Cześć
Grywam w sieciowe FPSy. Choć grywam to delikatne określenie bo statystycznie godzina dziennie nadaje się do leczenia. Jednak ja nie o tym.
Kto grywa ten wie jak ważne jest, w takiej grze, PRECYZYJNE POZYCJONOWANIE źródeł dźwięku. Jakość dźwięku stoi na bardzo dalekim planie i nie będziemy się tu tym zajmować. Wątek będzie wybitnie nieaudiofilski. Oczywiście najlepszym rozwiązaniem jest zestaw głośników 5.1 ale ma to swoje dwie poważne wady. Pierwsza to taka, że do rozgrywek i gry zespołowej, do komunikacji używa się mikrofonu aktywowanego głosem. Dźwięki dobywające się z głośników aktywują nadawanie i współgracze słyszą siebie z pewnym opóźnieniem. Przy wielu takich graczach w "eterze" panuje potworny hałas uniemożliwiający jakąkolwiek sensowną komunikację. Druga wada to taka, że rozgrywki są bardzo emocjonujące i "ojej", "do diaska", "cholera" zazwyczaj nie padają. Dobrze by było by współdomownicy nie zmienili zdania o moich kolegach (o mnie zmienili jak tylko zacząłem grać i z nieukrywanym zdumieniem podziwiają moją rynsztokową eurydycję). Dlatego gram na słuchawkach podłączonych bezpośrednio do Creative X-Fi.
Większość (wszystkie?) kart dźwiękowych mają opcję wirtualizacji dźwięku przestrzennego na słuchawkach. W grze ustawia się 5.1 a drivery kodują to (różnymi technikami) do stereo. Efekt działania w grach jest oczywiście lepszy niż czyste stereo ale daleki od ideału.
Po tym długim wstępnie chciałbym zapytać właściwie o jedną sprawę. Jak poprawić pozycjonowanie dźwięku?
Widzę kilka pól do takiego działania ale brakuje mi wiedzy/informacji.
1. Alternatywne kodery surround.
Czy istnieją, czy da się, zainstalować jakiś driver, który będzie miał większe możliwości konfiguracji niż standardowy koder 5.1->stereo z X-fi. Standardowy ma tylko opcję "włącz/wyłącz" plus ew, "głębokość surrounda", który tak naprawdę w grach nie działa. Brakuje mi np. podstawowej opcji jaką jest regulacja głośności poszczególnych wirtualnych kanałów.
2. Inne karty dźwiękowe
Może inne karty dźwiękowe nadają się lepiej do celu o którym piszę? Jakie?
3. Sygnatura dźwięku.
Jakie części pasma odpowiadają za pozycjonowanie źródeł? Zawsze wydawało mi się, że to góra pasma rozchodzi się kierunkowo i ona odpowiada za prawidłowe pozycjonowanie. Tak było przynajmniej w zwykłym stereo. Jednak gracze zgodnym chórem twierdzą, że w grach i 5.1 ma być silny (sic!) BAS by słychać było dobrze przeciwnika i kierunki z którego nadchodzi (kroki). Jakie są wasze doświadczenia w tym względzie?
4. Słuchawki stereo
Uwzględniając odpowiedzi na powyższe trzy pytania (a szczególnie 3.) jakie słuchawki do tego nadadzą się najlepiej? Zamknięte, otwarte, z jaką sygnaturą?
i pytanie dodatkowe
5. Słuchawki 5.1
Produkowane są słuchawki dla graczy z wieloma przetwornikami w padzie grającymi rzeczywiste 5.1. Macie jakieś doświadczenia w tym względzie? Jakie słuchawki robią to najlepiej?
Na koniec zastrzegam, że "wujek Google" nie udzielił mi odpowiedzi na te pytania. Na forach tematami tymi zajmują się po pierwsze gracze (nie audiofile) i po drugie o średniej wieku rzędu -nastu lat (nie chcę przez to napisać, że to niepoważni ludzie ale raczej brakuje im wiedzy i dociekliwości oraz pieniędzy na bardziej, nazwijmy to, bezkompromisowe rozwiązania). Sponsorowane artykuły również, z definicji, nie niosą wiarygodnych informacji.
Z moich skromnych doświadczeń ze słuchawkami w grach, jak do tej pory najlepiej pozycjonowały Creative Aurvana Live! które mają charkę ułożoną w głębokie "U". Jednak CAL!e odpadają, bo nie da się w nich wytrzymać wielogodzinnych rozgrywek. Dorównują im taniutkie Philipsy SHP2500, jednak te znów słabo tłumią dźwięki z zewnątrz i grają ciut cicho jak na brak tłumienia hałasu z zewnątrz.