Audiohobby.pl

Kompaktowy dipol na wspólczesnych głośnikach.

lancaster

  • Gość
03-08-2009, 12:30
Zalozenia:

- uklad 3 way
- podział góra/srodek poniżej 2KHz
- pasmo użyteczne 40-20Hz liniowo z możliwością korekcji +/3dB celem dostosowania do akustyki pomieszczenia oraz osobistych upodobań. A także dla każdej sekcji regulację opóźnienia o np. 60stopni.
Ulatwi to projekt bo nie trzeba bedzie uwzględniać polożenia centr autycznych.
- filtrowanie 24dB/oct(360stopni)
- na wszystkie sekcje mozliwie jednorodne przetworniki.
- wzmacniacze 50W dla sekcji wysokotonowej i srdniotonowej, oraz ten sam amp w mostku dla basu - 4 końcówki/L i R

Wybór mozliwie rozsądnych przetworników:

- tweeter...w zasadzie do niskich podizaów za rozsądną kase nie widze nic poza Seasem TBFCG/TDFC
- średnica moze być Dayton 18cm - RS180, lub Tonsil o stosunkowo niedużych THD ?
Papierowey gośnik ma to do siebie ze mozna go malować lakierami, werniksem itp
widziałem takie rozwiazanie ostatnio np. w kolumnach Von Schweikert za jakieś 60Kzl.
Tonsil z tego co ktos ostatnio pisał sie reaktywuje, więc moze zadziałać i zamówić u nich jakies glośniki ?
- bas 22cm Dayton, lub znów papierowy tonsil 20-25cm

W wersji z głośnikami tonsilu koszt głośników to jakies 1200zł

Calosć proponuję wysterowac wzmacniaczmi Tripath (50W), LM3875 etc


....i w sumie to moze byc ta forumowa kolumna :)

a_men

  • 746 / 5884
  • Ekspert
03-08-2009, 12:56
Wygląda to ciekawie. Sam kiedys myslałem o takiej alternatywie dla Orionów;)
Seas TBFCG jest bdb. Słyszałem kilka aplikacji i zawsze mi sie podobało.
Co do basów, to unikałbym typowo subwooferowych z duzym x-max. Dla mnie zawsze brzmią  jak kino domowe. Robia ciśnienie, ale do muzyki sie nie nadają. Ja takiego basu w naturze nie słyszałem.
Zastanawia mnie sens tak niskiego podziału góra/środek - w zakresie najwiekszej czulości słuchu. Nie lepiej dac mniejszy głośnik i dać mu pograć do ok. 3 - 3.5 kHz?  Przecież i tak nie będzie odtwarzał basu.

lancaster

  • Gość
03-08-2009, 13:08
a_men, co do basu 100% sie zgadzam z Tobą a nieco rożnie pogladami z projektantem Orionow :)
Dlatego nie bedzie 20Hz jak z suba KD tylko normalny akustyczny bas z kopem kiedy trzeba,
Co do sredniotonowego to oczywiscie mozna go ciąć na 4KHz nawet....taka 75 kopulka TB np. doskonae sie do tego nadaje.
Jesli zrobimy podział 1,3-1,4KHz co z 27TBFCG przy aktywnym podziale nie powinno byc problemem(na pewno mniejszym niz Millenium ciety 1,5)
Zakres najwiekszej czulości sluchu to górny środek 2-powiedzmy 4-5KHz a średniawka jak by nie byla(TB o którym wsomnialem jest tu wyjatkiem - jednym z ielicznych) w tym zakresie ma sporo wyzsze znieksztalcenia od tweetrów.

meloV8

  • 1552 / 5856
  • Ekspert
03-08-2009, 15:18
20cm bas w dipolu to moim zdaniem nieporozumienie nawet z aktywna korekcja. Fizyki nie oszukamy, przy wiekszym poziomie glosnosci taka 20 zostanie wrecz zajechana. Czemu linkwitz uzyl malych glosnikow z duzym wychyleniem? bo chcial wlasnie osiagnac kompaktowe wymiary. Nie slyszalem orionow ale duzy wychyl malych glosnikow=spory problem, a jesli zamiast peerlessow ktos uzylby tonsili to juz wogole wyszlaby katastrofa. Oczywiscie to moj punkt widzenia, mam wlasne wytyczne na temat jakosci basu, jego cisnienia i tego jak wazny jest w muzyce, dlatego uwazam, ze jesli ma to byc jeden lub dwa glosniki to basowiec musi miec minimum 12 cali, a najlepiej 15.
Bas z dobrego dipola jest fantastyczny i warto o niego walczyc, ale moim zdaniem 15 cali to odpowiednia wielkosc, chociaz niektorzy mowia, ze dopiero 18 cali na basie nie klamie :) i w sumie moge sie z tym zgodzic.

misiomor

  • 2094 / 5889
  • Ekspert
03-08-2009, 16:30
Płaska decha czy H-frame?

lancaster

  • Gość
03-08-2009, 17:28
misiomor, na zakres śrdniowysokotonowy widze prosta decha, a na bas h-frame(zeby bylo efektywniej przy malych gabarytach)....ew. Uframe,
Melo. Racja. Trzeba będzie zainstalowac 2szt 25....wiekszych bym nie chciał. Bas nie musi schodzic do piekieł.....myslę nawet że moŻna go elektrycznie odciązyc od przetwarzania poniżej 40Hz

misiomor

  • 2094 / 5889
  • Ekspert
03-08-2009, 17:47
H-frame - szkoda że Edge tego nie modeluje a własne pomiary będą b. trudne do przeprowadzenia bez komory bezechowej.

lancaster

  • Gość
03-08-2009, 17:50
misiomor, bez komory bezechowej moze i trudne, ale powinienem miec dostep do takowej, więc nie problem :)

misiomor

  • 2094 / 5889
  • Ekspert
03-08-2009, 17:54
Szkoda tylko że komory bezechowe kończą się typowo na 100Hz, a tutaj większość akcji będzie właśnie poniżej tej częstotliwości.

lancaster

  • Gość
03-08-2009, 17:59
misiomor, to ma pomijalne znaczenie, bo zestaw bedzie ksploatowany w typowych warunkach domowych.
Może byc U-frame.

misiomor

  • 2094 / 5889
  • Ekspert
03-08-2009, 18:00
Z drugiej strony zawsze można przebzykać (w komorze "bezechowej" - żeby jednak echa były najmniejsze możliwe) takiego dipola a obok jakąś testową OZ szumem (tercjowym albo 1/6okt) a potem z głową zabrać się za korekcję dipola.

Rafaell

  • 5033 / 5884
  • Ekspert
03-08-2009, 18:03
 a może kawałek płaskiej trawiastej łączki i mikrofon 4m nad ?                

lancaster

  • Gość
03-08-2009, 18:41
misiomor strojenie idealne basu pod pomiarowkę przypomina mi rysowanie idealnego okregu na dnie zafalowanego basenu by podziwiać jego "idealność"
Myślę ze z dużym przybliżeniem można zamodelowac ten dipol bez jakichś mega wielkich pomiarów.
Chodzi glównie o filtrowanie między glośnikami, resztę (regulacje fazy, spl i ew delikatnie korektę podzialu) widze jako wykonana na płytce zwrotnicy aktywnej.
Potem ew. mozna zapisać spostrzeżenia i wykonac plytkę raz jeszcze pomijajac obwody korekcji a jedynie używajac "docelowych" punktów pracy.
Sam dla siebie widzę full opcję.... przyda sie przy ew. zmianach akustyki, czy przestawianiu zestawów.

mordensiur

  • 934 / 5805
  • Ekspert
03-08-2009, 18:53
Lancaster - na dół pomyśl na 2x SLS12. Lanny z forum ma takowe i bardzo sobie chwali. Spore Sd, Xmax a do testów można zaaplikować taką korekcję jak Linkwitz zrobił.

I pamiętaj, że w H-frame dosć wcześnie pojawiają się rezonanse ( w przeciętnej odgrodzie ok 200hz), więc trzeba dużego średniaka, żeby "pociągnął" do dołu. U Linkwitza w22 jest korygowany w basie, żeby mozna było wcześnie odciąć XLSy.

Mam taką prywatna teorię, że on zaczął robienie orionów od basu ( chyba każdy się zgodzi, że technologicznie to nadal najtrudniejszy zakres do reprodukcji), co wymusiło dużego średniaka i niski podział dla gwizdka. W sumie taka strategia wydaje mi się sensowna, bo w odgrodzie dostrojenie basu to już w ogóle sztuka.