Obie konstrukcje korzystają z tego samego głośnika wysokotonowego Seas 27TBFC/G i obie używają filtrów zblizonych do LR4 akustycznie, (3-ci rząd elektryczny dla tweetera). Różni się częstotliwość podziału, około 1550Hz dla konstrukcji Jay`a i około 1800 Hz dla 3SM. Porównanie było wykonywane na bardzo szerokim spektrum materiału muzycznego, również na samplerach perkusyjnych itp.
Kolumny były podłączone niezależnie pod wejścia A i B, które można przełączać z pilota, dzięki czemu nie było problemów z natychmiastową zmianą odsłuchiwanego zestawu. Przerobiliśmy też kilka ustawień odsłuchowych, gdzie zamienialiśmy miejscami ustawienie obu par kolumn, jednocześnie staraliśmy się zapewnić możliwie podobne warunki (dostosowanie wysokości osi odsłuchu).
Na początku zaskoczyła mnie niemal identyczna skuteczność zestawów głośnikowych, umożliwiło to bardziej wiarygodne porównanie. Na wielu nagraniach podobieństwo było tak duże, że ciężko było wskazać jakiekolwiek różnice. Te róznice, ktore jednak dalo się wychwycić opisuję poniżej. chciałbym jeszcze zaznaczyć, że wspólnie z obecnym właścicielem mojego dawnego projektu według zwrotki Jaya doszliśmy do niemal identycznych wniosków - właściciel opisał mi je w mailu po odsłuchu bez moich wcześniejszych sugestii, czy odwoływania się do zagadnień technicznych.
Seas ER18RNX teoretycznie ma przewagę na basie nad STXem AWX, ma większe Sd (odpowiednio 136cm2 i 124cm2), Xmax (6mm Seasa i 5,3mm STX) oraz bardzo dobrze zoptymalizowane zawieszenia oraz napęd przy użyciu systemu pomiarowego Klippela. Max SPL Seasa też powinno być wyższe będzie wyższe w związku ze wspomnianymi powyżej parametrami.
W praktyce Seas schodzi niżej (może to być też kwestia o około 2l większej obudowy) oraz w niektórych nagraniach ma mocniejsze uderzenie. Napisałem w niektórych, bo gdzie indziej sytuacja potrafi się odwrocić i STX daje wrażenie lepszego "kopa". Nie jestem w stanie stwierdzić, czy nie jest to spowodowane większymi zniekształceniami na basie, które potrafią dwać takie wrażenie. Mój pomiar znieksztalceń był nieskalibrowany i w związku z tym nie mogę wyciągnać w tym temacie jednoznacznych wniosków, poza ogólnie bardzo obiecującą tendencją spadkową na śroku pasma.
Jednak największe różnice pojawiają się na wyższym środku/górze pasma. Niby kopułka jest identyczna jednak na niektórych nagraniach 3SM miał większą "swobodę/klarowność" grania wyższej średnicy. Wpływ na taki stan rzeczym może mieć kilka czynników, po pierwsze wyższy podział może jednak odciążać tweeter.
Po drugie STX AWX ma jednak "pełnego" faraday, który nawet wnioskując po samym pomiarze impedancji działa skutecznie, a ER18RNX ma tylko "pół" i potwierdzone w pomiarach dość przeciętne zniekształcenia na wyższym środku.
Wreszcie po trzecie w swojej zwrotnicy schowałem główną górkę dyfrakcyjną za cenę powstania dołka wyżej, zaś Jay wybrał pozostawienie górki.
Reasumując uważam, że pod względem brzmienia STX AWX jest zdecydowanie porównywalnym przetwornikiem do Seasa ER18RNX. Przy zastosowaniu w 3way Seas będzie lepszy, lecz imho 18cm przetworniki średnio nadają się do takich celów. Mam też wrażenie, że z samego Seasa ER18RNX można jednak uzyskać odrobinę więcej niż w projekcie Jay`a. IMHO idealny duet dla niego to DXT i takiego zestawienia najchętniej bym posłuchał.