Audiohobby.pl

ABC masteringu

ciasteczkowypotwor

  • 312 / 5849
  • Zaawansowany użytkownik
21-04-2008, 19:39
abc masteringu znane od kuchni warto poznać co pomogło w wielu nagraniach że płyty rzucają nas na kolana no i miały by dzięki temu szansę powstać nowe piękne płyty.
Specjalnie dla Pana Rafaell.
Pyatjcie, a ja postaram sie odpowiedzieć :)

rafal996

  • 1090 / 5885
  • Ekspert
21-04-2008, 22:12
To ja chcę łopatologiczne wytłumaczenie, jak rozmieszczać konkretny sygnał w przestrzeni stereo. Wychodzi mi płasko, wszystko w jednej linii i najwyżej balans mogę regulować. A chcę jakąś głębię nadać. Pomożesz? :)

jozefkania

  • 14 / 5842
  • Nowy użytkownik
21-04-2008, 23:09
Przede wszystkim witam Forumowiczów ;)

Polecam artykuł
http://top80.pl/felietony/smierc-dynamiki.php

Niby nic odkrywczego, ale warto przeczytać ;)

majkel

  • 7476 / 5886
  • Ekspert
21-04-2008, 23:28
Eno, larum na temat kompresji dynamiki co rusz to gdzieś jest podnoszone, generalnie temat znany i nie lubiany. Ja bym chętnie przeczytał odpowiedź na pytanie rafal996.

jozefkania

  • 14 / 5842
  • Nowy użytkownik
21-04-2008, 23:32
Ale warto o tym wspomnieć skoro wątek tyczy masteringu.

Molibden

  • 1906 / 5889
  • Ekspert
22-04-2008, 03:27
Dodaj pogłos - trzeba go stosownie wyregulować (czas, zanikanie), dodać do wybranej ścieżki i zmiksować jak dodatkową ścieżkę w panoramie.
Pogłosu nie powinno być za dużo i nie powinien być za długi.
Stosuje go osobno na wybraną scieżkę (ścieżki); z tego co mi wiadomo - nigdy na calości.
Czyli różne rodzaje pogłosów do instrumentów i głosów, efektów.
_________________________________
Było to na posiedzeniu Biura Politycznego. Tow. Gierek miał powiedzieć:
"Towarzyszu Szydlak przestańcie pitolić i nas oszukiwać! Chleba wczoraj po południu w Warszawie nie było. Chleb towarzysze to jest rzecz święta. Chleb musi być!"Imperialistyczny wróg kusi cię Coca-Colą!

marekG

  • 4 / 5841
  • Nowy użytkownik
22-04-2008, 10:45
Mysle ze nie bylo by glupim pomyslem napisanie czegos w rodzaju wprowadzajacego artykulu dla kompletnych laikow w temacie, gdzie zasygnalizowane byly by kolejne kroki  i uzadzenia/procesy stosowane podczas masteringu z krotkim wyjasnieniem, to dalo by punkt wyjscia dla ciekawskich do dalszych poszukiwan.... bardzo zachecam autora watku do napisania czegos w tym stylu....

ciasteczkowypotwor

  • 312 / 5849
  • Zaawansowany użytkownik
22-04-2008, 11:04
Na początek, z racji że jet to forum audiofilskie, przedstawiam kompresor masteringowy, najdroższy, najbardziej wypasiony i najważniejsze to co wy lubicie - kondensatory - ten kompresor nie posiada kondensatorów w torze audio.
Link: http://www.elysia.com/produkte/alpha-compressor/uebersicht.html
Do czego to słóży:
Kompresor masteringowy, jest głównym urządzeniem nadającym płycie dynamikę i brzmienie. Dlaczego pisze najperw dynamikę potem brzmienie, dlatego że dzięki niemu poszerza się dynamike brzmienia (A Nod an A Wink z płyty Camel - A nod and a wink) oraz nadaje nutkę brzmienia, charakterystycznego dla danego układu, szybkości kompresji.

Jednak najbardziej spektakularnym kompresorem jest SSL
Link: http://www.solid-state-logic.com/music/Xlogic%20G%20Series%20Compressor/index.asp
Jak on brzmi, proszę posłuchać płyty Michael Muble - It\'s Time. Jak dla mnie najlepiej brzmiący kompresor masteringowy. Jest on wyciągnięty z konsoli mixerskiej SSL G+ z sumy. Co prawda płyta była nagrywana na tejże konsolecie i na niej masterowana, przez co uzyskała krystaliczność i przestrzeń brzmienia SSL.
Kolejnym charakterystycznym kompresorem jest kompresor Neve. Jest tak jak SSL wyciągnięty z sumy mxera Neve. Jego brzmienie można usłyszeć na płycie Pink Floyd - Division Bell, o ile dobrze pamiętam.
Link: http://www.ams-neve.com/Products/Outboard/Classic/33609/33609.aspx
Nowością wśród kompresorów masteringowych jest Chandler Limited TG1, jest to kompresor/ogranicznik wyciągnięty z mixerów EMI z lat 50 i 60, jak to brzmi - posłuchajcie płyty The Iguanas z tych lat, lub Wczesnych Pink Floyd. Kompresor wykonanay na elementach dyskretnych, tranzystorach germanowych bardzo drogi jak na swą prostotę, jednakże bardzo charakterystyczny, twardy i lekko przesterowany.
Link: http://www.chandlerlimited.com/products/tg1.php

Jeśli uda mi się zdobyć próbki brzmień wyślę zainteresowanym na maila. (test TG1 był w któryms z jesiennych EiS z 2008 roku)

Co do przestrzeni w nagraniu stereo.
Pyań można zadać wile jak i odpowiedzi.
Zapytam więc:
Jak nagrywasz?
Gdzie?
Jakim mikrofonem i co?
Jaki preamp?
Jaka karta dźwiękowa?
Jaki mixer?
Jaki rejstrator?

Wyślij próbkę na maila cisteczkowypotwornie@gmail.com
Postarm sie pomóc lub zasugerować coś.

ciasteczkowypotwor

  • 312 / 5849
  • Zaawansowany użytkownik
22-04-2008, 11:05
>> rafal996, 2008-04-21 22:12:27
To ja chcę łopatologiczne wytłumaczenie, jak rozmieszczać konkretny sygnał w przestrzeni stereo. Wychodzi mi płasko, wszystko w jednej linii i najwyżej balans mogę regulować. A chcę jakąś głębię nadać. Pomożesz? :)

wyślij mi na maila próbke i napsz jak to nagrywasz.

ciasteczkowypotwor

  • 312 / 5849
  • Zaawansowany użytkownik
22-04-2008, 11:15
>> jozefkania, 2008-04-21 23:09:53
Przede wszystkim witam Forumowiczów ;)

Polecam artykuł
http://top80.pl/felietony/smierc-dynamiki.php

Niby nic odkrywczego, ale warto przeczytać ;)

Ten problem też postaram się wyjaśnić :)

ciasteczkowypotwor

  • 312 / 5849
  • Zaawansowany użytkownik
22-04-2008, 12:00
Perkusja nagrana bez żadnych bajerów, jak brzmi?
Oceńcie sami.

Link: http://s008.wyslijto.pl/?file_id=039178319428923449334644127

marekG

  • 4 / 5841
  • Nowy użytkownik
22-04-2008, 12:16
przydalo by sie jeszcze wyjasnienie co kompresor robi z sygnalem.....

marekG

  • 4 / 5841
  • Nowy użytkownik
22-04-2008, 12:17
i ewentualnie co mozna w nim ustawiac...

ciasteczkowypotwor

  • 312 / 5849
  • Zaawansowany użytkownik
22-04-2008, 13:43
Kompresor - co on robi.
jest to sewgo rodzaju limter, ustawia sie na nim próg zadzaiłania TRESHOLD czyli poziom sygnału na wejściu przy którym zadzaiła kompresja, RATIO stopień kompresji czyli jeśli ustawimy treshold na -10dB a ratio na 1:2 to przy sygnale na poziomie -10dB nic sie nie będzie dzaiło sygnał na poziomie -9dB zostanie zredukowany o 2 dB sygnał na poziomie -5dB zostanie zredukowany o 10dB (zciszony). Następne ustawienia to ATTACK odpowiada  za szybkość zadzaiłania kopresora, czyli np. przy stopie, usłyszymy sam kick, opóźniamy zadziałanie o 20ms co powoduje redukcje sygnału stopy po 20ms trwania, jest to przytrzymane za pomocą pokrętła RELEASE które odpowiada za długośc czasu trwania kompresji, np przez 0,5s. Dzięki czemu w ogólnym mixe usłyszymy mocny kick przez 20ms, potem przyciszone wybrzmienie stopy przez 0,5s, następnie z pełną mocą. W zastosowaniach live stosuje się go dla wyrównania dynamiki poszczególnych instrumentów. W masteringu, na całym mixe uzyskuje się wzmocnienie cichych partio, przy lekkim podcięciu głośniejszych, np. mamy spokoją balladkę, chcemy ją mieć troche głośniejszą, ale mamy jeden refrem z kopem i jak podniesiemy mix o 5dB to sie przesterowuje, wtedy możemy zastosować kompresor, odpowiednio ustawiając próg zadziałania treshold aby nie wpływał na caly utwó tylko na jego najgłośniejszą część.

Arek_50

  • 1130 / 5889
  • Ekspert
22-04-2008, 14:26
Arek  
 Cookie  Monster a znasz plyty wytworni CIMP ?