Audiohobby.pl

Kasety magnetofonowe -temat ogólny-

PhantomLord

  • 407 / 1570
  • Zaawansowany użytkownik
04-01-2022, 09:12
...Jak będą dostępne to i na pewno pojawią się także kasety Tascam-a. Poczekamy- zobaczymy....
Szukałem i czytałem, czy aby na pewno to cena za sztukę ;D. Ja wiem, że rynek niszowy, ja wiem, że mała ilość kosztuje krocie w produkcji...ale mając w pamięci poprzednie taśmy ATR...to... w zasadzie nie spodziewam się szaleństwa. Może ładnie te szpulki wyglądają, ale jakoś mnie to nie przekonuje.
Optymista we mnie ma nadzieję, że taśma będzie chociaż na poziomie Maxell SQ, co to kiedyś w spożywczakach sprzedawali i że wypuszczą w tańszej wersji z normalnymi szpulkami...jednakże wtedy cena pewnie będzie o 3-5 pandów mniej i dalej pupa.

Jednakże warto zauważyć, że wygląda na to, że gratis rozbiegówkę tym razem jednak dali ;P :D.
Analogowa Grupa Wywrotowa. Mateusz

Hammer

  • 2894 / 1591
  • Ekspert
06-02-2022, 21:20
Test na 3 głowicówce Denona równoległości skosu głowic w zależności od kasety, tak dla przykładu.
Kasety mam używane ale w dobrym stanie.
Zakladając że szczeliny są równe to kasty już nie......
1. Samsung SQC 90
2. Emtec Sound I 60 nówka sztuka z allegro
2. Tdk SA stara czarna 90
4. Tdk fe ferric 60
5. Tdk D 120 przeżroczysta
Sygnał 400 hz poziom ok -3dB Denon 710
Tak w wolnej chwili z nudów......

chorazy3

  • 670 / 895
  • Ekspert
06-02-2022, 21:22
Dla skosu powinieneś użyć sygnału 10kHz -20dB.
Przy 400Hz trzeba się naprawdę nakręcić śrubą od azymutu żeby coś się przesunęło.
« Ostatnia zmiana: 06-02-2022, 21:25 wysłana przez chorazy3 »
Paweł

Hammer

  • 2894 / 1591
  • Ekspert
06-02-2022, 21:56
wiem ale tak miałem przygotowane akurat bo próbowałem taśmy do nagrania a kolega na naku 1000 nagrał mi 400 hz z wewnetrznego generatora i porównywałem prędkość, i okazało się że najlepiej siadła Samsung.
Jutro sobie popatrzę jeszcze na te 10 khz, ale czuje że lepiej nie będzie .....

Destroyer

  • 235 / 610
  • Aktywny użytkownik
06-02-2022, 22:49
wiem ale tak miałem przygotowane akurat bo próbowałem taśmy do nagrania a kolega na naku 1000 nagrał mi 400 hz z wewnetrznego generatora i porównywałem prędkość, i okazało się że najlepiej siadła Samsung.
Jutro sobie popatrzę jeszcze na te 10 khz, ale czuje że lepiej nie będzie .....
Zapomniałem Ci tylko dodac że ZXL kręci taśmę z prędkością 4,8 a nie 4,76.
St.

ArturP

  • 622 / 2089
  • Ekspert
07-02-2022, 04:11
Zapomniałem Ci tylko dodac że ZXL kręci taśmę z prędkością 4,8 a nie 4,76.

Standard opracowany przez Philps'a zakłada prędkość 762mm/s/16 = 47,625mm/s +/- 2%, więc od 46,6725 do 48,5775, taka dokładność była potrzebna w systemach zapisywania mowy w automatycznych sekretarkach. Każda prędkość z tego zakresu będzie prawidłowa.
Piszę to po to, bo ostatnio pojawia się coraz więcej różnych fałszywych twierdzeń o niesamowitej jakości niektórych firm wytwarzających kaseciaki. Powtórzę, standard opracowany był na potrzeby zapisu głosu ludzkiego na Compact Cassette wymyślonego przez firmę Philips w 1963 roku, od tego czasu nie był modyfikowany (albo ja słabo szukam :)  ). Potem powstał jeszcze standard dla microcassette, ale to zupełnie inna historia.
O prędkościach "Standardu" można poczytać tu : https://en.wikipedia.org/wiki/Audio_tape_specifications
a o Nakamichi ZXL tu : https://elektrotanya.com/nakamichi_700zxl_sm.pdf/download.html
Na fotce kawałek SM'ki od 700ZXL
« Ostatnia zmiana: 07-02-2022, 04:49 wysłana przez ArturP »

Peter Kurz

  • 12 / 546
  • Nowy użytkownik
10-02-2022, 10:55
Ale zadaliście sobie trud. Podziwiam prawdziwych pasjonatów, dodatkowo z ogromną wiedzą. Ja jestem na to wszystko technicznie za słaby. Umiem ocenić jakość taśmy sprawdzając ustawienia BIAS i LEVEL, no i oczywiście już po nagraniu to co słyszę. Nie wniosłem za wiele do tej dyskusji, ale chciałem zabrać głos, żeby Was wszystkich ciepło pozdrowić :)

Destroyer

  • 235 / 610
  • Aktywny użytkownik
12-02-2022, 22:52
Koledzy! Mam nietypową dla Was propozycję.
Otóż przez kilka ubiegłych lat kupowałem o mojego znajomego mieszkającego we Włoszech kasety (zafoliowane oczywiście). Część sprzedałem a część zostawiłem dla siebie na prywatny użytek. Mam ich tyle że już nie chcę ani jednej. Teraz przysłał mi nową ofertę kaset z cenami. Nie są to ceny takie jak na początku naszej znajomości kiedy za metalowe That'sy płaciłem 10 eu. Ale coś można z tej oferty dość tanio zakupić w stosunku do cen na naszych portalach. Tym bardziej że gość jest uczciwy i można mu zaufać robiąc przelew. Wysyłka do Polski to ok. 25 eu. przy większej ilości. Więcej info na temat + oferta na priv. Z Luką można się dogadać za pom tłumacza googla i można powołać się na "Stanislaw Polonia". Negocjacja ceny jak najbardziej wskazana.
Na samym końcu oferty oferuje nowe bez folii jak przetłumaczył mi tłumacz googla.
« Ostatnia zmiana: 12-02-2022, 23:07 wysłana przez Destroyer »
St.

PhantomLord

  • 407 / 1570
  • Zaawansowany użytkownik
23-02-2022, 07:40
wiem ale tak miałem przygotowane akurat bo próbowałem taśmy do nagrania a kolega na naku 1000 nagrał mi 400 hz z wewnetrznego generatora i porównywałem prędkość, i okazało się że najlepiej siadła Samsung.
Jutro sobie popatrzę jeszcze na te 10 khz, ale czuje że lepiej nie będzie .....

I jak tam, sprawdziłeś może na 10kHz? Pytam, bo fajnie byłoby zobaczyć jak to wygląda "naprawdę".

Niestety tak jak Paweł napisał - sprawdzanie skosu na 400Hz jest kompletnie ale to kompletnie bez sensu i znaczenia. Szkoda Twojego czasu. Nawet najtańszy jamnik nie będzie na 400Hz wykazywał zbyt dużych odchyłek :D.
Analogowa Grupa Wywrotowa. Mateusz

Hammer

  • 2894 / 1591
  • Ekspert
23-02-2022, 09:24
Wszelkie że tak powiem prawdziwe badania zrobię jak kasety serwisowe przyjdą bo wtedy będzie miało to większy sens.
Różnice w prędkościach ustawiałem później na 3 khz nagrane na dobrze ustawionym już Denonie 710 z bardzo małym współczynnikiem RMS ( długo dobierałem paski i czyszczony tor zapis/odczyt )., oraz nagrywałem dla siebie na nim kasety i na Kenwoodzie X1 który na tym swoim DD ma także malutkie RMS. i stabilne wskazania w miare.
Jesli chodzi o skos to kaseta Naka 1000 ma deczke inny niż Sony 909es, ale soniak miał coś z rolką lewą i mógł mieć mały bląd 
Natomiast badania przeprowadzone na innych bardziej popularnych deckach są niestety szokujące.
Wpływ pasków i silników na RMS jest praktycznie największy, wymiany rolek na inne nie dawały takich efektów.
Co do kaset samych  do pływanie jest uzależnione od stanu.
Wszelkie uszkodzenia i dropouty pokazują się jako nierównomierność, więc .......
Jak mamy dobrego kaseciaka warto wrzucić pomiar RMS na swoje kasety jakie kupujemy i je posprawdzać.
Współczynnik poniżej 0,05 kaseta jest super jeszcze, praktycznie to nawet jak podejdzie do 0,12 da się nagrywać, nawet 0,15 ale dla bardzo wsłuchanego ucha dźwięki ciągłe w utworach mogą drażnić.
Relatywnie jest tak, jak wskazówka pomiarowa szybko się porusza lub skacze to kaseta albo przesuw  jej nie jest już dobra.
Wolne poruszanie się wskaźnika i w niewielkim zakresie daje nam w sumie pewność że nośnik, albo przesuw taśmy jest stabilny, co oczywiście słychać to później
Dopisze jeszcze coś .

Bardzo wazne jest także to, jesli dokonujemy badań i pomiarów poprzez komputer to warto zaopatrzeć się w stabilną i dobrej klasy karte muzyczną, bo takie zintegrowane z sinusoidy robią zęby już powyżej 1 khz, a powyżej 5 czy 8 khz to robi się klasyczna piła i teraz ja nie wiemy jak zareaguje magnetofon na taki sygnał.
Po drugie albo układ pomiarowy czyli karta i program może dać nam sygnał niestety często przesuniety fazowo - pomiar XY albo swoje dokłada jeszcze elektronika magnetofonu.
Przy pomiarach na 3 głowicówkach podając sygnał na zapis powiedzmy w miarę równy fazowo na wyjściu widzimy przesunięcia szczelin, albo co gorsza na przebiegu widać przesunięcia fazowe..........im bardziej sygnały się pokrywają tym jest lepiej .
O ile jeszcze spraw mechanicznych - wadliwie poskładane głowice, nieustawione szczeliny, niepokrywające się jednym śladem , krzywo ustawiony tor przesuwu , to na to nie mamy większego wpływu, oprócz ustawienia toru przymiarem.
Magnetofon, który ma trochę przejechane i głowica deczke przytarta, z krzywo ustawionym torem, może się okazać później niemożliwe do prawidłowego ustawienia, bo mamy zużycie już materiału np. po skosie.
W przypadku błędu w elektronice i tam przesunięcia fazowego sygnałów jeśli takowe wystąpią to mamy na to praktycznie zero wpływu, bo szukanie winnych elementów ......powodzenia.
Także warto po zakupie magnetofonu ogarnąć od razu pomiary, nawet te podstawowe, z dobrą sprawdzoną taśmą , zrobić mechanikę z elementami gumowymi przede wszystkim na nierównomierność przesuwu, potem, albo w trakcie ustawienie równoległości toru w przypadku 3 głowicowych, a na końcu elektronika jeśli są jakieś błędy.
Bo takie kupowanie decka i chwalenie się....a bo pięknie gra jest mało wiarygodne, piękne granie nie oznacza tego że jest tak ustawiony na sprzedaż aby grał.
Z mojej praktyki sprzed 30 lat oraz teraz jak pomału wracam do tego, wynika ze sporo firm ustawiało decki szybko i niedokładnie, byleby wskaźniki się zgadzały.
W trakcie ustawiania tego Denona okazało się ze można uzyskać naprawdę doskonały efekt stereo i czasem mówić ze mamy doskonałą kopie.
Czy taśma może nam uszkodzić ? kaseciaka ? na pewno ubrudzić co tam chce , ale tez i i ciężkie jej działanie może pouszkadzać nam zębatki, praktycznie niedostępne jako części serwisowe.

Uważam że na dzień dzisiejszy, a minęło sporo lat jeśli chodzi o magnetofony, to na prawidłowe ich działanie wpływ ma praktycznie wszystko.

Tylko, jak robi się dla siebie to czas i pieniądze wliczamy w soje koszty.
Robiąc na handel czy pod klienta to........jest sporo kosztowne i czasem efekt moze nie wychodzić w przypadku dosyć zużytego sprzęty, gdzie występują już luzy na elementach, których wymienić już się nie da.

Jak coś żle napisałem albo głupio to proszę skorygować moje przemyślenia lub skasować całość.


P.S.
Ponieważ są to już stare rzeczy warto magnetofon sprawdzić przynajmniej raz na rok czy ma dalej dobre parametry i wcześniej reagować na ich zużyte elementy, chyba że ktoś uważa ...mam to w dupie , bo też i tacy są i puszczają np discopolo bo tak, czyli tzw potrzeba chwili bo jest na topie teraz.
« Ostatnia zmiana: 23-02-2022, 09:26 wysłana przez Hammer »

ArturP

  • 622 / 2089
  • Ekspert
23-02-2022, 13:55
Mam dziwne wrażenie, że przepisałeś to o czym do tej pory my pisaliśmy, tylko Swoimi słowami. Oczywiście to żart ;) .
Niezły elaborat, coś w moim stylu, też nie mogę się opamiętać jak już się dorwę do klawiatury. Nie żeby żonka mi ją zabierała, ale nie umiem się krócej wysławiać. ;)
Kasety z sygnałem testowym, tak dobrze jest jak są dobrze nagrane na dobrym i stabilnym sprzęcie.
Nie wiem jak to "stabilna" karta dźwiękowa, ale już taka co ma niskie zniekształcenia i szumy własne na pomijalnie niskim poziomie (NL i DR-100dBu, THD+N 0,003%), to już wiem.
Do reszty wpisu "+/- 0 " zastrzeżeń ;)

Hammer

  • 2894 / 1591
  • Ekspert
23-02-2022, 19:05
Nie, nie przepisuje, na starość cofam się w latach do wiedzy tajemnej spisanej na glinianych tabliczkach hehehehehehehe.

Tak sobie pierdziele czasem sam do siebie ....szukam przyzwoitej aczkolwiek niedrogiej karty muzycznej.

Wojciech7

  • 859 / 393
  • Ekspert

Peter Kurz

  • 12 / 546
  • Nowy użytkownik
03-03-2022, 10:01
UX-S to zawsze była dobra (bardzo dobra taśma). Znam dobrze wersje z początku lat 90-tych. To co pokazujesz to kaseta 1999/2001. Sony jako jeden z niewielu dużych długo utrzymywał własną produkcję (napewno w USA, ale chyba też w Meksyku). Inni przesiedli się potem gremialnie na taśmy SKC, Saehan i RAKS. Kilka wpisów wyżej kolega chwalił taśmę SAMSUNG - no to był właśnie Saehan (spółka córka Samsunga), produkująca dla wielu graczy z tamtego okresu. Jestem przekonany, że ta taśma SONY "zagra" bardzo ładnie. To był poziom zbliżony TDK SA-X (subiektywna ocena).

pień

  • 784 / 329
  • Ekspert
06-03-2022, 12:48
Trafiło mi się :)