Audiohobby.pl

OPEN BAFFLE

lancaster

  • Gość
04-09-2009, 22:50
Dzięki.

meloV8

  • 1558 / 6074
  • Ekspert
03-10-2009, 11:19
>> Bacek

Ostatnio mierze swoje saby, ktore mam wlasciwie w takich samych deskach jak Twoje. Rzecz ktora najbardziej mnie wpienia to gigantyczny bafflestep, ktory jest tak samo slyszalny jak i widoczny na pomiarach. Czy spotkales sie z tym samym u siebie? Porownywalem owalne saby, okragle, rowniez klangfilmy i za kazdym razem w malej desce bafflestep daje o sobie znac. Chyba zrobie jakies totalnie asymetryczne deski i pomierze. W EDGE symulujac takie rozwiazanie daje teoretycznie lepsze wyniki.

Cashlack

  • 1566 / 6009
  • Ekspert
03-10-2009, 19:01
Melov8

pogooglój na hasła: Martin King, Quarter-Wave projects itp, pamiętam że miał podstronkę dotyczącą sposobu wyliczenia asymetrycznego umieszczenia głośnika na desce w celu "rozbicia" baffle-stepa na kilka mniejszych, prosto i przystępnie. Może pomóc.

Pozdrawawiam wszytkich z Holandii ;-)


Lity drut, first watt, full range.

Cashlack

  • 1566 / 6009
  • Ekspert
03-10-2009, 19:32
A z resztą po co tu googlować, w dobie internetu?

http://www.quarter-wave.com/index.html

dobra strona.

Melov8> a tobie może pomóc ta stronka:

http://www.quarter-wave.com/OBs/OB_Design.pdf

ale nie powiem która dokładnie strona, bo mam chwilę na pożyczonym laptopie.

Ogólnie chodzi o to żeby umieszczać głośnik trochę celowo "krzywo", gdzieś w prawej górnej ćwiartce prostokąta, w offsecie (lustrzanym) dla obu głośników. Daje tak jakby 3 mniejsze baffle stepy, do lepszej integracji z i tak koniecznym H framem (i najlepiej bi-ampingu lampowo-cyfrowym). Podobno ten jego H frame za nieduże pieniążki gra wg niego fajnie ;-).


Mi w każdym bądź razie i tak chodzi ostatnio po głowie:

full-range o wymiarach 2cmx220 cm = 440 cm kwadratowych, w wysokiej 2-wymiarowej tubie (pionowej), w układzie OB ale jeśli już to tylko do drugiego pokoju.

Powierzchnia głośnika tak jak dla mniej więcej głośnika okrągłego o średnicy = 440/ = 21 cm r = 42 cm d średnicy. W tubie o wymiarze "ust" 220cm (wysokości) x np 50 cm = 11000 cm/ = 110 cm r = 220 cm d średniy (tj. równoważnik tuby okrągłej o średnicy ust: 2,2 metra).

Prawdopodobnie jako produkt musiłaby by być OZ czy variovent, ale jako "instalacja" to zdecydowanie w układzie OB, wmontowane w ścianę między 2 pokojami.

Ful range pracujący w środku  ma 2 cm szerokości i pracuje komfortowo w tubie, na te 15 khz "liniowo" chyba wejdzie. Łączna powierzchnia jak dla woofera 42 cm srednicy, pracujacego w np. 500 litrów OZ. Dobrze, progesywnie wytłumionego OZ o nieregularnych kształtach.

Przełożenie średnicy cewki do średnicy woofera 1:1, a nie jak w okrągłych wooferach 1 do kilkunastu x.

OTL SE ma dać radę. I dolutowany w lampe dac zintegrowany z interfacem Bluetooth i Wifi.

Elektromagnes, co by nie blokować magnesem tylnego ruchu membrany, a i przy okazji niedużym kosztem można x testli dojebać. Żeby tylko rozruszników z serca ludziom nie wyrywało ;-).

Regulacja głośności tylko na elektromagnesie, lampa gra prosto w jedna, bardzo długą cewkę, tyle k,x Ohm, ile akurate tej lampce potrzeba.

Pozdrawiam, oddaje kompa wiec na razie bez odbioru.

Lity drut, first watt, full range.

meloV8

  • 1558 / 6074
  • Ekspert
04-10-2009, 02:07
Cashlack chlopie zloty, te strony to juz obcykalem wieki temu. Problemem baffle step w odgrodach jakby nikt sie nie przejmowal, a to cholerstwo wynaturza dzwiek szerokopasmowcow cholernie. Wiec albo trzeba symulowac deske w EDGE albo stosowac korekcje baffle step. Najlepiej jedno i druge. A co do obudowy to zadnych obudow zamknietych czy bas refleksow. Dipol, tuba, linia transmisyjna moge zaakceptowac, reszszcie z obudowa zamknieta na czele podziekuje.

janko

  • 186 / 5711
  • Aktywny użytkownik
04-10-2009, 14:33
>>meloV8
"..reszszcie z obudowa zamknieta na czele podziekuje."

To co piszesz jest bez sensu. Akurat obudowa zamknięta jest w wielu przypadkach najlepszym kompromisem pomiedzy OB w ktorej trudno obciazyc głośnik na basie, a obudowami wyzszego moziomu które często przeciązaja głośnik mechanicznie nie dając cewce oddychac.
Sprawny konstruktor potrafi posługiwac sie wszystkimi typami obudów w zalezności od celu jaki chce osiagnąć, a OZ jest w czołówce.

meloV8

  • 1558 / 6074
  • Ekspert
04-10-2009, 15:02
Dla Ciebie moze i jest bez sensu, dla mnie nie. Sprawny konstruktor buduje to co jego zdaniem da najlepsze efekty. Zbudowanie naprawde znakomitej obudowy zamknietej nie jest wcale takie proste i tanie. Sprawny konstruktor wie jakie wady i zalety ma kazda obudowa, jak pracuje w niej glosnik i co dzieki niej moze uzyskac. Mi najbardziej odpowiada dzwiek dipoli i lini transmisyjnej, te konstrukcje uwazam osobiscie za najlepsze dla mnie. Najlepszy bas jaki zagral w moim pokoju byl z 18 calowego estradowca w malej desce. Popis szybkosci, energi, czystosci basu. Brak furkotu bas refleksu, wielkiej budy 50 kilowej skrzynki zamknietej, bezproblemowa adaptacja w pomieszczeniu. Przy sporych natezeniach dzwieku glosnik praktycznie wogole sie nie rusza. Niski poziom znieksztalcen i dalej. To po prostu najlepszy bas jaki mialem. Jesli kosztem jego uzyskania jest zastosowanie 15-18 calowych glosnikow i aktywnej korekcji to dla mnie nie jest to problem bo korzysci z tego mam wymierne.
Po co mam wszystko robic jak moge wyspecjalizowac sie w jednej dziedzinie i tam sie poruszac?

janko

  • 186 / 5711
  • Aktywny użytkownik
04-10-2009, 15:29
>> meloV8
Co do OB masz racje, ale do basu to marnotrawstwo głośników i wzmacniaczy.
Po korekcji z OZ można uzyskać te same efekty co w OB, z tym że porzebna korekcja będzie mniejsza, a poziom natężenia dźwięku większy.

Nadal więc nie rozumiem dlaczego upierasz sie przy obudowach 1-rzędu, potem długo, długo nic i od razu Tuba.. Dwie skrajności!

I nie pisz proszę że najlepszy bas jaki zagrał w twoim pokoju był z OB bo to zaden argument i nie słyszałeś prawdopobnie dobrego OZ.

Teraz konkret.
W OZ mamy zejscie 12dB/okt które łatwo korygujemy i uzyskujemy -3dB np przy 25Hz dobroć np 0,5; płaską fazę i przy głośniku 15 cali natęzenie wystarczające do nagłośnienia pokoju ponad 30mkw..
W czym OB ma być lepsza? (konkrety)

meloV8

  • 1558 / 6074
  • Ekspert
04-10-2009, 16:23
Sory ale jakie marnotrastwo glosnikow i wzmacniaczy? To nie jest jedzenie ze sie zepsuje. U mnie gralo to na 14watowym prostym wzmaku tranzystorowy, kilowata energii do tego nie trzeba. Wujas basista jak uslyszal sampler naima z solo basowym to sie za glowe zaplapal ze bas moze brzmiec tak fantastycznie. To samo powiedzial zaprzyjaziony basista. Zasilony 50 watowym tranzystorem robilo juz masakre w pokoju 15m2.
Nie upieram sie przy obudowach 1 rzedu. Po prostu dzwiek dipola i lini transmisynej jest dla mnie lepszy. Linia transmisyjna zawsze bedzie miala nizsze zejscie od obudowy zamknietej, spadek efektywnosci w LT ponizej czestotliwosci strojenia jest dokladnie taki sam jak w OZ czyli 6db. Energie tylnej strony glosnika albo wykorzystaj sensownie albo musisz ja zupelnie wygasic, a obudowa zamknieta nie robi ani jednego ani drugiego. W LT glosnik pracuje swobodnie zawieszony, nie trzyma go za pysk cisnienie w obudowie.  

Swietnie i prosto opisuje to PMC

"6. How do transmissions lines differ from ported and vented speakers?
Transmission line, ported and vented designs are three different concepts on how to load the bass driver in a speaker enclosure. Transmission lines and sealed boxes have a 6dB per octave roll off after the resonant frequency, while a vented box has a 24bB per octave roll off. Ported speaker are the most common as they are cheap to build and easy to design, though the quality of the bass reproduction is questionable in many designs and such a steep roll off can have knock on problems further up the frequency range.

Sealed boxes have a similar roll off to transmission lines, yet can suffer from an ‘oil can” effect due to high pressures behind the bass cone, interrupting its movement. Both sealed and vented designs can suffer from rear radiating sound bouncing off the cabinet walls, and passing through the bass driver causing what can be described as a boxy sound.

Transmission line by contrast sound very natural because there is no build up of pressure behind the bass cone, with the rear radiating air being forced through an internal labyrinth to reinforce the bottom end of the frequency band. This also means no rear sound is re-radiated through the bass driver. The other advantage is that the air in the transmission line loads the bass driver and lowers its resonant frequency. This allows for the extended low end response and keeps the bass driver well damped, requiring less excursion than sealed or ported speakers to produce the same output.

PMC has painstakingly developed their own advanced transmission Line (ATL™) and has taken loudspeaker design to new levels, by using a cabinet construction and highly specified drive unit and crossover components. The PMC ATL™ design has enormous benefits including Improved resolution & reduced distortion, Even frequency response and Deeper, faster and better defined bass. "



W koncu TL to taki taki dipol z dopalka na niskim basie i wygaszeniem pozostalego pasma przetwarzania. Przynajmniej w teorii...

Ja lubie bas z TL i uwazam go za lepszy od OZ, ktos uwaza inaczej i ok. W koncu to nie komuna i nie kazdy jest skazany na Altusy.

PS. Tuby lubie za ich wysoka skutecznosc, jestem zwolennikiem wysokosprawnych glosnikow i takich tez najczesciej uzywam.

janko

  • 186 / 5711
  • Aktywny użytkownik
04-10-2009, 21:23
piszesz ze lubisz wysokosprawne głośniki, a od OB mniej skuteczny jest tylko głośnik bez żadnej obudowy..
Poza tym nie wiem jaki fachowiec z PMC to pisał, ale OZ (sealed box) to obudowa drugiego rzędu więc ma 12dB/okt roll off poniżej rezo.
OB ma rzeczywiście 6dB/okt. Co do TL nie jest wcale tak różowo bo to w dużej mierze jednak rezonator i to wyzszego rzędu niż OZ i przebieg fazy jest tu daleki od ideału, tak samo jak odpowiedź impulsowa. Oczywiście może się to podobać.
Sam mam w domu Tapped Horn czyli rodzaj lini transmisyjnej i bardzo lubie jego bas, aczkolwiek zgranie tego z zamknietymi paczkami graniczy z cudem(przez poszatkowaną fazę tego pierwszego właśnie).
Miałem przez pewien zamkniętego suba na 42cm STX-a i bez korekcji był sucharem to prawda. Po zastosowaniu korekcji lustrzanej zjadł Tappeta nie śniadanie, a zgranie z górą zajeło mi 1 minutę i było pięknie!
Głośnik pożerał ponad 200W i latał jak głupi (W TH dużo mocniejszy głośnik MIVOC-a prawie nie drgnie taki jest obciążony akustycznie), ale jakość basu była tego warta.
OB to buda 1-rzędu więc nie powiesz mi że głośnik po zastosowaniu filtracji lustrzanej np nie będzie pompował hektolitrów powietrza..

Zmierz char-ke tego OB w jakimś dużym pomieszczeniu.

meloV8

  • 1558 / 6074
  • Ekspert
04-10-2009, 21:58
Lubie konstrukcje z wysoka sprawnoscia ale jeszcze nikomu nie udalo sie zbudowac kolumny z kazdej strony idealnej dlatego lubie laczyc pewne rozwiaznia, sluchac ich w praktyce. Czy PMC ma dobrych fachowcow czy nie to nie wiem, ale glosniki tej firmy wykorzystuja tylko linie transmisyjne i stosowane sa w najlepszych na swiecie studiach nagran i masteringu, nie mowiac o wozach telewizyjnych czy studiach radiowych. Gdyby ta technologia nie dawala znakomitego basu, jego szybkosci, impulsu to w tych miejscach staly by inne zestawy. Niemal w kazdym tescie glosnikow tej marki ludzie pracujacy na codzien z dzwiekiem doznaja niemalego szoku ( in plus oczywiscie ). Jesli Twoje wymagania spelnia obudowa zamknieta to tylko sie cieszyc, jestes w domu, znalazles swojego glosnikowego grala.

http://www.6moons.com/audioreviews/jamo/909.html Dipol o przecietnej skutecznosci jednak w kazdym tescie jakoscia basu kasuje recenzentow jak i konkurencje w roznych skrzynkach. Fakt, ze tutaj duzo mozliwosci tych potworow 15 calowych idzie na marne, ale zostaje akurat tyle ile potrzeba. Glosniki maja zejscie jak typowy sub ale bez stosowania aktywnej korekcji. Mozna? Mozna.

Mozliwosci pomiaru OB w duzym pomieszczeniu nie posiadam z dwoch powodow. 1 nie mam juz tych zestawow, 2 nie mam duzego pomieszczenia. Liczby i pomiary sa wazne ale to ucho jest decydujacym "urzadzeniem pomiarowym", a ze moje ucho lubi dipole i TL to co mam zrobic? Nic, musze strugac kolejna linie, kolejny glosnik czeka na testy w labiryncie...

PS. Kiedys sprobuje uczynic cos na wzor Jamo r909 stosujac wlasnie basy 42cm STX. Ktory to byl dokladnie model jaki zamkneles w skrzynce?

janko

  • 186 / 5711
  • Aktywny użytkownik
04-10-2009, 22:27
>>meloV8
"Liczby i pomiary sa wazne ale to ucho jest decydujacym "urzadzeniem pomiarowym", a ze moje ucho lubi dipole i TL to co mam zrobic? Nic, musze strugac kolejna linie, kolejny glosnik czeka na testy w labiryncie..."

bo ucho ma ciekawą zdolność oceniania naturalności dźwięków i robi to na 5(w zakresie basu troche gorzej ale tez niezle).
Słuchałem nieraz drogich klasycznych zestawów wielodrożnych, ale oprócz dobrego basu (bo to najłatwiej zrobic) nie miały nic. Nie było tam muzyki.
Na papierze oczywiście szokowały.
Jednak kiedy do muzyki dodasz liczby i troche skomplikujesz projekt efekty mogą powalic.
Tyle jednak aplikacji ile głośnikow, dlatego nie możesz przekreślać żadnego typu obudowy, bo fachowcy umieja sie poruszac po całym obszarze.. oczywiscie u nas w Polska przychodzi to opornie.. to chciałem powiedziec:)

a STX którego zastosowałem to GDN-42-450-8-SC bo to jeden z niewielu do closed.

meloV8

  • 1558 / 6074
  • Ekspert
04-10-2009, 23:10
Absolutnie zgadzam sie z tym, ze nie mozna przekreslac danego typu obudowy, bo zawsze znajdzie sie jakas sytuacja w ktorej dana aplikacja bedzie najlepsza pod wzgledem kosztow wykonania i osiagnietych celow. Jednak nie mozna zaprzeczyc temu, ze posiadaja swoje charakterystyczne cechy, ktorych brak w innych konstrukcjach. Naszczescie wybor jest spory i kazdy cos do swojego gustu sobie dobierze.

Oczywiscie na polskich forach panuje ciemnogrod i jedyna sluszna obudowa jest bas refleks lub obudowa zamknieta. O innych jakby nikt nigdy nie slyszal, a jak slyszal to jakies mity i legendy. Straszy sie ludzi jakas niewyobrazalnie trudna do wykonania konstrukcja w warunkach domowych, ale jak widze ile amatorzy potrafia wlozyc pracy w naprawde pieknie zrobione skrzynki z basrefleksem i przykrecaja do tego glosniki tesli czy cos w ten desen to mi rece opadaja. Mam tutaj na mysli typowe fora Diy, gdzie doswiadczeni moderatorzy czy admini czuja sie niemal bogami dzwieku serwujac gotowe konstrukcje dla zupelnie zielonych. Nic tylko bic poklony. Jednak zeby ktorys z nich rzucil sie na wyrafinowana konstrukcje, inna od reszty, na jakis egzotycznych glosnikach ( niekoniecznie drogich ), jakas tuba, dipol, linia? AA gdzieee tam. Nie mozna rowniez pominac pomiarow, ktore sa juz wrecz mistycznym kultem. Zamieszczenie wlasnej konstrukcji bez pokazania pomiaru to juz niemal szczyt beszczelnosci, braku wiedzy i zupelna amatorka... To nie sa takie fora jak za granica, gdzie ludzie tam pokazuja konstrukcje, ktore sami wymyslaja i buduja, a nie kopiuja. Nasze fora powinny sie nazywac Clone DiY :) zamiast "wymysl i sam wykonaj"


STX GDN-42-450-8-SC wlasnie o tym glosniku myslalem, chyba sie szarpne na dwie sztuki do testu, a jak wyjdzie kupa to mozna sprobowac suba TL w push pull :)

janko

  • 186 / 5711
  • Aktywny użytkownik
04-10-2009, 23:16
one nie bardzo nadaja sie do TL, ale..
jak wyjdzie kupa odkupię je od Ciebie za rozsądną cene;)

misiomor

  • 2094 / 6107
  • Ekspert
04-10-2009, 23:19
>> meloV8, 2009-10-04 16:23

W TL są zakresy częstotliwości gdzie ciśnienie wytwarzane przez linię trzyma głośnik za pysk odciążając go od wychyleń. Takie już są własności linii ćwierćfalowych - zwarcie na jednym końcu widać jako rozwarcie na drugim i vice versa.