Audiohobby.pl

Kasety serwisowe.

zepter

  • 268 / 995
  • Zaawansowany użytkownik
12-08-2024, 23:07
Dzięki. Poczekam nie potrzebuję ich na już . Ale coś muszę kupić i sprawdzić jak mam ustawioną głowicę . W porównaniu do kaset Hansa.

AUDIOTONE

  • 9671 / 5975
  • Moderator Globalny
13-08-2024, 09:23
Genlab jest spoko ale stosunkowo droższy od Alexa. Nagrywane też inaczej, bo nagrywał kiedyś na szpulaku. Teraz nie wiem bo dawno nie sprawdzałem.
« Ostatnia zmiana: 13-08-2024, 10:52 wysłana przez AUDIOTONE »
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

zepter

  • 268 / 995
  • Zaawansowany użytkownik
13-08-2024, 16:29
W takim razie poczekam jednak na kasetę od Alexa. Oby nie do emerytury .A to jeszcze parę latek.
« Ostatnia zmiana: 13-08-2024, 16:55 wysłana przez zepter »

neomammut

  • 660 / 5713
  • Ekspert
13-08-2024, 19:29
Genlab jest spoko ale stosunkowo droższy od Alexa. Nagrywane też inaczej, bo nagrywał kiedyś na szpulaku. Teraz nie wiem bo dawno nie sprawdzałem.
Masz rację, jest drogi, ale moim zdaniem warto. Tak samo polecam Abexa, też trochę ich mam w tym kasety wzorcowe do ustawiania biasu...

AUDIOTONE

  • 9671 / 5975
  • Moderator Globalny
13-08-2024, 19:53
Abex to już inna półka kaset. Abex, Teac i kasety firmowe (Basf, Technics, Sony itp) to już klasa sama w sobie jeśli chodzi o kasety wzorcowe. Dlatego też oszczędzam oryginały a używam kasety które kiedyś sobie ponagrywałem  w mono. A tylko w szczególnych przypadkach używam oryginałów.
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

Bitolo

  • 10 / 33
  • Nowy użytkownik
14-08-2024, 11:09
dotyczy: kaseta TEAC MTT-501

Witam serdecznie.

Pytanie moje dotyczy w/w kasety serwisowej marki TEAC model: MTT-501.

Do czego ta kaseta jest preferowana ?
Jakie sygnały testowe są na niej zapisane ?

Dziękuję za szybkość i dokładność odpowiedzi.

Pozdrawiam.

AUDIOTONE

  • 9671 / 5975
  • Moderator Globalny
14-08-2024, 11:29
To referencyjna taśma żelazowa do zapisu podczas kalibracji toru audio. Oczywiście taśma jest czysta bez żadnych sygnałów, na niej zapisuje się próbne testy (sygnały 400Hz, 315Hz/8kHz, 10kHz itp.) w zależności od tego co podaje instrukcja serwisowa.
« Ostatnia zmiana: 14-08-2024, 11:34 wysłana przez AUDIOTONE »
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

neomammut

  • 660 / 5713
  • Ekspert
14-08-2024, 11:30
Dokładniej używana do ustawiania biasu Typ I.

Bitolo

  • 10 / 33
  • Nowy użytkownik
14-08-2024, 12:11
To referencyjna taśma żelazowa do zapisu podczas kalibracji toru audio. Oczywiście taśma jest czysta bez żadnych sygnałów, na niej zapisuje się próbne testy (sygnały 400Hz, 315Hz/8kHz, 10kHz itp.) w zależności od tego co podaje instrukcja serwisowa.

. . . pytanie - jak takie taśmy (np. TEAC MTT-501) w praktyce znoszą barierę czasu ?
Dużo tracą że swojego "reference" w czasie (przyjmując prawidłowe warunki użytkowania) ?

Ewentualne, które że współcześnie jeszcze dostępnych kaset (bardziej budżetowych) nadają się do tego typu zapisów ?

AUDIOTONE

  • 9671 / 5975
  • Moderator Globalny
14-08-2024, 12:36
Taśma serwisowa to około 50 pełnych odtworzeń. Potem występują już spadki zwłaszcza na wysokich częstotliwościach. Z obecnie dostępnych to TDK AD rocznik 1982-86 rok. Sony HF-S lata podobne, Maxell UD-I takze podobne lata. Te taśmy są dość liniowe. I długość oczywiście C-60 nie dłuższa, taśmy C-45 to są przeważnie skrócone 60-tki.
Napewno jeszcze któryś z kolegów dopisze więcej z własnego doświadczenia
« Ostatnia zmiana: 14-08-2024, 13:00 wysłana przez AUDIOTONE »
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

RetroTape

  • 552 / 947
  • Ekspert
14-08-2024, 12:44
Kasety blanki referencyjne były zawsze najwyższej jakości z możliwych i powinny dobrze znosić próby czasu jeśli były dobrze przechowywane. Niestety obecnie ich dostępność i ceny są wysokie. Jakiś czas temu dyskutowaliśmy na forum o kasecie TDK AD AC-225 Alignment Tape, która kosztowała tysiaka. Teraz patrzę szybko na Allegro i są:

Basfy:
https://allegro.pl/oferta/basf-primary-reference-tape-iec-i-104-13454140874  (250zł) - żelazo referencyjne
https://allegrolokalnie.pl/oferta/basf-reference-super-90kaseta-z-roku-1988-folia (930zł) - chrom referencyjny

Matsushita-Technics:
https://allegrolokalnie.pl/oferta/kaseta-testowa-matsushita-qzzcra-zelazowa-nowa-225 (250zł) - żelazo referencyjne
https://allegrolokalnie.pl/oferta/kaseta-testowa-matsushita-qzzcrx-chromowa-nowa-kgj (280zł) - chrom referencyjny

Jeśli chcesz użyć zwykłych kaset to:
Klasyczny zestaw do biasu dla Japończyków i nie tylko to TDK AD (normal), SA (chrome) i MA (metal). Można też użyć kaset od Maxell'a UDI (normal), UDII (chrome) i MX (metal). Czasem używam też TDK D albo BASF FEI dla typu I.

Dodaję jeszcze link do dyskusji na ten temat:
http://audiohobby.pl/index.php?topic=15003.msg487884#new
« Ostatnia zmiana: 14-08-2024, 12:51 wysłana przez RetroTape »

Bitolo

  • 10 / 33
  • Nowy użytkownik
14-08-2024, 13:05
Taśma serwisowa to około 50 pełnych odtworzeń. Potem występują już spadki zwłaszcza na wysokich częstotliwościach. Z obecnie dostępnych to TDK AD rocznik 1982-86 rok. Sony HF-S lata podobne, Maxell UD-I takze podobne lata. Te taśmy są dość liniowe. I długość oczywiście C-60 nie dłuższa, taśmy C-45 to są przeważnie skrócone 60-tki. 
Napewno jeszcze któryś z kolegów dopisze więcej z własnego doświadczenia

Ja spotkałem się jeszcze z serią TDK-PRO, czyli:

TDK-PRO-AM (żelazo)
TDK-PRO-SM (chrom)

. . . ale nie wiem na ile są "liniowe" - czy bardziej chodzi o "trwałość" zapisu ?

RetroTape

  • 552 / 947
  • Ekspert
14-08-2024, 13:13
Nie, to nie są kasety referencyjne, chodzi tutaj o "reliability" czyli trwałość zapisu i niezawodność w działaniu.

AUDIOTONE

  • 9671 / 5975
  • Moderator Globalny
14-08-2024, 13:15
To nie są taśmy typowo do kalibracji. Ale owszem można je użyć. Ja także kiedyś je stosowałem jako nośnik do nagrywania nowych kaset testowych. Temat jest na forum.
http://audiohobby.pl/index.php?topic=13372.0
 Także i Alex z ANT je kiedyś stosował z powodzeniem.
« Ostatnia zmiana: 14-08-2024, 13:17 wysłana przez AUDIOTONE »
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

RetroTape

  • 552 / 947
  • Ekspert
14-08-2024, 14:24
One faktycznie nadają się świetnie do nagrywania kaset testowych ze względu na trwałość, można wiele razy odtworzyć nagranie bez utraty poziomu. Jednak gdy przeprowadzasz kalibrację poziomu i biasu zgodnie z instrukcją serwisowa, gdzie trzeba narysować wykres i ocenić jaka jest odpowiedź częstotliwościowa, nie ma to jak kasety referencyjne.

Nagrywając swoją kasetę testową, jak wyjdzie za głośno/cicho to sobie zmniejszasz poziom nagrania, a w przypadku kalibracji zgodnie z serwisówką, takie coś zafałszuje prawidłowy wykres i cała praca pójdzie na marne. Dlatego szuka się kaset z możliwie płaską charakterystyką, aby nic nie podbijało, ani nie traciło. Nie wiemy jak wygląda ta seria PRO jeśli chodzi o zgodność ze standardem referencyjnym. Skłaniałbym się bardziej do używania znanego ogólnie standardu AD/SA/MA jeśli chodzi o TDK i tego typu nastawy.