Audiohobby.pl

prosty przedwzmacniacz/potencjometr sterowany pilotem

pascal

  • 38 / 5516
  • Użytkownik
07-04-2009, 10:07
Witam.

Planuje zaprojektować jakiś prosty wzmacniacz stereo.

Ale jako że jestem leniwy, chciałbym mieć możliwość regulacji głośności poprzez pilota. Funkcja wyboru wejścia audio poprzez pilota, byłaby dodatkowym plusem.

Ponieważ nie mam specjalnie doświadczenia w audio, chciałbym zasięgnąć porady bardziej doświadczonych konstruktorów jaki układ wybrać.

Narazie opierając się na wątku "Najprostsze wzmacniacze mocy " z tego działu, zbudowałem sobie testową aplikacje na TDA 1558Q.

Ale bieganie do wzmacniacza w celu zmiany głośności zaczyna mnie męczyć :).

Dlatego postanowiłem dobudować do tego wzmacniacza, albo przedwzmacniacz z sterowaniem cyfrowym głośności, albo cyfrowy potencjometr. Brałem też pod uwagę jakiegoś ALPSa z silnikiem, ale koszt tego elementu narazie mnie  skutecznie odstrasza :).

Prześledziłem parę wątków w sieci i wybrałem potencjalnie 3 scalaki, na bazie których mogę zrealizować funkcje głośności.

Zastanawiałem się nad potencjometrem cyfrowym: Burr Brown PGA2310 lub jego odpowiednik Crystal CS 3310. Z tego co czytałem opinie użytkowników, większość nie zgłasza większych zastrzeżeń.

Jednakże czym dalej wgłębiałem się w temat, znalazłem jeszcze 2 scalaki w podobnej cenie, ale realizujące dodatkowe funkcje.

przedwzmacniacz TDA 7318
przedwzmacniacz TDA 8425

Prócz funkcji głośności, mają odpowiednio selektor wejścia na 2 lub 4 kanały, regulacje podbicia basów i średnich. Selektor wejścia jest potencjalnie fajnym rozwiązaniem :).

Oczywiście do wszystkich 3 scalaków dochodzi koszt mikrokontrolera, odbiornika podczerwieni i jakiegoś wyświetlacza LCD. Ale to akurat mam na stanie. No i kwestia napisania programu. Ale to nie powinno nastręczyć większych problemów, biorą pod uwagę ilość gotowców w sieci.

Tylko jak wiadomo, rozwiązania cyfrowe nie są rewelazyjne, ale dają dużo możliwości.