Audiohobby.pl

3SM - Seas STX Studio Monitor

smakismaki

  • 60 / 5334
  • Użytkownik
02-01-2010, 21:13
szkoda że firmy raczej nie robią teraz mniejszych kopułek np 19mm jak kiedyś, może taki mniejszy ceramik by nie potrzebował wspomagacza?

cadam

  • 4401 / 5895
  • Ekspert
02-01-2010, 21:18
Accuton ma 20mm diamentową kopułkę ale cena jest chora.
http://www.loudspeakershop.eu/glosnik-accuton-20n631-d206-p-918.html

smakismaki

  • 60 / 5334
  • Użytkownik
02-01-2010, 21:18
nie pytałem o to, jest bardzo starannie zrobiona, cieniutka i trochę przepuszcza światło, miękkie zawieszenie, lekka cewka na alu. Strasznie delikatne te membranki, kolega podpinał cincha do Densena iw  momencie jak był podpięty tylko sygnał bez masy to usłyszał trzask i membranka w jednym kanale pękła :( Ale trudno poszło pewnie ponad 100W na głośnik, dobrze że podczas pracy materiał jest sztywny i się nie wygina. Na stronie Infinity pokazują jak równo chodzi membrana ceramika pokrytego metalem. Nawiasem mówiąc to nie wiem po co ten metal skoro nawet w PDF podają że sama ceramika jest sztywniejsza od ich kanapki.

smakismaki

  • 60 / 5334
  • Użytkownik
02-01-2010, 21:25
no trochę przesadzają, brak dokładnych pomiarów nie wiadomo na ile jest dobry bo i kopułka jest schowana w głąb i sitko czego nie lubię. Może w STX-ie kiedyś coś pokombinują, mogliby pokryć ceramika warstwą diamentu :) Ceramika ma moduł Younga 300-600 a diament 1000 .

Dawid-SS

  • 325 / 5485
  • Zaawansowany użytkownik
03-01-2010, 22:01
Ale nie tylko sztywnosc membrany sie liczy, dziwne ale seasy magnezowe mają mniejszą sztywnosc niż seasy aluminiowe wg modułu Younga, więc membrana powinna byc lepsza ta z AL jak z MG. W membranach liczy się też dokładność wykonania, jezeli diament byłby krzywo oszlifowany i miałby jakieś "pory" to bylby gorszy od ceramiki która to była by jak lustro.

smakismaki

  • 60 / 5334
  • Użytkownik
03-01-2010, 22:33
każda aluminiowa kopułka trochę dzwoni np. na wokalu jak kamerton. Człowiek się przyzwyczaja do dźwięku i wydaje się mu że tak powinno być ale wystarczy szybko przełączyć na ceramikę i te rezonanse znikają a gra sama muzyka bez podbarwień, takie odnoszę wrażenie. Kopułki mają niby podobne wykresy a każda gra inaczej, ma na to wpływ wiele parametrów nie tylko liniowośc pasma ale w bardzo dużym stopniu charakterystyka wodospadowa, przenoszenie impulsów, charakterystyka promieniowania, różnego typu zniekształcenia itp. Sporo czynników ma wpływ na ostateczny dźwięk. Moja testowa kopułka nie ma żadnych ustrojów akustycznych ani ostrych krawędzi, wystaje żeby miała lepszą kierunkowośc a z tyły ma krótką linię transmisyjną wytłumioną plasteliną, materiałem w stylu miękkiego filcu i wełną owczą.

bawolek

  • 152 / 5784
  • Aktywny użytkownik
07-01-2010, 00:55
"jezeli diament byłby krzywo oszlifowany i miałby jakieś "pory" to bylby gorszy od ceramiki która to była by jak lustro. " ....
oj Dawid  farmazony pleciesz ! .... policz sobie długość fali dla 20kHz to się dowiesz jakie "niedoszlifowania" (górki, dolinki) dla tej fali nadal są idealnie płaską powierzchnią ;p
zresztą przyjrzyj się rożnym membranom wysokotonówek ;p

to tak samo jak z antenami siatkowymi np satelitarne siatkowe, oczko jest tak policzone że dla tej fali ~10GHz nadal jest to "lita blacha" i jest to bez różnicy czy to właśnie lity talerz ....czy odpowiednio gęsta siatka, za to dla oporu powietrza już nie jest to bez różnicy ;p



pozdrawiam

Krs47

  • 1037 / 5893
  • Ekspert
24-01-2010, 11:25
Ostatnio przez kilka godzin słuchałem u znajomego porównania moitorów na ER18RNX i 27TBFC/G wdłg. zwrotki Jaya (moja dawna konstrukcja) z 3SM. Generalnie byłem bardzo zaskoczony podobieństwem brzmienia między tymi projektami. Różnice oczywiście też były i co najlepsze było słychać właściwie tylko to czego można się spodziewać po analizie różnic technicznych obu zestawów.

Zamieszcam fotkę, niestety z telefonu.

mordensiur

  • 934 / 5811
  • Ekspert
24-01-2010, 11:34
Zamierzasz jakoś dokładniej opisac te różnice, czy to będzie "tajemnica szefa kuchni"??

----------------------------------------------
Prawdę każdy ma swoją
Ulepszać - nie zmieniać

Krs47

  • 1037 / 5893
  • Ekspert
24-01-2010, 11:55
Napiszę więcej popołudniu/wieczorem, mam teraz trochę roboty.

Krs47

  • 1037 / 5893
  • Ekspert
24-01-2010, 20:00
Obie konstrukcje korzystają z tego samego głośnika wysokotonowego Seas 27TBFC/G i obie używają filtrów zblizonych do LR4 akustycznie, (3-ci rząd elektryczny dla tweetera). Różni się częstotliwość podziału, około 1550Hz dla konstrukcji Jay`a i około 1800 Hz dla 3SM. Porównanie było wykonywane na bardzo szerokim spektrum materiału muzycznego, również na samplerach perkusyjnych itp.

Kolumny były podłączone niezależnie pod wejścia A i B, które można przełączać z pilota, dzięki czemu nie było problemów z natychmiastową zmianą odsłuchiwanego zestawu. Przerobiliśmy też kilka ustawień odsłuchowych, gdzie zamienialiśmy miejscami ustawienie obu par kolumn, jednocześnie staraliśmy się zapewnić możliwie podobne warunki (dostosowanie wysokości osi odsłuchu).

Na początku zaskoczyła mnie niemal identyczna skuteczność zestawów głośnikowych, umożliwiło to bardziej wiarygodne porównanie. Na wielu nagraniach podobieństwo było tak duże, że ciężko było wskazać jakiekolwiek różnice. Te róznice, ktore jednak dalo się wychwycić opisuję poniżej. chciałbym jeszcze zaznaczyć, że wspólnie z obecnym właścicielem mojego dawnego projektu według zwrotki Jaya doszliśmy do niemal identycznych wniosków - właściciel opisał mi je w mailu po odsłuchu bez moich wcześniejszych sugestii, czy odwoływania się do zagadnień technicznych.

Seas ER18RNX teoretycznie ma przewagę na basie nad STXem AWX, ma większe Sd (odpowiednio 136cm2 i 124cm2), Xmax (6mm Seasa i 5,3mm STX) oraz bardzo dobrze zoptymalizowane zawieszenia oraz napęd przy użyciu systemu pomiarowego Klippela.  Max SPL Seasa też powinno być wyższe będzie wyższe w związku ze wspomnianymi powyżej parametrami.

W praktyce Seas schodzi niżej (może to być też kwestia o około 2l większej obudowy) oraz w niektórych nagraniach ma mocniejsze uderzenie. Napisałem w niektórych, bo gdzie indziej sytuacja potrafi się odwrocić i STX daje wrażenie lepszego "kopa". Nie jestem w stanie stwierdzić, czy nie jest to spowodowane większymi zniekształceniami na basie, które potrafią dwać takie wrażenie. Mój pomiar znieksztalceń był nieskalibrowany i w związku z tym nie mogę wyciągnać w tym temacie jednoznacznych wniosków, poza ogólnie bardzo obiecującą tendencją spadkową na śroku pasma.

Jednak największe różnice pojawiają się na wyższym środku/górze pasma. Niby kopułka jest identyczna jednak na niektórych nagraniach 3SM miał większą "swobodę/klarowność" grania wyższej średnicy. Wpływ na taki stan rzeczym może mieć kilka czynników, po pierwsze wyższy podział może jednak odciążać tweeter.
Po drugie STX AWX ma jednak "pełnego" faraday, który nawet wnioskując po samym pomiarze impedancji działa skutecznie, a ER18RNX ma tylko "pół" i potwierdzone w pomiarach dość przeciętne zniekształcenia na wyższym środku.
Wreszcie po trzecie w swojej zwrotnicy schowałem główną górkę dyfrakcyjną za cenę powstania dołka wyżej, zaś Jay wybrał pozostawienie górki.

Reasumując uważam, że pod względem brzmienia STX AWX jest zdecydowanie porównywalnym przetwornikiem do Seasa ER18RNX. Przy zastosowaniu w 3way Seas będzie lepszy, lecz imho 18cm przetworniki średnio nadają się do takich celów. Mam też wrażenie, że z samego Seasa ER18RNX można jednak uzyskać odrobinę więcej niż w projekcie Jay`a. IMHO idealny duet dla niego to DXT i takiego zestawienia najchętniej bym posłuchał.

niechcemisie

  • 33 / 5296
  • Użytkownik
24-01-2010, 21:15
Z Twojej wypowiedzi wywnioskowac mozna ze nie warto kupowac ER18RNX i przy tym zaoszczedzic 350zl....

Krs47

  • 1037 / 5893
  • Ekspert
24-01-2010, 22:12
Sam nie posunąlbym się do aż tak daleko idących wniosków. STX AWX zdecydowanie jest glośnikiem konkurencyjnym dla ER18RNX jednak nie wiem o nim tak wiele jak o Seasie. Przetestowalem tylko 2 głośniki i nie znam jeszcze powtarzalności w obrębie różnych partii produkcyjnych. Tak samo nie wiem jak będzie wyglądać twałośc AWX w dluższej perspektywie czasowej. Seas natomiast dowiódł już nie raz, że mozna na niego liczyć zarówno w kwestii trwałości, jak i powtarzalności parametrów jego przetworników

Oprócz przewagi na dole pasma ER18RNX ma też wyjątkowo udaną membranę gdzie typowy dla papierowców mod w okolicach 800-1000Hz jest bardzo stłumiony, a na górze jest break up o pojedyńczym i niskim amplitudowo peaku. STX ma bardziej rozciągniete pasmo ale ma też wyraźniejszy mod w okolicach 800Hz, czyli przy zastosowaniu w typowym 2way z podziałem poniżej lub okolo 2kHz Seas ER18RNx będzie miał lepsze znieksztalcenia linowe (czyli poprostu równiejszą charakterystykę przenoszenia). STX ma za to prawdopodobnie niższe (mam nadzieję, że jeszcze to zwryfikuję w bezpośrednim porównaniu pomiarowym) znieksztalcenia na wyższym środku.

Samo porównanie kolumn wypadło bardzo korzystnie dla tańszego STXa, lecz mam wrażenie, że ER18RNX stać na odrobinę więcej i mimo znacznie wyższej ceny, moim zdaniem nadal jest glośnikiem wartym uwagi. Cała kolumna to odrobine więcej niż same przetworniki, a te 350 pln w perspektywie kosztu końcowego uwzgledniającego obudowę, zwrotnicę, wytłumienie itp. odrobinę traci na znaczeniu.

EMiL

  • 531 / 5880
  • Ekspert
24-01-2010, 22:21
Krs47,
skoro masz pomiarówkę to zmierz po prostu konstrukcję na ER18 będąc u kolegi i wiadomo będzie czy zwrotka Jaya jest ok.
Obstawiałbym, że rezonans ER18 warto przytłumić filtrem w postaci konda na obecnej cewce.

   

Krs47

  • 1037 / 5893
  • Ekspert
24-01-2010, 23:48
eMil, w największym skrócie to nie takie proste. Jak będę miał w przyszlości na to czas chetnie to zrobię. Pewnie jeszcze wrócę do Seasów 18cm i wtedy chętnie zrobie pomiary porównawcze z STX AWX.

Teraz temat 3SM jest już dla mnie zamknięty, projekt jest ukończony i broni się przy droższej konstrukcji. Przymierzam się do opracowania "oversized 2way" i na tym teraz chciałbym się skupić.