"Jeśli jednak poruszyłeś już ten temat, to ja odbijam pytanie - właśnie, po co? Jeśli na końcu tego procesu materiał trafi do inżyniera zajmującego się masteringiem, a ten całość brutalnie skompresuje i pozbawi dynamiki? Dlaczego płyty z lat 80-tych brzmią lepiej niz te współczesne?"
Tu powiem Ci że płyta płycie nie równa. Zobacz płyty zespołu Rush - wydania oryginalne i reedycje starych płyt, jak i każdą płytę oryginalna (oryginalna chodzi mi o pierwsze wydanie, czyli jak wydali w 1990 roku to ta jaki jeśli wyszła w 2003 to też tą) Im starsza tym ciszej nagrana - dlaczego, a no dlatego że mix wtedy robiono całkiem analogowo, W ich przypadku był to Trident lub Neve, rejestrowano to być może na cyfrowych magnetofonie DASH lub podobnym, w całości na setke. Potem za drugim razem robiło sie mix, króty musiał sie zmieścic w jakieś -2dB, taka taśme matke przegrywano na płytę matke z tym samym poziomem. Mix taki najgłośniejsze miał akcenty na perkusji itp. to one dyktowały tem maxymalny poziom -2dB w ostatecznym mixe aby nie przesterować płyty CD. Dziś wyglada to inaczej. Robisz sobie w domu mix, który jest dla Ciebie w miarę dobry, masz na minute z 15clipów - poziom powyżej 0dB, dajesz to do masteringu, tam pojada Ci po tym kompresorem wielopasmowym, dociągna to co jest cich do 0Db i wychodzi Ci masakryczne nagranie audio, za niewielką kase. Gdyz zrobisz je na jakiejkolwiek karcie dźwiękowej, bez uzycia zewnętrznego mixera, magnetod\\fonu, czy systemu rejstracji. Co do tematu masteringu - poszukaj tematu o revoxie albo ABC masteringu, to taki zakładałem, tam bardziej obszernie opisałem sprawę masteringu, gołego nagrania, wysyłałem też próke nagrania teraźniejszego, całkowicie pozbawionego "ekstremalnej kompresji"
No i nie odpowiedziałem Ci dlaczego nagranmie po masteringu staje się głośne - to jest zagranmie marketingowe - czy ludzie kupili by Feel-a gdyby on grał na płytach cichutko, tak że słychać by było łańcuch od stopy (michel Buble -It,s Time słychać) NIE, a dlaczego, bo ludzie lubia głośna muzykę\\, kawałek w stacji radiowej musi sie przebić, a jak to zrobić - zagrać go głośniej, tylko często Ci artyści którzy chcą zagrać głośniej nie wiedzą że radio ma też na wyjściu kompresor wielopasmowy, na szczęście przeważnie lepszy niż te którymi to masterowano (RMF ZET Polskie Radio).