Audiohobby.pl

Kasety magnetofonowe -temat ogólny-

Radmar

  • 1140 / 6109
  • Ekspert
31-12-2010, 15:56
>> cles, 2010-12-31 14:54:45

Jedną z zalet tego magnetofonu było bardzo szybkie przewijanie kaset. Przynajmniej w porównaniu z innymi.

To prawda. Te radiomagnetofony potrafiły przewijać kasety z zawrotną prędkością. Sam tego doświadczyłem na moim - choć nieco innym modelu - Kasprzak RB 3200 (na licencji grundiga). Dziewięćdziesiątki przewija z w czasie 53-55 sekund. Prędkość kosmiczna.
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Marek

cles

  • 1604 / 6108
  • Ekspert
31-12-2010, 16:00
No i hałas przy tym też był niezły :-)

Detektyw Kwass

  • 7851 / 6067
  • Ekspert
31-12-2010, 16:10
Z co gorszej jakości okładzinami poślizgowymi kasety pewnie się przy tym zapiekały na amen.
Miałem kiedyś taką, z serii szemranych "polonijnych" oznaczoną marką Accord.

MAG

  • 2398 / 6093
  • Ekspert
31-12-2010, 16:27
Ciekawe jakie są według Was najcichsze kasetki

Ja sobie chwalę Sony UX PRO jak i wyższe modele także Sony z serii ES
TDK SA-X JAK I SA-XS Obudowy takie same
BASFY są też ciche ale raczej wyższe modele
Maxell e są także dobre ale z wszystkich chyba jednak TDK MA-XG plastikowa chodzi cichutko no i Sony raczej dopracowali w szczegółach

Diabolik

  • 17 / 6091
  • Nowy użytkownik
31-12-2010, 18:23
Jeszcze co do kaset PDM: ja te kasety zobaczyłem po raz pierwszy w 1990, może 1991 roku w wypożyczalni płyt na Słupeckiej 8 - kto jest z Warszawy, na pewno kojarzy ten adres. To była pierwsza w Warszawie wypożyczalnia/nagrywalnia, która przez lata zdobyła sobie wielką renomę i prestiż, ze względu na repertuar płyt i wspaniałą, profesjonalną, niemal "rodzinną" obsługę ze strony właścicieli - muzycznych znawców i pasjonatów.
Oni nigdy nie handlowali byle czym, dlatego gdy zobaczyłem na półce kasety PDM (w pełnej gamie czterech modeli: FE, FEX, CD, CDX), od razu wiedziałem, ze to musi być jakaś przyzwoita marka. Zresztą panowie szybko rozwiewali wątpliwości, informując, że to w rzeczywistości kasety Philips.
Inna sprawa, że trochę się na tych taśmach zawiodłem - kupiłem tylko CD i CDX, a nie miałem wtedy magnetofonu z pełną kalibracją i taśmy oparte na dwutlenku chromu wypadały słabo. Na dodatek te tańsze CD zostawiały na głowicy biały osad.

cles

  • 1604 / 6108
  • Ekspert
31-12-2010, 18:54
MAG
Ciekawe, że zapytałeś właśnie teraz :-)
Wczoraj przewijałem Denona HD6 ale taki dość stary model i nie mogłem wyjść z podziwu jak cicho przewija się taśma.

MAG

  • 2398 / 6093
  • Ekspert
31-12-2010, 20:28
>> cles, 2010-12-31 18:54:41
MAG
Ciekawe, że zapytałeś właśnie teraz :-)
Wczoraj przewijałem Denona HD6 ale taki dość stary model i nie mogłem wyjść z podziwu jak cicho przewija się taśma.

Bo wszyscy mówią o głośnych to zacząłem szukać tych cichych:) no fakt p twoim poście wygrzebałem jakiegoś Denon HD M też stary ale na prawdę cichy wszystkiego dobeg

cles wklej te Smoki:)

Jak wkleisz ja uzupełnię tym co do mnie doszło pozdrawiam i wesołej zabawy i ogólnie wszystkiego dobrego

Radmar

  • 1140 / 6109
  • Ekspert
31-12-2010, 21:08
To prawda, kasety Denona to chyba jedne z najcichszych jeśli nie najcichsze kasety (potwierdzam na HD-6, HD-7, HD-8 i HD-M). Ale pamiętać też należy, że tutaj dużą rolę odgrywa też sam magnetofon. I tu dla przykładu jako magnetofony, które potrafią bardzo cicho przewijać wymienię Denona DR-M22, DR-M33 i DR-M44. Posiadam DR-M22 i DR-M44HX. Oba przewijają bardzo cicho wszsytkie kasety, ale gdy włożyć doń właśnie jedną z wspomnianych przeze mnie kaset, przewijanie odbywa się tak bezgłośnie, że przy pierwszym przewijaniu musiałem zapalić światło by upewnić się, że magnetofon pracuje. Jakież było moje zdziwinie gdy zobaczyłem szybko kręcące się szpulki, a nie słyszałem, że to się odbywa. Nie wiem w jaki sposób Denon takie efekt osiągnął, ale jest to rewelacyjne rozwiązanie.
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Marek

MaciejLK

  • 508 / 6046
  • Ekspert
01-01-2011, 10:14
To ciekawe, że kasety Denona przy bardzo dobrej konstrukcji mechanicznej i zawsze atrakcyjnym wyglądzie miały w środku taśmy o dość umiarkowanych parametrach, które nigdy nie biły żadnych rekordów i w testach wypadały zawsze co najwyżej przeciętnie (nawet "flagowa" MG-X - choć podkreślano niskie szumy modulacyjne wynikające z dobrej konstrukcji ciężkiej kasety). Bodaj jedynymi taśmami Denona które były naprawdę bardzo dobrze oceniane były "normalne" DX4 i nieco od niej gorsza DX3. Denony typu II i IV nie wykraczały poza przeciętną, albo nawet były nieco poniżej. W jednej z recenzji napisano, że nie pojmują, czemu służy taśma HD8, a tym bardziej dlaczego Denon utrzymuje jej produkcję przez tyle lat - widocznie ktoś takich taśm potrzebował (to metalowa taśma typu II o bardzo "odjechanych" parametrach i w związku z tym nienajlepszym brzmieniu).

cles

  • 1604 / 6108
  • Ekspert
01-01-2011, 11:12
A no widzisz Maciek testy jak widać testami a życie swoje.

Denony pięknie grają.
HD8 dla Soniaka 950ES czy nawet innych ESów to strawa pierwszej jakości. AIWA Exelia z HD6 wyciąga ósme poty i brzmi wspaniale. Natomiast Metale HDM w Nakach chodzą wybitnie. Jedna z najlepszych kaset do CR7-mki.

MaciejLK

  • 508 / 6046
  • Ekspert
01-01-2011, 12:40
Ale właśnie chodziło nie tylko o niewyszukane parametry - dość niską dynamikę i dość wysoki współczynnik zniekształceń nieliniowych, ale także o podkolorowane tymi zniekształceniami brzmienie (wykonywano zarówno pomiary jak i odsłuchy). HD8 ma ekstremalnie wysoką czułość i powinna być używana wyłącznie w magnetofonach z  kalibracją poziomu, do tego ma bardzo wysoki MOL i SOL, ale też bardzo wysokie szumy, więc łączna dynamika jest gorsza niż u innych taśm, i do tego ma dość wysoki współczynnik zniekształceń nieliniowych. Zalecana jest do magnetofonów z elektroniką odporną na silne przesterowania, natomiast niekoniecznie mających niskie szumy. Z kolei HD6 ma parametry przesunięte w przeciwne ekstremum.

Ale oczywiście nie ma co dzielić włosa na czworo nad jednym decybelem szumów mniej czy więcej, bo wychodzi to w pomiarach, a w praktyce i tak usłyszy to może 1% słuchaczy z najbardziej wyrobionym słuchem. Ale takie rzeczy jak zniekształcenia, wartości MOL i SOL, czy silne wahania czułości dla różnych częstotliwości, objawiające się nieprostoliniową charakterystyką częstotliwości, dają skutek w postaci podbarwionych brzmień, a wahania czułości taśmy ponadto mogą prowadzić do oszukania układów kalibracji i do ustawienia zupełnie chybionych parametrów zapisu.

Radmar

  • 1140 / 6109
  • Ekspert
01-01-2011, 13:00
No właśnie zalecenia to jedno, a ucho słuchacza to drugie. Pamiętam te czasy gdy dostałem moje pierwsze Denony nie mając wówczas jeszcze porządneg sprzętu. Wówczas nagrywałem kasety w dość popularnych na tamten czas nagrywalniach. Poleciałem więc z kasetami HD8 i HD-M do nagrywalni. Miałem taki zwyczaj, że pytałem się na czym były nagrywane. Dostałem odpowiedź że obie były nagrane na Akai GX-75, bo wymagają kalibracji (wówczas jeszcze nie wiedziałem co to w ogóle znaczy). Nie byłem jednak zachwycony z jakości nagrania mimo, że dokonanej na magnetofonie z kalibracją.

Parę miesięcy później gdy miałem już swój pierwszy zestaw, nagrałem te kasety ponownie sam na Technicsie RS-BX606, który żadnej kalibracji nie miał a jedynie regulację prądu podkładu. I jakież było moje zdziwienie gdy nagrane ponownie na tym Technicsie kasety zaczęły grać rewelacyjnie. Nagranie na HD8 wydawało mi się wówczas jednym z najlepszym nagrań. A wszystko wykonane na magnetofonie - wbrew zaleceniom producenta - bez kalibracji.

O kasetach Denona słyszałem wiele opinii zgodnych z tym co opisał Maciek na podstawie czytanych recenzji. Ja jednak nigdy tego nie potwierdziłem.
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Marek

Detektyw Kwass

  • 7851 / 6067
  • Ekspert
01-01-2011, 13:49
>> cles, 2011-01-01 11:12:25
>A no widzisz Maciek testy jak widać testami a życie swoje.

Ja np. uważam że bardzo dobre żelazówki grają lepiej niż chrom (kobalt). Jasne ze szumią bardziej ale dźwięk jest jakiś taki... żywszy ?

cles

  • 1604 / 6108
  • Ekspert
01-01-2011, 13:56
Detektyw
Sporo zależy od magnetofonu. To jest trochę jak z equalizerem i regulacją barwy. Taśmy FE mają EQ 120us co podbija wysokie tony.
Jak miałem kiedyś Finezję, to było jak mówisz, na chromach było mniej soczyście i tępawo. Lepszy deck załatwia sprawę.

Detektyw Kwass

  • 7851 / 6067
  • Ekspert
01-01-2011, 14:18
>> cles, 2011-01-01 13:56:54
>Taśmy FE mają EQ 120us co podbija wysokie tony.

A co za różnica? Podbicie jest przy zapisie i stłumienie przy odczycie, zawsze tak, by w rezultacie wyszło płasko...