Audiohobby.pl

Silniki - rodzaje i zastosowanie.

RetroTape

  • 859 / 1394
  • Ekspert
05-08-2025, 17:21
Czyli nie pozostaje nic innego jak przetestować. Na razie wlutowałem - załączam zdjęcie, po złożeniu i testach dam znać co i jak.

Stary kondensator miał ESR 140 omów i tak się nagrzewał że przypalił płytkę. Objawiało się to naturalnie nierówną pracą silnika, zwalniał i przyspieszał.

Dexter.Polonus

  • 12 / 63
  • Nowy użytkownik
08-10-2025, 12:13
Witam wszystkich zainteresowanych tematem mikrosilników DC do ogólnie przyjętych zastosowań AUDIO.

Szukając współczesnych/nowych zamienników silników do napędów w magnetofonach kasetowych zauważyłem, że z ich jakością jest nie najlepiej - moje doświadczenia oparły się na asortymencie dostępnym między innymi na AliExpress.

Szukając dalej nowych produktów z grupy mikro-silników DC - zastanowiło mnie jakie egzemplarze i modele stosuje się w obecnie produkowanych "markowych" magnetofonach kasetowych jak np. Toshiba/Aurex-TY-AK1 lub TEAC-W-1200.

Okazało się, że w jednym i drugim przez mnie wymienionym powyżej magnetofonie jest stosowany ten sam bliźniaczy mechanizm napędu taśm kasetowych.

A jakie są stosowane w nich główne silniki napędowe widać na poniższych PrintScreen-ach z materiałów z YT:



...powyżej mechanizm magnetofonu Toshiba/Aurex TY-AK1. Widać na zdjęciu oznaczenia modelu silnika (widoczna jest również data produkcji/montażu silnika).




...natomiast na powyższym zdjęciu widoczny jest bliźniaczy napęd ze współczesnego magnetofonu z TEAC-W-1200.


Idąc za tropem udało mnie się "namierzyć" producenta tych silników. Jest to firma/korporacja KENNEX Technology Ltd. http://www.kennextl.com.hk/, która informuje na swoim portalu WWW, że od 2005 roku produkuje mikrosilniki DC do AUDIO pod marką Transmotec https://www.transmotec.com/

Produkty (silniki DC) marki Transmotec z tego co widzę nabyć detalicznie można na ich stronie internetowej i jest to zakup w walucie EURO i wysyłka prawdopodobnie ze Szwecji, więc odpadają koszty dodatkowych podatków i ewentualnych ceł itp...

A co są warte te silniki - nie wiem, gdyż nie miałem dotąd możliwości zapoznania się z ich działaniem i jakością.
« Ostatnia zmiana: 08-10-2025, 12:18 wysłana przez Dexter.Polonus »

Hammer

  • 5355 / 2883
  • Ekspert
08-10-2025, 12:21
W Twoim jest silnik jednobiegowy a w nowszym 2 biegowy..... ale dajemy podkówke do sterowania i jest ok.

Dexter.Polonus

  • 12 / 63
  • Nowy użytkownik
29-11-2025, 20:28
Witam.

Próbuję uruchomić popularny na AliExpress mikro-silnik DC oznakowany jako Sankyo model: M9H12U18-3-CCW. Znalazłem dwa opisy - tak jakby sprzeczne ze sobą (obrazki w załączniku). Podłączenie około 12V-DC pod "środkowe" piny poruszyły silnikiem na moment i nic więcej (następne próby już bez żadnych efektów na środkowych pinach). Narazie nic nie "kombinowałem" ze złączami skrajnymi.

Ogólnie potrzebuję alternatywny silnik CWW (pojedynczej prędkości) jako alternatywa do modelu "EG-530AD-2B".

Hammer

  • 5355 / 2883
  • Ekspert
29-11-2025, 23:16
Ja stosowałem wyłącznie silniczki z oznaczeniami + - A B  między A i B dawałem podkówke jak już opisywałem, a ten typ powyżej widziałem w zastosowaniu ale do podłączenia do płyty głównej, gdzie były regulacje prędkości, nie jest to zamiennik tych 2 biegowych z AB dodatkowo i nie wiem jak podłączyć system.

Dexter.Polonus

  • 12 / 63
  • Nowy użytkownik
03-12-2025, 23:29
. . . dalej "walczę" z silnikiem oznaczonym symbolem "M9H12U18-3"

Pod spodem zamieszczam obrazek porównawczych w/w silnika, oraz dwóch innych podobnych.

Zastanawiają mnie następujące kwestie:

1. Czy wyprowadzenia na przewody w silniku nr 3 (M9H12U18-3) są identycznie jak w silniku nr 1 i 2 ?

2. Która prędkość jest wyższa - w układzie R1, czy w układzie równoległym R1+R2 ?

3. Czy wszystkie silniki z dołączonej grafiki uruchamiają obroty wirnika bez podłączania obwodu H/L (A/B) ?


Na schemacie podałem zasilanie silnika w formie symetrycznej +-7V, bazując na przykładzie zastosowania silnika "SHW2L" w magnetofonie Sony-TC-WE305 - ale równie dobrze wystarczy klasyczne zasilanie w zakresie 11-14V DC.

Inne moje praktyczne spostrzeżenia to:

- podłączenie napięcia +12V na środkowe styki w/w problematycznego silnika nr 3 (M9H12U18-3) nie uruchamia obrotów.

- podłączenie napięcia w zakresie 3,3-12V na skrajne wyprowadzenia silnika nr 3 uruchamia obroty osi (styki środkowe nie są wykorzystane).