Audiohobby.pl

Konstrukcje na polipropylenowych Tonsilach

  • Gość
01-06-2008, 08:49
Ten seas 27TBFC/G faktycznie niektóre parametry ma niesamowicie wyśrubowane. Choćby indukcja w szczelinie 1,8T daje pogląd na klasę głośnika. Trochę źle wygląda charakterystyka powyżej 15khz – ten spadek przenoszenia. Co prawda wątpię by głośnik tego rozmiaru potrafił wypełnić pasmo od 1500hz (mierzyłeś ten podział czy taki wyszedł z symulacji czy tylko obliczeń filtra na obciążeniu rezystancyjnym?). A każdym razie jest to jakaś alternatywa dla nadmiernie drogich ScanSpeaków, która za przyzwoite pieniądze (Polink ostatnio obniżył ceny Seasów choć wątpię w to ze one są z Europy – może tutaj pakowane ;) oferuje bardzo dobre możliwości i przyzwoite brzmienie.

Co do tego GDN20/60/29 to Ci nie pomogę. Pamiętam że był taki głośnik ale chyba miał gładką membranę i wklęsłą nakładkę przeciwpyłową. Stosowany w jakimś zestawie przed serią Maestro – bardzo krótko. W każdym razie takie podróby widziałem później oznaczone tak samo, robione przez jakąś chińszczyznę (brakowało tylko napisu TONSIL). Jeśli to ten głośnik o którym myślę to pracował chyba w układzie 3 drożnej podłogówki. Obok niego był jeszcze GDN20/60/15 lub 11 wymieniany w katalogu jako polipropylenowy z wypukła nakładką. Głośnik o takim samym oznaczeniu stosowano w Perfect150 ale membrana była papierowa. Tam głośnik pracował z kopułką średniotonową GDMK11/60/3 podobno przy podziale 2,5khz.

W każdym razie w tym wątku poruszyć chciałem tylko konstrukcje na dwóch pokazanych na zdjęciach Tonsilach i możliwości ich wykorzystania w DIY.






Savage – w STXach ci nie pomogę. Te które spotkałem wyglądały znacznie lepiej niż grały. Natomiast ich nowe głośniki wyglądają  jeszcze lepiej ale na razie tylko na rysunkach w Internecie. Przy takich parametrach jak podane dla głośników z linku to basu one mieć nie będą wcale. Ale przypuszczam że te parametry są pobożnymi życzeniami firmy, bardziej niż rzeczywistością. Przy takiej cenie możesz je śmiało kupić ;) Jak nie zagrają, zrobisz z nich przycisk do papieru na biurko :)))

« Ostatnia zmiana: 01-01-1970, 01:00 wysłana przez lancaster »

lancaster

  • Gość
01-06-2008, 10:32
krs, w zeszłym roku na audioszołku wystawiala sie jakas polska firma i prezentowali zestaw na 20cm tonsilu - wygladało to trochę jak paczki AN.....grało bardzo fajnie.

Krs47

  • 1037 / 4970
  • Ekspert
01-06-2008, 10:39
Qubric nie chcę Ci zaśmiecać wątku o Tonsilach Seasami, więc napiszę jeszcze kilka zdań i śmigam ;)
27TBFC/G gra u mnie od 1500 Hz i naprawdę nie ma problemu z wypełnieniem pasma ani z wytrzymałością mocową. Tutaj jest zwrotka, na której budowałem:

http://www.geocities.com/woove99/Spkrbldg/ER18RNX_2Way.htm

Mniej więcej w środku tekstu jest wersja z 27TBFC/G, z której korzystam, a tutaj są symulacje wytrzymałości mocowej gwizdka przy takim podziale:

http://www.geocities.com/woove99/Spkrbldg/jays_blog.htm

Jak ociekawostkę dodam, że Mark K. używał gwizdka Dayton RS28 z wooferem RS225 od 1200 Hz :) Oczywiście w tym wypadku występowały już ograniczenia w głośności odsłuchu ale Mark twierdzi, że dawał radę.

http://www.audioheuristics.org/projects_gallery/RS225_RS28A_updates/dayton_reference_rs225.htm

Ludzie boją się niskich podziałów, jednak dają one sporo korzyści. Charakterystyki kierunkowe się poprawiają, midwoofer zdecydowanie mniej śmieci a wyższa średnica z dobrej kopółki to zupełnie inna bajka niż z 18cm midwoofera. Wiadomo, że 2drożny monitor na pojedyńczej 18-tce ma swoje ograniczenia ale osobiście jestem bardzo pozytywnie zaskoczony możliwościami ER18RNX/27TBFCG. To kombo potrafi zrobić więcej hałasu niż niejedene 2,5drożne kolumny zachowując przy tym neutralne brzmienie bez wyostrzania wraz ze wzrostem głośności i bez śladów kompresji (właśnie tutaj wychodzą te wszystkie techniczne "bajery":)). Co do klapniętej najwyższej oktawy szczerze mówiąc jeszcze tego nie zauważyłem w odsłuchu, nie wiem czy w ogóle coś słyszę powyżej 16kHz :)

Co do Tonsili GDN20/60/29 to rzeczywiście mają wklęsłe nakładki przeciwpyłowe. Jestem raczej przekonany, że mam oryginał, gdyż głośniki kupowałem jeszcze w latach 90-tych w sklepie Tonsila ;) Głośniki raczej wyglądają na basowce i w dodatku mają niewygodne paramtery do strojenia, więc chyba sobie odpuszczę dalsze eksperymenty. Może jeszcze coś zbuduję na omawianych w tym wątku 18-tkach. W każdym razie nie będę już tu śmiecił, dopiero jak będę miał coś do dodania w kwestii głównych bohaterów wątku będę się włączał do dyskusji.

Btw. na głośnikach Seasa mam napisane "made in Norway", jeśli Seas wstawia kit to bardzo nieładnie z ich strony ;)

piotrsz

  • 96 / 4969
  • Użytkownik
02-06-2008, 13:04
Alu Seasa mają na końcu opadającą charakterystykę, bo do samego końca (20kHz) ich charakter pracy jest tłokowy.

Skorygować to można bez problemu elektrycznie. Z tym, że ja po takiej korekcie w projekcie 2-drożnym (L18RNX/P+29TAF/W) i 2,5-drożnym (2*L18RNX/P + najnowszy Seas DXT) nie byłem w stanie usłyszeć znaczącej różnicy (no minimalna była ale naprawdę mała). Powyżej 16kHz naprawdę jest już niewiele w klasyce, jazzie.

piotrsz

lancaster

  • Gość
02-06-2008, 13:13
piotrsz, powyzej 16K to jest niewiele gdziekolwiek w muzyce :)
Pisk montora ma zdaje sie 15K - jak ktos potrzbuje zwetyfikowac. Pekusja konczy prace przy 12,5KHz z tego co pamietam, wyzej gra juz chyba tylko trójkąt....tam to chyba ok tych 16K i koniec muzy a wkrótce potem koniec granicy slyszalności :)
Jedno co to ch-ka opadajac potrafi zakręcić faza - a to śmiem twierdzić slychac - alu seasy pod tym względem sa dla mnie bardziej niż OK,a  ew. korekte wprowadzam strojac całosc zestawu tak by góra miala prawidłowy balans z resztą pasma a nie "sama z siebie" słuchajac tweetera solo.

szwagiero

  • 2230 / 4972
  • Ekspert
02-06-2008, 14:07
>> lancaster, 2008-06-02 13:13:53
>piotrsz, powyzej 16K to jest niewiele gdziekolwiek w muzyce :)
>Pisk montora ma zdaje sie 15K - jak ktos potrzbuje zwetyfikowac. Pekusja konczy prace przy 12,5KHz z tego co >pamietam, wyzej gra juz chyba tylko trójkąt....tam to chyba ok tych 16K i koniec muzy a wkrótce potem koniec granicy >slyszalności :)

Trójkąt trochę dalej ale to raczej jego tony harmoniczne, podobnie jak np. talerzy... co ciekawe, jeszcze dalej lecą skrzypce i klawesyn.

Pzdr,

  • Gość
05-06-2008, 22:32
Nie no, chyba harmoniczne instrumentów sięgają powyżej 15kHz. Ale mniejsza o to, można połączyć Tonsile z Seasami Kt27 – są dwa razy droższe od kopułki Tonsila ale mają nieco niżej rezonans Fs, co może mieć pozytywny wpływ na brzmienie i pozwolić na odrobinę niższe cięcie pasma głośnika wysokotonowego.
Ja się jednak skupiam na konstrukcji w całości na Tonsilu, ze względu na niską cenę tonsilowskich kopułek.



Oto koncepcja dużej 2,5 drożnej kolumny głośnikowej na 2x GDN16/50/6 oraz GDWK10/80/19. Podział przy 3kHz. Głośniki w ustawieniu klasycznym – od góry: wysokotonowy-niskośredniotonowy-niskotonowy.
Wspólna komora dla obu głośników - niskotonowego i niskośredniotonowego. Objętość 45 litrów otwór BR średnicy 80mm rura długości 14-15cm. Co odpowiada strojeniu na około 42Hz.

Wg symulacji efektywność średnia na poziomie 89-90db (4om). Poniżej 400Hz następuje wzrost ciśnienia – ale to jest prawdopodobnie efekt uwzględniania baffle-step. Można założyć ze kolumny nadawać się będą do pracy w oddaleniu od ścian. W takim razie otwór BR można wyprowadzić na tylnej ścianie.
W paśmie przenoszenia nie będzie tektonicznego basu. –3 db wypadnie w okolicach 40Hz. Całe pasmo mieści się w przybliżeniu w przedziale +/-2db.
Impedancja w okolicach pasma podziału rośnie do około 25om i przebiega dość łagodnie.

  • Gość
14-06-2008, 05:43
Zdjęcie Denon SC 600 S. Czyli dwa razy GDN13/40/8 oraz GDWK11/100 (foto chyba z jakiegos rosyjskiego sklepu internetowego z używanym sprzętem).
Te głosniki dobrze się scalają także z droższymi kopułkami np. z Seasami.
 

lancaster

  • Gość
14-06-2008, 06:12
szwagiero, leca lecą ale standard CD i tak je tnie przy 20K :) ...a wczesniej to chyba nawet ucho cos tam pominie ?;) Przynajmniej u mnie do 20K nie jest tiptop....kiedyś(moze trzeba powtorzyc:)) badalem sluch i wypadlo to dosć dziwnie np słabiej słysze 15K, a potem 18 znów lepiej. Moze za duzo monitora :)  
Domyslam sie ze problemem moze byc jakieś "krecenie fazy" przy wcześniejszym opadaniu ch-ki, bo co do samego pasma to nie mam złudzeń.

cadam

  • 4401 / 4972
  • Ekspert
15-06-2008, 13:26
Posiadam własnoręcznie zbudowane kolumienki zamknięte na polipropylenowych GDN 13/40/10 8om.
Głośniki świetne, szczególnie bas mi się podoba choć nie schodzi nisko.

Zmierzyłem Fs wymienionego głośnika i wyniosło 63Hz. W katalogu podają 56Hz. - kiepsko
Jeśli wznowią produkcję większych od 13-tek głośników z Maestro to z chęcią coś na nich zbuduję.

  • Gość
16-08-2008, 20:29
W „wygrzanym” i bez obudowy??

W starej Vifie TC14 też podawano fs = 53Hz. Mimo że nawet z dobrze podmalowanego wykresu impedancji widać że rezonans leży bliżej 60hz.

Poza tym GDN 13/40/10, poza materiałem membrany, ma niewiele wspólnego z głośnikami o których tutaj piszę. Więc nie mąć.

Savage

  • 889 / 4972
  • Ekspert
23-08-2008, 12:45
WItam
NIe chce zakładać nowego wątku, a mam dość pilne pytanie.
Mam 2 głośniki 16cm ale mają one rózne parametry T-S w tym fs także, i moje pytanie mogę to wsadzić w jedną komorę? Czy robić dwie oddzielne? Teoretycznie to chyba będę miał problemy jak upakuję 2 różne głośniki w jednej komorze. Czekam na waszą odpowiedź wystarczy tak lub nie:)
Pozdrawiam

  • Gość
20-10-2008, 16:18
Wersja Sonaty/Denon 160 dla zwolenników lepszych wysokotonowców
Dwa GDN 13/40/8 pracują we wspólnej komorze o objętości 25 litrów. Tunel B-R o powierzchni 37,4cm2 i długości 16cm -strojenie ok. 48hz.
Wysokotonowy Seas 27tffc podział około 2,5khz. Głośnik niskotonowy powinien także wpływać na kompensację baffle-step przez podniesienie charakterystyki wypadkowej poniżej 400hz.

Zwrotnica do 2 X GDN 13/40/2 + SEAS 27TFFC

+/----3,9mH--,----------,
                     |            |
                 12uF    GDN13/40/8
                     |            |
-/---------------\'----------\'

+/----1,2mH--,----------,
                     |            |
              16,4uF    GDN13/40/8
                     |            |
-/---------------\'----------\'

+/-2,2om--6,8uF--,--22uF--1,8om--,
                            |                         |
                      0,22mH               27TFFC
                            |                         |
-/--------------------\'---------------------\'

W Denonach 600 głośnik niskotonowy miał dodatkowy magnes przyklejony w odwrotnej polaryzacji do nabiegunnika. Prawdopodobhnie w celu zmniejszenia dobroci Qts i wyrównania jej po obciążeniu cewką o wyższej rezystancji, z głośnikiem nisko-średniotonowym.

GDN13/40/8 jest wersją GDN13/40/2 z okrągłym koszem niewymagającym podfrezowania.

Obudowa wymaga starannego wytłumienia watą lateksową głównie za głośnikami z pozostawieniem wolnej przestrzeni wokół wlotu portu B-R. Można także zastosować większy port o pow. 70cm2 gięty - np. Visatona i oczywiście odpowiednio dłuższy.

  • Gość
20-10-2008, 16:27
schemat się rozjechał - może jeszcze raz:

Zwrotnica do 2 X GDN 13/40/2 + SEAS 27TFFC

+/----3,9mH--,----------,
                     |            |
                 12uF     GDN13/40/8
                     |            |
-/---------------\'----------\'

+/----1,2mH--,----------,
                     |            |
                16,4uF   GDN13/40/8
                     |            |
-/---------------\'----------\'

+/-2,2om--6,8uF--,--22uF--1,8om--,
                            |                         |
                        0,22mH             27TFFC
                            |                         |
-/--------------------\'---------------------\'

  • Gość
20-10-2008, 16:37
w takim razie opisowo:
Gałąź niskotoowa:
szeregowo z głosnikiem cewka 3,9mH; równolegle z głosnikiem kondensator 12uF
Gałąź nisko-średniotonowa
szeregowo z głosnikiem cewka 1,2mH; równolegle z głosnikiem kondensator 16,4uF
Gałąź wysokotonowa:
szeregowo z głosnikiem rezystor 2,2om następnie kondensator 6,8uF; za nim równolegle  z głosnikiem cewka 0,22mH; dalej szeregowo z głosnikiem kondensator 22uF i rezystor 1,8om.

Rezystory powinny miec zapas mocy 20W a wszystkie cewki powinny byc niskorezystancyjne.