Audiohobby.pl

Op-ampowa zonglerka

asmagus

  • 4439 / 5653
  • Ekspert
17-10-2012, 10:33
Gdzieś już tu pisałem, że jadę chyba już 2 lata na  AD 797, gdyż w Meierze Concerto siedzi 6 sztuk AD797.
Może zmieniłbym coś na próbę, ale ... nie ma na co ;)

asmagus

  • 4439 / 5653
  • Ekspert
17-10-2012, 10:34
PS. Meier pisał tak " More than any other opamp I\'ve used before, the AD797 is very sensitive to power supply quality, hence I run 85.000uF of capacity via Nichicon audio-grade capacitors as well as extensive regulation and filtering. I always use linear power supplies to prevent high-frequency noise pollution"

Corvus5

  • 2596 / 5571
  • Ekspert
17-10-2012, 10:45
U mnie wyglada to tak.

asmagus

  • 4439 / 5653
  • Ekspert
17-10-2012, 11:02
Szacun. Piękne słoniki.

nsk

  • 549 / 5074
  • Ekspert
17-10-2012, 12:13
A może asmagus nie chce się szukać, a nie że nie ma co wsadzać ;)?

Cypis

  • 2479 / 5243
  • Ekspert
17-10-2012, 12:46
>> Corvus5, 2012-10-17 10:45:27
>> U mnie wyglada to tak.

Odsprzęgasz do masy? Skąd ją ciągniesz?

Pzdr, Tomek
d(-_-)b

Corvus5

  • 2596 / 5571
  • Ekspert
17-10-2012, 14:15
Cypis, odsprzęgam bezpośrednio napięcie między V- a V+, czyli np. między np. +12V a -12V, co daje 24V. Można do masy, ale dostęp trudny. Dzisiaj wywaliłem bufor odsprzęgany MKT ze zmniejszonym wzmocnieniem (widać na zdjęciu rezystory), bo psuł względem opampów za DACiem, gdzie już są dla wysokich tylko ceramiki i dla reszty foliowy WIMA. Dzisiaj osłabię wzmocnienie dla tego, co zostało i dalej dostroję opamp. Aż dziwne, że wbrew zaleceniom noty aplikacyjnej stosuję tak małe pojemności dla częstotliwości rzędu kilku MHz i to słychać. Samo kilkaset kHz jest też do ustawienia, a nota wspomina tylko o 100nF + kilka uF. Te 100nF to dla mnie dopiero początek dla średnicy i wysokich, a uF dla basu. 10uF i 1uF koryguje niedoskonałości. Zastanawiam się jak działa motyw, by te kilka uF dać w szereg z kilkoma omami i dopiero to całe bocznikować małymi pojemnościami. Wiadomo, że może to odciążyć małe pojemności od przeładowywania dużej, ale czy to się przeniesie na dźwięk? Tak samo wejście kompensacyjne AD797 - czy 50pF coś zmieni? Identyczna sytuacja, z dodatkowymi 5/10/20pF równolegle do całego sprzężenia czy wpłynie na stłumienie kilku MHz i jak się to odbije na sonice.

asmagus

  • 4439 / 5653
  • Ekspert
17-10-2012, 14:55
>> nsk, 2012-10-17 12:13:32
A może asmagus nie chce się szukać, a nie że nie ma co wsadzać ;)?


NSK proszę o propozycje "opków" na DIP z gładką górą i dobrą holografią do bezpośredniej zamiany z ad797 - 6 sztuk.

Corvus5

  • 2596 / 5571
  • Ekspert
17-10-2012, 15:00
Nie ma? ;-) LM6172 potrafi czasem tak zagrać. JRC2114 jest dynamiczniejszy, ale tu już bardzo ciężko, by był przejrzysty. AD797 ma ładne tony, holografia pod kątem przekazywania odbić i pogłosów oraz ich pozycjonowania w przestrzeni bardzo, bardzo ładna, nie znam nic lepszego do tego zadania.

Asmagus, który model AD797 masz?

asmagus

  • 4439 / 5653
  • Ekspert
17-10-2012, 15:06
ANZ chyba gdyż B nie były dostępne na DIP


Meier na head-fi:
"And as for the A- or B-versions of the AD797. The B-version is no longer available through regular channels in DIP-format (there still seems to be some old stock around) and I wanted the opamps to be socketed.

And are there really sonic differences between the two-versions? My own testing showed that the A-version is already very sensitive to the quality of the power-supply (more then any other opamp I have been using before, hence 85000 uF capacity using Nichicon audio-grade capacitors as well as extensive regulation and filtering).

Since the B-version has a much lower power-supply-rejection-ratio the characteristics of the power supply may well add a different sonic flavor to the sonic result. Whether better or for worse, that probably is a matter of personal taste and will strongly depend on the power supply used.

To be honest, I find that statements like “opamp A sound much better than opamp B” should always be read with much care. The sonic results of an opamp can strongly depend on its technical implementation and simply swapping opamps in a single setup may well result in very misleading results. This aspect is very much overlooked in many of the discussions in this forum."


W topowym obecnie clasicu Meier dalej stosuje 797, podczas gdy w drugim od góry Jazz\'ie siedzą OPA209.
Jedne i drugie "biased into class-A."

asmagus

  • 4439 / 5653
  • Ekspert
17-10-2012, 15:25
Strona AD wskazuje jako alternatywę nowszą dla 797 -> AD8597/AD8599

Corvus5

  • 2596 / 5571
  • Ekspert
17-10-2012, 15:29
Sądzę, że majkel wspominał kiedyś coś o AD8599 w wątku na head-fi, gdzie opisywał swoje boje z AD797.

asmagus

  • 4439 / 5653
  • Ekspert
17-10-2012, 15:31
Pojedyncze są chyba AD8597 ale nie ma ich na DIP standardowo.

Cypis

  • 2479 / 5243
  • Ekspert
17-10-2012, 19:01
>> Corvus5, 2012-10-17 15:29:39
>> Sądzę, że majkel wspominał kiedyś coś o AD8599 w wątku na head-fi, gdzie opisywał swoje boje z AD797.

Włąśnie sprawdziłęm co mi gra w Lehmannie obecnie. I to co napisałem kilka postów wcześniej o OPA827 to była bzdura. Źle zapamiętałem nr scalaka. To co gra obecnie, co przycięło górę i wypłaszczyło scenę to właśnie AD8599 :/

Też wywaliłem i włożyłem MAA741C (taki czeski wynalazek w metalowej obudowie). To gra akceptowalnie choć szumi bardziej niż inne topowe.

Pzdr, Tomek
d(-_-)b

Corvus5

  • 2596 / 5571
  • Ekspert
17-10-2012, 19:06
Jak ostrzy, to scena będzie płaska. AD8599 nie słuchałem, OPA827 też nie, ale OPA627 mam dostępne. Gdyby było to OPA827, to być może pisał: "2 x OPA827: 100%. The best opamp I\'ve yet tried - I suspect that for nearly every application, these will be limited only by other parts of the signal chain. " ;-)