Audiohobby.pl

Dobroć mechaniczna Qms a jakość basu

cadam

  • 4267 / 3940
  • Ekspert
28-08-2014, 13:42
Na odpowiedź skokową głośnika niskotonowego ma wpływ parametr oznaczany Qts, który jest wypadkową dobroci mechanicznej Qms i elektrycznej Qes.

Q_{ts}=\frac{Q_{ms}\cdot Q_{es}}{Q_{ms} + Q_{es}}

Określoną wartość dobroci wypadkowej Qts można uzyskać dla różnych kombinacji Qes i Qms. Ostatnio modne stało się produkowanie głośników z wysoką dobrocią mechaniczną co podobno jest uzasadniane lepszym brzmieniem basu. Czy ktoś spotkał się z jakąś teorią tłumaczącą dlaczego głośniki z wyższym Qms rzekomo lepiej wypadają w próbach odsłuchowych?
« Ostatnia zmiana: 28-08-2014, 13:46 wysłana przez cadam »

almagra

  • 10384 / 3593
  • Ekspert
28-08-2014, 15:59
Ja Ci powiem tylko jedno.To co wychodzi z kolumny nie ma się nijak do tego co wchodzi.Reszta jest milczeniem...

Corvus5

  • 2547 / 3405
  • Ekspert
28-08-2014, 16:07
Duże Qms i niskie Qes. Taka moda. Wysoka bezwładność mechaniczna może być związana z niskimi oporami zawieszeń. Sądzę, że może to odciążać wzmacniacz, który pracuje bardziej liniowo niż wtedy, gdy zawieszenie daje opór zależy od wychylenia i przez to zniekształca sygnał. Stąd tendencja na lekkie i małe zawieszenia.

colcolcol

  • 500 / 3326
  • Ekspert
28-08-2014, 18:05
Która firma wraz z nowymi modelami podwyższa Qms? Na pewno nie Scan. Po za tym, wysoka bezwładność jest chyba związana bardziej z masą a ta w raz nowymi materiałami jest coraz mniejsza. Tu również widzę tendencję do obniżania masy - przy jednoczesnym usztywnianiu a więc raczej do obniżania Qts.
Czego nie zrozumiałem?

Corvus5

  • 2547 / 3405
  • Ekspert
28-08-2014, 18:27
Głośniki projektuje się żonglując parametrami membrany, zawieszenia, cewki, magnesu czy nawet w niektórych wyższych modelach karkasem. Jednak zawsze dla głośnika niskotonowego otrzymywane wysokie Qms typu 8, 10 czy więcej kojarzone jest w wysoką jakością dźwięku.

cadam

  • 4267 / 3940
  • Ekspert
28-08-2014, 18:51
Która firma wraz z nowymi modelami podwyższa Qms? Na pewno nie Scan.

Scan ma w ofercie takie opcje
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/18w-8545-00.pdf
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/18w-8545k00.pdf

Inne firmy to SBAcoustics, Wavecor, Vifa (NE)

cadam

  • 4267 / 3940
  • Ekspert
28-08-2014, 18:58
Największy wpływ na Qms ma przewodność karkasu na którym nawinięta jest cewka. Dwa podane wyżej Scany różnią się w budowie tylko materiałem karkasu.

W/8545-00:  42mm Voice Coil w. Alu foil
W/8545K00:  42mm Voice Coil w. fiber glass foil

Jak uda mi się stworzyć odpowiednie modele to zrobię symulacje odpowiedzi skokowych.
« Ostatnia zmiana: 28-08-2014, 20:44 wysłana przez cadam »

Corvus5

  • 2547 / 3405
  • Ekspert
28-08-2014, 21:25
Różnica zapewne wyjdzie w gaszeniu energii przez głośnik?

cadam

  • 4267 / 3940
  • Ekspert
14-09-2014, 21:12
Robiąc symulacje z wahadłem tłumionym doszedłem do wniosku że przewodzący karkas może powodować silniejszą zależność tłumienia od prędkości niż gdy tłumienie pochodzi tylko od zawieszeń i oporu uzwojenia cewki.

lancaster

  • 26486 / 3941
  • Administrator
18-09-2014, 14:19
Mailem w rekach rozebrane glosniki Raidho, midbas z membrana diamentowa (warstwa) i metalowa (z tanszej serii). Jest dokladnie tak jak piszesz cadam, w obu karkas z cewka wchodzil w obwod magnetyczny na luzaku jak kartka papieru.

Corvus5

  • 2547 / 3405
  • Ekspert
18-09-2014, 14:40
Mailem w rekach rozebrane glosniki Raidho, midbas z membrana diamentowa (warstwa) i metalowa (z tanszej serii). Jest dokladnie tak jak piszesz cadam, w obu karkas z cewka wchodzil w obwod magnetyczny na luzaku jak kartka papieru.

A zwierałeś cewkę przy wsadzaniu? Jak rozwarta, to chyba powinna wchodzić jak karta papieru, a zwarta już nie.

lancaster

  • 26486 / 3941
  • Administrator
18-09-2014, 15:01
obok byl karkas nie pamietam z czego ale jako chlopiec do bicia wchodzil z lekkim oporem. oba rozwarte

Corvus5

  • 2547 / 3405
  • Ekspert
18-09-2014, 15:11
obok byl karkas nie pamietam z czego ale jako chlopiec do bicia wchodzil z lekkim oporem. oba rozwarte

Zawsze robiłem to w słuchawkach, gdy przeklejałem cewkę z jednej membrany na inną, ale to wymaga ogromnej precyzji. Mam jedną trzydziestkę, której się chyba odkleiła cewka z karkasu, nie mam rozpuszczalników, ale jak to zrobię, to sam z ciekawości sprawdzę jak to wchodzi.

cadam

  • 4267 / 3940
  • Ekspert
18-09-2014, 19:28
Pisząc że przewodzący karkas może powodować silniejszą zależność tłumienia od prędkości miałem na myśli Zależność jak we wzorze. Przypuszczam że dla przewodzącego karkasu wykładnik potęgi przy prędkości będzie miał większą wartość.

F=\beta v^{\alpha}

F - sila \ hamowania
\beta  - wspolczynnik \ oporu
v - predkosc
\alpha - wykladnik \ potegi

np.

F=\beta v

F=\beta v^{2}

Dla wyższych potęg przy prędkości efekt jest taki jak przy kompresji, duże sygnały są mocniej tłumione niż małe sygnały. Troels na swojej stronie napisał że głośniki z aluminiowym karkasem mają lepszą średnicę. Może to przez tą kompresję?
« Ostatnia zmiana: 18-09-2014, 19:49 wysłana przez cadam »

cadam

  • 4267 / 3940
  • Ekspert
23-10-2014, 20:52
Niedługo przedstawię wyniki eksperymentu w którym badałem wpływ prędkości na siłę hamowania od prądów wirowych.
« Ostatnia zmiana: 23-10-2014, 21:04 wysłana przez cadam »