Audiohobby.pl

Pioneer CT-A1

chorazy3

  • 1685 / 1806
  • Ekspert
03-01-2024, 08:56
Rozbieram dalej.
Otworzyłem silnik DD celem naoliwienia osi prawego capstanu. Byla sucha w dotyku.
Paweł

chorazy3

  • 1685 / 1806
  • Ekspert
03-01-2024, 09:08
Zdemontowałem też amortyzator mostka z głowicami.
W środku zupełnie sucho i bez żadnej gumy.
W instrukcji jest tam oring na liście części ale już na schemacie go nie ma. Jakby zrezygnowali z niego w trakcie produkcji (sprawdziłem w necie i ktoś inny też tak miał).
Dołożyłem dwa oringi i posmarowałem smarem silikonowym. Niestety za duży opór był i mostek nie chciał się unosić (bardziej chodzi tu o wolniejsze opadanie). Nie mówiąc już o przeciążaniu elektromagnesu i jego zasilania. Zmieniłem na rzadszy smar Molykote EM-30L i jest ok.
Paweł

Destroyer

  • 358 / 1521
  • Zaawansowany użytkownik
03-01-2024, 10:21
Cały czas śledzę Twoją robotę i podziwiam.
Jeśli chodzi o smarowanie osi kapstanów to moje doświadczenia są takie że przed konserwacją tych osi było cicho. Obroty kapstanów nie wydawały żadnego odgłosu. Po czyszczeniu i smarowaniu zaczęły delikatnie piszczeć. Tak mam np.w TCD 440A który jest po kapitalnym remoncie i tak też było o ile pamiętam w kilku Onkyo TA 2900. Dopóki osie były suche i brudne to nie wydawały żadnych odgłosów. Uważam że wynika to ze stopnia zużycia tulejek które są zamontowane na tych osiach(jedna z przodu,druga z tyłu tulejki). Po wyczyszczeniu pojawiają się luzy a podczas obrotów mikrowibracje i efektem jest pisk.
Poeksperymentowałem w jednym egzemplarzu Onkyo i dłożyłem dodatkową tulejkę. Pisk się wyraźnie wyciszył ale nie do końca.Może dlatego że tulejka była z odzysku i pewno też miała jakiś stopień zużycia.
W Toshibie PC-G90AD mechanizm Sankyo jest identyczny jak w Nadzie 6300,HK 491,Onkyo 2900,2570 i.t.p.Po konserwacji kapstanów nic w nim nie piszczy ale widać wyraźnie że deck był b.mało używany. Miałem też problem z idlerem Chociaż wyglądał jak nowy,guma elastyczna ani twarda ani za miękka to jednak ciągle były z nim jakieś kłopoty.Wymieniłem na taki kupiony na A..... o mniejszej szerokości oponki i działa wyśmienicie.
Takie to problemy z tym vintage.....))
Stach

chorazy3

  • 1685 / 1806
  • Ekspert
03-01-2024, 10:31
Dziękuję za Twój wpis. Ciekawe co piszesz z tymi capstanami. Jak na razie nie spotkałem się z tym jeszcze. Być może w takich przypadkach pomogłoby użycie gęstszego oleju, któregoś z silnikowych. Niektóre z olejów które ja używałem były wyraźnie rzadkie, jak np. polecany niekiedy olej zegarmistrzowski.

Po serwisie mechanizmu tego Pioneera jak na razie pisków nie słyszę, było cicho i jest cicho.
BT się poprawił i jest obecnie 6-8 g/cm a dowijanie mogłem ustawić na 45 g/cm.
Paweł

Destroyer

  • 358 / 1521
  • Zaawansowany użytkownik
03-01-2024, 10:53
Widocznie tulejki mają małe zużycie albo zrobione z b.twardego stopu metalu.
Ja używam BlackReel glide beoring oil kupiony kiedyś na Ebayu.
Swego czasu też wyjąłem jedną tulejkę i pustą wnękę wypełniłem talkiem wymieszanym z tym olejem.Zrobiła się cisza.Ale to był drastyczny eksperyment z którego potem się wycofałem. Udowodniłem jednak że przyczyną pisku są luzy w tulejkach i mikrodrgania.
Stach

Hammer

  • 4863 / 2502
  • Ekspert
03-01-2024, 10:56
Niestety nawet u mnie ten sam efekt...... jak nie ruszam osi , nie wyciągam to pomiary zniekształceń na dobrym poziomie, a po posmarowaniu  pomiary szaleją jak głupie, występują mikrodrgania.
Stosowałem olej do maszyn precyzyjnych, czyli lekki, chyba wypłukam dziada i posmaruje gęstym trochę, ale malutko.
Tak samo wychodzi że jak oś silnika dam krople to po jakimś czasie szaleją obroty.....

A kaseciak, jego głowice i rolki nie wyglądają na zbyt używane, może to być też złudne, bo silnik pracuje cały czas od włączenia.....może tutaj się zużyło a nie pracowało.

chorazy3

  • 1685 / 1806
  • Ekspert
03-01-2024, 11:11
Moje doświadczenie mówi mi, że ważne jest użycie odpowiedniego środka smarnego. Dasz zły i zwykłe od razu to widać bądź słychać. Do tego dochodzi jeszcze zużycie elementów opisane przez Stanisława i może trzeba je jakoś skompensować.
W samochodach żeby wyciszyć i zmniejszyć zużycie części, by film olejowy nie uległ łatwo przerwaniu, daje się olej gęstszy.
Paweł

Hammer

  • 4863 / 2502
  • Ekspert
03-01-2024, 12:27
Przed chwilą dałem delikatnie gęstszy, zmieniłem silnik od razu bo oryginalny dzisiaj zaczął mieć wahania prędkości słyszalne.
Inna sprawa to paski, za ciasny nawet lekko ciśnie na ośki i dupa .

chorazy3

  • 1685 / 1806
  • Ekspert
04-01-2024, 10:31
Dzień bez Pioneer to dzień stracony. Po opanowaniu mechanizmu czas na elektronikę. Będzie total recap. Zasilanie, płytka DD i Dolby już wykonane.
Teraz czas na płytkę Bias Amp:

Paweł

chorazy3

  • 1685 / 1806
  • Ekspert
04-01-2024, 10:33
I na płytkę Amplifier (wzmacniacz odczytu i zapisu):
Paweł

chorazy3

  • 1685 / 1806
  • Ekspert
04-01-2024, 10:33
odczyt
Paweł

chorazy3

  • 1685 / 1806
  • Ekspert
04-01-2024, 10:34
zapis
Paweł

chorazy3

  • 1685 / 1806
  • Ekspert
13-01-2024, 21:31
Dziś na warsztacie recap płytki sterowania (control PCB).
Paweł

chorazy3

  • 1685 / 1806
  • Ekspert
13-01-2024, 21:31
Widać tu trzy dolutowane do rezystorów, od strony elementów, kondensatory elektrolityczne 100uF/6.3V.
Nie ma ich na schemacie.

Chyba nie będzie problemem jak wlutuję kondensatory zamiast rezystorów w otwory, a rezystory dam od strony druku?
Paweł

Hammer

  • 4863 / 2502
  • Ekspert
13-01-2024, 22:10
Jeśli musisz to zmieniać bo np wymieniasz kondziorki na nowe to spoko.