Jasne, jasne...hehe, Lan, dzięki za twoje wysiłki, ale udowodniłeś już, że tak jak ja nie mam zielonego pojęcia o konstruowaniu zwrotnic do głośników, tak ty kompletnie nic nie wiesz o metodologii nauk empirycznych.
Zacznijmy od banału:
>>czy to oznacza ze te odcienie sa takie same ? Nie. To oznacza ze w danych warunkach nie jestem w stanie ich rozpoznać.<<
To jest zdanie prawdziwe, ale na czym dokładnie polegają TE warunki w wypadku kolorowych kwadratów? Otóż TE warunki to niemożność jednoczesnej ekspozycji obydwu kolorów dla porównania. I to jest właśnie ta zmienna niezależna, która kontroluje w tym wypadku zmienną zależną - zdolność dyferencjacji.
Przejdźmy do praw ogólnych by lepiej zrozumieć o co tu chodzi. Schemat poznania naukowego w naukach empirycznych zaczyna się od założenia jakiejś teorii i wyodrębnieniu z niej hipotez. Następnie musimy określić obraz przestrzeni zmiennych, dokonać ich operacjonalizacji czyli zdefiniować sposób, w jaki będziemy mogli nimi manipulować w badaniach.
I tak - w ekstremalnym uproszczeniu - nasza hipoteza H1 dla testów ABX audio brzmi:
Zdolność dyferencjacji bodźców dźwiękowych dla danego sygnału odtwarzanego przez różne urządzania audio zależy od wiedzy badanego, jakie to są urządzenia. H0 - przyjmuje, że "nie zależy"
Określamy obszar przestrzeni możliwych Zmiennych Niezależnych: głośność, pomieszczenie, akustyka, pora dnia, temperatura itd. i planujemy, w jaki sposób będziemy je kontrolować na jednakowym poziomie.
Jedyną Zmienną Niezależną, jaką będziemy manipulować to dwuwartościowa "wiedza/niewiedza, jakie urządzenia grają".
Nasza Zmienna Zależna również przyjmuje dwie wartości (czyli fenomen, który jest przedmiotem badania) to "zdolność/niezdolność odróżnienia bodźca dźwiękowego pochodzącego z różnych urządzeń"
Plan eksperymentu polega na tym, że kontrolujemy wszystkie inne zmienne niezależne, a manipulujemy naszą Zmienną Niezależną obserwując, co się dzieje ze Zmienną Zależną.
Jeśli okaże się, że jedynym czynnikiem wpływającym na ZZ jest nasze ZN to odrzucamu H0 i uznajemy H1 za prawdziwą.
I teraz jak to wygląda dla kolorowych obrazków o podobnym odcieniu?
Zmiennymi niezależnymi mogą tu być: rozmiar obrazków, oświetlenie, czas ekspozycji itd. Jeśli je kontrolując i utrzymując na jednakowym poziomie, będziemy manipulować ZN="możliwość/niemożliwość jednoczesnego obserwowania" i eksperyment wykaże, że to właśnie ta ZN wpływa na ZZ="zdolność/niezdolność dyferencjacji kolorów obrazków", to uznajemy hipotezę mówiącą, że "niemożność jednoczesnej ekspozycji dwóch kolorowych kart o podobnych odcieniach uniemożliwia ich odróżnienie".
W przypadku ABX w audio nie może być zmiennej zależnej "jednoczesna ekspozycja sygnałów z dwóch różnych urządzeń", bo ona w ogóle, w żadnych warunkach uniemożliwia dyferencjację tych bodźców, nawet jeśli ZN "wiedza/niewiedza, jakie urządzenia grają" przyjmuje wartość "wiedza".