Audiohobby.pl

drivery Seas'a

Krs47

  • 1037 / 6106
  • Ekspert
28-02-2010, 17:51
Na początku chcę zaznaczyc, że moją intencją nie jest krytyka Troelsa, lecz wyrazenie własnej opinii na temat jego projektów.

Generalnie Troels konstruje kolumny poprawnie, aczkolwiek ma kilka własnych, dośc nietypowych "trików". Często w jego kolumnach można znaleźć niekonwencjonalną kompensację efektu baffle step. Cewki filtrów dla woofera w 3way są odrobinę mniejsze niż zwykle i charkterystyka wznosi się do poziomu 300-500Hz (w zależności od konstruckji) po czym zaczyna opadać. Średniotonowiec i tweeter mają atenuację dla pełnego poziomu BSC, a woofer ma wspomnianą górkę.

Moja wlasna interpretacja takiego stanu rzeczy zakłada uwzględnienie przez Troelsa efektu room gain, który najsilniej oddziaływuje w zakresie basu i poprzez podciągnięcie zakresu przełomu niższego środka ze średnicą osiągnięcie linowo podbitej charkterystyki w niższych rejestrach. Taki stan rzeczy może powodować subiektywnie przyjemniejsze i pelniejsze brzmienie kolumn oraz maskowanie pewnych niedoskonalości materiału źródłowego.

Co do samego 3WClassic zgranie fazowe jest bardzo dobre, punkty podziału również są prawidlowo dobrane dla zastosowanych przewtworników. W tym projekcie mamy też wspomnianą opadającą w kierunku wyższych częstotliwości charkterystykę i jak dla mnie odrobinę za szeroki front (wynikający z inspiracji kolumnami "vintage").

Sam MCA12RC jest trochę bardziej "specyficzny" niż MCA15RCY. Widziałem kiedyś pomiary MCA12RC, o ile dobrze pamiętam w Klang&Ton i ma wyraźny peak drugiej harmonicznej w okolicach 1kHz. Takie coś może byc słyszalne ale z racji na parzystą harmoniczną niskiego rzędu może tez być odbierane przez nasze ucho pozytywnie, np. jako "ocieplenie" itp. audiofilskie określenia :)


P.S. Mam wyraźne zastrzeżenia tylko do konstrukcji Troelsa na metalowych midwooferach. Podziały są zdecydowanie zbyt wysoko i tak jak w przypadku papierowych/polipropylenowych przetworników taki stan rzeczy głównie ogranicza charkterystyki kierunkowe, tak w przypadku metalowych midwooferów dodatkowo przpuszcza do zakresu ich przetwarzania silne podbarwienia harmonicznych od break up.

nonameplum

  • 13 / 5605
  • Nowy użytkownik
28-02-2010, 19:22
Dzięki za wypowiedź.

Cieszy mnie to, że mimo wszystko uznajesz projekt 3W Classic za udany. Świadomie poniekąd wybrałem te kolumny, właśnie zwracając uwagę na lekko opadającą charakterystykę. Tego typu charakterystyka też ponoć dla człowieka jest najbardziej przyjazna - w sensie dłuższych odsłuchów, nie męczy.

Na dodatek chciałem posłuchać jakiego typu brzmienie może zaprezentować wyspecjalizowany głośnik 12cm na średnicy. Jest to zupełnie innego typu brzmienie niż w 2way, przynajmniej w tej konstrukcji. Jak by to nazwać, średnica jest piekielnie szybka i dokładna.
DIY Monacor SPH-165 KEP + Vifa XT19TD
Nad 304
Bereford TC-7510

jjurek

  • 2067 / 6037
  • Ekspert
01-03-2010, 10:41
>> Krs47

A co sądzisz o produktach Tony\'ego  Gee? Najczęscie stosuje on proste zwrotnice I rzędu, np:
http://www.humblehomemadehifi.com/Paper-HATT.html

MCA12RC używany jest m.in. w monitorkach  Proac Tablette Reference 8 i Sonus Faber Minima.
Obie konstrukcje zbierają same pochlebne recenzje.
Czy ten głośniczek jest rzeczywiście taki dobry?

Krs47

  • 1037 / 6106
  • Ekspert
01-03-2010, 11:55
Genrealine 15cm midwoofer i strojenie poniżej 50Hz to według mnie minimum, by kolumna w jakimś stopniu kwalifikowala się do miana hifi, a nie była generatorem znieksztalceń niskich częstotliwości.

Mniejsze przetworniki (np.12cm jak CA12RCY) mają za wysokie fs i wymagają strojenia powyzej 50hz, co owocuje bardzo łatwym przesterowaniem amplitudowym poniżej strojenia. Dodatkowo powierchnia dragająca (Sd) jest bardzo mała (ok.50cm2), a spory w stosunku do rozmiaru kosza magnes wymaga ekstremalnych zabiegów, w celu udrożnienia przepływu powietrza z tylu woofera. Kolejna kwestia to linowość zawieszeń dla danego wychylenia, im mniejszy przetwornik, tym mniejsze zawieszenia i większe problemy z ich linowością.

Już 15cm przetwornik jest sporym kompromisem ale mam nadzieję, że dla umiarkowanych glosności wystarczy i będę mógl wykorzystać jego rozciągnięte pasmo do uzyskania spójnego dźwięku z 19mm kopułką. Mniejsze midwoofery mogą co najwyzej posłużyć jako monitorki komputerowe, gdzie od bezwględnej jakości dźwięku często ważniejsze są rozmiary - choć sam w takim celu korzystałem z 3SM :)

P.S. pozytywne oceny monitorków komercyjnych na CA12RCY mogą wynikać ze zjawisk psychoakustycznych, czyli odbierania znieksztalceń harmonicznych tonu podstawowego jako właściwego dźwięku basu. Marka i cena też robią swoje ale to już inny temat.

nonameplum

  • 13 / 5605
  • Nowy użytkownik
01-03-2010, 12:42
Zgadzam się. Moim zdaniem głośnik 12cm jako midwoofer nie ma większego sensu w hifi, taki głośnik nie potrafi odpowiednio zaprezentować niskich tonów. Jedynie tego typu monitory mogą właśnie posłużyć jako namiastka audio przy komputerze jeśli na biurku mało miejsca, ewentualnie jako wsparcie dla kina domowego.
DIY Monacor SPH-165 KEP + Vifa XT19TD
Nad 304
Bereford TC-7510

jjurek

  • 2067 / 6037
  • Ekspert
02-03-2010, 14:14
>> Krs47

   Czy w Twoim nowym projekcie przewidujesz zastosowanie alternatywnego  gwizdka?
Mnie osobiście nie do końca odpowiada granie aluminiowych kopółek (używałem kiedyś 27TBFC).
Myślę o 27TDFNC/GW a jeszcze lepiej o Vifa DX25.

Krs47

  • 1037 / 6106
  • Ekspert
02-03-2010, 15:01
Problem polega na tym, że 22TAF/G ma mniejszy front od gwizdków z serii 27. Jak będzie duże zainteresowanie wersją z miękką kopułką, lub z jakiegoś powodu 22TAF/G nie będzie się satysfakcjonująco zgrywał z ER15 mogę zaprojektować inną wersję.

Fronty z podfrezowaniem śr. 98mm już poszły na wycinkę CNC, a tak jak mówiłem wcześniej, bardzo chętnie na początek wypróbuję 19mm kopułkę.

Krs47

  • 1037 / 6106
  • Ekspert
02-03-2010, 20:08
P.S. metaliczność dobrych kopułek alumniowych, jak wspomniany 27TBFC/G to mit. Bardzo ważne jest odpowiednie dobranie poziomu atenuacji tweetera. Miałem tak w projkcie 3SM, gdzie stłumienie kopułki o dodakowy 1db diametralnie odmieniło brzmienie.

Finalnie dobrze zaaplikowany oraz zgrany z midwooferem 27TBFC/G brzmi tak jak by go nie było - jest tylko muzyka i nie ma się do czego przyczepić.

EMiL

  • 531 / 6093
  • Ekspert
05-03-2010, 19:48
Od lat jestem wielkim fanem SEAS\'a.  
Zamieszczam zdjęcia nowego nabytku:)


Napiszcie jakie są Wasze propozycje wykorzystania tej piękności.

EMiL

  • 531 / 6093
  • Ekspert
05-03-2010, 19:51
i kolejne...

Krs47

  • 1037 / 6106
  • Ekspert
05-03-2010, 21:17
Gratuluję nabytku! ;)

Chyba tylko jako średniak w 3way, do monitorków 2way szkoda marnować głośnik ze świetnym potencjałem na średnicy i za razem kiepskimi mozliwościami w zakresie niskich częstotliwości.

EMiL

  • 531 / 6093
  • Ekspert
05-03-2010, 21:45
Dzięki, ten głośnik był od lat moim marzeniem:)

Chodzi oczywiście o pomysły na 3way. Swoją koncepcję ujawnię póżniej;)  

Krs47

  • 1037 / 6106
  • Ekspert
05-03-2010, 21:49
No to proszę:

W26FX001
Peerless HDS / SS6600

Krs47

  • 1037 / 6106
  • Ekspert
05-03-2010, 21:54
Na dół też można dać SS - aluminowego 26W8867, ta sama liga pod względem zniekształceń co Seas W26FX001 i większy potencjał SPL.

Można też zejść rozmiar w dół i użyć 8 cali, również alu SS.

 

EMiL

  • 531 / 6093
  • Ekspert
05-03-2010, 21:59
To wprowadźmy kolejne ograniczenia: woofer 8 cali i niech to nie będzie przedrożony revelator.

Doskonale wiem jakie głośniki są na rynku;)
Piszcie raczej o koncepcji filtrów, pkt podziału, ewentualnych pochyleniach przedniej ścianki itd.