Audiohobby.pl

Mechanizm dwuwałkowy ALPS pasek

Jan61

  • 208 / 3964
  • Aktywny użytkownik
02-01-2022, 14:26
Składam Wam serdeczne życzenia wszelkiej pomyślności w 2022 !

A na dobry początek takie zagadnienie:
Dlaczego w dwuwałkowym mechanizmie Alpsa (DRM 710, RS-B905 CT-905) drugie koło ma taki kształt bieżni ? A konkretnie w którym rowku ma pracować pasek czy też nie ma to znaczenia? W obu moich deckach (rs-b 905 i ct-905) pojawił się problem z naciągiem taśmy. W grundigu jest już niebezpiecznie, bo zdarza się zagniatanie taśmy przez prawą rolkę. Rolki są w dobrym stanie, problemem jest na pewno pasek, nieznacznie rozciągnięty przez co obroty lewego walka za szybkie ? Na razie wyjąłem napęd z grundiga i zastosowałem pasek o średnicy 63 mm grubości 0,5 mm i 3mm szeroki. Zamiennik dość przyzwoitej jakości. Filc przy hamulcu lewego talerzyka wymieniłem na nowy. Niestety nie ma wyraźnej poprawy. Na ironię taśma w kasecie testowej toru prowadzenia przesuwa sie prawidłowo, ale po włożeniu zwłaszcza klejonej kasety sony występuje zjazd taśmy z prawej rolki i zagniecenie.
« Ostatnia zmiana: 02-01-2022, 16:45 wysłana przez Jan61 »
Janusz

Hammer

  • 4866 / 2504
  • Ekspert
02-01-2022, 14:56
Na to tez ma wpływ ciągnięcie taśmy przez prawą szpulkę, lub hamowanie lewej szpulki.
spróbuj odciągnąć lewą rolkę czy tez zagniata prawa dalej
« Ostatnia zmiana: 02-01-2022, 15:10 wysłana przez Hammer »

AUDIOTONE

  • 9890 / 6043
  • Moderator Globalny
02-01-2022, 15:34
Pierwsze to 905 Technics-a i 905 Gruźlika ma mechaniki ALPS-a nie SANKYO.
W dwu-wałkowcach bardzo ważną rzeczą jest dobór paska, i wyregulowanie siły hamowania lewego talerzyka i moment obrotowy talerzyka prawego. Przydało by się zbadać siły naciągu talerzyków. Nieznaczny wzrost siły na prawym talerzyku może powodować ten sam objaw podczas odtwarzania.
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

Jan61

  • 208 / 3964
  • Aktywny użytkownik
02-01-2022, 16:26
Oczywiście, Wojtku, Alps. Jakoś mi to Sankyo siedzi w głowie po niedawnej walce z 9010 :)
Problem w tym, że tam chyba nie ma co regulować przy lewym talerzyku, chyba że do wymiany ta sprężynka od ramienia dociskającego filc. Wydaje mi się, że problem jest z lewą stroną. Teraz zaobserwowałem na drugiej kasecie testowej że taśma momentami jakby unosi sie w górę nad głowicą, faluje i nie jest prawidłowo odbierana przez prawą rolkę. Ewidentnie lewa oś kręci się szybciej. Ogólnie przypomina mi to sytuację z 979, gdzie właśnie stan głównego paska decyduje o pracy w torze.
Dlatego pytam o te rowki w kole. W serwisówkach nic o tym nie ma, a w sieci są fotki paska w zewnętrznym rowku lub wewnętrznym. Zakładam, że rozmiar paska jest prawidłowy. W technicsie zmierzyłem i ma niecałe 64 mm czyli jest już nieco zmęczony, będę go regenerował bo to oryginał. W gruźliku był jakiś zamiennik i jest do utylizacji.

Hammer, bez lewej rolki działa wszystko prawidłowo.
Janusz

Wojciech7

  • 1803 / 1306
  • Ekspert
02-01-2022, 16:34
"Dlatego pytam o te rowki w kole. W serwisówkach nic o tym nie ma, a w sieci są fotki paska w zewnętrznym rowku lub wewnętrznym. "- czy te rowki są takiej samej średnicy- bo może przez zmianę położenia paska reguluje się trochę naciąg-? Taka myśl przeleciała prze moją pustawą głowę jak zobaczyłem to zdjęcie. Jak napisałem jakieś bzdety -to  wykasować i już.

AUDIOTONE

  • 9890 / 6043
  • Moderator Globalny
02-01-2022, 16:41
Pozwoliłem sobie wprowadzić korekty w nazwie tematu z SANKYO na ALPS. ;)
Tak to ramie ze sprężynką to jest hamulec lewego talerzyka.
Jeśłi to możliwe to zrobił bym tak:
1. w/g szablonu ustawiam ramiona rolek i głowice.
2. potem siły na talerzykach - pomiar i regulacja
3. ustawienie wysokości i skosu głowicy
4. jeśli powyższe zabiegi nic nie dają pozostaje żonglerka z rolkami i paskami. I dopasowanie prawidłowego. A wiem że to nie łatwe, ze względu na marne zamienniki pasków i rolek na rynku. Do tego dochodzi mozolna praca i pomiary.

Chyba że coś pominąłem.
« Ostatnia zmiana: 02-01-2022, 17:21 wysłana przez AUDIOTONE »
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

ArturP

  • 1382 / 3002
  • Ekspert
02-01-2022, 18:30
Jeśli do tej pory nikt tego nie zauważył, to widocznie tak ma być. Mimo to zapytam. Czy te bieżnie paska obu kółek nie powinny być równolegle do siebie? Mi się zdaje, że prawa z drugiego zdjęcia jest wysunięta. Pasek nie jest równolegle, widać po miejscu wejścia paska na lewe koło.
« Ostatnia zmiana: 02-01-2022, 18:33 wysłana przez ArturP »

Wojciech7

  • 1803 / 1306
  • Ekspert
02-01-2022, 19:33
Nie jest prosto.Czy ma to znaczenie nie wiem.

Jan61

  • 208 / 3964
  • Aktywny użytkownik
02-01-2022, 20:57
Ta fotka jest z sieci, pokazuje RS-B905 i pasek powinien chyba być w rowku zewnętrznym. Zresztą mój technics jest w stanie dziewiczym i tak ma założony oryginalny pasek. Ciekawe po co tak to zrobili, te dwa rowki. Pewnie dla idealnego układania się paska na zespole kół. A że napęd stosowany u różnych producentów magnetofonów więc możliwość najlepszego dopasowania. No nic, czeka mnie żmudne, tak jak mówi Wojtek, poszukiwanie idealnego paska. Na razie wyjmę lewą rolkę i niech sobie pogra od czasu do czasu na jednym wałku. Jeżeli ktoś z Was ma tego grundiga lub denona proszę o info w tej sprawie.
Janusz

Hammer

  • 4866 / 2504
  • Ekspert
02-01-2022, 21:48
denona ?

artekk

  • 1699 / 6090
  • Ekspert
02-01-2022, 23:08
1. W RS-B905, z którymi miałem do czynienia pasek szedł po kole właśnie tym garbem po środku, a nie po jego bokach, co wiemy na co się przekłada na capstanie ;) W CT-905 było tak samo. Zresztą mam dwie sztuki, mogę do nich zajrzeć. Żaden z tych decków nie miał problemów z mieleniem taśm. W  ogóle ten mechanizm nie ma takich tendencji, bardzo ładnie schodzi z W&F w okolice 0,04% JIS, jest przyjazny w serwisie. Tor przesuwu taśmy dość precyzyjny, mostek na odlewanym "kopycie", naprawdę jest nieźle.  Trzeba uważać na zacierające się silniki główne.

2. W jednym z RS-B905 był problem z za wysokim W&F, czego przyczyną był za mały docisk lewej rolki. Po małej rzeźbie ze sprężyną ramienia rolki W&F zbliżył się do danych fabrycznych.
« Ostatnia zmiana: 02-01-2022, 23:16 wysłana przez artekk »
Analogowa Grupa Wywrotowa. Arturo

Jan61

  • 208 / 3964
  • Aktywny użytkownik
03-01-2022, 12:51
Arturo, bardzo dziękuję. To niespodzianka z tym prowadzeniem paska między rowkami. Na żadnej fotce znalezionej w sieci nie widziałem tego. Ale rzeczywiście po oględzinach technicsa pasek ułożony był dziwnie: niby w rowku, ale połowa na krawędzi "garba". Dziwna sprawa. Jeżeli tak ma być to nieciekawie - współczesne zamienniki raczej nie wytrzymają na dłuższą metę :(
Janusz

Wojciech7

  • 1803 / 1306
  • Ekspert
05-01-2022, 18:58
Oglądałem to zamieszczone zdjęcie  i taki pomysł przeleciał przez moją pustą głowę
Załączone zdjęcie jest moim fotomontażem. Nie wiem czy można taki szeroki pasek kupić-?
Może wtedy problem byłby rozwiązany. Mniejsze koło ma  rowki które pilnują aby pasek ne latał na boki.Nie znam się na mechanice tak to sobie tłumacze.Czy taki szeroki pasek zapewnia równiejszą pracę tego układu mechanicznego. Na te i inne pytania najlepiej aby wypowiedziała się osoba znająca się na mechanice.
Jeszcze jedno- może 2 paski wąskie-?
« Ostatnia zmiana: 05-01-2022, 19:03 wysłana przez Wojciech7 »

Jan61

  • 208 / 3964
  • Aktywny użytkownik
05-01-2022, 21:48
Wojciechu, to chyba zbyt "ekstremalne" pomysły :)
Po przetestowaniu posiadanych pasków ostatecznie założyłem trzymilimetrowy o średnicy 65 mm, oryginał ze starych zapasów nie dedykowany do tego napędu. Wymieniłem też sprężynkę hamulca oraz nakleiłem pasek papierowy na bieżnię talerzyka, filc ma lepszy kontakt. Tam są dwa otwory do zaczepu więc jest możliwość jakiejś regulacji siły naciągu sprężynki ramienia hamulca.
Z wpisu Arturo wywnioskowałem, że prawidłowe prowadzenie paska jest jak na załączonej fotce. Jak na razie taśma testowanych kaset prowadzona jest prawidłowo w torze, dobrze naciągnięta. Jednak pomiary pokazują problem z W&F, myślę że to docisk lewej rolki. Sama rolka jest w dobrym stanie, oryginalna, więc chyba sprężyna ramienia. Prowizorycznie nasunąłem kawałek koszulki termicznej na końcówkę sprężyny, zobaczę co to da.
« Ostatnia zmiana: 05-01-2022, 21:50 wysłana przez Jan61 »
Janusz

Hammer

  • 4866 / 2504
  • Ekspert
05-01-2022, 21:51
O matko....ale porobili cudaka...z tym paskiem.
Natomiast ja widzę że na 1 foto Twoja prawa rolka jest po prostu zestarzała, cała popękana, Warto wymienić jak juz robisz remont.
« Ostatnia zmiana: 05-01-2022, 21:55 wysłana przez Hammer »