Audiohobby.pl

Audiofilskie zwrotnice aktywne 3-WAY

tetejro

  • 2745 / 3155
  • Ekspert
06-05-2018, 09:47
Wiem że odgrzewam temat ale co tam.
http://www.classicaudio.com/value/lux/A2003.html

I dobrze, że odgrzewasz. Ale po co te lampki?

synthax, kompletnie nie wiem o czym rozmawiasz do mnie. Jeden z lepszych dxwiekow jakie slyszalem ever pochodzil z systemu w ktorym byl rzeczony behringer, malo tego pedzil 3 koncowki mocy behringera (700zł/szt), calosc spieta kabelkiem od lampki. Wpinany w tor Sun Audio na 300B (monobloki na srednicy - circa 20Kzł) kaszanil dxwiek.  ta uboga konwersja dac w bereciku odbywa sie na jednej z audiofilskich perelek AKM-ie.
No nie chce mi sie, po prostu mi sie dalej nie chce tlumaczyc :-)))

Jakie były kolumny w tym systemie?

Tu ktoś podłaczył pod taki zestaw B&W 801F:
http://www.audiosmile.com/forum/showthread.php?t=29838

snilo mi sie ostatnio cos takiego.
Wadą DXC2496 jest pobieranie sygnału analogowego. Fajne gdy sie odtwarza z gramofonu czy radia, ale w przypadku żródła cyfrowego podobno nie mozna podać sygnału z DSP. Czyli sa dwie konwersje D/A i A/D.

"Nowa wersja "LE" DCX2496 oferuje taką samą nieskazitelną jakość dźwięku jak oryginalny DCX2496, ale ze zredukowaną funkcjonalnością, ponieważ wielu klientów nie wymaga cyfrowych wejść i wyjść wersji standardowej. " - No chyba jednak dobrze byłoby miec te wejścia cyfrowe.

"PRO" DCX2496 -"3 analogowe wejścia (jedno może pracować jako złącze cyfrowe stereo AES/EBU)." - Muszę dopytać co to jest za standard wejscia cyfrowego.


Koncówki Behringer A500 wymagaja dodatkowej regulacji prądu - to z kolei znalazłem na jakims blogu zagranicznym. Po ustawieniu ma mniejsze szumy.
http://ixbtlabs.com/articles2/proaudio/behringer-a500.html


Poza tym same plusy a i cena takiego systemu nie jest hi-endowa, choć nie jest to juz tanie rozwiazanie w porówananiu do  typowego wzmacniacza Hi-fi.

kolumny Vectora, na basie 15 cali PA, na środku 2 cale PA, a na gorze vintage Electro Voice :-)
Chwalił sie gdzieś nimi w necie?
« Ostatnia zmiana: 06-05-2018, 10:19 wysłana przez tetejro »

colcolcol

  • 925 / 5451
  • Ekspert
25-05-2018, 09:11
Gram na zwrotnicy aktywnej.
Dziwi mniej jej brak z urządzeniach typu streamer. Można to zaimplementować w tor a chętnych do eksperymentów na pewno by nie zabrakło...

Cashlack

  • 1566 / 5967
  • Ekspert
24-11-2018, 17:10
witam wszystkich, potrzebuję pomocy w aktywacji Klipschy.

zwrotncia moich Tangent t 4000 to dokładna kopia Heresy 2:




aktualnie zrobiłem najprostszą "aktywację", tj. odpiąłem woofery i zasiliłem je tymi kostkami :
https://allegro.pl/tda7377-modul-wzmacniacza-audio-2-x-35w-nowy-b-i7153958142.html?snapshot=MjAxOC0xMC0xN1QxOToxNjowOS42MzdaO2J1eWVyO2ExZWI4ODM2NjBjODAzYTdkN2M1NjA2MWEzZDI2ZTIyYWUzYTYzMjBjMmU1NjExZjQ0ZjM1ODRiZTRiYWY2ZjI%3D

a kostki zasiliłem z tego stabilizatora:
https://allegro.pl/zasilacz-przetwornica-step-down-xl4016-9a-lm2596-i6695141073.html?snapshot=MjAxOC0xMC0yMVQxNjowNzo0NS4xNjBaO2J1eWVyO2JhYTdiODE4ZGZiODRjNWRlOTZmYjg3ZjgyM2JiNTVkM2Y2N2QxYTM2YzEwYTZhNmMwNzE3MzZkMGU1YzM3MGQ%3D.

pasmo średnio-wysokotonwe obsłguje 6L6 SE sterowane przez 6e6p-dr. Ze względu na duże różnice wzmocnienia między lampą a kostką, stabilizatory napięcia skręciłem z 24V aż do 10V a i tak sygnał n a kostki jest jeszcze tłumiony potencjometrem.

doszedł subwoofer (klipsch R12), więc zatkałem bas-reflex w Tangentach i na dniach wypcham obudowę wełną konopną i/lub jutową - mam nadzieję zepchnąć rezonans tak nisko jak się da, najlepiej poniżej 70 Hz.

oryginalne Heresy są cięte na około 850 i 5000 Hz.

Chcę zintegrować suba na około 80 Hz, na kostki wooferów puścić 80 do 660 Hz i sygnał od 660 Hz na lapmę.

korzystając z internetowych kalkulatorów dla zwrotnic aktywnych, 4-go rzędu Bessel, kierując się optymalizą kosztową i precyzją kondensatorów, wyszły mi następujące "schematy" poniżej.

Dla założonych puntków podziału i arbitralnie przyjętej wartości R1 na 5 kOhm, kondy mają przyjazne standardowe wartości 0,18 - 0,33 uF - 0,47. Przyjęte punkty podziału dają mi w miarę dokładne wartości "standardowe", bez konieczności składania i związanych z tym kosztów dodatkowych kondensatorów.

Zasilić to zamierzam akumulatorem LiFePO 36V. Kostki zamówiłem wstępnie 20 sztuk TL072 od Texas po 1zł / szt. Kondy planuję na razie typu MKP Miflexa po 5 zł / szt i rezystory 0,4W 0,1% po 50 gr /szt.

Moim celem ogólnym i punktem maksymalizacji jest faza. (dosłownie i w przenośni).
Na przesunięcia centrów akustycznych i kompensację baffle-stepa nie mam zielonego pojęcia.


Proszę o rzeczową krytykę, co się stanie, jak po zastosowaniu poniższych schematów, wyrzucę całą powyższa zwrotnicę pasywną. (zwłascza po co jest ten "transformator" na średniotonowcu). Z tego co zrozumiałem, to tuba średniotonowca obciążona zbyt niskimi częstotliwościami i amplitudami zacznie "buczeć", a cewka średniotonowa będzie się grzać. Uznałem jednak, że przy zwrotnicy 4-go rzędu ustawionej na 660 Hz zamiast 800 hz i rozsądnych poziomach głośności powinno to wytrzymać.

O czym zapomniałem ?
Lity drut, first watt, full range.

Cashlack

  • 1566 / 5967
  • Ekspert
24-11-2018, 22:46
czy nie było by mi "prościej" dołożyć czwarty wzmacniacz nam sam squawker i dać go w band-pasie 660-5000 Hz ?
Lity drut, first watt, full range.

lancaster

  • Gość
25-11-2018, 11:25
kaszlak, uzywasz mikrofonu pomiarowego ?

lancaster

  • Gość

lancaster

  • Gość
25-11-2018, 11:28
z moich doswiadxzen wzmaki lepiej jak sa takie same na wszystkie kanaly.
Aktywna zwrotka pozwala na wyrownanie lub nawet podbicue basu wiec nie ma potrzeby stosowania suba chyba ze masz 100m2 do naglosnienia to wtedy 30cm midbas nie da rady fizycznie (zalezy jeszcze od potrzeb, ale dla mnie nie da :-))

Cashlack

  • 1566 / 5967
  • Ekspert
25-11-2018, 12:12
niczego na razie nie używam, bo na razie niczego nie ma - poza rozszytymi Klipschami Tangent 4000 zasilanymi kostkami w klasie AB i hornami z lampy. Dopasowanie głośności potkiem na kostkach i na subie. Intekonekt z Chorda Mojo jest dolutowany bezpośrednio do nóżki soketa lampy, czyli nie ma selektora ani potka po drodze.

posłuchaliśmy tego z ojcem tuż po powrocie a AudioShow, kiedy tato jeszcze był pod wrażeniem twoich głosników i Auralica na Lavardinie , i stwierdziliśmy, po paru wiskaczach, że mój zestaw zjada inne :-).

temat zwrotki aktywnej zaczął się od chęci spasowania suba i wooferów, gdzie szczególnie zależało mi aby odseparować układ wooferów od niskiego basu, bo kupiłem niestety za małe stabilizatory i przy głośnym słuchaniu muzyki rozrywkowo-tanecznej układ się nie wyrabia, choć grany na umiarkowanej głośności gra bardzo dobrze.

Zamarzył mi się mega damping i kostki wiszące niemal dosłownie tuż za cewką woofera i chciałem pierwotnie dać aktywkę 2-go rzędu,w band-pasie od 80 Hz (max zalecany przez guru od subów) do oryginalnych 800 Hz Klipscha, i zostawić w spokoju pasywnego high-passa 2-go rzędu na tuby i dalej zasilać lampy sygnałem pełnopasmowym

zauważam jednak, że mimo braku woofera w torze, lampy i tak nie lubią sygnału pełnopasmowego.

ale im dłużej patrzę na oryginalny schemat zwrotki, tym bardziej dociera do mnie, że nie mam pojęcia co robi ten transformator na torze squawker`a (-10dB) i jaki ma on wpływ na relacje fazowe z tweeterem.

jak to optymalnie rozgryźć ??  Zostawić pasywkę średnio-wysokotonową w spokoju i łączyć woofera aktywnie z zastosowaniem aktywki 2-go rzędu na pierwotnie przewidzianych częstotliwościach,

a np. na sygnał lampy dać jakiegoś aktywnego high-pasa , ale duużo niżej niż przypada częstotliwość podziału zwrotki pasywnej ??

a co do mikrofonów pomiarowych i programów pomiarowych, ktoś może coś rozsądnego i nie drogiego polecić ?

czy nie było by w sumie łatwiej dołożyć kolejnej aktywnej zwrotnicy BandPass od np. 660-5000 dla squawkera i dać mu osobny wzmaczniacz ?

trollom typu colcol dziękujemy za nie trolowanie w wątkach merytorycznych bzdurami o częstotliwościach poniżej 30 Hz i podziałach na 350 Hz.
« Ostatnia zmiana: 25-11-2018, 12:30 wysłana przez Cashlack »
Lity drut, first watt, full range.

colcolcol

  • 925 / 5451
  • Ekspert
25-11-2018, 12:24
Dobry woofer (na stronę) załatwi sprawę dołu z podziałem w okolicach 350Hz, tak jest u mnie. BR strojony na 22Hz. Podział pasywny między średnim a wysokim w punkcie pierwotnym, którego bym nie obniżał.
Poważne audio zawsze zaczyna się od pytań o częstotliwości poniżej 30Hz, ale oddzielnymi subami tego nie załatwisz. Nie zgrasz tego.

lancaster

  • Gość
25-11-2018, 12:29
kaszlak, wex cieplą kąpiel i poczytaj strone Linkwitza na poczatek :-)

poxniej kup mikrofon jakikolwiek moze byc na usb byle mial jakis plik kalibracyjny albo przynajmniej snana liniowosc (najczesciej jej brak).

trafo attenujace robi to samo co l-pad tylko indukcyjnoscia, przy duzym sciszaniu a 10db takim jest trafo jest lepszym wyborem od rezysorow.

lancaster

  • Gość
25-11-2018, 12:33
i tak jak colcol pisze teoretycznie podzial suba nisko ze wzgledu na dlugosci fal niskich zakresow nie pwoinien byc problemem a praktycznie robi sie efekt jak w KD i to wcale nie takim "wysokich lotow".

woofer obslugujacy pasmo 30-250 z dobrym wynikiem impulsowym to bdb woofer. W Twoim wypadku jak ma byc aktywnie .... poczytaj srone Linkwitza, mozesz miec linijke na wykresie nawet od 25Hz jak bedziesz mial wene. Kwestia tylko jak ladnie woofer skompensujesz, jak obudowe dostroisz i jak mocne wzmaki bedziesz uzywal.

w tle leci u mnie temat zwrotnic aktywnych na lampach moze kiedys doleci ;-)

lancaster

  • Gość
25-11-2018, 12:36
a jak masz w kostce za duze wzmocnienie to najprosciej je zdjac w petli nfb, tam sobie zamontuj potencjometr zamiast rezystora do masy i ustal wartosc a nastepnie podmien na rezystor o tej wartosci ktora zdejmiesz z potencjometru.

Zanim jednak spalisz swoj pierwszy wzmak poczytaj Linkwitza, klika razy :-)

Cashlack

  • 1566 / 5967
  • Ekspert
25-11-2018, 13:37
na kolegów audiofilów zawsze można liczyć, a to ci umyć się zasugerują, a to cię na studia wyślą :-D, a to o jakiś innych rzeczach napiszą.

głośniki są dane , będą te i innych już nie będzie: Tangent T4000, nie wstawię tam innych wooferów niż są, ani obudowy od nowa budował nie będę:



obudowa będzie zmodyfikowana do zamkniętej i możliwie najlepiej wytłumionej dobrą organiczną wełną, aby maksymalnie obniżyć rezonans układu głośnik-obudowa. Najlepiej poniżej 80 Hz, aby już nic dodatkowo nie kompensować, ten głośnik ma grać bez rezonansu jak tłok, w jak najwęższym paśmie sygnału. Integracja z subem wysoko bo aż na 80 Hz, odciąża stabilizację zasilania od przewalania tych 30-Hz prądów i próby przepchania ich przez śmiesznie mały w stosunku do długości  fali 30 Hz (10 metrów?) głośniczek o 30 cm średniczki.

Cięcie sygnału symetrycznymi zwrotnicami aktywnymi na subie i wooferach za zadbać głównie o zgodność fazową, jesli tylko centra akustyczne głośników pozostaną w tej samej odległości od słuchacza.   Ja wyobrażam sobie powierzchnie głośników jak kolejne "dziury" w kurtynie oddzielającej mnie od muzyki. Ustawić suba między kolumnami tak, aby w typowym miejscu odsłuchowym odległość głosików do ucha była jak najbardziej zbliżona można łatwo i tanio.

Zgodność SPL różnych torów można uzyskać wartością rezystora w pętli ujemnego sprzężenia zwrotnego niektórych ze wzmacniaczy. U mnie docelowo jeden tor bez NFB to lampą w tubę. Sygnał na nóżkę lampy dolatuje dolutowanym srebrnym drutem w teflonie.

Inną możliwą kompensacją SPS torów jest zmniejszanie napięcia zasilania wzmacniaczy, ale tutaj są granice stawiane przez producenta. Ja moje aktualne kostki zmniejszyłem trymerkami na stabilizatorach do 10 Volt, gdyż producent nie zaleca schodzić niżej niż 8V. Sama kostka wytrzymuje nawet do 36V w zależności od typu kondensatora, ale mi jest i tak za głośno z wooferów i na razie zmniejszyłem to wlutowanym już oryginalnie potkiem na sygnale aby chociaż już grało (i gra zajebiście).

ogólna regulację głośności systemu zapewnia Chord Mojo i/oraz program muzyczny na serwerze.

Impedancja wyjściowa Chorda spokojnie obsługuje nawet niskoomowe słuchawki, więc bez problemu obsłuży np. 10 kostek op-ampów równolegle, czyli 5 kanałów (sub do 80Hz, woofer 80-800Hz i 800hz - 20 kHz lampa w tuby średnio-wysokotonowe). Nawet jeśli luksusowo przyjmę niskie 5 kOhm R1 na kostkę i przełknę cenowo związane z tym zwiększone wartości kondensatorów, to wyjście Chorda obciążone będzie jakąś 1 kOhm impedancją (5kOhm / 5 torów = 1 kOhm równolegle) - a więc spokojnie "da radę" i jeszcze zapewni odpowiednią głośność.

Sub i woofery dostaną prawdopodobnie te układy:
https://allegro.pl/a-133-wzmacniacz-mocy-bipolarny-100w-i7687147319.html?reco_id=eefe9496-f0ad-11e8-85ce-b8ca3a6ab170



stawiam więc pytanie zamknięte:
jak zszyć teraz woofery z tubami ? jakieś propozycje optimum komplikacyjno-kosztowego.


Lity drut, first watt, full range.

Cashlack

  • 1566 / 5967
  • Ekspert
25-11-2018, 13:59
trafo attenujace robi to samo co l-pad tylko indukcyjnoscia, przy duzym sciszaniu a 10db takim jest trafo jest lepszym wyborem od rezysorow.

czyli że squawker de facto jest filtrowany elektrycznie filtrem HP 1-go rzędu (0,47 uF w szeregu) i TYLKO ściszony o 10dB ? Czy to trafo attenuujące ma jakiś indukcyjny wpływ na spasowanie fazowe z resztą głośników?

czyli , że ten katalogowy 2-gi rząd to suma akystycznego filtrowania HP tuby 1-go rzędu z filtrem elektrycznym 1-go ?

czy ostatecznie, przy zasosowaniu wyłącznie filtrów w domenie sygnałowej i dopasowaniach głośności w domenie wysokości napięcia zasilania i stopnia wzmocnienia w NFB, nie łatwiej mi będzie dołożyć czwartego wzmaczniacza na sam squawker, a squawker puścić też na sztywno krótkim, dolutowanym kawałkiem drutu, zamiast drogim Miflexem 0,47 uF i jakimś trafem attenuującym?

a jeśli 4-ty wzmacniacz, to ile mocy mi na tego squawkera potrzeba ?
jest to głośnik K-53-K - czy dało by sie zamówić taką membranę, ale o bardzo wysokoomowej cewce i zasilić to w OTL ? SET OTL ? z 1 stopniem wzmocnienia ? W końcu to tylko 660 do 5000 Hz sygnału, jakieś 20% łącznej energii sygnału pasma. Efektywność tego średniotonowego tubowca jest dramatycznie wyższa niż wooferów , a po co to rezystancjami na sygnale tłumić ?? Jak można lity drut dolutować ??
« Ostatnia zmiana: 25-11-2018, 14:12 wysłana przez Cashlack »
Lity drut, first watt, full range.

lancaster

  • Gość
25-11-2018, 14:24
kaszlak piszac o kapieli mialem na mysli zebys wystopowal z chaosem i odrobil lekcje (linkwitz) :-)

inaczej bedziesz pierdylion razy zadawal te same pytania w roznych konfiguracjach.

Po pierwsze mikrofon, sprawdx jaki masz FAKTYCZNY rzad filtracji, poxniej dla zabawy i w ramach cwiczen uloz aktywnie to samo, poxniej skoryguj :-)))

bez pomiaru rozmawiasz z wlasnymi wyobrazeniami.