Audiohobby.pl

Op-ampowa zonglerka

patrykvel

  • 282 / 4693
  • Zaawansowany użytkownik
31-01-2013, 10:55
Jakos nie widze, by czynnosci ktore opisal Majkel zostaly tutaj wykonane.

mowe

  • 24 / 4363
  • Użytkownik
31-01-2013, 11:00
Prosze jasniej....

nygus

  • 217 / 5881
  • Aktywny użytkownik
31-01-2013, 11:32
- wyrzucić wszystkie kondensatory odprzęgające diody prostujące zasilanie
 po wymianie diód na soft recovery, np BYV itp. rzeczywiscie nie sa potrzebne, jednak z gorszymi diodami warto je zostawic
- wyrzucić kondensatory bocznikujące elektrolity zasilania
 w mojego doswiadczenia wynika, ze w 95% jednak sie przydają, tylko byle nie ceramiki, a MKP, ale niektore stabilzatory roznie reaguja i nie ma uniwersalnego przepisu
- ominąć filtr sieciowy, jeśli występuje - wycinamy kondensatory równoległe, a na dławiku współbieżnym zwieramy każde z uzwojeń
 z mojego doswiadczenia wynika, ze dławik duzo pomaga, tylko kondesatory zwykle sie nie spawdzaja

---
"OBEY", "CONFORM", "MARRY AND REPRODUCE", "CONSUME", "WATCH TELEVISION"
"it is just a ride" - Bill Hicks

mowe

  • 24 / 4363
  • Użytkownik
31-01-2013, 11:51
  Panowie ja naprawde rozumie o czym piszecie ale temu cd-kowi naprawde duzo do
szczescia nie trzeba, jest kilka watkow o tym. To co trzeba bylo zrobic zostalo juz zrobione
 nawet pan Svoboda kiedy bral je na moda wstawial tylko nowy stopien wyjsciowy z
pominieciem starego. Reszty nawet nie trzeba ruszac to jest opinia wielu ludzi znajacych
sie na tych maszynach.
  Zmierzam do tego ze jest to temat o operacyjkach, a nie o modach watek o modzie :) tego
cd ( jeszcze nie skonczony )podalem kilka postow wczesniej zapraszam do poczytania. A ze
 jest to watek o opampach to prosze o pomoc i wasze doswiadczenie w podobnych wieloopamowych( nowe slowo )
zestawieniach.
Pozdrawiam Sebastian.

majkel

  • 7476 / 5893
  • Ekspert
31-01-2013, 12:45
@nygus - mamy inne doświadczenia albo inne oczekiwania co do dźwięku. Dławik współbieżny osusza i dusi dźwięk dla mnie, robi go mechanicznym. Od MKP z reguły lepiej mi grały poliestrowe np. Arcotronics niskiej tolerancji.

@mowe - nieprawdą jest, że pan Svoboda tylko stopień analogowy zmieniał. Sekcję cyfrową też modyfikował, i to mocno. Mogę Ci powiedzieć z własnego doświadczenia, że dużo lepsze efekty daje prosta konstrukcyjnie sekcja DAC + wyjście analogowe z porządnym transportem niż byle jaki transport podpinany do sekcji DAC/analogowej godnej miana Frankensteina. Ta ostatnia opcja jest klasycznym przykładem zmiatania śmieci pod dywan, a nie próby wiernego oddania wysokiej jakości sygnału przychodzącego z sekcji cyfrowej. Tak wybitny dźwięk nigdy nie powstanie. Inna sprawa, że wysokie Sony ES to już z marszu niezłe transporty, ale o wymianie w nich co najmniej zegara słyszałem i korzyściach z tego też.

majkel

  • 7476 / 5893
  • Ekspert
31-01-2013, 12:51
>> Corvus5, 2013-01-31 10:24:20
Co osoba, to inna opinia ;-)

-> To nie jest opinia tylko wynikający z obliczeń matematycznych komentarz do danych technicznych wymienionych op-ampów. Można te dane poczytać w data sheet i policzyć samemu graniczną częstotliwość pracy dla różnych wzmocnień.

mowe

  • 24 / 4363
  • Użytkownik
31-01-2013, 12:57
Majkel.
  TCXO juz mam tylko jeszcze nie wbudowalem bo oczekuje na 49990 zeby kilka razy nie rozpinac wtyczek.
Nie wiedzialem o cyfrowce Svoboda ale dobrze wiedziec moze jakis maly schemacik svobody bylo by super.
Czy twoja konfig. opa z techniora dala by rade u mnie. Chociaz napisz jakies przyklady po dwa na sekcje
i bede szczesliwy.

Corvus5

  • 2596 / 5360
  • Ekspert
31-01-2013, 14:47
Majkel, obliczenia matematyczne sugerują używanie samych ceramików.

majkel

  • 7476 / 5893
  • Ekspert
31-01-2013, 17:47
Corvus5, czy piszesz to na podstawie wykresów pojemności kondensatorów ceramicznych w zależności od różnych zmiennych, np. częstotliwości napięcia przyłożonego?

mowe

  • 24 / 4363
  • Użytkownik
01-02-2013, 20:02
Witam.
Spostrzeżenia. Kształtowanie układów cala noc.
konfiguracja nr1.
I/V- OPA2228P - desymetryzacja AD825 - f.d.p.OPA275 - AD712
Dźwięk przytłumiony jakby za cienkiej zasłony bez blasku i magii po prostu to grało.
konfiguracja nr2.
I/V- NE5532 (signetics oryg.20 letnie) - reszta j.w.- przeciwieństwo pierwszej konfiguracji, dźwięk otworzył się, poszerzył i naprawdę było fajnie, delikatnie, a jak trzeba było to i tupniecie się pojawiało tam gdzie trzeba.
konfiguracja nr3.
I/V- NEC UPC4570C wszystkie cechy konfigu nr2. plus większa scena i tupniecie no i wokal zrobił się jakiś taki aksamitny.
Na razie czekam jeszcze na LME49990 i OPA2111.
Najbardziej zawiodłem się na OPA2228P-chyba ze jeszcze pokombinuje wsadzić go gdzie indziej, a zaskoczył mnie pozytywnie oryginalnie znajdujący sie w tym cd 5532.
To są tylko moje opinie i spostrzeżenia w innych konfigach u innych użytkowników 2228 grał pięknie?

almagra

  • 11514 / 5548
  • Ekspert
01-02-2013, 20:33
Większość kondensatorów ceramicznych brzmi tragicznie w audio panie kolego.

Corvus5

  • 2596 / 5360
  • Ekspert
01-02-2013, 20:58
Almagra, moje opinie o kondensatorach i opampach się zmieniają. Teraz uwielbiam Nichicony Muse KZ i LM6172. Docelowo ktoś zestawił moją kartę właśnie z LM6172 i się trochę dziwiłem, bo jest np. takie AD797. Dodatkowo same SMD tantale i SMD ceramiki.

Np. mi oscony w torze zasilania analogowego na początku zbyt sztucznie rysowały dźwięk, a teraz nie jest tak do końca, bo po prostu wyolbrzymiały problemy. Sądzę, że gdyby uprzeć się na jednym typie kondensatorów, to można by mieć spójny dźwięk.

Wiele opampów na swój sposób koloruje. W niektórych systemach to może być jak zbawienie i wtedy one będą lepiej grały i nic innego. Jedną z najbardziej znanych kolorowanek jest AD797 i sposób kolorowania można opisach, gdyż w określonych systemach trzeba pewne rzeczy skompensować i AD797 robi to bardzo dobrze. Jednak bywają sytuacje, że jest to problemem. Holograficznie wygładza środek. Podobnie, ale w innym paśmie koloruje OPA627, gdzie góra jest wyczyszczona, ale średnica od tego kuleje. Pogłosy wtedy bajka. Wybrałem więc LM6172, gdzie jest wszystkie w wadzie po trochę, ale ma prześwity klasy i jest bardzo wrażliwy na sygnał. Wszystko to może ulec dalszej rewizji. Im gorszy system, tym różnice są większe. Lepsze opampy na gorszym systemie też mogą być kiepskie, ale można je poznać po iskierce nadziei w dźwięku ;-)

majkel

  • 7476 / 5893
  • Ekspert
02-02-2013, 09:05
>> mowe, 2013-02-01 20:02:52
To są tylko moje opinie i spostrzeżenia w innych konfigach u innych użytkowników 2228 grał pięknie?

-> OPA2228 nie spełnia podstawowego warunku dla stopnia I/V czyli stabilności przy G=1. Normalnie gra on co najmniej nie gorzej od NE5532, więc skoro było gorzej to znaczy, że wpadał w oscylacje. Na żywca w miejsce NE5532 powinien podejść OPA2211 albo OPA1612. OPA2228 gra dobrze w miejscu filtru dolnoprzepustowego, np. w gdy jest tylko jeden stopień na op-ampie za DACem napięciowym. Do tego można go użyć we wzmacniaczu słuchawkowym na przykład w stopniu napięciowym.

mowe

  • 24 / 4363
  • Użytkownik
07-02-2013, 15:00
  Witam po krótkiej przerwie.
Wiecie co jest najdziwniejsze, wydałem kupę kasy na operacyjki.
Przewertowałem sporo doskonałości w rożnych konfiguracjach zaczynając od opa275, opa2604, opa2228p, opa627BP, opa2111,5532AP z TME , AD825, LT1364, NEC4570C, LME49990, LME49860NA wiem że jest jeszcze parę innych fajnych kostek, owszem było parę fajnych konfiguracji :)  ale to jest najdziwniejsze w tym wszystkim ze wróciłem do oryginalnych 20-letnich 5532P Signeticsa (po wywaleniu podstawek i wlutowaniu ich powrotem na płytę).
  Reasumując mod w tym cd to wymiana elementów na filtrach ala Stozek na zwykłych i symetrycznych wyjściach i wstawienie tam OPA275, wymiana kabla zasilającego (lutowany przy samym trafo) ,  wymiana zegarka dac-a na TCXO, wyczyszczenie i nasmarowanie napędu aha i jeszcze wymiana kondow wokół dac-a na Silver Mica.
  Wszystko, dziękuje Wam za wasze sugestie i pomysły, a teraz biorę się za NAD-a.
Pozdrawiam gorąco.
Sebastian-Sosnowiec.

Corvus5

  • 2596 / 5360
  • Ekspert
07-02-2013, 15:17
A czym by się te dedykowane tory różniły?