Audiohobby.pl

Projekt tubowy Audiohobby

fakamada

  • 1066 / 5610
  • Ekspert
05-11-2013, 17:40
poza osią pionie oczywiście

lancaster

  • Gość
05-11-2013, 20:15
fakamada, OK. sprawdze pod jakim katem w pionie robi sie kaszana z tuba okrągla. Jak masz u siebie stalokierunkowa to prosilbym o analogiczny pomiar. Jestem ciekaw.

Moge powiedziec tylko tyle ze kiedy sluchalem Ancient Audio Vintage (tuba prostokatna, uklad 2 way) sporo sie psulo kiedy nie siedzialo sie w osi tuby. Nie zaobserwowalem czegos takiego na tubach okraglych.

fakamada

  • 1066 / 5610
  • Ekspert
05-11-2013, 21:48
>> lancaster, 2013-11-05 20:15:33
Moge powiedziec tylko tyle ze kiedy sluchalem Ancient Audio Vintage (tuba prostokatna, uklad 2 way) sporo sie psulo kiedy nie siedzialo sie w osi tuby. Nie zaobserwowalem czegos takiego na tubach okraglych.


Lan, zerknąłeś w link 10 postów wyżej? Na prezentacji Ancient Audio kolumny ustawione były klasycznie, nie przecinały sie przed słuchaczem.

>> lancaster, 2013-11-05 20:15:33
fakamada, OK. sprawdze pod jakim katem w pionie robi sie kaszana z tuba okrągla. Jak masz u siebie stalokierunkowa to prosilbym o analogiczny pomiar. Jestem ciekaw.

Moje się dopiero robią, ale jeszcze długa droga do finału. - brak czasu.
Na razie kleję budy testowe. Zamknięte albo BR, do tego będzie aktywny bas.

.

fakamada

  • 1066 / 5610
  • Ekspert
05-11-2013, 21:50
Znalazłem pomiary w pionie zestawów Pi Speakers:

lancaster

  • Gość
06-11-2013, 09:54
Bedzie do czego porownac. Apropos Ancient Audio i tub prostokatnych, co da przeciecie osi przed sluchaczem skoro powyzej osi slychac zanik energii w pasmie ? Pytam w ramach sweetspotu, ktory ma byc atutem tub prostokatnych w 2 way.

Na pomiarch powyzej tuby widac 30 i 40 stopni daje przeciwfaze, przy 50 stopniach wraca do normy (?). Ponizej osi plywa, i tu z tego co pamietam sa podobne efekty. Zrobie pomiary tak jak pisalem z tuba okragla. Nie skalibruje konta niestety, ale pomiar co kilka stopni tak czy inaczej pokaze ew. problemy.

cadam

  • 4401 / 6108
  • Ekspert
06-11-2013, 10:05
Żeby mieć dobre charakterystyki kierunkowe w pionie trzeba maksymalnie zbliżyć midbas do tuby i ustalić możliwie niską częstotliwość podziału. Potem wkleję symulacje wertykalne w LspCAD, co prawda nie dla tuby, ale tłoka który może służyć za przybliżenie tuby.

fakamada

  • 1066 / 5610
  • Ekspert
06-11-2013, 10:32
>> lancaster, 2013-11-06 09:54:26
Bedzie do czego porownac. Apropos Ancient Audio i tub prostokatnych, co da przeciecie osi przed sluchaczem skoro powyzej osi slychac zanik energii w pasmie ? Pytam w ramach sweetspotu, ktory ma byc atutem tub prostokatnych w 2 way.

Jak kilka osób siedzi na jednej kanapie, to problemem jest utrzymanie szerokiego, a nie wysokiego (?!) sweetspotu i z tego zadania stałokierunkowe falowody wywiązują się świetnie.  


>> lancaster, 2013-11-06 09:54:26
Zrobie pomiary tak jak pisalem z tuba okragla. Nie skalibruje konta niestety, ale pomiar co kilka stopni tak czy inaczej pokaze ew. problemy.

Przewaga falowodu prostokątnego nad okrągłym bierze się, jak pisze Cadam, ze zbliżenia centr akustycznych. IMHO nie powinno być wielkich różnic w pionie przy porównaniu falowód (np. SEOS 12) vs Tractrix 600. Mają podobną wysokość podobnie ustawione centra akustyczne.

lancaster

  • Gość
06-11-2013, 11:05
fakamada, jak chodzi o centra akustyczne to jak wiesz lata temu o tym pisalem (chocby przy okazji moich uwag odnosnie wymiarow jmlc) i nie spodziewalem sie ze masz na myśli taka oczywistosc :-)
Spoko, z tym ze ja akurat testuje Tractrix 900 oprocz 600 do 2 way. W 900-ce masz centra blizej.

"utrzymanie szerokiego, a nie wysokiego (?!) sweetspotu i z tego zadania stałokierunkowe falowody wywiązują się świetnie.
"
Za to z utrzymaniem wysokiego a wiec i mocy wypromieniowywanej juz slabiej do okraglych tub.
Są plusy, sa minusy. Wieksza tube prostokatna upchniesz na mniejszej wysokosci pionowej, ale z kolei jak zrobisz impreze to ludzie beda tanczyc wygieci na wysokosci tuby :-)
Dla mnie to troche nienaturalne, w naturze nie ma ograniczen w pionie, a w poziomie problem jest wtedy jak ktos zamiast tuby dajmy na to 30cm uzywa metrowej.
Dlatego zawsze pisalem ze dobrze dobrac tube pod pasmo i driver pod tube. No i podstawa zestaw pod pomieszczenie, bo sluchane z 2 metrow 2 metrowe kolosy nawet nie maja szansy sie zszyc.

fakamada

  • 1066 / 5610
  • Ekspert
06-11-2013, 11:31
>> lancaster
fakamada, jak chodzi o centra akustyczne to jak wiesz lata temu o tym pisalem (chocby przy okazji moich uwag odnosnie wymiarow jmlc) i nie spodziewalem sie ze masz na myśli taka oczywistosc :-)

Pisałeś, pisałeś. Dla mnie to zresztą to nadal najważniejszy argument przemawiający za Tractrix biorąc pod uwagę polskie warunki lokalowe. Nie pisałeś jednak o tym w kontekście charakterystyk pionowych, a o tym teraz dyskutujemy.

>> lancaster
Spoko, z tym ze ja akurat testuje Tractrix 900 oprocz 600 do 2 way. W 900-ce masz centra blizej.

Oooo. Masz nową tubkę? Tu może być ciekawie. Centra akstyczne będą bliżej niż w falowodzie, ale pionowe charki będą zależały również od wysokości podziału. A wiemy, że w klasycznych tubach nie można za bardzo zbliżać się do częstotliwości granicznej (tutaj 900hz), bo zaczyna być to słychać.

>> lancaster
Za to z utrzymaniem wysokiego a wiec i mocy wypromieniowywanej juz slabiej do okraglych tub.
Dla mnie to troche nienaturalne, w naturze nie ma ograniczen w pionie

Już pisałem. Każdy 2 orócz coaxiala way ma ten sam problem. Twój 2way na Tractrixie również. Jesli chodzi o konstrukcje stałokierunkowe na falowodach, to tu nie ma wątpliwości. Prostokątny falowód daje lepsze charki pionowe.
Przy porówaniu z Tractrixem jest o wiele więcej zmiennych.
Cadam, może dasz radę zasymulować coś takiego?


>> lancaster
a w poziomie problem jest wtedy jak ktos zamiast tuby dajmy na to 30cm uzywa metrowej.

Jasne, tyle że mi nie chodzi o szukanie problemu, tylko o wartość dodaną jaką wnosi odpowiednio wykorzystana stałokierunkowość. Akurat dla mnie jest to ogromna zaleta i główny powód dla którego wybrałem falowód, a nie tubę. Po prostu zamierzam wykorzystywać stereo do oglądania filmów.






lancaster

  • Gość
06-11-2013, 12:07
fakamada, na kolanie zrobiona zwrotnica od czasu mojego ostatniego wpisu. Pomiar on axis i pod kątem...
UWAGA !!!
ok 60 stopni powyzej i 60 stopni w bok (mikrofon z boku kolumny i dodatkowo powyzej niej). Wariacje "pomiedzy" są przewidywalne. Jexdzilem mikrofonem i wszystko odbywa sie w polu "pomiędzy". Zwrotka jeszcze do lixnięcia rzecz jasna ale nie brzmi to xle juz na starcie
Jak chcesz to zrobie pomiar z tylu zestawu, nie jest zly ;-)


...wiec wex mi moze nie opowiadaj historii o teorii tylko konkretne wyniki poproszę. Pitolenie o niczym ogolnie.

lancaster

  • Gość
06-11-2013, 12:19
A tu masz jeszcze pomiar ponizej osi (ok 30 stopni) axis i ponizej osi pod katem tez ok 30 stopni.

Tak wiec robycz, robycz, nie opyerdalacz siem ! Mniej teoria, wiencej robota !

...a podzial jest ok 1,3K jakby kto pytal, bo po pomiarach oceniając predzej wytrzeszczu sie dostanie niz zobaczy.

lancaster

  • Gość
06-11-2013, 12:24
Powyzsze pomiary obarczone rzecz jasna blędem pomieszczenia.

Cypis

  • 2479 / 5245
  • Ekspert
06-11-2013, 12:55
>> lancaster, 2013-11-06 12:19:44
>> Tak wiec robycz, robycz, nie opyerdalacz siem ! Mniej teoria, wiencej robota !

Na szczęście dla Ciebie nie każdy zarabia na hobby ;) Niektórzy ciężko pracują bez dostępu do zwrotnic.

A wracając do tematu. Wydaje mi się, że nie dogadaliście się fakamadą. Jeśli wszystkie głośniki masz w tractrixach, to charki kierunkowe wszystkich głośników będą takie same, a więc i wypadkowa charka (SPL) przy pomiarze, bez względu na położenie mikrofonu pomiarowego (góra-dół, lewo-prawo) będzie mniej więcej taka sama.

Stałokierunkowość, jak ja to rozumiem, w poziomie to takie rozłożenie energii pola akustycznego, że jak ustawisz kolumny i siądziesz w ich sweet-spot\'cie, czyli na środku, to masz obraz sceny dokładnie na środku. Ale jak przesuniesz się w lewo to rozkład natężenia pola lewej kolumny MALEJE a PRAWEJ rośnie co powoduje, że nadal masz wrażenie, że siedzisz na środku w sweet-spot\'cie. To taki automatyczny balans. Stąd też stałokieunkowość, bo niezależnie od kierunku z jakiego ODSŁUCHUJESZ, masz tak samo jak ten co siedzi na środku. To patent wywodzący się z nagłośnień kin. Prosto pokazane jest to w tym dokumencie: http://www.pispeakers.com/Pi_Speakers_Info.pdf (str. 7)

Co do kierunkowości w pionie. IMHO chodzi o to, by wiązkę uczynić jak najbardziej kierunkowa po to by ograniczyć wpływ pomieszczenia (odbicia) na jakość odsłuchu. Ładnie jest to wytłumaczone w tym dokumencie: http://www.gedlee.com/downloads/Philosophy.pdf

Pzdr, Tomek
d(-_-)b

lancaster

  • Gość
06-11-2013, 13:03
Cypis. wieksza tuba niezaleznie jak sie nazywa ma slabsze kierunkowe od gory patrzac.
Podobnie jak glosniki stozkowe.


Stalokierunkowosc to moim zdaniem hasleko reklamowe (moze zmienie zdanie jak porownam) i nic poza tym. Masz takiego Knophlera śpierwajacego z 2 way. Stalkierunkowy wokal masz od f podzialu, powiedzmy 1,5KHz, ponize Mark tez śpiewa i tu masz tradycyjnie i niskie skladowe nie autobalansują.

"To taki automatyczny balans. Stąd też stałokieunkowość, bo niezależnie od kierunku z jakiego ODSŁUCHUJESZ, masz tak samo jak ten co siedzi na środku."

Oglądalem wszystkie fimy z Bondem, ale nigdzie czegos takiego nie widziałem.
Musialoby to tak dzialac ze poza osia kolumna promieniuje mocniej, wtedy OK, przesuniesz sie w prawo to slyszysz lewy kanal glośniej a będą c na osi prawej kolumny prawą słabiej i obie slyszysz nadal z podobnym natężeniem.
...ale tak nie jest.

lancaster

  • Gość
06-11-2013, 13:06
Knopflera (nie Knophlera :-)), albo Cohena...albo mnostwo instrumentow jak fortepian chociazby.