) na PW ale odpowiem tutaj, bo już nie mam siły się powtarzać. Każdy kto chce sobie skopiować powyższy projekt powinen posiadać podstawowe umiejetności manualne, jak i podstawowe zdolności analizy treści pisanej oraz kojarzenia faktów.

Opis oraz moje późniejsze wpisy, zawieraja znacznie więcej informacji niż większość projektów na sieci i nie mam już nic do dodania. Jest przecież napisane, że kolumny były optymalizowane do odsłuchu nearfield, z odległosci 1-1,5m ale sprawdzają się rownież w klasycznym ustawieniu. Co jest tutaj nie jasne, czy mam podać odległość w stylu 1280mm od siebie i 1341mm od każdego ucha względem obu kolulmn? Ile razy mam pisać po co jest kilka rezystorów dla tweetera? itp. itd. etc...

Przykro mi Globus, że akuat na Ciebie trafiło jako przykład, jestem już zmęczony dziesiątkami pytań o rzeczy ZAWARTE w opisie i nie będę już do tego wracał.

Na koniec możecie mnie nazwać jak chcecie, straszny ze mnie człowiek, że zamieściłem darmowy projekt i nie odpowiadam na setki bezsensownych oraz wtórnych pytań.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: lancaster w 20-12-2010, 23:36
globus, dobierz odległosc eksperymentalnie, sporo bedzie zalezało od ustawienia kolumn w konkretnym pomieszczeniu. Rady w stylu 1,2m od bocznych ścian i 0,75m od tylnej jakie często mozna znaleźć w "profesjonalnych" instrukcjach dla klientów służa uspokojeniu osoby nie za bardzo wiedzącej o co chodzi w ustawieniu kolumn, a nie udzieleniu odpwiedzi na pytanie : jak optymalnie ustawić kolumny. Odpowiedź brzmi : EKSPERYMENTALNIE. Nikt tego za Ciebie nie ejst w stanie zrobic, chyba że na miejscu u Ciebie w domu, a i tak mze sie okazac ze dla Ciebe "najlepiej" będzie ciut inaczej :-)

Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: misiomor w 21-12-2010, 08:01
A ludzie się dziwią że na sieci mało wartościowych projektów się publikuje...
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: cadam w 23-07-2011, 22:58
>> smakismaki, 2010-01-02 20:28:53
>>jeśli chodzi o tweetery to ciągle jestem pod wrażeniem ceramicznej kopułki stx, pomierzyłem ją dziś idzie jak linijka i w poniedziałek przesuwam podział niżej na ok 2,6kHz moim zdaniem optymalny przy aktywnym filtrze. Lekko rezonuje ok 1050Hz więc to ostro wytnę. Membrana jest bardzo neutralna, przezroczysta i bez swojego charakteru w przeciwieństwie do innych kopułek czy to miękkich czy twardych. Nie mogę już słuchać głosników tytanowych, aluminiowych ani tym bardziej miękkich kopułek które bardzo podbarwiają np wokal.<<


Porównywałem pomiary dostępne w sieci kopułek metalowych i ceramicznych. Różnice widać między break-up\'em metalu i ceramiki. Ceramika mimo, że jest twardsza od aluminium ma mniejszy pik, na charakterystyce SPL, pochodzący od break-up\'u.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: mlody28 w 02-01-2012, 22:07
Witam wszystkich jestem nowy na forum chcialbym zrobic ten projekt wszystko jest napisane ale mam pytanie odnosnie l-pada tweetera dobrze wnioskuje ze są dwie opcje tak jak jest napisane w spisie ?

Mam pytanie czy jak w l-padzie tweetera jest zmieniony  tylko jeden rezystor 3.9 ohma na 4.7 ohma czy zmieniają się wartości dwóch rezystorów tak jak jest napisane

MET-TY10/ 3.90 Resistor Ty-Ohm RSS 10Watt/ 3.90 Ohm J 2 szt.
MET-TY10/ 6.80 Resistor Ty-Ohm RSS 10Watt/ 6.80 Ohm J 2 szt.

MET-TY10/ 3.60 Resistor Ty-Ohm RSS 10Watt/ 3.60 Ohm J 2 szt.
MET-TY10/ 4.70 Resistor Ty-Ohm RSS 10Watt/ 4.70 Ohm J 2 szt.

I czy wtedy rownoległy jest 4.7

proszę o odpwiedź bo bardzo mi zależy nie chce zchrzanic będą to moje pierwsze pożadne kolumny
Pozdrawiam Marcin
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: mlody28 w 02-01-2012, 22:29
No tak prosta sprawa ale wolę się dowiedziec dokładnie
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: niutek w 02-01-2012, 23:04
Witajcie
Śledzę od dawna te forum ,niemniej jednak zarejestrowałem się niedawno więc witam wszystkich bardzo serdecznie.
Zacznę od pytania do autora tychże monitorów,czy jest szansa zakupić Nextel w Polsce?
Dziękuję i pozdrawiam
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: lancaster w 02-01-2012, 23:11
Napisz na PW do Krzyśka(krs47). Jakiś czas temu wiem, że miał (nie wiem czy na sprzedaż).
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: niutek w 02-01-2012, 23:13
niestety skrzynka krs47 jest zapchana(pewnie przez takich jak ja) ,no cóż może się odezwie,chętnie bym odkupił bo czegoś takiego właśnie szukam od dawna.Oczywiście chodzi również o wykończenie kolumn.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: Krs47 w 02-01-2012, 23:44
Skrzynka odetkana. W sprawie Nextela proszę pisać, mam jeszcze trochę tej farby i sam raczej wszystkiego nie użyję.

W sprawie projektu, znów dostaję wtórne zapytania i kolejny raz proszę o DOKŁADNE przeczytanie opisu, wszystkie odpwoiedzi już tam są.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: MDi w 05-02-2012, 20:50
W projekcie są 2 opcje l-pada dla seasa 3.9R szeregowo i 6.8R równolegle lub 4.7R szeregowo, 3,6R równolegle. Czy prawidłowo to napisałem? Czy zmienia się tylko 3.9 na 4.7 bez zmiany równoległego rezystora ?
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: Krs47 w 06-02-2012, 10:59
Zmienia się tylko szeregowy rezystor w zakresie 3,6 - 4,7 Ohm, równoległy pozostaje bez zmian.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: MDi w 06-02-2012, 11:43
A czy można zastosować tą zwrotnicę przy obudowie TL dla awx\'a? (projektu dabyla z diyaudio)
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: apaczk w 09-02-2012, 16:44
Chciałbym zbudować taki zestaw głośnikowyw z wiązku z tym mam pytanie dotyczące  impedancji .Mam odnowionego Radmora 5412 niestety jest on 8 ohmowy.Czy mogę podłączyć do niego 3SM czy trzeba dokonać jakieś zmiany?Dodam jeszcze że AWX już posiadam a Seas-y już zamówiłem no i niestety jestem teraz w kropce.Co zrobić.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: Alchemiq w 21-03-2012, 23:27
funny, z tym hehe ....
no com ..
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: Loobo w 14-02-2017, 09:38
Czy Waszym zdaniem można do tych monitorów pokusić się o wyższe skrzynki, aby zwiększyć ich pojemność netto do 22 - 24 litrów bez modyfikacji w zwrotnicy? Chciałbym aby radziły sobie w pomieszczeniu 24 metry, a nie chcę wspomagać się SW.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: Jarek2 w 15-02-2017, 11:05
Trzeba by reaktywować @Krs47.
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: tetejro w 23-02-2017, 21:13
A teraz sobie "nie radzą" ?
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: tetejro w 04-03-2017, 20:25
zauwazyliscie ze te głosniki do StX300 kosztują już po 200 złotych ?
Tytuł: 3SM - Seas STX Studio Monitor
Wiadomość wysłana przez: rafles w 14-11-2017, 20:36
Cześć.
Mam pytanko techniczne. Nie wiem czy to akurat w tym dziale ale temat najbardziej zbliżony :)

Mam głośniczki stx'a dwudrożne i chciałbym wykorzystać obudowę (a może i niektóre podzespoły) aby zbudować jako takie monitory bliskiego pola do amatorskiego studia domowego.

Obudowa: wykonana z mdf'u 10 mm o wymiarach 18x19x40 - 2x BR 3,5cm
Głośniczki: GDN 15cm 10/60 8ohm i GDWK 9/150 8ohm
Zwrotnica OEM z stx soundstation (co do wartości i podzespołów to musiałbym pomierzyć).

Od czego zacząć żeby miało ręce i nogi? A może skopiować z jakiegoś gotowca pod pojemność obudowy?

Pozdr.