>> aallen, 2011-04-01 00:10:55
>> Czyli po danych technicznych auta poznasz jak sie nim jedzie :)?
>> Czy wygodnie ?
>> Jak wchodzi w zakręty ?
>> Jak wyłapuje nierówności ?
>> Jak działa skrzynia biegów ?
Wprawdzie pytanie nie do mnie ale odpowiem ja, bo gdzieś umknęło.
Oczywiście, że się nie dowiem nic o wygodzie dopóki nie wsiądę do auta i się nim nie przejadę. Jednak zanim wsiądę do auta z danych technicznych dowiem się wielu rzeczy. Dowiem się w ile przyspiesza do setki i będzie to TYLE SAMO co inne auta przyspieszające identycznie. Z pojemności bagażnika dowiem się czy wejdzie tam lodówka i jeśli do mojego obecnego auta wchodzi lodówka i ma takie same wymiary bagażnik do do nowego auta TEŻ wejdzie lodówka. Jeśli auto spala X l/100km to będzie to zawsze X l, itd. Inaczej mówiąc dane techniczne (o ile nie są kłamstwami producenta) to są fakty a nie wrażenia użytkowników. BTW. Wygodę również daje się mierzyć.
Przekładając to na na audio. Jeśli sprzęt o identycznych jakichś tam parametrach pomiarowych przy odsłuchach ABX powtarzalnie się różni to oznacza, że są jakieś cechy, które można zmierzyć by wyłapać te różnice. Pytanie jest jakie? Jeśli w testach ABX są nierozróżnialne to znaczy, że dla słuchających i ich percepcji są IDENTYCZNE a rozważania o różnicach są pozbawione sensu. Jeśli słuchający twierdzą inaczej to jest to wyłącznie autosugestia.
To trochę tak jakby kompletny daltonista, po pokazaniu mu dwóch kolorów czerwonego (*) i szarego (które dla niego samego są identycznie szare) upierał się, że ten czerwony jest ładniejszy, tylko dlatego, że wie, że jest czerwony. Oczywiście w teście ABX polegnie.
(*) - pod "czerwone" można podstawić cokolwiek innego. Cenę sprzętu, markę, prestiż, itp.
Jestem "kablosceptykiem" ale nie wykluczam, że mam kiepski słuch i zakładam, że ktoś może słyszeć różnice, które mnie umykają. Dlatego chętnie poznałbym dowody a nie tylko czyjeś słowa, że tak jest rzeczywiście.
--
Pzdr
Tomek.