Audiohobby.pl

BACH - najlepsze utwory i nagrania

fistulator

  • 348 / 6105
  • Zaawansowany użytkownik
27-11-2008, 09:51
>> Elbflorenz, 2008-11-27 09:45:14

To nie jest nawet kwestia perfekcyjnosci, ale ogolnego tredu. Zreszta i tak sie nic nie poradzi i nie zdola oddac tamtych warunkow. Partie sopranow spiewaly mlode Thomanery z mutacja okolo 16 roku zycia. To tak samo jak sie nie zrekonstruuje glosu kastrata.


---> Co do Ricercara myślę o nowych wydaniach dla Mirrare. Wiadomo że sopranem śpiewali młodzieńcy no i  że się tego nie odtworzy ale idea i proporcje brzmieniowe są całkiem inne przy solowej obsadzie niż przy 12 osobach w chórze i te proporcje odtworzyć się da  a co za tym idzie przedstawić te utwory w bliższym historycznie kontekście.

Mi u Suzukiego ten bezpłciowy blady chór zupełnie nie odpowiada... no cóż każdy ma ciut inną wrażliwość.

Elbflorenz

  • 77 / 5844
  • Użytkownik
27-11-2008, 09:54
O ile mnie wiadomo jezeli juz zebral to pod Berlin. Tez sobie sparwdze, bo w tej chwili nie pamietam.

Zresta mowienie o warukach wykonania Brandenburskich jest chyba tak samo austriackim gadaniem, jak refleksje dotyczace wykonania Mszy h-moll. Partytura P 180 NIGDY nie byla wykonana w tej wersji, bo Bach po prostu nie zdarzyl...

Elbflorenz

  • 77 / 5844
  • Użytkownik
27-11-2008, 09:55
Ja jednak wole chor bezplciowy, niz niezgrane kwartety.
Masz racje to kwestia gustu.

fistulator

  • 348 / 6105
  • Zaawansowany użytkownik
27-11-2008, 10:09
>> Elbflorenz, 2008-11-27 09:54:24

Zresta mowienie o warukach wykonania Brandenburskich jest chyba tak samo austriackim gadaniem, jak refleksje dotyczace wykonania Mszy h-moll.

---> no trochę tak:)

>> Elbflorenz, 2008-11-27 09:54:24
O ile mnie wiadomo jezeli juz zebral to pod Berlin. Tez sobie sparwdze, bo w tej chwili nie pamietam.

---> ech czytałeś ten fragment z Grova? no chyba że się z nim nie zgadzasz, jeżeli się z nim nie zgadzasz to z chęcią poznałbym powody (no kilka już podałeś) lub źródło alternatywnej propozycji rozwiązania kwestii Brandenburskich

Elbflorenz

  • 77 / 5844
  • Użytkownik
27-11-2008, 10:30
"...źródło alternatywnej propozycji rozwiązania kwestii Brandenburskich"
Chyba tam czegos nie zroumialem jednak. :)
Co bys dokladnie chcial wiedziec?

fistulator

  • 348 / 6105
  • Zaawansowany użytkownik
27-11-2008, 12:18
>> Elbflorenz, 2008-11-27 10:30:52
"...źródło alternatywnej propozycji rozwiązania kwestii Brandenburskich"
Chyba tam czegos nie zroumialem jednak. :)
Co bys dokladnie chcial wiedziec?

---> chodzi mi o to że w New Grove twierdzi że sam Bach powiedział iż partytura z 1721 była pisana mając na uwadzę środki wykonawcze dostępne w Coethen. Oczywiście możesz się z tym  nie zgadzać ale chciałbym znać powody Twojej odmiennej opinii lub źródła które zaprzeczają lub są  w sprzeczności z tym co podaje New Grove.

Elbflorenz

  • 77 / 5844
  • Użytkownik
27-11-2008, 15:20
Tak, nie zgadzam się z tym. No może inaczej - w pewnej części się nie zgadzam.

Partytura Am.B.78 to nie - nazwałbym to - rzut myśli kompozytorskiej na papier, który odzwierciedla „jedną chwilę” zarówno, jeśli chodzi o wenę, warsztat jak i o warunki dostępne w Köthen.
Bach napisał pierwsze wersje tych koncertów w różnych okresach. Korekty, które naniósł pisząc partyturę, nie zmieniły w istocie partii solowych, z wyjątkiem violino piccolo w I koncercie i klawesynu w V.

Wersje pierwotne i czsy powstania wyglądają mniej więcej tak:
- Sinfonia F-dur, BWV 1046a - Weimar przed 1713 bez części 3 z violino piccolo i poloneza.
- Kammerkonzert F-fur, BWV 1047[a] - Köthen 1720/1721 (bez ripienistów)
- Konzert G-dur, BWV 1048[a] - Weimar 1714 (na 3 skrzypiec, 3 altówki i bc.)
- Konzert G-dur, BWV 1049 - Köthen 1720
- Konzert D-dur, BWV 1050a - Köthen lub Karlsbad 1718
- Konzert B-dur, BWV 1051- niby Köthen 1719, ale bardzo prawdopodobne, że dużo wcześniej.

W sumie oprócz nowej kadencji w koncercie V dokomponowana została cała część 3 w I koncercie, ale można też przypuszczać, że przeniósł ją tam skądinąd. Geneza poloneza też jest głębsza, ale dowody na nią nie są zbyt solidne. Sama Sinfonia BWV 1046a powstała być może jako uwertura do kantaty BWV 208, a jej poszczególne części mogły się nawet przeplatać z częściami kantaty.
Podważana była kiedyś teoria samego ich zestawienia ze sobą, sugerująca pośpiech i przypadkowość. Jednak sześć różnych koncertów z różnych okresów JEST cyklem, i to - powiedziałbym - zimno wykalkulowanym, zarówno ze względu na ich tonacji, jak i dobóru instrumentów. Ot, powybierał sobie ze swojej kolekcji kilka pasujących tonacjami do zamierzenia, a w niektórych skorygował skład instrumentów, by także stanowiło to jakąś konkretną konstelację.

GrzgrzK

  • 37 / 6093
  • Użytkownik
01-01-2009, 20:26
Od ponad tygodnia sprawia mi ogromną radochę to nagranie zarejestrowane w 1954 i 1955 roku, mało chyba znane, węgierskiej skrzypaczki Johanny Martzy.

J. S. Bach, The Unaccompanied Violin Sonatas played by Johanna martzy, BWV. 1001-1006, EMI/Lexington Japan LEXC-2005-2007.

renes

  • 214 / 6106
  • Aktywny użytkownik
01-01-2009, 21:42
Z tego co pamiętam nagranie strasznie trudne kiedyś do zdobycia podobnie jak nagranie Georgesa Enescu (ale wyszło na CD). To drugie zamierzam wkrótce nabyć, a Johannę gdzie nabyłeś?
renes

GrzgrzK

  • 37 / 6093
  • Użytkownik
01-01-2009, 22:32
To nagranie kupiłem na aukcji, wydanie japońskie z 1996 roku (3CD) w serii The Artistry Of Johanna Martzy na licencji EMI i DG.
Sonaty miały kilka edycji: francuski oddział EMI dwie edycje 4891792 i 5012882 (box 5CD), dwa japońskie wydania EMI TOCE-11364~69 (box 6CD) The Art of Johanna Martzy (ale trudno dostępne?) i ostatnio w 2007 koreański oddział EMI CEC2D-0013 i EKC2D-0839 w serii "GROC".
Francuskie i koreańskie wydanie można kupić na eBay, ale nie wiem jak zostały zremasterowane, w szczególności to z serii "GROC", gdyż słyszałem, że nie wszystkie pozycje z tej serii miały udany remaster.

Nad Enescu się zastanawiam, ale na razie czeka świeżo nabyty Gidon Kremer, Johann Sebastian Bach, The Sonatas and Partitas for Violin Solo, ECM NEW SERIES UCCE-9068/9 (2CD).

GrzgrzK

  • 37 / 6093
  • Użytkownik
01-01-2009, 22:38
.

renes

  • 214 / 6106
  • Aktywny użytkownik
01-01-2009, 22:53
Koreańską wersję widziałem na eBayu i też zastanawiałem się nad remasteringiem. Jeśli byłbyś zaintereowany to z chęcią wymieniłbym się kopiami nagrań - Twoja Martzy za któreś z moich.
renes

Renia239

  • 214 / 6065
  • Aktywny użytkownik
21-01-2011, 01:09
Koledzy, noszę się z zamiaren zakupu 4 częściowego boxu Bacha cantatas  40 płyt- collegium Japan massaaku suzuki wydany przez Bis czy mogę Was szczególnie posiadaczy tego wydania prosić o opinię o jakości wydania w tym jakości nagrania. Trochę to  kosztuje więc chciałbym mieć z tego troche przyjemności.Dzięki

  • Gość
21-01-2011, 07:53
Słyszałem może trzy albumy, ale wszędzie w necie piszą, że wszystko dobro.

BRAĆ! :)

Renia239

  • 214 / 6065
  • Aktywny użytkownik
21-01-2011, 23:50
>>>bady, to mi idzie trochę lepiej od Ciebie bo już czwrtą przesłuchałem. Ale z tydzień pewnie zejdzie na szcęście w przyjemnej atmosferze. Mam jeszce jedno pytanie czy wydanie 41,42,43,44  Masaki Suzuki to cantaty  w jakimś innym wykonaniu czy tylko SACD.