Na początku chcę zaznaczyc, że moją intencją nie jest krytyka Troelsa, lecz wyrazenie własnej opinii na temat jego projektów.
Generalnie Troels konstruje kolumny poprawnie, aczkolwiek ma kilka własnych, dośc nietypowych "trików". Często w jego kolumnach można znaleźć niekonwencjonalną kompensację efektu baffle step. Cewki filtrów dla woofera w 3way są odrobinę mniejsze niż zwykle i charkterystyka wznosi się do poziomu 300-500Hz (w zależności od konstruckji) po czym zaczyna opadać. Średniotonowiec i tweeter mają atenuację dla pełnego poziomu BSC, a woofer ma wspomnianą górkę.
Moja wlasna interpretacja takiego stanu rzeczy zakłada uwzględnienie przez Troelsa efektu room gain, który najsilniej oddziaływuje w zakresie basu i poprzez podciągnięcie zakresu przełomu niższego środka ze średnicą osiągnięcie linowo podbitej charkterystyki w niższych rejestrach. Taki stan rzeczy może powodować subiektywnie przyjemniejsze i pelniejsze brzmienie kolumn oraz maskowanie pewnych niedoskonalości materiału źródłowego.
Co do samego 3WClassic zgranie fazowe jest bardzo dobre, punkty podziału również są prawidlowo dobrane dla zastosowanych przewtworników. W tym projekcie mamy też wspomnianą opadającą w kierunku wyższych częstotliwości charkterystykę i jak dla mnie odrobinę za szeroki front (wynikający z inspiracji kolumnami "vintage").
Sam MCA12RC jest trochę bardziej "specyficzny" niż MCA15RCY. Widziałem kiedyś pomiary MCA12RC, o ile dobrze pamiętam w Klang&Ton i ma wyraźny peak drugiej harmonicznej w okolicach 1kHz. Takie coś może byc słyszalne ale z racji na parzystą harmoniczną niskiego rzędu może tez być odbierane przez nasze ucho pozytywnie, np. jako "ocieplenie" itp. audiofilskie określenia :)
P.S. Mam wyraźne zastrzeżenia tylko do konstrukcji Troelsa na metalowych midwooferach. Podziały są zdecydowanie zbyt wysoko i tak jak w przypadku papierowych/polipropylenowych przetworników taki stan rzeczy głównie ogranicza charkterystyki kierunkowe, tak w przypadku metalowych midwooferów dodatkowo przpuszcza do zakresu ich przetwarzania silne podbarwienia harmonicznych od break up.