Jeszcze słówko o wzmacniaczu na KT88, wysłałem maila do konstruktora o co chodzi z tymi dziwnymi punktami pracy KT88 itd.. i o to co otrzymałem w odpowiedzi - może kogoś zainteresuje ;) Ja niestety nie mam odpowiedniej wiedzy by się do tego odnieść - grunt, że gra;))
"Co do KT88 to sformułowania typu "dziwne punkty pracy" są mówiąc bardzo delikatnie co najmniej niefachowe. Poza tym nie rozumiem jak małe wartości napięcia anodowego (zakładam, że o to chodzi) miałyby wpływać na brzmienie wzmacniacza. O ile w przypadku nieoptymalnego ustalenia punktów pracy (np. poprzez podanie zbyt niskiego napięcia dla lamp wysokonapięciowych objawiającego się pracą na tzw. kolanie charakterystyki) faktycznie zaowocowałoby nieprawidłowym działaniem jeśli chodzi o wzmacniacz audio (inaczej bywa w niektórych wzmacniaczach gitarowych), to jeśli lampa pracuje w optymalnym zakresie charakterystyki osiągając odpowiedni prąd oraz minimum zniekształceń mimo, że dzieje się to przy napięciu 130V, a nie np. 400V nie wpływa w żaden sposób negatywnie na funkcjonowanie układu. We wzmacniaczach o architekturze wspólnej anody zjawisko prądu siatki jest pomijalne. Jako OTL Virtus-01 osiąga około 100 Ohm optymalnej impedancji wyjściowej co jak dowiodły testy praktycznie nie przeszkadza mu współpracować z obciążeniem z bardzo szerokiego przedziału impedancji. Wszystkie wzmacniacze słuchawkowe WBA są zaprojektowane jako tzw. Single Ended (klasa A) co pozwala na uzyskanie najlepszych parametrów akustycznych. Dzieje się to kosztem sprawności układu stopnia mocy, ale stosując lampy odpowiednio dużej mocy oraz o nachyleniu charakterystyki rzędu kilkunastu mA/V nie stanowi to żadnego problemu. Jest więc zasadne użycie w takim przypadku np. lamp KT88. Poza tym sprawność wzmacniacza w tej klasie sięga około 30%, a nie 1% . Pomijając kwestię elektryczną samo brzmienie tego modelu jest bardzo uniwersalne, a dźwięk charakteryzuje się dużą dynamiką i już nawet sam ten fakt byłby wystarczający aby zasadne było stosowanie KT88 we wzmacniaczu słuchawkowym OTL, bo na pierwszym planie stawiamy brzmienie swoich konstrukcji.""