Audiohobby.pl

Korekcja RIAA- ilu punktowa ?

lancaster

  • Gość
20-08-2009, 07:30
Mam pytanie dotyczace korekcji RIAA.
Swego czasu słyszalem opinię, że RIAA jest krzywą standaryzowaną, wiec sama korekcja musi być idealnie dobrana pod nią.
Niby OK. W takim przypadku np. 3 punktowa korekcja jest dokładniejsza od 2 etc.

Niedawno slyszalem inną opinie o RIAA :)
....podono sama krzywa nie wygladała zawsze tak samo :)
Opinię nr. 2 słyszałem przy okazji rozmowy o urzadzeniach studyjnych i wmontowanych RÓŻNYCH korekcjach.
Wynikałoby z tego ze np. rożne firmy różnie nagrywały, albo że ta korekcja zmieniala sie w czasie.

Jezeli korekcje sa różne to traci sens stosowanie wielopunktowego dokladnego dopaowania(tym bardziej że wiaże sie to z mniejszą liczbą elementów w torze audio co najczęsciej jest korzystne)
Jesli tak jest - bo nie wiem jak to do konca wyglada, dlatego pytam.

Moze po prostu wystarczy 1 punktowa, skoro i tak nie dostajemy nigdy uniwersalnej RIAA(jeśli przyjac ze tak jest).
Probował ktoś z Was kiedys np. w preampie gramofonowym na scalaku użyć pojedynczego kondensatora w nfb ?

Pozdrawiam

lancaster

  • Gość
20-08-2009, 07:48
co mi jeszcze przyszło do glowy, to jeśli udałoby sie uzyskać krzywa za pomocą pojedynczego kondenatora, można w fzie testów w jego miejsce umieścić trymer i dostroić sobie RIAA pod wkładkę/tor.

Kiedy sie nad tym zastanawiam walka o 0,1dB zgodności z być moze nie "tą" krzywa jest walka z wiatrakami.
Same wkladki tez brzmia róznie od ciepło do jasno i dobitnie brzmiacych....myslę ze w temacie wkadki czy pozostalych elementów toru różnice sa znacznie większe od tych "sztywnych" krzywej RIAA.

cadam

  • 4401 / 6105
  • Ekspert

ahaja

  • 513 / 6106
  • Ekspert
20-08-2009, 19:36
Jak na obrazku:

lancaster

  • Gość
20-08-2009, 19:40
Nieszczególnie ;/

Dudeck

  • 5101 / 6071
  • Ekspert
24-08-2009, 22:30
"Niedawno slyszalem inną opinie o RIAA :)
....podono sama krzywa nie wygladała zawsze tak samo :)
Opinię nr. 2 słyszałem przy okazji rozmowy o urzadzeniach studyjnych i wmontowanych RÓŻNYCH korekcjach.
Wynikałoby z tego ze np. rożne firmy różnie nagrywały, albo że ta korekcja zmieniala sie w czasie."

Bo tak było . Krzywe korekcyjne nie były znormalizowane i każda firma fonograficzna stosowała własne ; sami użytkownicy musieli uzywać umożliwiających regulacje filtrów , aby móc się dostosować do charakterystyki zapisu danej płyty . Dopiero gdzieś w latach 50-tych amerykańskie stowarzyszenie RIAA opracowało krzywą korekcyjną wyznaczając tym samym na jakiś czas standard . Zaś w latach 70-tych krzywa ta została przez IEC poddana modyfikacji powołując do życia  krzywą RIAA/IEC ( dodano jeszcze jedną , czwartą już , stałą czasową ) . Są przypadki z pięcioma a nawet z sześcioma ( podobno ) .  

lancaster

  • Gość
25-08-2009, 01:05
Dudeck, w tym kontekscie opowieści o dokładnej korekcji RIAA mozna sobie miedzy bajki włozyć, bo dokladna to ona będzie pod tłoczenia z jednej wytworni....albo i rocznika :)

Natomiast 1 puntowa mimo najszczerszych chęci raczej nie przejdzie.
2 puntowa myślę ze bedzie OK - trojona pod gust/system a nie pod wyimaginowaną krzywą ktora wytwornie sobie same ustalaly.
Przypominają mi sie trochę czasy mojego kaseciaka Unitry zdaje sie...kiedy pozyczalem kasety od znajomych dostrajalo sie glowice pod taśme ustawiając kąt glowicy :)))
W koncu wybralem jedno polożenie, ktore wygladało mi na grajace dobre większosć taśm i z dumą zalakierowalem je lakierem do paznokci mamy. Hi End ;)

ahaja

  • 513 / 6106
  • Ekspert
25-08-2009, 09:40
50Hz >> 0dB
50-500Hz >> -20dB
500Hz-2122Hz >>0dB
2122Hz >> -20dB

A czemu ma słuzyć użycie 2 stałych ... mniejsza ilość elementów? Przecież krzywa riaa to 3/4 rezystory i 2 kondensatory ...

K

tomant

  • 71 / 6049
  • Użytkownik
25-08-2009, 09:44
A tak przy okazji. W definicji krzywej RIAA/IEC występują 3 lub 4 stałe czasowe.
3180 us, 318 us i 75 us i dodatkowa o wartości 7950 us.

Poniżej wzory
1. na krzywą zdefiniowaną w latach 50-tych
2. na krzywą zdefiniowaną w latach 70-tych

Gdzie:
N = poziom w dB
f = częstotliwość
t1 = stała czasowa dla wysokich tonów, 75us
t2 = stała czasowa dla średnich tonów, 318us
t3 = stała czasowa dla tonów niskich, 3180us
t4 = stała czasowa dla tonów najniższych, 7950us

Moje pytanie jest takie - jak liczy się filtry które realizują taką krzywą? Chodzi mi o filtr wpięty w drogę sygnału (nie w sprzężeniu zwrotnym). Co w ogóle znaczy wyrażenie stała czasowa?

µ

lancaster

  • Gość
25-08-2009, 09:58
ahaja, nie wiem czemu....trzeba posluchac jak sie spisze przy 3-4 punktowej.
stawiam raczej na aktywna korekcję, wiec chce pozbyc sie z nfb ile sie da.

...no i pytanie: która krzywa RIAA spełnia założenia jakie podałes ?
Od ktorego roku ? Jakich wytwórni ?

tomant

  • 71 / 6049
  • Użytkownik
25-08-2009, 10:01
Generalnie stała czasowa (T=RC). Czy to znaczy że budując 3 lub 4 filtry RC uzyskamy założony kształt charakterystyki? Czy należy obliczać je oddzielnie czy każdy następny będzie miał wpływ na poprzedni?

Dla przykładu czy takie rozumowanie jest poprawne:

0.000075=R1*C1
0.000318=R2*C2
0.003180=R3*C3

Czy należy uwzględniać wpływy filtrów na siebie?

ahaja

  • 513 / 6106
  • Ekspert
25-08-2009, 11:54
http://www.euronet.nl/~mgw/background/riaa/uk_riaa_background_1.html  dobry cykl artykułów.

Ze strony Texasa: http://focus.ti.com/lit/an/slyt145/slyt145.pdf


Jeśli korekcja jest pasywna między 2 stopniami to wpływa na siebie, delikatnie (aplikacja LM4562).
Jeśli jest między 3 stopniami to nie wpływa (Bugle np).
Aktywna - też wpływa delikatnie. Nie jest to \'za zbytnio\' słyszalne.

RIAA aktualnie od kilkudziesięciu lat jest taka sama. Nie ma sensu kombinować ...
Kiedyś gdzieś znalazłem wykaz wytwórni i ich f podziału.
Jim Hagermann kiedyś popełnił pre z uwzględnieniem tych różnic. Kosztowało to coś koło 1400$.

K

lancaster

  • Gość
26-07-2010, 07:20
Jakiś kalkulator RIAA ?

Corvus5

  • 2596 / 5570
  • Ekspert
26-07-2010, 09:39
Filtry powinny być łączone z uwzględnieniem dopasowania impedancyjnego. Pomylisz się i wychodzą bzdury.

almagra

  • 11519 / 5758
  • Ekspert
26-07-2010, 10:22
Każdy rezystor w filtrze RIAA i ociążenie wkładki zrobić na potencjometrach i dobrać do reszty toru na słuch.Ważne jest jak zagra,a nie czy jest różnica 0,1 dB, czy 1dB od charakterystyki standartowej.Obciążenie pojemnościowe wkładki za pomocą kondensatora strojeniowego.Znacznie większe znaczenie od odchyleń charakterystyki ma jakość kondensatorów w torze i symetria torów!!!