Audiohobby.pl

Obrobka plexi

lancaster

  • 26461 / 3909
  • Administrator
26-03-2008, 15:21
Witam
Wszelkie dane odnosnie obróbki tego materiału...mam takie problemy:
- potrzebuję zeszlifowac na grubosc  z 3mm na 1,5mm i wypolerować oczywiscie(plexi przydymione)
- obróbka krawędzi na pólokragło.
Czym najlepiej obrabiać ten materiał w warunkach domowych ?

Rafaell

  • 5033 / 3903
  • Ekspert
26-03-2008, 15:54
>> lancaster, 2008-03-26 15:21:14
W domu gruby papier nabity na deseczkę a później coraz drobniejszy.mechanicznie np. szlifierka taśmowa (z pasem bezkońcowym) zaraz się zaklei gdyż posuw taśmy jest za duży,chyba że masz jakoś możliwoścć regulacji obrotów w szlifierce, na niedużych prędkościach plexi się tak mocno nie nagrzewa i nie topi zatykając (szlichcąc) papier ścierny
Rafaell

lancaster

  • 26461 / 3909
  • Administrator
26-03-2008, 16:09
Rafaell, od jakiej grubosci zaczac...mam do spolerowania 1,5mm :) na szczescie powierzchnia niedza (ok.20 x 40mm).samo polerowanie to na papierze wodnym rozumiem ?

Hoko

  • 216 / 3891
  • Aktywny użytkownik
26-03-2008, 16:18
Heh... w dawnych czasach do polerowania plexi to się używało pasty do zębów... tylko że już tej pasty nie produkują...

Rafaell

  • 5033 / 3903
  • Ekspert
26-03-2008, 16:20
40 możesz porobić za głebokie rysy tak że może zacznij od 60,do polerowania sa dobre mleczka polerskie używane najpierw na filcu a póżniej na owczej wełnie,nie wiem czy płaskość Ci wyjdzie tak idealnie
Rafaell

lancaster

  • 26461 / 3909
  • Administrator
26-03-2008, 16:23
rafaell, za duże powierzchnie bym sie nie brał, ale takie maleństwo to powinno sie udac....heh, z pasty do zębów to slyszałem ze nawet alkohol uzyskiwano ;)

Hoko

  • 216 / 3891
  • Aktywny użytkownik
26-03-2008, 16:37
No... to były czasy... ;)

Peter Daniel

  • 118 / 3896
  • Aktywny użytkownik
26-03-2008, 17:06
Rozumiem ze jest to cos malego. Najlepiej przyczep to do kawalka sklejki (with double sided tape), na okolo obloz plytkami z aluminium o grubosci 1.5mm (ktore zapewnia rowna grubosc zeszlifowanego materialu) i zetrzyj to na szlifierce tasmowej (na poczatek 60, pozniej 80 i wyzej). Jesli nie masz szlifierki tasmowek to na zwyklym arkuszu papieru sciernego tez bedzie dzialac. Woda nie jest potrzebna, a jesli juz, to najlepiej woda z mydlinami.

Plexi obrabia sie mniej wiecej tak samo jak drewno, czasem trzeba uwazac bo sie moze topic, lub wciagac wiertla.

zoltar7

  • 1309 / 3909
  • Ekspert
26-03-2008, 17:18
No dobra a co z "obróbką krawędzi na pólokragło" ?

Peter Daniel

  • 118 / 3896
  • Aktywny użytkownik
26-03-2008, 17:59
Zalezy od wielkosci i ksztaltu. Mozna pionowa szlifierke paskowa, tarcze obrotowa, frezarke do drewna, pilnik, papier na klocku, cokolwiek sie sprawdzi w praktyce. ;-)

Lewa strona panelu na zdjeciu byla dorabiana z plexi, wszystko robione recznie.

fistulator

  • 348 / 3904
  • Zaawansowany użytkownik
26-03-2008, 18:15

lancaster

  • 26461 / 3909
  • Administrator
27-03-2008, 09:27
Panowie, a czym wykonac końcowe "wygladzanie" ? tak by plexi z matowej zrobila sie na powrót przexroczysta ?

maju

  • 12 / 3903
  • Nowy użytkownik
27-03-2008, 13:59
Polerowanie na paście polerskiej po dokładnym pozbyciu się rys z papierów ściernych załatwia sprawę. Ostatni papier min. 300, zależy od pasty polerskiej- lepiej w sytuacji ręcznej obróbki stosować papiery do najdrobniejszych powiedzmy ponad 1000 i dopiero polerować (pasta na twardy filc) i końcowe polerowanie na czymś miękkim.
Jeżeli jest problem ze "zmatowieniem"  powierzchni (pozostałość rys po papierach) trzeba powtórzyć szlifowanie papierami ściernymi (drobnymi) i polerować powtórnie.
pozdrawiam  

kris

  • 46 / 3909
  • Nowy użytkownik
27-03-2008, 20:17
ja kupiłem kiedyś płyny polerskie - każdy o innej granulacji ziaren. leje się to na powierzchnie, zakłada dysk z wełną owczą na wiertarę, max obroty i lśni jak psu jajca