Audiohobby.pl

Przedwzmacniacz VSPS (Very Simple Phono Stage, DIY)

Gustaw

  • Gość
28-06-2010, 12:33
Sprawa pierwsza. Zostało podwyższone napięcie z 13V do 15.5V i VSPS się ożywił.
OPA 2604 jednak powrócił do podstawki, zamiast LME 49860. OPA ma jednak lepszą barwę a LME 49860 gra fajnie ale trochę , jak to określił znajomy,  jak CD-ek. Tak to przynajmniej wypada z moją wkładką Goldringa.

Ale największe jaja zaczęły się dziać po zdjęciu zwory załączającą stałą czasową. Zupełnie zapomniałem, że jest taka zwora i stąd dopiero po pół roku używania VSPS-a spróbowałem ją wyjąć.

Efekt był taki jakby nagle z oglądania telewizji w Standart Definition przerzucić się na High Definition 1080p.
Spadł koc z głośników, równowaga tonalna poszła w górę, zmniejszył się bas i poprawiła jego kontrola. Ilość szczegółów i przestrzeń zwiększyła się znacznie. Generalnie VSPS zagrał tak jak wspomniane na początku PRE lampowe ale.... no właśnie ..... ale...... z bardziej ubogą średnicą. To są pierwsze oceny i tak jak to często bywa na końcową ocenę trzeba będzie poczekać. Nie zmienia to faktu, że dwie konstrukcje firmowe, za ok 2 kzł każda, to mogą jedynie VSPS-owi sznurowadła wiązać i to z wyłączoną stałą czasową ;-) Accchh..... gdyby istniała wersja VSPS-a z lampami to byłoby COŚ.
 

Mam cichą nadzieję, że uda się skonfrontować VSPS-a z RCM-owskim Sensorem. Strasznie jestem ciekaw takiego porównania.

lancaster

  • Gość
28-06-2010, 12:43
Gustaw, co dokładnie zwiera ta wszystkodegradująca zwora ?:)
Jestem ciekaw VSPS Krzycha(G) p2p optymalizowanego pod jeden typ wkładki, max krotka ścieżka sygnałowa(3cm ?)
Regulowane będzie tylko napiecie zasilania.

VSPS z lampami....proszem ciem bardzo:

http://users.otenet.gr/~%20athsam/tube_phono_preamplifier.htm

NA czuja projekt nr 2 :-)

majkel

  • 7476 / 5892
  • Ekspert
28-06-2010, 12:43
Skombinuj sobie OPA2228, albo ja Ci skombinuję, bo i tak będę kupował. OPA2604, którego kupiłem ponownie tylko przez ten wątek, szybko wrócił do fiolki na scalaki. Barwę to on ma... swoją własną, a takie coś nigdy nie da dużego zróżnicowania. Ja wolę LME49860, choćby źródło było cyfrowe. Poza tym holografią OPA2228 chyba wszystkie op-ampy jakie znam. Wglądu w scenę nie ma aż takiego na OPA2604.

Słuchałem zestawu z RCM Sensor, przy którym Accuphase DP800/DC801 wypadł nieciekawie. Nie wiem, czy to wina różnic w masteringu tej samej płyty na winylu i SACD, ale chyba nie. Na innych czarnych płytach też było miodnie, choć kiepskie realizacje też się zdarzały, np. (o dziwo) jakieś plumkanie w wydaniu Krallowej.

Gustaw

  • Gość
28-06-2010, 12:49
>> lancaster, 2010-06-28 12:43:21
Gustaw, co dokładnie zwiera ta wszystkodegradująca zwora ?:)

Jak masz włożoną zworę to pomijasz rezystor, który jest odpowiedzialny za "stałą czasową".
Jak wyciągniesz to stała czasowa działa :-)
Tyle ci mogę powiedzieć z moją wiedzą profesora-wykładowcy na M.I.T, od elektroniki ;)

Musisz sam posłuchać bo ja zgłupiałem po jej wyciągnięciu.

Gustaw

  • Gość
28-06-2010, 12:54
>> majkel, 2010-06-28 12:43:45
Skombinuj sobie OPA2228, albo ja Ci skombinuję, bo i tak będę kupował

jeżeli nie sprawi to Tobie problemu to ja chętnie. Moja kolekcja wzmacniaczy operacyjnych stale się powiększa a aspiracje w tej kwestii mam duże ;-)

lancaster

  • Gość
28-06-2010, 13:04
OK, widze, zwiera R3.

Na schemacie płytki 1-1,2K

Tutaj:
http://phonoclone.com/diy-pho5.html

2,2K, ale tez zalezy jak mas zostawiony gain rezystorem R2. W instrukcji VSPS stoi: "3000-R2"
Czyli tam odpoiednio 3000-680ohm(ok 1,3).
U siebie mozesz miec wzmocnienie regulowane. trzeba by zapytać ahaji. Jego projekt.
Może się okazac ze dla danego wzmocnienia wartosć R3 też dobrze skorygować.

cocor2007

  • Gość
28-06-2010, 13:04
>> Gustaw, 2010-06-28 12:33:50

Mam cichą nadzieję, że uda się skonfrontować VSPS-a z RCM-owskim Sensorem. Strasznie jestem ciekaw takiego porównania.


Mogę Ci pożyczyć Sensora sierpniu.

ahaja

  • 513 / 5895
  • Ekspert
28-06-2010, 13:07
Nie próbowałem ale czytałem, że OPA2211 może być ciekawy.
Tak - wyciągając zworkę załączasz V stałą czasową.

Pierwszy wykres to elementy stockowe.
Drugi to rezystor 32,4K zamieniony na 33K - lekko podbita średnica. Jednak to raczej kwestia Goldringa.

Gustaw - pogrzeb w ramieniu i zrób kabelki tak jak pisałem to nie uwierzysz ... :-).

K

Gustaw

  • Gość
28-06-2010, 13:10
>> ahaja, 2010-06-28 13:07:34

Gustaw - pogrzeb w ramieniu i zrób kabelki tak jak pisałem to nie uwierzysz ... :-).


Jak widzisz u mnie wszystko toczy się bardzo powoli ale z pewnością to zrobię  :-)

lancaster

  • Gość
28-06-2010, 13:11
Krzychu, słyszałem ze wymiana kabli w  ramieniu nie zawsze przynosi oczekiwane rezultaty.
Ostatnio facet sie namęczył z jakimiś srebrnymi(specjalnie wyciąganymi ) drutami i było gorzej niz ze stockowymi w Thorensie zdaje się.

rekin kiedyś wymieniał na kabelki zrobione  z drutu nawojowego przekaźników i z tego co pamiętam był b.zadowolony.

Przed taką robotą(chwilę to trwa) dobrze by było wiedzieć czego mozna się spodziewać po jakim drucie.

Gustaw

  • Gość
28-06-2010, 13:14
>> cocor2007, 2010-06-28 13:04:35
Mogę Ci pożyczyć Sensora sierpniu.

Z chęcią skorzystam z propozycji.

majkel

  • 7476 / 5892
  • Ekspert
28-06-2010, 13:16
Wyjęcie zwory spowoduje zmianę charakterystyki gałęzi - z tłumiącej ze stałym spadkiem od pewnej częstotliwości na taką, która ma spadek do pewnej wyższej częstotliwości, a potem wzmocnienie na tym poziomie znowu jest stałe. Ponieważ równolegle jest jeszcze jedna gałąź o takim właśnie charakterze, to można powiedzieć, że pasmo nie jest stricte cięte od góry (jak ze zworą), ale tylko ma obniżone wzmocnienie.

Gustaw, napisz mi adres swój i ile ich chcesz. 30zł za sztukę bym widział, wysyłka 6zł bez względu na ilość mieszczącą się w gabarytach i wadze listu poleconego.

Mam OPA211, czyli pojedynczy OPA2211. Nie dość, że gra dziwnymi, brzydkimi barwami i jakoś tak szkieletowo, to jeszcze jego prądy wejściowe nie widzą mi się w tym projekcie. W ogóle to tutaj na płytce można kombinować i dawać różne, nie muszą być dwa takie same. Płytka nie odzwierciedla też schematu z pierwszej strony, bo wzmacniacz ma dwa stopnie odwracające zamiast jednego nieodwracającego. W sumie wolałbym według schematu niż to co na płytce, bo sygnał idzie przez jeden op-amp mniej, i się mniej degraduje. Zaletą jest możliwość doboru wzmocnienia i impedancji wejściowej, ale to można zrobić też na paru przełącznikach i rezystorach bez angażowania w to kolejnego op-ampa.

Gustaw

  • Gość
28-06-2010, 13:20
Majkel,

Teraz widzę, że trochę namieszałem i wkleiłem wcześniej inną płytkę na MC a korzystam z MM.
Teraz właściwa płytka.

majkel

  • 7476 / 5892
  • Ekspert
28-06-2010, 13:34
OK. No to masz jeden op amp, jak na schemacie, i wybór obciążenia w postaci rezystora. Czyli to, o czym myślałem. Treść moich rozważań na temat zwory pozostaje niezmieniona.

ahaja

  • 513 / 5895
  • Ekspert
28-06-2010, 13:44
Majkel - piszesz o Phonoclone - tam są 2 opampy.
Można regulację wzmocnienia w nim zrobić \'na zewnątrz\' ... jednak jako że operujesz w pętli to powinno to być jak najblizej opampa, zresztą sam wiesz.
Co do R/C Load to owszem, można dać gdzieś indziej, jednak moim zamierzeniem było aby to zrobić kompaktowo, bez zbędnych dodatkowych drutów - bo to słychać. Trochę się nad tym napracowałem.

Wymiana okablowania - nie wiem ile ramion przekablowałem ... zawsze była różnica w dźwięku i zawsze na plus. Jak jest to właściwie zrobione oczywiście.
Kable Cardasa w swoich  gramofonach też miałem ... i wywaliłem, mimo, że oczywiście lepsze od stockowych.
Teraz mam własne. I VdH im nie jest w stanie podskoczyć ...

K