Audiohobby.pl

Obecnie produkowane i dostępne kasety magnetofonowe.

AUDIOTONE

  • 9390 / 5831
  • Ekspert
24-01-2022, 08:44
Trochę dziwne to logo....ATR ;)
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

PhantomLord

  • 420 / 2270
  • Zaawansowany użytkownik
24-01-2022, 10:49
Natomiast w Aiwach z manualną kalibracją (F910 i XK-009) jest trochę gorzej. F910 ledwo dała radę (bias na max. w lewo do -20). XK-009 to samo ale tu mamy jeszcze dodatkowe pokrętło Eq, więc jest dodatkowa rezerwa jakby co. Sensitivity trzeba ustawić minimalnie w prawo. Magnetofony mam ustawione pod Maxell UDI z lat 88-89.
Trochę to nie wróży zbyt dobrze, bo te Maxellki były dość neutralne jeśli chodzi o BIAS, jeśli dobrze pamiętam. Ja mam decki ustawione pod TDK D z tego samego rocznika i Maxell wymagał przeważnie delikatnie niższego BIASu.

Ostatnio otrzymałem od kolegi na próbę jakieś jeszcze inne taśmy nowej produkcji. Obudowa zwykła biała nieprzezroczysta, taśma również wymaga ujęcia większej ilości BIASu, ale bez jakichś tragedii - na BX-300 mam na -2. Bardzo wstępnie zrobiłem sweep i 20Hz-20kHz pięknie płasko i równo w kanałach, żadnego falowania czy innych wariactw. Do tego MOL400@3% jakoś trochę powyżej 3dB. Po nagraniu na szybko wygląda, że to całkiem poprawna taśma, ale nagrywałem delikatne plumkanie dla kolegi, więc ciężko mi ocenić. Nagram coś konkretniejszego, co znam i wtedy zobaczymy.
Analogowa Grupa Wywrotowa. Mateusz

chorazy3

  • 1483 / 1596
  • Ekspert
30-06-2022, 20:24
Wynalazek chiński BBK. Obudowa nie wygląda za dobrze.
Raczej nie jest to dobra taśma ale da się na niej coś tam nagrać. Bias na minusie na prawie na maxa a sensitivity po przeciwnej stronie.
Ledwo da się to skalibrować na deckach z manualną kalibracją. Technics AZ7 dał radę ukończyć kalibrację automatyczną. Aiwa 770 poległa po ustawieniu biasu, ale co mnie zawsze zadziwia w tym decku to poziom z jakim jest w stanie nagrać bez zniekształceń, nawet na takiej chińskiej taśmie. Sony TC-KA3ES charczy nieco powyżej 0, Aiwa XK-009 powyżej 2dB, a mistrz 770 idzie do 6dB. Nie wiem jak ona to robi, chyba zasługa głowicy super DX.
Ogólnie nie polecam tego produktu.
« Ostatnia zmiana: 30-06-2022, 20:28 wysłana przez chorazy3 »
Paweł

ArturP

  • 1303 / 2790
  • Ekspert
30-06-2022, 20:43
Wynalazek chiński BBK. Obudowa nie wygląda za dobrze.
No, marnie wygląda, bo w poście "BBK", a na obudowie "BKB". Ciekawe które prawdziwe? ;););)

AUDIOTONE

  • 9390 / 5831
  • Ekspert
01-07-2022, 11:22
Faktycznie kaseta porażka. Dziękuję Pawle za test.
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

JaKub92

  • 1822 / 5478
  • Ekspert
01-07-2022, 13:41
Niby wygląda jak bazarówka z PRLu, ale nie jest jakaś brzydka. I z Twojego opisu wynika, że i tak lepsza niż ATR i sama taśma też wygląda lepiej - nie jest taka matowa (przynajmniej na foto). Ale mogliby się pofatygować o wydrukowanie wkładek...
Analogowa Grupa Wywrotowa. JaKub

Radmar

  • 1138 / 5895
  • Ekspert
29-10-2022, 18:46
Dodam od siebie dwa słowa w kwestii ATR-ów, Fox-ów i Maxelli, które i ja miałem okazję przetestować parę tygodni temu. No cóż, nie napiszę tutaj raczej niczego odkrywczego, a moja opinia nie będzie inna niż wcześniejsze opinie kolegów.

Wszystkie kasety testowałem na dwóch magnetofonach: NAD 6150 C oraz UHER CG 356. Wynik nie był zaskoczeniem, zarówno na jednym jak i drugim testowanym magnetofonie.

Zacznę od końca... czyli od najgorszej do najlepszej - w mojej subiektywnej ocenie - kasety.

1. ATR (chrom) - w zasadzie nie powinienem pisać niczego i to by była najlepsza ocena bo na byle g*wno szkoda słów. Zastosowana taśma od biedy nadawałaby się może do rejestracji głosu i to chyba jej jedyne zastosowanie gdzie mogłaby się sprawdzić. Każdy pamięta jak zapisywał się materiał na chromowych BASF-ach swego czasu - standardowo ok. 4-6 dB niżej zadeklarowanego poziomu. Tutaj jest jeszcze niżej bo o ok. 8-10 dB niżej. Do tego całość jest tak "zdudniona" i "stępiona", jakby nagrywać tą taśmę w zamkniętej studni przez mikrofon. Dla mnie osobiście dno.

2. ATR (żelazo) - w latach 80-tych kiedy było trudno o jakiekolwiek kasety, dość powszechne były wszelkie produkty made in Hongkong. Od biedy dało się ich używać, ale nie można powiedzieć, że były dobre. Ich zaletą było to, że po prostu były. I tak można by też podsumować żelazowe ATR-y. Po prostu są. Gdyby nic innego nie było pod ręką, to będą ATR-y, natomiast mając wybór, każdy będzie je świadomie omijać. Zapisują się ok. 2-4 dB niżej, a zatem nieco lepiej niż chrom. Jakość wykonania wszystkich kaset ATR, jest bardzo słaba. No i brak rozbiegówki woła o pomstę.

3. FOX - nieco lepiej, choć bez szału. Poziom zapisanego materiału w miarę poprawny i równy ale gra to zupełnie "bez życia". Jakoś tak płasko i bezpłciowo. Do tego bardzo dużą wadą jest w tym przypadku duży szum własny. Jakość wykonania samej kasety podobna jak w przypadku ATR-ów, ale jest przynajmniej rozbiegówka.

4. Maxell - kasety w tym przypadku bezkonkurencyjne. Jakościowo odstają znacząco in plus. Tutaj właściwie nawet nie ma czego opisywać. Wszyscy wiemy co potrafią Maxelle UR, i mimo, że to już nie jest ta sama taśma co kiedyś, to nie można jej w zasadzie niczego zarzucić, szczególnie gdy się zetkniemy z konkurencją. Ja stawiam na Maxelle.

Uprzedzałem, że niczego odkrywczego nie napiszę. :)

Analogowa Grupa Wywrotowa.
Marek

AUDIOTONE

  • 9390 / 5831
  • Ekspert
29-10-2022, 18:51
Marku dziękuję za Twoją opinię ;-)
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

artekk

  • 1694 / 5878
  • Ekspert
02-12-2022, 12:51
I mnie udało się w końcu przetestować kasety ATR, Fox, Maxell, które testowali wcześniej koledzy.
Do testu użyłem magnetofonu Nakamichi ZX7.

W skrócie : moje opinie są zbieżne z opiniami kolegów, którzy mieli te taśmy u siebie.  Dodam, że poza chromem ATR nie było żadnych problemów z kalibracją taśm.

I tak subiektywnie kolejne miejsca zajęły :
1. Maxell UR JP (2008?) - najlepsza dynamika, najlepsze wysokie tony, ogólnie równy poziom we wszystkich aspektach, "typowa" przyzwoita budżetowa taśma.
2. Maxell UR JP (2020) - minimalnie gorsza jakość wysokoch tonów, subiektywnie wyczuwalne "zmulenie" względem taśmy wyżej, ale poza tym, dość neutralna, bez przykrych niespodzianek.
3. RTM Fox - nie wiem jak w dłuższej perspektywnie będzie wyglądała trwałość tych taśm, ale chyba nienajlepiej. Fakt, że do testu przystąpiłem jako ostatni może mieć niebagatelne znaczenie, ponieważ zaskoczyła mnie ilość drop outów na tej taśmie. Poza tym odnotowano wyraźny spadek żywości, energii przekazu względem Maxelli.
4. ATRy żelazowe - nie było drop outów w takim zakresie jak na RTM, ale nastąpiło wyraźne pogorszenie klarowności dźwięku, delikatne zaszumienie i maskowanie detali. Ucierpiała też dynamika.
5. ATR Chrom - taśma nie dała się skalibrować, trochę zabrakło. Na plus mniejszy poziom szumów, co nie dziwi z racji nośnika, poza tym, jak już wspomniano wielokrotnie, pozytywnych aspektów brak.
« Ostatnia zmiana: 02-12-2022, 12:54 wysłana przez artekk »
Analogowa Grupa Wywrotowa. Arturo

chorazy3

  • 1483 / 1596
  • Ekspert
02-12-2022, 13:35
Dzięki Arturze za recenzję.

Jest już nowa wersja RTM Fox, nie znalazłem jednak czy formulacja taśmy uległa zmianie czy tylko wygląd kasety.

https://store.recordingthemasters.com/products/rtm-c60

Paweł

AUDIOTONE

  • 9390 / 5831
  • Ekspert
02-12-2022, 13:49
Arturo dziękuję za Twoje wrażenia i komentarz ;-)

Dzięki Arturze za recenzję.

Jest już nowa wersja RTM Fox, nie znalazłem jednak czy formulacja taśmy uległa zmianie czy tylko wygląd kasety.

https://store.recordingthemasters.com/products/rtm-c60
Pawle jest napisane, że to ta sama formuła czyli SM900... ;-)
« Ostatnia zmiana: 02-12-2022, 21:35 wysłana przez AUDIOTONE »
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

chorazy3

  • 1483 / 1596
  • Ekspert
02-12-2022, 13:57
Faktycznie, widziałem to ale jakoś nie skojarzyłem. Szkoda, że nie pokusili się o ulepszenie tej formulacji.
Paweł

JaKub92

  • 1822 / 5478
  • Ekspert
02-12-2022, 16:12
Pawle jest napisane, że to ta sama formuła czyli SM900... ;-)

Czyli nadal nie poszli po rozum do głowy, i nie zdecydowali się na produkcję innej, bardziej odpowiedniej do kasety taśmy...
Analogowa Grupa Wywrotowa. JaKub