Audiohobby.pl

Klub miłośników Unitry

AWS 303

  • 854 / 6103
  • Ekspert
27-09-2008, 23:28
Ta żarówka, tarczka (przesłona) i foto, to chyba do pomiaru/regulacji obrotów, dobrze myślę?

przemo_sunny

  • 521 / 6092
  • Ekspert
27-09-2008, 23:29
Świeci ale nie oślepia. Wymieniłbym i tę diodę, ale nie mam żadnej zenerki tej mocy. Dałem słabszą to nie wytrzymała.

Savage

  • 889 / 6107
  • Ekspert
27-09-2008, 23:29
Tych bernardów było sporo wersji. Masz potencjometr od obrotów? Jak się zachowuje?

Gabriel

  • 1229 / 5902
  • Ekspert
27-09-2008, 23:33
Hej AWS 303Jeżeli chcesz zasilać tym głośnik 8 Ohm, lepiej będzie jednak zmienić wartości rezystorów w tym układziku tak, aby miał większe wzmocnienie prądu, nie napięcia - tak jak jest teraz. Pod spodem masz przykładowy schemacik. Sorry za zdjęcia z telefonu.
To był tranzystor.
Teraz prosty i odpowiedni schemat na tanim i dobrym scalaku.
http://www.national.com/ds/LM/LM386.pdf:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Któryś z aniołów trącił mnie skrzydłem, chyba nawet za mocno..

przemo_sunny

  • 521 / 6092
  • Ekspert
27-09-2008, 23:38
>> Savage, 2008-09-27 23:29:50
Tych bernardów było sporo wersji. Masz potencjometr od obrotów? Jak się zachowuje?

Jest GS-434. Potencjometr jest i działa dobrze. Obroty zwalniają i przyśpieszają prawidłowo, tylko że są za niskie. Kręcenie potkami P1 P2 też nie wiele zmienia.

AWS 303

  • 854 / 6103
  • Ekspert
27-09-2008, 23:47
Może jakoś "brutalnie" zwiększyć napięcie dochodzące do silnika?

Savage

  • 889 / 6107
  • Ekspert
27-09-2008, 23:47
Czyli układ pracuje. Z tego co zaznaczyłeś na schemacie wymienone jest prawie wszystko podejrzane. A napięcia zgadzają się ze schematem? Myślę, że na pewno wiesz co robisz. Ja bym sprawdził czy silnik na pewno jest sprawny mechanicznie i elektrycznie.

Gabriel

  • 1229 / 5902
  • Ekspert
27-09-2008, 23:53
przemo_sunnyDobrym zamiennikiem do diody zenera, którą podałeś  jest każda dioda zenera o takim samym napięciu przebicia i przynajmniej takiej samej mocy :)Ta "żaróweczka ze śmigłem" jest od stabilizacji obrotów, nie musi świecić bardzo mocno.
Nierównomierność obrotów pokazywana przez stroboskop na talerzu > czarne paski to sprawka głównie słabej stabilizacji częstotliwości sieci, stąd świetlówka pokazuje tak
a nie inaczej. Warto wstawić coś na ultrajasnej diodzie LED > dodatkowo zmniejszą się brumy od świetlówki (230V)
Jeżeli wymieniłeś silnik na taki sam typ, czy inne elementy na takie same wartości, to pozostaje jeszcze np. wymiana kondensatorów w generatorze. Tym z prawej strony schematu (tutaj nie pokazany na Twoim obrazku). Ich chyba nie wymieniłeś? A to głównie one odpowiadają za obroty. Jeszcze raz sprawdź polaryzacje wszystkich elementów.
Spadek mocy silnika to była częsta wada takiego rodzaju stabilizacji.
Gdzieś mam ten schemat, a kilka lat temu sam miałem taki problem w moim GS464 :)
Poszukam, sprawdzę co i jak, dam znać.
Pozdr. Gabriel
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Któryś z aniołów trącił mnie skrzydłem, chyba nawet za mocno..

przemo_sunny

  • 521 / 6092
  • Ekspert
27-09-2008, 23:56
Silnik również jest podmieniony. Ogólnie to z napięciami to coś ciekawego jest. Niby z zasilacza wychodzi o 1V za niskie to na silnik podawane jest wyższe niż na schemacie. Jutro zaglądnę jeszcze bardziej szczegółowo w napięcia.

przemo_sunny

  • 521 / 6092
  • Ekspert
27-09-2008, 23:59
Jeśli chodzi o elektrolity to wymienione są wszystkie. Ale tam jest układ start-stop od silnika i mówisz że tam coś mogło nawalić? "Autostop" również działa prawidłowo - ramię się unosi na końcu płyty i talerz staje.

Savage

  • 889 / 6107
  • Ekspert
28-09-2008, 00:02
Gabriel dobrze i merytorycznie radzi. Sprawdz pkt. pracy tranzystorów któryś moze podaje zamałe napięcię. Sama podmiana trana nic nie zmieni.

Gabriel

  • 1229 / 5902
  • Ekspert
28-09-2008, 00:12
przemo_sunnyMówisz, że wymieniłeś wszystkie elektrolity?
Generalnie możesz zrobić na początek coś takiego:
spokojnie jeszcze raz sprawdź najlepiej miernikiem wszystkie wartości elementów: rezystorki, kondensatory, potem ścieżki, kable, wszystko. Polaryzacje diód, kondensatorów, tranzystory (może zamienione nóżki) zimne luty.
Silnik został wymieniony na taki sam typ?
Spoko, coś wymyślimy, ale warto też pamiętać, że to co jest na schemacie - niekoniecznie już musi być na płytce. Polskie zakłady często montowały to co było na stanie.
"Zastrzega się wprowadzenie zmian" - to było trochę za często wprowadzane w życie.
:):::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Któryś z aniołów trącił mnie skrzydłem, chyba nawet za mocno..

przemo_sunny

  • 521 / 6092
  • Ekspert
28-09-2008, 00:18
Silnik niekoniecznie ten sam (był PRM33-1,9 a założyłem PRM33-1,7) efekt ten sam. Co do różnic to według schematu to kilka szczegółów tylko było innych. Pouzupełniałem tak być powinno i dalej bez zmian.

Savage

  • 889 / 6107
  • Ekspert
28-09-2008, 00:34
a przy tym gramofonie nikt nie grzebał przed Tobą?

Gabriel

  • 1229 / 5902
  • Ekspert
28-09-2008, 06:05
przemo_sunnyNo to jedźmy dalej..
~
Zakładam, że pasek napędowy talerza nie jest zbyt naciągnięty, rolka silnika, bieżnia i tuleja łożyska talerza są czyste, oś talerza i tulejka łożyska zostały nasmarowane. Smar do mechanizmów  precyzyjnych itp.
Silnik PRM-33-1,5 ma wystarczająco duży moment obrotowy, ale konieczna będzie dokładna regulacja prędkości na płytce głównej.
~
Zakładam, że silnik PRM-33-1,5 jest nowy lub przynajmniej nie jest zużyty.
Zakładam, że wymieniając elektrolity i pozostałe  elementy od razu założyłeś nowy silnik. Warto sprawdzić stary. Jest szansa że zadziała.
~
Zaczynamy od sprawdzenia napięcia zmiennego na uzwojeniu wtórnym transformatora. Znamionowe to 15,6V. Potem sprawdź napięcia oznaczone w coraz dalszych częściach schematu. Na dużej diodzie zener\'a powinno być około 10V.
~
Sprawdź napięcia podawane na fotorezystory, napięcia na tranzystorach. Najlepiej sprawdź jak wyglądają napięcia w punktach pomiarowych oznaczonych na schemacie. Niewielkie odstępstwa to niemalże norma. Choćby z tego powodu, że elementy dręczy tolerancja wartości.
Z racji tego, że zasilacz wygląda tak jak wygląda – rezystory nagrzewają się. Zwróć uwagę na moc tych rezystorów.
~
Sprawdź jakie napięcia podawane są na silnik przy ustawieniu 33 1/3 obrotów oraz 45 obrotów.
Na oryginalnym silniku PRM-33-1,9 powinny być napięcia bardzo bliskie wartościom odpowiednio 1,9V dla 33 1/3 obrotów i 2,6V dla 45 obrotów.
Uwaga: na silniku PRM-33-1,5 napięcia będą się delikatnie różnić od powyższych.
Sprawdź czy żarówki przy fotorezystorach są na 24V a ich ustawienie jest poprawne. Sprawdź przełączniki od prędkości obrotów (Isostat).
~
Jeszcze raz sprawdź rezystory - czy nie są ukruszone, czy wartości elementów są odpowiednie
a tranzystory, diody czy kondensatorki nie są wlutowane "odwrotnie" lub nie mają przebicia.
Sprawdź, czy ścieżki nie maja pęknięć, sprawdź kable, luty (zimny lut często jest niewidoczny dla oka) Sprawdź a najlepiej wymień potencjometr liniowy 2k2 (ten na przodzie gramofonu), ewentualnie przemyj go choćby spirytusem. Sprawdź rezystory nastawne na płycie - mogą „zarywać”.
~
Zwróć uwagę na kondensator w generatorze, o którym mówiłem wcześniej > C11 10uF - odpowiada za częstotliwość generatora - może mieć znaczną upływność  lub po prostu jest już suchy. Najczęściej jedno i drugie a wtedy generator pracuje na innej częstotliwości.
Ten układ działa na zasadzie porównywania częstotliwości sygnału z generatora wzorcowego (ten z C11) z częstotliwością sygnału powstałego w fotoelemencie.
Efekt - układ „ze śmigłem” mimo zapewnienia jakiejś tam stabilizacji obrotów nie ustali ich na właściwej wartości. Nie ma szans.
~
Sprawdź rezystor R10 (220 Ohm) przy T4 (BD135). Możesz tam nawet znaleźć BC211 a rezystor o wartości 100 ohm :)
Tranzystor ten można wymienić na mocniejszy np. BD140 (+ radiator) wtedy R10 można usunąć. Zwiększy to moment obrotowy silnika.
Najczęściej drobne niedopatrzenie wnosi wredny błąd > np. ten podeschnięty kondensator C11.
~
Regulacja prędkości rezystorami nastawnymi na płycie:
Są tam 3 potencjometry montażowe: P1, P2 i P3. P1,P2 > ustawiasz nimi prędkość obrotów tak aby stroboskop pokazywał nieruchome paski. Potencjometr na płycie czołowej gramofonu ustaw na „0”. W czasie regulacji przełączaj często 33/45. Ustawisz dokładniej.
Regulacja jest dość żmudna. P1 ustawia 33 1/3 obr, P2 ustawia 45 obr.  P3 ustawia napięcia na fotorezystorze. Na łączówce Ł24 ustaw 9V -  fotorezystor przysłonięty skrzydełkiem śmigła. Po oświetleniu powinno być tam około 1V.
~
Hmmm, w razie czego pozostaje jeszcze naprawa w wersji hard core  o_OPozdrawiam, GabrielDołączam schemat.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Któryś z aniołów trącił mnie skrzydłem, chyba nawet za mocno..