witam.
Na poczatek dluzsze wprowadzenie.
Po ciezkiej i obfitej lekturze na temat roznego rodzaju rozwiazan nie-klasycznego audio - tj. OB, hornow itp, opinii na temat ich brzmienia, implementacji, odleglosci od scian, filtracji itp, dochodze do wniosku, ze OB jest zbyt inwazyjna wzgledem pomieszczenia, zajmuje za duzo miejsca, wymaga zastosowania zwrotnic, specjalnych wooferow itd. (choc na pewno ma swoje zalety, ale audio to sztuka kompromisu)
Chodzi mi o kolumny, ktore obsluza mi pelnowymiarowa impreze, tj. nie beda zajmowaly pol pokoju.
Poniewaz sluchane przeze mnie w tym momencie glosniczki logitecha (full-range) graja mi Voo-voo bardzo, ale to bardzo fajnie, wiec dochodze do wniosku, ze mi to po prostu wystarcza. Tyle ze chcialbym lepiej (wiadomo).
Tak wiec chcialbym sprobowac z 1 full-range na kanal, z hornowym wspomaganiem basu.
Z przejrzanych przeze mnie konstrukcji dostepnych na necie, np:
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=b702374a30238d1ff044dec707abf38e&threadid=126767&highlight= najwiecej nadziei wiaze z podwojnym hornem, jak np:
http://www.yildiz.edu.tr/~ilkorur/speaker/fostex_fe206e.htmchodzi o maksymalnie efektywne wykorzystanie powierzchni, bo powierzcnia "nad" kolumna i tak sie przeciez marnuje, a chodzi o maksymalizacje powierzchni "ust" horna.
Jednak, od zawsze nurtowalo mnie pytanie, dlaczego nie korzystamy z naturalnej tuby, jaka tworza narozniki pokoju?
Po drugie, niektorzy kostruktorzy zwracaja uwage na to, ze lepiej kiedy ujscie horna jest z tylu, co ogranicza mieszanie wyzszych czestotliwosci z glosnika i z horna.
No i wydajem mi sie, ze rozwiazanie znalazlem na stronie:
http://www.thehornshoppe.com/z tym, ze facet nie udostepnia planow, tylko na opracowanym projekcie zarabia. Idea jest taka, ze ujscie horna jest z tylu kolumny, a naroznik pokoju wykorzystany jako kolejne zalamanie tuby. Pozwala to wstawienie kolumn w narozniki pokoju (niemal, niezbedny jest odpowiedni dystansownik z np. deseczki na podlodze, aby zachowac odpowiednia geometrie tuby).
Poniewaz nie znam sie na konstruowaniu kolumn, nie odrozniam Vas od Qts ani Fs, wiec mam nadzieje, ze ktos z wieskza wiedza podejmie temat, bo potencjal wydaje sie spory.
Kolejna sprawa, to wykorzystanie teorii
http://www.quarter-wave.com/Horns/Advanced_Back_Horn.pdf, tj hybrydy Linia Transmisyjna -> Horn jako naturalnej "zwrotnicy" do wpuszczania w horna tylko nizszych czestotliwosci.
Waska (np 20 cm), wysoka ( np 220 cm) kolumienka umieszczona niemal w narozniku pokoju, z nieduzym fostexem, o pelnowymiarowym dzwieku...
Czy ktos jest w stanie wyliczyc i zaproponowac projekt?
Lity drut, full range, first watt itp. ;-)