Audiohobby.pl
Audio => DIY => Kolumny i głośniki => Wątek zaczęty przez: EMiL w 10-10-2008, 19:50
-
Jakie sa Wasze doswiadczenia w tym temacie?
Slucham prawie zawsze cicho/bardzo cicho, inaczej nie lubie. W konstrukcjach "firmowych" 2way denerwuje mnie brak zrownowazenie basu ze srednica i wysokimi. Basu przy cichym sluchaniu jest dla mnie zawsze za malo...
Jakie glosniki, strojenie i BSC polecacie do cichego sluchania w nieduzych, kilkunastometrowych pokojach?
Pozdrawiam,
Emil
-
Duży 20cm basowy głośnik i najlepiej 3-way, niby małe basy też mogą "walnąć", ale ja preferuję większe... I w miare duża moc się Ci może przydać, basu nigdy za wiele, i są PRE-ampy.
-
Ja mam 15m.kw. i 2*20cm w 3-way. Basu mam dużo, jeszcze zakres regulacji też mam.
-
Polecam wysoko efektywne głośniki niedużych mocy, poszukaj coś z vintage. Zagra ci to czytelnie na niskich poziomach mocy,niska bezwładność membrany nie zeżre szczegółów
Rafaell
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-
Albo 2-way i jakiś dobry, ok. 100W subwoofer pędzony dobrą końcówką.
-
Chcesz robić DIY?
-
Co do BSC to chyba pełna będzie odpowiednia. Nie z doświadczenia, ale z opinii wiem, że nawet małe kolumny pod bydlackim wzmakiem już od cichutkich poziomów głośności grają "pełnym dźwiękiem". Przykład dotyczy Totem Mite i jakiegoś estradowego wzmaka - nie dało się tego rozkręcić dalej niż 10% skali podobno, ale mocno to zagrało.
A już w ogóle problem rozwiązałaby aktywna zwrotka z preampem z cyfrowym regulatorem głośności i predefiniowanymi ustawieniami poszczególnych poziomów dla róznych głośności odsłuchu. To już chyba ideał:)
-
Konstrukcja DIY predzej czy pozniej zostanie przeze mnie zbudowana.
Temat zalozylem, aby poznac Wasze opinie wynikajace z praktyki. Czesto mowi sie, ze przy cichym sluchaniu glosniki z membranami aluminiowymi sprawdzaja sie lepiej albo wysokoefektywne kolumny albo midwoofery 15-stki itd.
Mordensiur,
tez mi sie wydaje, na logike, ze do cichego sluchania pelna BSC + niskie strojenie BR bylaby jak najbardziej ok.
Mietki chyba nie maja 6dB BSC?
-
Polecam trojdrozne NHT Super Two,sredniotonowy 6,5" papier,BR na 25 Hz na dole Peerless -zaden burczybas..
-
>> eMiL, 2008-10-10 21:09:35
Ja mam L18 wg. projektu Zapha strojone MB na bazie 18akx z STX ( 50 zł ) na 38Hz i przy cichym słuchaniu jest jak najbardziej ok. - przynajmniej na 14m2 jak do tej pory.
-
mordensiur,
konstrukcja Zapha ma pelna BCS, potwierdza to moje przypuszczenia, ze pelna kompensacja + niskie strojenie to dobry pomysl:)
Jedno pytanie, czy Twoje kolumny dobrze graja przysuniete blisko (na kilkanascie cm) tylnej sciany?
-
W poprzednich warunkach grały jeszcze na unitrez ws304s, więc ciężko cokolwiek konstruktywnego powiedzieć:) Nie miałem jednak zastrzeżeń. Teraz jestem w czasie przeprowadzki, ale niedługo puszczę je pod mocniejszym piecem i opiszę wrażenia. Sądzę, że taka opcja lub ew. ER18 jak u Krs47 to najlepsze co można mieć w tej cenie.
-
Zgadzam sie calkowicie, ze zestaw na L18 lub ER18 to ciekawy zakup.
Apropo all metal Zapha, wg mnie przydaloby sie obnizyc podzial do 1,6 - 1,7k. Gwizdek wytrzyma a piata harmoniczna bylaby skutecznie obnizona. Pisze to dlatego, ze skoro jest opinii o podostrzonym brzmieniu tej konstrukcji.
-
Budowałem to jeszcze w momencie kiedy nie odważyłbym się na grzebanie w zwrotnicy:) 27tbfc/g wytrzymuje 1,5 kHz z palcem w nosie - trochę śmieci wtedy na końcu pasma wyskakuje, ale korzyści takiego rozwiązania są oczywiste - zwłaszcza z alu-wooferem na dole.
Ech.. w takich chwilach odczuwa się tu brak misiomora - ale niech to będzie motywacja do podjęcia autorskich działań:)
-
Misiomor zrobil zwrotke z podzialem na 1,7k. Pochylona scianka przednia i 2x trzeci rzad elektrycznie.
Podzal na prostej sciance na 1,7k to IMHO dobry kompromis przy duzo tanszej zwrotnicy - pierwszy rzad woofer i drugi dla tweeter. Nie wychodza ogromne wartosci kondow a i elememtow jest ze dwa razy mniej.
Jezeli Twoje obudowy wymiarami i rozmieszczniem glosnikow przypominaja obudowy, w ktorych seas robi swoje pomiary to moge Ci je podeslac.
-
Do cichego słuchania polecam takie zestawy
-
.
-
abuq1,
patrzac na Twoje kolumny doznalem niekontrolowanego opadu szczeny! Widzialem male zdjecia na audiostereo, ale dopiero te ukazuja proporcje i kunszt stolarza, zreszta wiem ktorego:)
Moje zdanie znasz, w tym konkretnym przypadku w18ex az sie prosil zamiast L18rnx....
Sam pomysl misiomora, projekt zwrotki, panele Irka i cala reszta jest absolutnie top. Ten zestaw musi grac niesamowicie.
Jak sie sprawdza niskie ciecie 1,7k aluminiowego seasa? Jak to wogole gra?:)
-
- Jak to wogole gra? :)
Dla mnie tak :o
W skrócie: bardzo detalicznie , bardzo przestrzennie, dynamicznie, swobodnie ,ze świetną górą i niebanalnym zejściem.
Według mnie rewelacja. Ani trochę nie żałuję wydanej kasy, a jak na DIY to naprawdę sporo kosztowało.
Jak znajdę chwilkę to skubne o nich osobny wątek ;]
Co do w18ex to narazie nie czuje potzreby czegokolwiek zmieniać, ale nie mówie nie.
Tylko narazie z powodu braku misiomora na forum sam nie dam rady zwrotki przemodelować
-
wracając do tematu wątku, piszesz: "Slucham prawie zawsze cicho/bardzo cicho, inaczej nie lubie. W konstrukcjach "firmowych" 2way denerwuje mnie brak zrownowazenie basu ze srednica i wysokimi. Basu przy cichym sluchaniu jest dla mnie zawsze za malo..."
jeśli chodzi głównie o bas to w mojej konstrukcji, przy bardzo małych poziomach głośności bas nie zanika, pojawia się również ten najniższy (jeśli jest na nagraniu oczywiscie), który jest bardziej odczuwalny niż słyszalny, rewelacja ;], zresztą pozostałe zakresy również zachowują między sobą poprawne proporcje
-
abuq1
co to za zwrotnica?, ten radiator to tylko subwoofer, czy cała kolumna jest aktywna?
-
zwrotnica jest projektu Misiomora,
Tylko doły sa aktywne, góra będzie filtrowana aktywnie górnoprzepustowo
-
abuq1,
ja ze wzgledu na skromne warunki lokalowe musze ograniczyc sie do 2way. Na tak zaawansowane konstrukcje jak Twoja przyjdzie jeszcze czas;)
Panowie, zadam w takim razie inne pytanie: lepiej 2 x 15stka MTM czy jedna 18stka zakladajac ciche odsluchy? 18stka w rodzaju seasa ER18, L18 lub W18NX nie zadne weglowe scany czy ushery...
-
18-tka z reguły zejdzie niżej niż 2x15cm. W mojej opinii z tą wyoką skutecznością to lekka przesada, moje monitory na ER18RNX miały jakieś 84db i cicho słuchało się tego znakomicie. Problemy pojawiały się na dużych pozimomach głośności gdzie nisko strojony woofer miał spore wychylenia w zakresie tzw. "siodła" wytrzymałości amplitudowej, czyli w okolicach 50Hz.
Do cichych odsłuchów w małych pomieszczeniach 2way na 18cm basie, z niskim strojeniem i nisko ciętym gwizdkiem jest imho optymalnym rozwiązaniem. U mnie było słychac wszystko, co chciałem usłyszec już na b. niskich poziomach glośności.
Klasyczne 3way owszem lepiej radzi sobie z głośnym graniem ale w małym pokoju są problemy zarówno z ustawieniem jak i uzyskaniem odpowiedniej odległości dla prawidłowego sumowania się przetworników.
-
Witaj Krs47 po małej przerwie:)
-
Krs47 wiem jak to wyglada od strony technicznej, chcialem subiektywnych odczuc:)
-
"Witaj Krs47 po małej przerwie:)"
Cóż, powoli się ogarniam, więc wróciłem :) Kolumny sprzedałem z powodów finansowych ale już powoli "otwieram rachunek" na poczet kolejnej konstrukcji. W dodatku wreszcie załatwiłem sobie troszkę porządniejszy pokój, około 22m2 (ok. 5,2m długości na ok.4,2m szerokości) zamiast dotychczasowych 14m2. Muszę "tylko" zarobic pieniądze, wyczyścic pokój z antycznych mebli ojca (chyba najtrudniejsze) i zaprojektowac konkretne 3way ;) Reasumując planowany termin ropoczęcia budowy to późna zima/wczesna wiosna...
"Krs47 wiem jak to wyglada od strony technicznej, chcialem subiektywnych odczuc:)"
To też było, tylko między wierszami ;) Mogę powiedziec, że subiektywnie bardzo mi się podobało, więc jedną zdecydowaną opinię już masz.
Jeszcze jedna, mam nadzieję ciekawa obserwacja odnośnie TM na ER18RNX, w moim małym pokoju (14m2) tak jak pisałem wyzej przy dużych głośnościach dźwięk stawał się dośc nieprzyjemny, co ciekawe wynikało to w dużej mierze z rozmiaru pomieszczenia. Po sprzedaży kolumn spędziełem kilka godzin ze znajomym słuchając tych kolumn w sporym pomieszczeniu z wysokim sufitem, z moim wzmacniaczem. Różnic było sporo ale najbardziej zdziwiło mnie jak głośno potrafi to grac nie męcząc uszu. Pojedyńcza 18-tka Seasa jednak potrafi wytworzyc całkiem sporo decybeli nie raniąc przy tym uszu i tak na prawdę w moim małym pomieszczeniu to nie rozmiar woofera był ograniczeniem. Słuchając tego w dużym pokoju nawet przy sporych wychyleniach membrany środek subiektywnie dużo nie tracił na czytelności.
Wiem, że zaznaczyłeś, iż chodzi o ciche słuchanie, aczkolwiek ta dygresja była odnośnie "pakowania" 3way czy też "oversized 2way" z 8 calowym wooferem do małych pomieszczeń. W obecnych czasach spokojnie można poprzez odpowiedni dobór woofera oraz konstrukcję zwrotki otrzymac niemal pełnopasmowy i wyważony dźwięk za pomocą 7calowego basowca i 1calowej kopułki. Ceną za niskie zejście i wyważenie pasma jest w tym przypadku niska efektywnośc, po skompensowaniu BSC nie ma co liczyc na więcej niż 83-85db oraz ograniczone maksymalne SPL w porówniu do 3way, co jak już sobie ustaliliśmy nie stanowi w takiej sytuacji problemu.
IMHO po prostu TM 7+1 i pełne (lub przynajmniej 5db jak było u mnie) BSC ;)
Pozdrawiam
-
3way czy oversized 2way ze wzgledow lokalowych nie maja obecnie szans na realizacje.
Co do doswiadczen odnosnie dzwieku w malych pokojach, moje sa bardzo podobne, lekarstwem bylyby pewnie ustroje akustyczne.
Wiekszy pokoj = wiekszy "spokoj" dzwieku;)
Max SPL i skutecznoscia zupelnie sie nie przejmuje.
-
>> Krs47, 2008-10-14 20:47:49
"wyważony dźwięk za pomocą 7calowego basowca i 1calowej kopułki"
Wydaje mi się, że Twoja recepta na dobry dźwięk przy cichym słuchaniu jest zbyt pochopna. Zamiast minimonitorów o niskiej skuteczności, lepsze do tego celu byłyby kolumy o wysokiej skuteczności (żywiej reagujące na najmniejsze impulsy prądowe). To tylko moja teoria podparta doświadczeniem cichego odsłuchu monitorów o skuteczności 89 dB (niezbyt mi się podobają).
Poza tym "gra" cały system. Każdy wzmacniacz ma " magiczny" punkt na swojej skali, który dzieli go na 2 wzmacniacze - poniżej tego punktu taki sobie, powyżej tego punktu super.
Uzyskanie dobrego dźwięku przy cichym odsłuchu jest bardzo trudne nawet dla bardzo drogich (i często dobrych) systemów - patrz prezentacje na SA, gdzie często natężenie dźwieku przekracza granicę przyjemności odsłuchu. Dlaczego jest tak głośno - bo wystawcy uważają że dopiero wysokie poziomy głośności pokazują wszystkie zalety ich sprzętu. Nie widziałem/słyszałem prezentacji "system do cichego słuchania" - bo, tak mi się wydaje, jest to duże wyzwanie.
-
Jarek, co do wzmacniacza się zgadzam, a ten "magiczny" punkt to zwykle wynik znacznych nielinowości analogowych potencjometrów przy małych poziomach wysterowania.
Co do skuteczności kolumn sprawa dla mnie wygląda inaczej a wysokoefektywne 2way zwykle nabijają tą skutecznośc nie tam gdzie trzeba (wyższy środek/ góra). IMHO dla uzyskania dobrego dżwięku przy niskich głośnościach kolumna powinna mieć mocno skompensowane BSC, bo dopiero wtedy pojawia się równowaga tonalna dla małych sygnałów. Sam 7calowy woofer do takiej konstrukcji może i zwykle ma te 89-90db ale po dołożeniu zwrotki traci 5-6db na rzecz BSC i stąd skutecznośc kolumny na poziomie 83-85db. Nie ma takiej fizycznej możliwości żeby małe 2way na pojedyńczym 7calowym wooferze miało w okolicach 90db przy jakimkolwiek sensownym zejściu. Zależnośc jest prosta, dodajemy efektywności to tracimy na zejściu, chyba że zwiększymy woofer/ilośc wooferów i obudowę, a nie o to przecież chodzi jeśli chcemy to wstawić do małego pomieszczenia.
Btw. przy niższej efektywności kolumn mocniej odkręcamy wzmacniacz dla uzyskania określonego poziomu głośności, więc szybciej powinien zacząc grać jak trzeba ;)
-
Dlatego można zrobić zwrotnicę bez kompensacji BSC, a BS kompensować aktywnie w przedwzmacniaczu za pomoca dzielnika R/RC, nie tracąc na skuteczności. Inny sposób na ciche odsłuchy to ustwienie głośników bliżej słuchacza, większe skręcenie ich do środka i odsłuch monitorowy w bliskim polu.
_________________________________
Imperialistyczny wróg kusi cię Coca-Colą!
-
">> eMiL, 2008-10-10 19:50:15
Slucham prawie zawsze cicho/bardzo cicho, inaczej nie lubie."
W konstrukcjach dwudrożnych głosnik basowy gra też jako średnicówka - to kiepskie rozwiązanie do bardzo cichego słuchania .
Jeśli ma być cicho i z basem to tylko konstrukcja trójdrożna - chodzi o to by średnie nie przeszkadzały głosnikowi w reprodukcji basu a sam głośnik basowy ( zgodnie z fizyką ) im większy tym lepiej ( jak będzie miał 30 cm to będzie basował nawet po cichu ) .
Oczywiście obudowa też musi mieć swoje rozmiary - kontrabas nie wyda z siebie niskiego basu gdyby nie posiadane gabaryty .
Nie do końca sprawdzą się tu jakieś wymyślne obudowy i inne cuda poprawiające bas .
Proste rozwiązania i bez udziwnień sprawdzą się tu najlepiej .
Pozdrawiam .
-
>> Dudeck, 2008-10-16 16:55:08
.... konstrukcja trójdrożna + głośnik basowy 30 cm ...
To recepta oczywista. Tylko chyba autor wątku nie przełknie wymiarów takiej konstrukcji - np. JBL L100
-
Odświeżam temat. Powód: prowadzący prezentację WA Sasha jako zaletę tej konstrukcji wymienił możliwość cichego odsłuchu bez utraty jakości dźwięku. Grać (dobrze) głośno to KAŻDA konstrukcja potrafi - dodał.
Czy komuś nasunęły się jakieś nowe pomysły - jak zagrać cicho i dobrze ?
Żądam usunięcia Cenzury - poważnie.
-
Oczywiście np te vintage za grosze
http://cgi.ebay.com/Vintage-Sansui-SP-3500-SP-3500-4-Way-speakers-AWESOME_W0QQitemZ300363194790QQcmdZViewItemQQptZVintage_Electronics_R2?hash=item45ef0aa1a6
-
Może te cicho też potrafią:
http://zaphaudio.com/SB12.3/
:D
-
Z mojego doświadczenia wynika że, za dobre ciche słuchanie odpowiada elektronika a najwięcej preamp.
Najlepiej jak ma regulowany poziom sygnału wejściowego ale żadko spotyka się takie udane konstrukcje.
marcow
-
Sansui to najprostsze - kupić i już, tylko ten wiek ....
Krs47 - fajne kolumny (12" woofer - yes ! yes ! yes !), ale które parametry wskazuja, że będo dobrze grały cich ?
Żądam usunięcia Cenzury - poważnie.
-
Szczerze to chciałem zwrócić uwagę na nowy projekt Zapha, nie było za bardzo gdzie więc w tym wątku podpiąłem go pod podejście o wyższości 3way w temacie cichego grania ;)
Konstrukcja jest imho bardzo cieakwa, szczególnie przemawia do mnie kompleksowe podejście do zwrotki, jak zawsze u Zapha mnóstwo pomiarów i nawet skompensowany rezonans średniotonowców!
-
Gorzej ze stolarką, Zaph konsekwentnie "lansuje" najprostsze skrzynki. Przy małych kolumnach to nie problem ale taki kolos z MDF 18mm i z dość słabym bracingiem nie wróży zbyt dobrze.
Dodatkowo do mnie nie przemawia wizualnie szeroka na 40cm przednia ścianka bez rzadnych ścięć z wrzuconymi u góry dwoma 15-tkami w układzie MTM - wyglądają trochę nieciekawie na takiej połaci drewna... Gdybym mial coś takiego budować zrobiłbym węższy front, grubsze ścainki (najlepiej sandwich), kompleksowy bracing i najlepiej spore ścięcia krawędzi. Problem w tym, że trzeba by przerabiać bardzo złożoną zwrotkę, a coś takiego to dla mnie za gruba sprawa ;)
-
No cóż - dokonań Zaph\'a podważać nie chcę, ale (obym się mylił) osiągnął chyba właśnie próg niekompetencji.
-
> Krs47, 2009-11-15 18:47:21
Gdybym mial coś takiego budować zrobiłbym... najlepiej spore ścięcia krawędzi.
Po co kombinować nie wystarczy dodać dwie pionowe rurki jak w topowych kolumnach Technicsa SB7000
Spytaj szwagiero jak to działa on ostatnio chyba miał albo słuchał tych kolumn
-
>> misiomor, 2009-11-15 19:04:24
No cóż - dokonań Zaph\'a podważać nie chcę, ale (obym się mylił) osiągnął chyba właśnie próg niekompetencji.
Nie tylko on :) Sansui chwalone przeze mnie w 70l kolumnach w latach 80 dali 15mm ścianki obudowy tzw. podpis ksiegowego :) Po wymianie budy na solidną masz taki dżwięk jak np u Marek-41 na ah
-
Rafaell to nie takie proste, taka mała obudowa podwieszona nad dużą będzie mieć kompletnie różny profil dyfrakcyjny od tego co zrobił Zaph.
-
>> misiomor, 2009-11-15 19:04:24
No cóż - dokonań Zaph\'a podważać nie chcę, ale (obym się mylił) osiągnął chyba właśnie próg niekompetencji.
Mógłbyś tak z grubsza napisać co jest nie tak ?
Żądam usunięcia Cenzury - poważnie.
-
>> Jarek, 2009-11-17 13:42
Wielka buda bez porządnych wzmocnień i kratownic, ja bym osobiscie zainwestował w obudowę modułową, nawet kosztem konieczności pogłębienia obudowy basowca, zwłaszcza że całość jest dość płytka, ok. 35cm. A część górnej obudowy nie-wykorzystywaną przez średniaki użyłbym do jakichś chytrych manewrów z wytłumieniem czy też na zwyczajne grubsze ścianki. A tak - wychodzi wielka "szafa grająca" dokładnie w stylu dawniejszych konstrukcji przez które zespoły 3-drożne zyskały złą reputację, a audiofile zwrócili się w stronę monitorków.
Trochę jak dla mnie bez sensu rozwiązane połączenie bas - środek. Zwłaszcza te równoległe średniaki, i wymagana duża (600uF albo nawet więcej) pojemność kompensacji (elektrolity - które z czasem wyschną, a do tego należałoby je pomierzyć jako że mają zwykle podłą tolerancję). Do tego owa kompensacja wygląda jakby średniaki miały w swojej budzie dobroć w okolicach 1 podczas gdy naprawdę będzie raczej mniej.
Sam nie wiem czy nie dałbym średniaków szeregowo z równoległymi opornikami - efektywności przetworników mogłyby pozwolić na coś takiego. Jedyną wadą byłaby niemożność osiągnięcia mniejszych BSC.
-
>> misiomor, 2009-11-17 16:19:46
Ja projekty z netu traktuję tak: ścianka przednia + rozmieszczenie przetworników + odpowiadajaca tej geometrii zwrotnica.
Nie traktuję rozwiązań całej obudowy jako docelowych, sądzę że podobnie myslą autorzy projektów - nie kierują ich do zupełnych ignorantów. Np. T.G. często podkreśla że zamieszczone przez niego obudowy to tylko "test cabs".
Dobry projekt netowy, to "front" kolumny + zwrotnica, jeżeli to jets w miarę rozsądne to można myśleć o reszcie.
Żądam usunięcia Cenzury - poważnie.
-
Kształt wewnętrznych komór może wpływać na charakterystyki. Widziałem kolumny w których fala stojąca załatwiała część kompensacji baffle step.
-
poza tym duże i szerokie nie musi być brzydkie
Żądam usunięcia Cenzury - poważnie.