Audiohobby.pl

Nakamichi LX-5

AUDIOTONE

  • 9893 / 6045
  • Moderator Globalny
07-03-2021, 22:53
Na żelazie i metalu jest problem dla 20kHz w prawym kanale? Lewy jest ok? Dla obu jest -20dB? A sprawdzałeś czy dla 10kHz jest też podobny problem w prawym kanale? Jeśli załadowali te rezystory to musiało być ok podczas kalibracji w fabryce, dlatego w lewym jest ok. Potki sprawne nie przerywają?
Ten 22k dla chromu zostaw, usuń te dla zelaza ale w obu kanałach i sprawdź. Na schematach bez modów jest inna wartość potków, ale nie wszystkich.
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

chorazy3

  • 1693 / 1810
  • Ekspert
07-03-2021, 23:06
Lewy kanał jest dla każdego rodzaju taśmy ok, daje się ustawić i jest jeszcze zapas do kręcenia w PR-ce. Największa różnica jest dla metalu, dla żelaza w sumie niewielka. Potki raczej sprawne, chyba po prostu brakuje im zakresu. Ale w sumie może podmienie jeden dla pewności na nowy.
Sprawdzę jak radzisz jeszcze dla 10kHz i może dla 15kHz.
Paweł

AUDIOTONE

  • 9893 / 6045
  • Moderator Globalny
07-03-2021, 23:15
W serwisówce piszą by robić pomiar dla 10 i 20 kHz, ale dla 20 to chyba już takie dopieszczenie. Kondy C127 i C227 (220pF) także i C129 i C229 (470pF) są ok?
A takie pytanko.... a wysokość głowicy jest ok? Bo to prawy zewnętrzy kanał Ci Pawle "świruje".... tak sobie pomyślałem o wysokości...
« Ostatnia zmiana: 07-03-2021, 23:18 wysłana przez AUDIOTONE »
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

chorazy3

  • 1693 / 1810
  • Ekspert
07-03-2021, 23:39
Wysokość i azymut obu głowic ustawiałem zgodnie z serwisówką. Po pierwszej nieudanej próbie ustawienia biasu jeszcze raz je sprawdziłem.
Kondy muszę sprawdzić.
W każdym razie dzięki za pomoc.
Paweł

chorazy3

  • 1693 / 1810
  • Ekspert
08-03-2021, 22:47
Sprawdziłem te kondy. Po wylutowaniu.

C127 i C227 (220pF) są mikowe i mają po 216pF

C129 i C229 (470pF) są ceramiczne i mają odpowiednio 491pF i 476pF

Niby mieszczą się w zakresie tolerancji.
« Ostatnia zmiana: 08-03-2021, 23:30 wysłana przez chorazy3 »
Paweł

AUDIOTONE

  • 9893 / 6045
  • Moderator Globalny
09-03-2021, 08:45
Czyli kondy ok. A ja z częstotliwością 10 kHz, na niej jest ok? Powodem może być także nieprawidłowe ustawienie odczytu na 20kHz wtedy podczas zapisu i podglądu na "monitorze" wyjdą podobne kwiatki.
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

chorazy3

  • 1693 / 1810
  • Ekspert
09-03-2021, 08:58
Też myślałem o odczycie. Ale jeśli dla chromu daje radę... Zresztą nie mam kasety testowej 20kHz.
Jeszcze sprawdzę 10kHz.
Paweł

AUDIOTONE

  • 9893 / 6045
  • Moderator Globalny
09-03-2021, 19:21
Też myślałem o odczycie. Ale jeśli dla chromu daje radę... Zresztą nie mam kasety testowej 20kHz.
Jeszcze sprawdzę 10kHz.
Pawle sprawdź na 10 i 15 kHz, jakie wtedy są różnice? Bo nawet odczyt z kasety (20kHz) ma inna tolerancję niż dla 10 i 15kHz. Strona 20-ta. i 7 punkt kalibracji.
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

chorazy3

  • 1693 / 1810
  • Ekspert
09-03-2021, 21:57
Przy 10 kHz daje się skalibrować każdy rodzaj taśmy bez najmniejszego problemu tymi potkami.
Chyba problem rzeczywiście będzie w prowadzeniu taśmy.
Muszę zrobić freqency response Audiotesterem i zobaczyć jak to wygląda przy kalibracji na 10 kHz.
« Ostatnia zmiana: 09-03-2021, 22:03 wysłana przez chorazy3 »
Paweł

AUDIOTONE

  • 9893 / 6045
  • Moderator Globalny
10-03-2021, 08:45
Definitywnie coś jest nie tak powyżej 10kHz. Tak jak Pawle piszesz, sprawdz programem. Mnie zaintrygowało to wcześniej jak pisałem, że akurat prawy kanał najbliższy krawędzi taśmy. No cóż trzeba to sprawdzić.
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

chorazy3

  • 1693 / 1810
  • Ekspert
11-03-2021, 21:40
kalibracja bias pod 10kHz -20dB (czerwony to kanał lewy - to o niego chodziło, że gorszy, pomyliłem się) :
« Ostatnia zmiana: 11-03-2021, 21:50 wysłana przez chorazy3 »
Paweł

chorazy3

  • 1693 / 1810
  • Ekspert
11-03-2021, 21:41
pod 20kHz -20dB:
« Ostatnia zmiana: 11-03-2021, 21:50 wysłana przez chorazy3 »
Paweł

chorazy3

  • 1693 / 1810
  • Ekspert
11-03-2021, 21:58
Przy kalibracji wewnętrznymi potkami na 20kHz (bez Dolby) tylko II udało się ustawić prawidłowo, I dla lewego niewiele brakowało w skrajnej pozycji a IV trochę więcej brakowało w skrajnej pozycji. Prawy kanał bezproblemowo dał się ustawić dla wszystkich typów.

Do kalibracji użyłem Maxell UDI, XLII (obie z lat 88/89) i Basf Metal Maxima TPIV (95-97).
Paweł

AUDIOTONE

  • 9893 / 6045
  • Moderator Globalny
11-03-2021, 22:47
Pawle popatrzyłem na wykresy i nasuwa mi się jedno, tor prowadzenia taśmy wydaje się że jest ok. I wina leży w torze audio. Lewy kanał czyli wewnętrzny na taśmie, to dobitnie świadczy o problemach w torze audio nie zaś w prowadzaniu taśmy. Do przeglądu cały tor zapisu, jaki i odczytu, bo teraz nie wiadomo gdzie jest babol.
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

chorazy3

  • 1693 / 1810
  • Ekspert
11-03-2021, 23:00
Ale chyba jakiejś wielkiej tragedii nie ma.
Elektrolity które bezpośrednio przenoszą sygnał w torze odtwarzania i nagrywania sprawdziłem, mają zbliżone wartości pomiędzy kanałami (choć ESR w niektórych wyraźnie wyższy niż w nowych obecnie dostępnych kondach, np. ok. 3 ohm dla 1uF).
Czy ustawienie bias trap ma tu wpływ? Bo właśnie w lewym (L105) też myślałem ustawić cewkę w niemal skrajnym położeniu żeby uzyskać minimum, a wartość uzyskana i tak była wyższa niż dla drugiego kanału.
Paweł