Audiohobby.pl

Obecnie produkowane i dostępne kasety magnetofonowe.

PhantomLord

  • 420 / 2481
  • Zaawansowany użytkownik
09-05-2021, 00:59
Maxell UR
Analogowa Grupa Wywrotowa. Mateusz

PhantomLord

  • 420 / 2481
  • Zaawansowany użytkownik
09-05-2021, 01:00
Sprzęt do testów:
Deck Nakamichi BX-300E
Źródło odtwarzacz CD Denon DCD-680 (po modyfikacjach przez Piotra z audiostereo lata temu)

Utwory do testów:
1. Æolian - We Humans
2. Turisas - The March of the Varangian Guard
3. Dire Straits - Lady Writer
4. Moonsorrow - Jumalten Aika

Procedura testowa:
1. Przewinięcie kasety w obie strony
2. Odnalezienie mojego "miejsca" na kasecie - po nagraniach Jakuba, żeby testować na dziewiczej taśmie
3. Ustawienie azymutu głowicy nagrywającej pod 15 kHz
4. Nagranie Frequency Sweepa/ustawianie na tej podstawie Biasu aż charakterystyka będzie względnie płaska (1 kHz i 10 kHz na  tym samym poziomie lub maks. różnicy 0.5 dB)
5. Sprawdzenie poziomu zniekształceń dla 400 Hz dla 0 dB oraz przy jakim sygnale taśma osiąga 3% (MOL)
6. Nagrywanie utworów z peakami do 0 dB (oprócz ATR ProChrome, o czym dalej)
7. Cofnięcie taśmy do początku mojego miejsca na taśmie

Po 2 tygodniach zabrałem się za odsłuchy (wcześniej brak czasu)
Przy odsłuchach puszczałem jednocześnie utwór nagrany na taśmie oraz na CD, więc po ustawieniu głośności obu źródeł na jednakowym poziomie mogłem się przełączać między oryginałem a taśmą na wzmacniaczu. Odsłuchy robiłem na słuchawkach.

//Frequency Sweepy dla -20 dB w załącznikach
Analogowa Grupa Wywrotowa. Mateusz

PhantomLord

  • 420 / 2481
  • Zaawansowany użytkownik
09-05-2021, 01:01
Ciąg dalszy sweepów
Analogowa Grupa Wywrotowa. Mateusz

PhantomLord

  • 420 / 2481
  • Zaawansowany użytkownik
09-05-2021, 01:04
Wnioski po wykonaniu pomiarów i frequency sweepów:

Ograniczyłem się do sweepów przy -20 dB, bo przyznam szczerze brakło mi czasu na inne głośności.
Wszystkie taśmy udało się skalibrować bez żadnych problemów. Na wszystkich taśmach azymut głowicy nagrywającej trzymał się w granicach rozsądku stabilnie. Najbardziej falował na kasetach ATR, ale nie było tragedii.

Na załączonych zrzutach ekranu widać wykonane sweepy (delikatna nierówność między kanałami jest winą decka, a nie taśm). Jak widać wszystkie taśmy w BX-300E są w stanie bez problemu przebić granicę 20 kHz przy -20 dB. Podany poniżej Bias jest pozycją potencjometru Bias na decku, który był kalibrowany do TDK AD z 88' (dla Type I) i TDK SA z 91' (dla Type II)

Maxell UR 88' (używka)
Bias -1
MOL400(3%): +5 dB
Zniekształcenia trzeciej harmonicznej przy 0 dB: 0.5%

TDK D 88' (używka)
Bias -1
MOL400(3%): +4 dB
Zniekształcenia trzeciej harmonicznej przy 0 dB: 0.5%

Maxell UR Japońska
Bias -1
MOL400(3%): +5 dB
Zniekształcenia trzeciej harmonicznej przy 0 dB: 0.5%

Maxell UR (nowa)
Bias -2
MOL400(3%): +4 dB
Zniekształcenia trzeciej harmonicznej przy 0 dB: 0.7%

ATR 90 (czerwona)
Bias -2
MOL400(3%): +2 dB
Zniekształcenia trzeciej harmonicznej przy 0 dB: 1%

ATR 60 (niebieska)
Bias -2
MOL400(3%): +2 dB
Zniekształcenia trzeciej harmonicznej przy 0 dB: 1%

RTM Fox
Bias -1
MOL400(3%): +3 dB
Zniekształcenia trzeciej harmonicznej przy 0 dB: 1%

ATR ProChrome
Bias -4
MOL400(3%): ~ -8 dB
Zniekształcenia trzeciej harmonicznej przy 0 dB: 12% !!! (to nie pomyłka)
Analogowa Grupa Wywrotowa. Mateusz

PhantomLord

  • 420 / 2481
  • Zaawansowany użytkownik
09-05-2021, 01:13
Wygląd kaset:

Wygląd kaset jest kwestią bardzo subiektywną, ale w ogóle szału nie ma. Design Maxell UR (zwykłej i japońskiej) uznałbym za najładniejszy. Lekko przydymiony plastik, ładne białe rolki. Taki standard dla tej klasy kaset.

RTM Fox jest taka do bólu tania w wyglądzie. Nadruki nijakie, plastik przeźroczysty a rolki ni to białe ni to prześwitujące. Słabo moim zdaniem, bo jednak w tym hobby wygląd kasety ma znaczenie.

Kasety ATR...szkoda gadać wg mnie. Wyglądem pierwsze skojarzenie to kaseta ACME kupiona w latach 90'tych na bazarze. Ohydne moim zdaniem papierowe etykiety wlepione na stałe na kasetę. Tutaj jest kompletna lipa. Jedynym plusem są czarne rolki, które w ATR ProChrome są fajnie widoczne, a w żelazówkach zakrywa je (o zgrozo) czarna folia poślizgowa.

Pudełka wszystkich kaset są ok. Najprzyjemniejsze znowu są pudełka Maxell o lekko zaokrągląnych krawędziach i do tego są sensownie sztywne. Przyznam, że wkładki guzik mnie interesują, bo i tak drukuję swoje, a oryginalne odkładam, więc jak dla mnie mogliby nawet wkładki nie dawać i nie zrobiłoby to dla mnie różnicy.

Budowa kaset:
Tylko nowa Maxell UR nie ma blaszki ekranującej. Jednakże ATR żelazowe nie mają nawet rozbiegówki! No jakieś kuriozum totalne jak dla mnie. Do tego przy przewijaniu te ATR żelazowe wydają odgłosy - takie piski - jakby się strzelali w Gwiezdnych Wojnach :D. Pierwszy raz z czymś takim się spotkałem. Na początku było zabawne, bo tylko się rozglądać za szturmowcami imperium, ale źle to świadczy o foliach ślizgowych.
Same plastiki użyte do obudów są...normalne. Nie wiem czy są mniej czy bardziej sztywne. Ot normalne, nie jestem z tych co ważą obudowy kaset ;D.
Analogowa Grupa Wywrotowa. Mateusz

PhantomLord

  • 420 / 2481
  • Zaawansowany użytkownik
09-05-2021, 01:24
Wrażenia z odsłuchu:

Najważniejsza w zasadzie część, czyli jak brzmią nagrania wykonane na tych taśmach.
W dużym skrócie: nieźle, jedne lepiej, drugie gorzej.

Spróbuję napisać parę zdań o każdej z taśm. Będą to wnioski przy porównaniu do źródła (w sposób opisany na samym początku moich wpisów).

Maxell UR 88' (używka)
Bardzo dobra dynamika, wyraźny dół pasma, ale w zasadzie całe pasmo bardzo wyrównane i niczego nie brakuje, nic się nie wybija względem źródła. Wyraźna stereofonia, brak jakichkolwiek oznak stłamszenia przestrzeni. Ot bardzo dobra podstawowa żelazówka.

TDK D 88' (używka)
Praktycznie jak wyżej, ale z jakiegoś powodu w BX-300E ta taśma (jak i inne roczniki D) brzmi bardziej przestrzennie. Jedna z moich ulubionych żelazówek, ale stawiałbym ją na równo z powyższą.

Maxell UR (japońska).
Bardzo dobra dynamika, dół pasma minimalnie, ale to minimalnie słabszy niż na źródle. Świetnie radzi sobie z szybkimi partiami w utworach i "nie pogubiła się" w gęstym i skomplikowanym Jumalten Aika.
Jeśli mam być szczery, to dźwiękowo do bólu przypomina mi Maxell UR z 88'.
Tej taśmy aż chce się słuchać.

Maxell UR (nowa)
Jest to wyraźnie zupełnie inna taśma niż ta, która siedzi w japońskiej. Nagrania tracą już trochę na dynamice względem źródła i zauważalnie jest mniej dołu pasma. Nie radzi sobie jakoś rewelacyjnie w szybkich i gęstych partiach, trochę dźwięk się zlewa.
Taśma nagrywa się poprawnie, ale jest jakaś taka nijaka. Nie można powiedzieć, że jest zła, ale mnie nie zachęca w żadnym razie.

ATR 60 i 90 (niebieska i czerwona - żelazówki)
Po pierwsze to taśmy w obu kasetach są identyczne, nawet nie wiem czy w ogóle różnią się grubością.
Po drugie i chyba ważniejsze - w tych taśmach słychać drop-outy. Nie ma może jakiejś zatrważającej ich ilości, ale nawet na taśmach z końca lat 70'tych nie słyszałem drop-outów, a tutaj były wyraźne.
Brzmieniowo nie ma tragedii, ale rewelacji też nie. Dynamika wyraźnie siadła względem źródła. O dziwo dół pasma jako tako wydaje się dynamiczny, ale środek i góra jest zlana i nijaka. Przestrzeń wali się do środka, więc w nagraniach brakuje jakby powietrza. Gitary brzmią beznamiętnie, delikatnie i są jakieś wycofane. Do muzyki, której słucham kompletna skucha.

RTM Fox
Dynamika ładna, a pasmo wyrównane. Efekt stereofonii słabszy niż na powyższych używkach i UR japońskiej, ale bije na łeb na szyje wyroby ATR. Taśma gra naprawdę nieźle, porównywałbym ją z tą nową Maxell UR. Do wersji UR japońskiej czy powyższych używek liskowi trochę brakuje i to słychać. Zwłaszcza szczegóły w gęstych nagraniach Moonsorrow się gubią i poszczególne instrumenty zaczynają się zlewać w papkę.
W każdym razie nie przekreślałbym tej taśmy. Jest dość dobrze.

ATR ProChrome
Jak widać z pomiarów ta taśma nie pozwala się w ogóle sensownie wysterować. Żeby w jakikolwiek sposób ocenić jakość nagrań musiałem się trzymać w peakach do -10 dB. Moim zdaniem trochę to była sztuka dla sztuki, bo jak dla mnie taśma jest bezużyteczna mając takie parametry.
Jednakże, gdy zachowamy poziom nagrania do -10 dB to nagrania brzmią całkiem dobrze. Dół pasma daje się odczuć, jest ewidentną zaletą tej taśmy (bodaj jedyną). Przestrzeń i stereofonia są zagęszczone w środku, brakuje powietrza w nagraniach, a góra pasma jest jakby lekko stłamszona i bez szczegółów.
Odsłuchując jeden z utworów zapisałem sobie, że jest całkiem nieźle, ale po tym włożyłem TDK D i niestety przepaść w jakości i szczegółowości nagrań była przerażająco zauważalna.
Moim zdaniem kaseta śmietnik.

Ważna uwaga, która dotyczy taśm żelazowych ATR i RTM Fox.
Na sam koniec nagrań nagrałem krótką notatkę głosową, taki "żarcik" dla kolegów, którzy będą po mnie testować. Jest to bardzo krótki tekst przeczytany przez żeński głos wygenerowany komputerowo. Piszę o tym, ponieważ tekst ten zaczyna się w kilka sekund po ostatnim nagranym przeze mnie utworze. Na kasetach żelazowych ATR i RTM Fox rzucił mi się w uszy makabrycznie wysoki poziom przekopiowanego materiału! Znaczy to, że słyszałem czytany tekst chyba ze 2 razy zanim zaczął się właściwy odczyt!
Nigdy nie spotkałem się z aż tak silnym samoprzekopiowaniem się materiału na taśmie. Przyznaję, że taśm po nagraniu nie przewijałem kilka razy, co zawsze robię po nagrywaniu taśm z muzyką, ale pozostałe taśmy (nówki UR, używki czy ATR ProChrome) nie wykazywały takiego przekopiowania. W zasadzie bardzo delikatne samoprzekopiowanie zaobserwowałem tylko na używce Maxell UR, ale było bardzo delikatne i pewnie nawet nie zauważyłbym, gdybym nie szukał (po wpadce ATR i RTM).
Moim zdaniem jest to ogromny minus dla powyższych taśm i jak dla mnie deklasuje je z używalności.


Podsumowanie:

Z przetestowanych kaset, jeśli musiałbym to kupiłbym tylko japońską wersję Maxell UR. To naprawdę fajnie brzmiąca taśma, która nie robi wstydu swoim starszym siostrom z lat 80'tych.

Na drugim miejscu postawiłbym RTM Fox i druga wersję Maxell UR. Fox brzmi chyba minimalnie lepiej, ale ta słaba odporność na samokopiowanie materiału jest przerażająca.
Produkty ATR...no cóż ProChrome jest moim zdaniem nie do użytku, a żelazówki są słabe jakościowo.

Ceny, jakie znalazłem za ATR i RTM Fox to ok 5 euro za sztukę. Jak dla mnie, jest to cena nie do przyjęcia (zwłaszcza za ATR), bo w tej cenie możemy kupic po 4-6 sztuk używanych wspomnianych Maxell UR czy TDK D, które i tak są lepsze jakościowo.
Nie wiem ile kosztuje wersja japońska Maxell UR, ale póki nie będzie sprzedawana przez dystrybucję w Europie to na pewno nie będzie to cena konkurencyjna, więc dyskusja jest bezcelowa.

Jak wynika z powyższych moich "testów/odsłuchów" można współcześnie wyprodukować dobrej jakości, podstawową Type I, która będzie brzmiała fajnie i angażująco (Maxell UR japan). Jednakże dalej mówimy o podstawowej jakości Type I. Nawet nie trudziłem się porównywać do taśm wyższych w szeregu jak TDK AD/AR, Maxell UDI, Sony HF-S itp., nie miałoby to w ogóle sensu przy tych taśmach.

Można niestety również pójść drogą ATR i RTM i  pchać pieniądze w marketing zamiast w rozwój. Ich produkty są recenzowane bardzo, bardzo pozytywnie, a moim zdaniem mija się to bardzo z prawdą. Czytając opis na wkładce RTM Fox "...the Fox C60 will enable engineers and audiophiles to record and play the finest music" już nawet się nie uśmiechnąłem.

Ja utwierdziłem się w przekonaniu, że póki co nie ma sensu kupowanie taśm nowych, z bieżącej produkcji, gdyż jedyna sensowna - Maxell UR Japan - jest niedostępna w Europie.
Analogowa Grupa Wywrotowa. Mateusz

artekk

  • 1699 / 6090
  • Ekspert
09-05-2021, 10:59
ten gość akurat potrafi posługiwac się audiotesterem

O kurczę i TEN też ! :)))

Brawo Mateusz ! Dziękuję za wnikliwe testy, naprawdę podszedłeś do tematu mega profesjonalnie, szacuneczek :)
Temat przewałkowany, nic dodac nic ująć.


Analogowa Grupa Wywrotowa. Arturo

MAG

  • 2398 / 6091
  • Ekspert
09-05-2021, 11:34
Maxell UR

Śnieg za oknem, kubek kawy na dzień dobry, czytamy ...
Mateusz to w pełni profesjonalnie wykonana praca!

Moje podziękowanie za kawał niesamowitej pracy, rzetelnej i podanej bardzo czytelnie a w dodatku te znakomite zdjęcia, bokeh ehh no czapki z głów :)

Brawo!

AUDIOTONE

  • 9888 / 6043
  • Moderator Globalny
09-05-2021, 11:37
Mateusz bardzo dziękuję za Twoją subiektywna opinię i zdjęcia, wykresy.

I jest "mehrytorycznie"... :)



Jak widać w 80% nasze opinie się pokrywają, świadczyć to może tylko o jednym - głusi raczej nie jesteśmy. A "fantastyczne nowe" taśmy niech używają sobie inni, ja zadowolę się "używkami".
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

nano

  • 9079 / 5196
  • Ekspert
09-05-2021, 14:50
waw...dzieki

PhantomLord

  • 420 / 2481
  • Zaawansowany użytkownik
09-05-2021, 19:13
ten gość akurat potrafi posługiwac się audiotesterem

O kurczę i TEN też ! :)))
Arturo you've made my day! :-D

Dziękuję Panowie za miłe słowa. Trochę przykra sprawa, że taka kaszana z tym wyszła. Z drugiej strony jak widać Maxell (czy jakiś jego podwykonawca) jeszcze pamięta jak zrobić dobrą taśmę. Ta UR japońska (mam cały czas na myśli tą, na której są japońskie znaki) naprawdę jest jak światełko w tunelu. Solidny podstawowy Type I, która moim zdaniem goni stare UR'ki bez wstydu.
Z drugiej jednak strony ta nowsza wersja 2020 niestety już mocno spada z jakością, więc nie wiem co tu myśleć.

Wojtku nie do końca zrozumiałem z jakich lat jest ta japońska UR'ka, która mi się podoba i czy ona jest jeszcze normalnie dostępna w Japonii. Czy byłbyś uprzejmy mnie oświecić?
Analogowa Grupa Wywrotowa. Mateusz

AUDIOTONE

  • 9888 / 6043
  • Moderator Globalny
09-05-2021, 19:57
Wojtku nie do końca zrozumiałem z jakich lat jest ta japońska UR'ka, która mi się podoba i czy ona jest jeszcze normalnie dostępna w Japonii. Czy byłbyś uprzejmy mnie oświecić?
Jeśłi chodzi Ci o tą wcześniejszą to jest rocznik 2008 do... trudno powiedzieć bo są dostępne w dalszym ciągu na rynku Japońskim.
Czwarty wpis od góry:
http://audiohobby.pl/index.php?topic=13736.30
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

siwy

  • 661 / 2816
  • Ekspert
09-05-2021, 22:17
Dzięki Mateuszu za super recenzje, ja cię przepraszam :-)
Analogowa Grupa Wywrotowa. Zdzisław

JaKub92

  • 1941 / 5690
  • Ekspert
10-05-2021, 18:16
Mateuszu, dzięki za profesjonalne testy i recenzję - dobra robota :) Jak Wojtek słusznie zauważył - jest bardzo "mehrytohrycznie" hehe ;) I nasze opinie pokrywają się.
Analogowa Grupa Wywrotowa. JaKub

AUDIOTONE

  • 9888 / 6043
  • Moderator Globalny
18-05-2021, 19:42
RTM Fox C90 już droższe... :
https://www.thomann.de/gb/rtm_fox_c90_type_1.htm
https://www.recordingthemasters.com/store/audio-cassettes/fox-c90-type-1-10-units-pack/

Średnio od początku produkcji ceny poszły o 50% w górę.
Tutaj poniżej rozmowa na TH o tej kwestii :
http://www.tapeheads.net/showthread.php?t=90695

Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.