przemo_sunnyNo to jedźmy dalej..
~
Zakładam, że pasek napędowy talerza nie jest zbyt naciągnięty, rolka silnika, bieżnia i tuleja łożyska talerza są czyste, oś talerza i tulejka łożyska zostały nasmarowane. Smar do mechanizmów precyzyjnych itp.
Silnik PRM-33-1,5 ma wystarczająco duży moment obrotowy, ale konieczna będzie dokładna regulacja prędkości na płytce głównej.
~
Zakładam, że silnik PRM-33-1,5 jest nowy lub przynajmniej nie jest zużyty.
Zakładam, że wymieniając elektrolity i pozostałe elementy od razu założyłeś nowy silnik. Warto sprawdzić stary. Jest szansa że zadziała.
~
Zaczynamy od sprawdzenia napięcia zmiennego na uzwojeniu wtórnym transformatora. Znamionowe to 15,6V. Potem sprawdź napięcia oznaczone w coraz dalszych częściach schematu. Na dużej diodzie zener\'a powinno być około 10V.
~
Sprawdź napięcia podawane na fotorezystory, napięcia na tranzystorach. Najlepiej sprawdź jak wyglądają napięcia w punktach pomiarowych oznaczonych na schemacie. Niewielkie odstępstwa to niemalże norma. Choćby z tego powodu, że elementy dręczy tolerancja wartości.
Z racji tego, że zasilacz wygląda tak jak wygląda – rezystory nagrzewają się. Zwróć uwagę na moc tych rezystorów.
~
Sprawdź jakie napięcia podawane są na silnik przy ustawieniu 33 1/3 obrotów oraz 45 obrotów.
Na oryginalnym silniku PRM-33-1,9 powinny być napięcia bardzo bliskie wartościom odpowiednio 1,9V dla 33 1/3 obrotów i 2,6V dla 45 obrotów.
Uwaga: na silniku PRM-33-1,5 napięcia będą się delikatnie różnić od powyższych.
Sprawdź czy żarówki przy fotorezystorach są na 24V a ich ustawienie jest poprawne. Sprawdź przełączniki od prędkości obrotów (Isostat).
~
Jeszcze raz sprawdź rezystory - czy nie są ukruszone, czy wartości elementów są odpowiednie
a tranzystory, diody czy kondensatorki nie są wlutowane "odwrotnie" lub nie mają przebicia.
Sprawdź, czy ścieżki nie maja pęknięć, sprawdź kable, luty (zimny lut często jest niewidoczny dla oka) Sprawdź a najlepiej wymień potencjometr liniowy 2k2 (ten na przodzie gramofonu), ewentualnie przemyj go choćby spirytusem. Sprawdź rezystory nastawne na płycie - mogą „zarywać”.
~
Zwróć uwagę na kondensator w generatorze, o którym mówiłem wcześniej > C11 10uF - odpowiada za częstotliwość generatora - może mieć znaczną upływność lub po prostu jest już suchy. Najczęściej jedno i drugie a wtedy generator pracuje na innej częstotliwości.
Ten układ działa na zasadzie porównywania częstotliwości sygnału z generatora wzorcowego (ten z C11) z częstotliwością sygnału powstałego w fotoelemencie.
Efekt - układ „ze śmigłem” mimo zapewnienia jakiejś tam stabilizacji obrotów nie ustali ich na właściwej wartości. Nie ma szans.
~
Sprawdź rezystor R10 (220 Ohm) przy T4 (BD135). Możesz tam nawet znaleźć BC211 a rezystor o wartości 100 ohm :)
Tranzystor ten można wymienić na mocniejszy np. BD140 (+ radiator) wtedy R10 można usunąć. Zwiększy to moment obrotowy silnika.
Najczęściej drobne niedopatrzenie wnosi wredny błąd > np. ten podeschnięty kondensator C11.
~
Regulacja prędkości rezystorami nastawnymi na płycie:
Są tam 3 potencjometry montażowe: P1, P2 i P3. P1,P2 > ustawiasz nimi prędkość obrotów tak aby stroboskop pokazywał nieruchome paski. Potencjometr na płycie czołowej gramofonu ustaw na „0”. W czasie regulacji przełączaj często 33/45. Ustawisz dokładniej.
Regulacja jest dość żmudna. P1 ustawia 33 1/3 obr, P2 ustawia 45 obr. P3 ustawia napięcia na fotorezystorze. Na łączówce Ł24 ustaw 9V - fotorezystor przysłonięty skrzydełkiem śmigła. Po oświetleniu powinno być tam około 1V.
~
Hmmm, w razie czego pozostaje jeszcze naprawa w wersji hard core o_OPozdrawiam, GabrielDołączam schemat.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Któryś z aniołów trącił mnie skrzydłem, chyba nawet za mocno..