Miałem gotowe zestawienie opisów różnych opampów, ale postanowiłem upgradować przetworniki w słuchawkach w celu bardziej gładkiego, naturalnego brzmienia. W efekcie mój ranking opampów się zmienił i kilka słabych opampów zaszło całkiem wysoko. Przede wszystkim zniknęły liczne zniekształcenia w niektórych opampach. Mam notatki pod poprzednie brzmienie, ale opiszę tylko najnowszy przetwornik.
Obecny ranking wygląda tak:
1. Ciekawe, interesujące brzmienia:
AD797B - Bardziej rzeczywiste brzmienie, więcej detali w górze, ale bardziej wymagający co do słuchawek. Ładne, delikatne, przestrzenne pogłosy. W niektórych utworach za dużo pogłosów, gubi się wtedy. Czasami trochę ostry. Bas nienajlepszy jakościowo.
LM6172 - Bezpieczniejszy dźwięk, wokale minimalnie, przyjemnie ocieplone. Góra obecna, trochę lepiej separowana. Wokale, gotary i inne instrumenty wyraźnie lepiej odseparowane od reszty muzyki.
2. Od biedy mogą być, jeżeli komuś się podoba:
TPA6120A2 (inna aplikacja niż reszta) - Gładkie wysokie, trochę zniekształca bas. Wokale przyjemnie ciepłe.
LME49720 - Wysoka góra przyszumiona (mało rozdzielcza), trochę brzęczy na wysokich.
LME49860 - W miarę łagodny, ale brakuje pogłosów w bardzo wysokich tonach.
3. Tragedia:
LM4562 - Góra bardzo szorsta, niesłutmiona, ale trochę trzaska.
NJM2114 - Odrobinę podbite sybilanty, a wyższe tony trochę mniej. Wokal mniej przyjemny.
NE5532 - Neutralno-chłodny dźwięk. Minimalnie ostry. Trochę mniej basu. Dźwięk mało zróżnicowany, barwa monotonna, ale nienajgorsza. Układ uśrednia dźwięk i narzuca swoją barwę.
TL072 - Dźwięk się trochę rozdwaja, może wzbudza, odrobinę brzęczy, bez rewelacji, jest przeciętnie.
TL082 - Góra obecna aż po bardzo wysokie tony, dynamiczna, choć nie najlepsza w jakości, słabo nią steruje. Jeden z jaśniejszych opampów, warty spróbowania. Uszy po nim bolą po wysokich tonach.
Wnioski:
LM6172 dużo zyskał, ma stanowczy dźwięk. Widocznie pewien rodzaj obciążenia mu nie służy. AD797B wymaga trochę pracy, ma potencjał. TPA6120 potrafi być gładki i nie podbijać, więc jest tym razem tak, jak pisał Majkel. NE5532 ma słabe zróżnicowanie materiału tak, jak pisał AFAIR Domzz. LME49860 może wydawać się słumiony, a w praktyce nie ma tak słabej wysokiej góry jak LME49720. TL082 jest nadal jaśniejszy od TL072.
W rankingu prowadzą opampy z dużym slew rate i dużym prądem obciążenia.
Zmiana rodzaju obciążenia zmieniła zachowanie opampów. Niektóre sobie radziły z tym dobrze (LME49*), a niektóre wariowały (LM6172, TPA6120).
AD797B może być ciekawy, gdyby zmienić mu aplikację i ustawić samemu odpowiednią kontrolę tonów.
Między jedną aplikacją opampów, a inną (TPA) zmieniała się akustyczna charakterystyka częstotliwościowa, ale tylko w obrębie częstotliwości, których sterowanie jest kłopotliwe. Różnice dochodziły do 2dB, przy czym aplikacja na TPA była przeważnie głośniejsza.