Audiohobby.pl

Hurricane - High Efficiency 2way

Leniwy

  • 1 / 573
  • Nowy użytkownik
11-12-2018, 07:56
Chciałbym zbudować takie kolumny
Posiadam wzmacniacz Pioneer A-400 czy będzie odpowiedni pod względem wydajności prądowej?

tetejro

  • 2359 / 1595
  • Ekspert
09-02-2019, 09:34
Będzie.
Tylko go trochę odśwież, bo to już zabytek ;-)

Armfighter

  • 5 / 2517
  • Nowy użytkownik
02-08-2019, 23:13
Może ktoś jest zainteresowany gotowymi zwrotnicami?
Armfighter

konkretmebel

  • 2 / 218
  • Nowy użytkownik
01-12-2019, 20:02
Może ktoś jest zainteresowany gotowymi zwrotnicami?

Oooo czyzbys mi spadł z forum? ;p

Planuje zbudowanie tych głosnikow, ale nie mam bladego pojecia jak zrobic zwrotnice i chetnie bym komus zlecił budowe, no chyba ze sa jeszcze dostepne?

szeryf82

  • 4 / 2522
  • Nowy użytkownik
01-07-2020, 13:25
Witam,

Po latach męczenia się z brakiem basu w tych kolumnach w pomieszczeniu ok 45 m2, zabrałem te kolumny do pokoju 20 m2. I zagrało to pięknie. I tak myślę co teraz...

Co myślicie o przeróbce hurricane na 3 way? Dodatkowy głośnik 20 cm na pewno poprawiłby moc w dolnych rejestrach i kolumny odnalazły by się w dużych pomieszczeniach.

jjurek

  • 2017 / 4435
  • Ekspert
01-07-2020, 13:53
Jeśli brakuje basu  to problem może leży po stronie reszty sprzętu?

meloV8

  • 1510 / 4473
  • Ekspert
01-07-2020, 15:06
Co myślicie o przeróbce hurricane na 3 way? Dodatkowy głośnik 20 cm na pewno poprawiłby moc w dolnych rejestrach i kolumny odnalazły by się w dużych pomieszczeniach.

Tak zwana "przeróbka", to w rzeczywistości projektu zupelnie nowych kolumn, z nowa zwrotnica.

jjurek

  • 2017 / 4435
  • Ekspert
01-07-2020, 18:11
Miałem podobny problem w kolumnach podobnych do Hurricane. Wiekszość czasu słucham muzyki stosunkowo cicho (pokój ok. 30 m2). W takich warunkach bas ginął kompletnie. Zadziałała krzywa izofoniczna :)
Przestroiłem zwrotnicę mocno powiększając kompensację baffle step. Teraz gra OK. Basu jest sporo i dobrej jakości a przy okazji średnica zrobiła się gęstsza. Są jednak minusy- przy głośnym słuchaniu zaczyna dudnić całe pomieszczenie i efektywność spada o kilka decybeli.

Patent przekompensowania  jest  sprytnie wykorzystywany m.in. w niektórych modelach  Harbeth, gdzie  energia basu jest zamieniana na telepanie się (tzn. "granie") cienkościennej budy.

Symulacje przed i po zmianie zwrotnicy:


« Ostatnia zmiana: 01-07-2020, 18:39 wysłana przez jjurek »

meloV8

  • 1510 / 4473
  • Ekspert
01-07-2020, 20:00
Patent przekompensowania  jest  sprytnie wykorzystywany m.in. w niektórych modelach  Harbeth, gdzie  energia basu jest zamieniana na telepanie się (tzn. "granie") cienkościennej budy.

Nieprawda. Ścianki nie są w stanie emitować basu, bo ich rezonans jest znacznie wyższy, a do tego dość mocno tłumiony ciężkimi matami. Koncepcja cienkich ścianek obudowy BBC i ich klonów dalszych lub bliższych jest często zupelnie źle rozumiana.

jjurek

  • 2017 / 4435
  • Ekspert
01-07-2020, 20:20

Możesz wyjaśnic dogłębnie ten temat?

meloV8

  • 1510 / 4473
  • Ekspert
02-07-2020, 12:25
BBC potrzebowało nowych monitorów, dla studiów dźwiękowych oraz wozów transmisyjnych. Najważniejszym warunkiem do spełnienia była niezbyt duża waga i doskonale odtwarzanie średnich tonów. Z jednej strony wymagało to zaprojektowania nowego rodzaju membran głośnikowych, a z drugiej zaprojektowania lekkiej obudowy o dobrych właściwościach sonicznych. W badaniach nad materiałami na obudowy, ich grubości, rodzaju i sposobu tłumienia, okazało się, że  najmniejsze zniekształcenia w środkowym pasmie dawały cienkie ścianki obudowy ( 9-12mm ), których niski rezonans ( o niższej dobroci ) dodatkowo był pochłaniany przez doklejane grube maty bitumiczne. W archiwach na stronie BBC są pdf do pobrania, w których można znaleźć dokładnie opisane pomiary i testowane rozwiązania. Wynikało z nich, ze użycie grubszych ścianek powodowało przesuniecie rezonansu w gore oraz jego trudności w osłabieniu za pomocą materiałów pochłaniających. Dlatego zdecydowano się zastosować cienkie ścianki. W tamtych czasach nie istniał jeszcze MDF, dlatego używano sklejki. Dzisiaj ta tradycja cienkich obudów ze sklejki jest kontynuowana przez Graham Audio, Stirling Broadcast, Falcon czy ostatnio reanimowany Rogers. Harbeth poszedł inna droga i używa MDF, ponieważ ich konstrukcje nie są kopiami starych BBC, ale maja zaadoptowane rozwiązania z tych klasyków. Moim zdaniem MDF może być w takich konstrukcjach lepszy od sklejki. Inni producenci brytyjscy jak Spendor czy Proac używają podobnych rozwiązań w niektórych modelach. Spendor w serii classic również ma cienkie ścianki obudowy, ale są już one zrobione z MDF. Natomiast Proac ma ciekawa koncepcje obudów, które nie posiadają wzmocnień w środku, ponieważ wg producenta, dodatkowe wzmocnienia co prawda dają większą sztywność, ale większa sztywność do wyższy rezonans, trudniejszy do tłumienia. Proac jednak nie stosuje cienkich ścianek, tylko dość typowe 18-22mm, ale jak wspomniałem -  bez wzmocnień plus grube maty bitumiczne/butylowe.
Warto tez wspomnieć, że większość kolumn do nagłośnienia PA, budowanych jest również ze stosunkowo cienkich sklejek 10-15cm, ponieważ niska waga tych kolumn jest kluczowym elementem całej konstrukcji. Nie przeszkadza to jednak w uzyskaniu odpowiedniej jakości basu.

jjurek

  • 2017 / 4435
  • Ekspert
02-07-2020, 14:49
.... W badaniach nad materiałami na obudowy, ich grubości, rodzaju i sposobu tłumienia, okazało się, że  najmniejsze zniekształcenia w środkowym pasmie dawały cienkie ścianki obudowy ( 9-12mm ), których niski rezonans ( o niższej dobroci ) dodatkowo był pochłaniany przez doklejane grube maty bitumiczne. W archiwach na stronie BBC są pdf do pobrania, w których można znaleźć dokładnie opisane pomiary i testowane rozwiązania. Wynikało z nich, ze użycie grubszych ścianek powodowało przesuniecie rezonansu w gore oraz jego trudności w osłabieniu za pomocą materiałów pochłaniających. Dlatego zdecydowano się zastosować cienkie ścianki...

Znam dość dobrze raporty BBC oraz np. sprawozdania KEF dla modeli konkurencyjnych dla LS5/3. Nie znalazłem tam dokładnych pomiarów dotyczących rezonansów. Która to część?
Natomiast jeśli dobrze przyjrzeć się np. projektowi LS5/9  to woofer w symulacjach (fig. 9) ma ustawione ok. 10 dB korekcji BS. W rzeczywistych pomiarach w obudowie (fig. 10) wykres jest w miarę płaski. Zwykle inżynierowie nie przekraczają 6 dB dla obudów BR.

http://downloads.bbc.co.uk/rd/pubs/reports/1983-10.pdf

Wg mnie to jest klucz "angielskiego" grania. Czyli zwiekszona energia głośnika do ok. 1khz, która jest wytracana w kontrolowany sposób na ściankach obudowy.

PS. Cały czas chodzi za mną jakiś mały projekcik a'la 5/3. Interesujący woofer:

https://loudspeakershop.eu/glosnik-aurum-cantus-ac-130mk2-p-785.html



« Ostatnia zmiana: 02-07-2020, 15:07 wysłana przez jjurek »

meloV8

  • 1510 / 4473
  • Ekspert
02-07-2020, 16:55
Poszukam później tego pdf.

Co do klucza angielskiego brzmienia, czy brzmoenia bbc, to główna zasługa jest materiał membrany midbasu. Jak zobaczysz na charki oryginalnych BBC, ich klonów i współczesnych naśladowców, to każdy z nich się różni. Tutaj warto nadmienić, że Alan z Harbeth ma bardzo jasne podejście, które mówi, że charka ma być tak równa jak to możliwe.

jjurek

  • 2017 / 4435
  • Ekspert
02-07-2020, 17:06
Poszukam później tego pdf.

Co do klucza angielskiego brzmienia, czy brzmoenia bbc, to główna zasługa jest materiał membrany midbasu. Jak zobaczysz na charki oryginalnych BBC, ich klonów i współczesnych naśladowców, to każdy z nich się różni. Tutaj warto nadmienić, że Alan z Harbeth ma bardzo jasne podejście, które mówi, że charka ma być tak równa jak to możliwe.

Membrany polipropylenowe mają charakterystyczne brzmienie. Nawet na "plastikowych" GDN-ach słychać tą chrypkę. Jestem ciekaw jak grają Seasy z polipropylenowej plecionki- nigdy ich nie słyszałem.

meloV8

  • 1510 / 4473
  • Ekspert
03-07-2020, 00:55
Bez wątpienia polipropylen ma swój charakter brzmienia, który nawet tani Tonsil posiada. Seasy z plecionki słyszałem wiele razy i są naprawdę dobre, choć moim zdaniem to nie jest poziom średnicy z membrany Radial Harbetha. Tutaj raczej trzeba by bylo uzyc topowych AudioTechnology.

http://downloads.bbc.co.uk/rd/pubs/reports/1977-03.pdf tutaj jest materiał z badaną nad materiałami na obudowy głośnikowe.