Audiohobby.pl

Kasety magnetofonowe -temat ogólny-

Michal_LDZ

  • 171 / 147
  • Aktywny użytkownik
12-11-2025, 20:58
No właśnie, powiedzcie Panowie, czy też macie tak, że kupujecie używane taśmy, i później szkoda Wam kasować stare nagrania?
To jednak czyjaś audio-historia.

AUDIOTONE

  • 11087 / 6439
  • Moderator Globalny
12-11-2025, 22:22
A nawet nie zwróciłem uwagi na wynalazek :) Dzięki Wojtek. Nagram i zobaczymy, co z tego za diabeł.

A propos wynalazków.
Właśnie testuję FeCr od Sony.
Nagranie słyszalnie odbiega od źródła. Jakby mniej środka w środku.
Przy starej Fuji DR I tego nie było.

Magnetofon nie obsługuje FeCr. Rozpoznaje automatycznie jako zwykłe Fe.

Te taśmy trzeba próbować nagrywać w różnych położeniach Czy to Fe czy Cr, zapis na Cr i odczyt na Fe i odwrotnie. Bo taśmę da się nagrać dość poprawnie. Na większości magnetofonów z kalibracją tylko trzeba popróbować.


No właśnie, powiedzcie Panowie, czy też macie tak, że kupujecie używane taśmy, i później szkoda Wam kasować stare nagrania?
To jednak czyjaś audio-historia.

Sporo mam takich kaset które są nagrane idealnie przez kogoś i te nagrania zostawały. W 99% to kopie całych płyt winylowych. Nagrane bez układów redukcji szumów.
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

Hammer

  • 5411 / 2899
  • Ekspert
13-11-2025, 08:04
No właśnie, powiedzcie Panowie, czy też macie tak, że kupujecie używane taśmy, i później szkoda Wam kasować stare nagrania?
To jednak czyjaś audio-historia.

Kiedyś kupiłem kilkaset/tysięcy kaset i troche szpul z nagraniami audycji muzycznych z lat 80-2000. ktoś miał hopla i nagrywał, część niedużą zgrałem na YT, a tego jest jeszcze sporo, dla siebie szkoda trzymać bo miejsca z gumy nie ma, taka restrospekcja, powrót do ciekawego radia, oczywiście w ramach własnośći co YT przyjmie.....

http://audiohobby.pl/index.php?topic=14786.msg494733#new

Jeszcze zostało sporo do zdigitalizowania

Normalnych jakiś nagrań nie zostawiam na kasetach bo sie albo skosy nie zgadzają albo jakość belejaka

chorazy3

  • 2195 / 2203
  • Ekspert
13-11-2025, 09:20
Generalnie jeśli nie ma dedykowanego ustawienia FeCr (typ III) to wtedy najlepiej jest nagrywać jako zwykłą żelazówkę.
Niestety FeCr często nie trzymają już dziś poziomów nagrywania ze względu na degradację warstwy chromowej. Trzy BASF które mam w kolekcji tak mają w różnym stopniu. Bias zwykle udaje się ustawić.
Mam też jednego Duad-a ale wciąż leży nieodpakowany.
Paweł

AUDIOTONE

  • 11087 / 6439
  • Moderator Globalny
13-11-2025, 11:14
Mi Sony FeCr udało się dobrze nagrać na ZX-7 i na Arcam Delta 100. Pisałem o tym w tych tematach.
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

Michal_LDZ

  • 171 / 147
  • Aktywny użytkownik
13-11-2025, 13:51
Generalnie jeśli nie ma dedykowanego ustawienia FeCr (typ III) to wtedy najlepiej jest nagrywać jako zwykłą żelazówkę.
Niestety FeCr często nie trzymają już dziś poziomów nagrywania ze względu na degradację warstwy chromowej. Trzy BASF które mam w kolekcji tak mają w różnym stopniu. Bias zwykle udaje się ustawić.
Mam też jednego Duad-a ale wciąż leży nieodpakowany.

Muszę odrestaurować swojego Duala C846 (w toku).
Tam jest "obsługa" FeCr.
Póki co, mam takie trzy taśmy, wszystkie Sony.
Sama taśma na oko wygląda bdb.
Śladów na rolkach brak.

Wojciech7

  • 2259 / 1701
  • Ekspert
13-11-2025, 16:11
Magnetofon Philips N5430 ma przycisk wyboru rodzaju taśmy -FeCr:))))
Trzeba zakupić kasetę magnetofonową tego typu (już zakupiona, czekam na paczkę).

Michal_LDZ

  • 171 / 147
  • Aktywny użytkownik
14-11-2025, 21:52
Japońskie kasety z tego okresu z innych wiodących marek były także takie kolorowe. Taka okresowa moda. Ale fakt, każda inna i ciekawa. Jakoś chcieli zachęcić do kupowania nie tylko różnicami w długościach.
Swoją drogą Michale Maxell-e, bardzo ładne ;-)

Maxelle ładne, to prawda.
Za to kiepsko z dynamiką nagrywania.
Pierwsza poszła chromowa, wg. napisu na kasecie: UD2.
Trzeba mocno pilnować aby w szczycie nie przekroczyć +2 dB. Powyżej słychać wyraźne przesterowanie.

AUDIOTONE

  • 11087 / 6439
  • Moderator Globalny
22-12-2025, 19:37
Podczas szukania informacji o kasetach które wkleił Paweł (SONY Super EF) natrafiłem na temat odnośnie kaset które "niszczą głowice... nie wygląda to dobrze.

https://www.tapeheads.net/threads/a-list-of-tapes-that-destroy-heads-to-avoid.111459/

Może Wam jest temat znany.
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

Krzysztof_M

  • 1904 / 5891
  • Ekspert
22-12-2025, 20:14
Podczas szukania informacji o kasetach które wkleił Paweł (SONY Super EF) natrafiłem na temat odnośnie kaset które "niszczą głowice... nie wygląda to dobrze.

https://www.tapeheads.net/threads/a-list-of-tapes-that-destroy-heads-to-avoid.111459/

Może Wam jest temat znany.
Po przeczytaniu wątku mam wrażenie, że sporo kaset wciągane jest tam na czarną listę w sposób uznaniowy.
Brakuje mi jakiegokolwiek punktu odniesienia, techniki pomiaru, tego jakie głowice są mocniej ścierane (bankowo nie wszystkie tam samo).
Podnoszone są kwestie środowiskowe, temperatur, wilgotności, sposobów przechowywania taśm, co wpływa na ich parametry i trwałość.

Znamion rzetelności tam nie widzę, nawet jeśli intencje są szczere i wyrazem troski o nasze głowice magnetofonowe.

Jestem świadom, że problem istnieje, ale nie wiem jak ludzie to sobie oceniają.
α β Σ Φ Ω ℧ μ π °C ± √ ² < ≤ ≥ > ^ Δ −

Macio4ever

  • 519 / 355
  • Ekspert
22-12-2025, 20:18
Wojtek po prostu przemyca tezę (słuszną!), że należy mieć kilka decków aby nie zajeździć jednej głowicy.
Też przeczytałem, więcej tam gdybania w moim odczuciu.

chorazy3

  • 2195 / 2203
  • Ekspert
22-12-2025, 20:20
Głównie same nowsze z Meksyku. Są tu też Sony EF z Meksyku z lat powyżej 1999.
https://ez647.sk/cc/sony_ef.html
Ale że są też na liście UX i UXS to dla mnie szok.
« Ostatnia zmiana: 22-12-2025, 20:24 wysłana przez chorazy3 »
Paweł

AUDIOTONE

  • 11087 / 6439
  • Moderator Globalny
22-12-2025, 20:25
Głównie same nowsze z Meksyku. Są tu też Sony EF z Meksyku z lat powyżej 1999.
https://ez647.sk/cc/sony_ef.html

No właśnie w większości Meksyk i bodajże Chiny też...

Wojtek po prostu przemyca tezę (słuszną!), że należy mieć kilka decków aby nie zajeździć jednej głowicy.
Też przeczytałem, więcej tam gdybania w moim odczuciu.

A to oczywiste, jeden czuje się bardzo osamotniony. Zresztą kto posiada obecnie jeden magnetofon.... hahahaah

Podczas szukania informacji o kasetach które wkleił Paweł (SONY Super EF) natrafiłem na temat odnośnie kaset które "niszczą głowice... nie wygląda to dobrze.

https://www.tapeheads.net/threads/a-list-of-tapes-that-destroy-heads-to-avoid.111459/

Może Wam jest temat znany.
Po przeczytaniu wątku mam wrażenie, że sporo kaset wciągane jest tam na czarną listę w sposób uznaniowy.
Brakuje mi jakiegokolwiek punktu odniesienia, techniki pomiaru, tego jakie głowice są mocniej ścierane (bankowo nie wszystkie tam samo).
Podnoszone są kwestie środowiskowe, temperatur, wilgotności, sposobów przechowywania taśm, co wpływa na ich parametry i trwałość.

Znamion rzetelności tam nie widzę, nawet jeśli intencje są szczere i wyrazem troski o nasze głowice magnetofonowe.

Jestem świadom, że problem istnieje, ale nie wiem jak ludzie to sobie oceniają.

Wydaje mi się Krzysztofie, że temat jest u "nas" trochę bagatelizowany. Ze względu na to że każda taśma jaką używamy "zdziera" głowice mówiąc potocznie. Ale nie odtwarzamy na jednym magnetofonie, co słusznie zauważył Maciek. Może gorszej jakości taśmy tutaj by więcej ukazały. A staramy się raczej nie używać kaset niezbyt dobrego wytwórcy. A tutaj mamy SONY itp... więc? Owszem jest to Meksyk, a gdzie kontrola jakości? Wydaje się że producent i jego wyroby gdzieś zatraciły swoje normy i właściwości. Tak to widzę.
« Ostatnia zmiana: 22-12-2025, 20:41 wysłana przez AUDIOTONE »
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

Michal_LDZ

  • 171 / 147
  • Aktywny użytkownik
22-12-2025, 22:46
Wydaje mi się Krzysztofie, że temat jest u "nas" trochę bagatelizowany. Ze względu na to że każda taśma jaką używamy "zdziera" głowice mówiąc potocznie. Ale nie odtwarzamy na jednym magnetofonie, co słusznie zauważył Maciek. Może gorszej jakości taśmy tutaj by więcej ukazały. A staramy się raczej nie używać kaset niezbyt dobrego wytwórcy. A tutaj mamy SONY itp... więc? Owszem jest to Meksyk, a gdzie kontrola jakości? Wydaje się że producent i jego wyroby gdzieś zatraciły swoje normy i właściwości. Tak to widzę.

Wydaje się, że te podróbbki i ogólne obniżenie jakości kaset, przypada na czas, kiedy technika kasetowa była w odwrocie.
Technologie audio-video powstawały i umierały w ciągu kilku lat. Miało być przede wszystkim tanio, zwłaszcza w naszej części Świata, ale także w rozwijającej się Azji.
Z jednej strony rynki zalewała tania produkcja magnetofonów, jamników, a z drugiej produkcja kaset.
HongKong, Taiwan, Korei Płd, Chiny, Malezja, Meksyk.
Wtedy zaczynał kiełkować outsourcing, mp3, Napster i rozpoczynała się globalizacja.