Audiohobby.pl

Technics RS-BX707

artekk

  • 1699 / 6089
  • Ekspert
08-06-2022, 11:44
Jeszcze nie spotkałem magnetofonu, który wymagałby załączenia Dolby na czas ustawienia poziomu referencyjnego, więc raczej zawsze ustawiamy w pozycji Off. No i które Dolby należałoby wtedy załączyć B, C czy może S?:)

Mam nadzieję, że Wojtek wybaczy, ostatni już offtop, ale... to jak mi się wydaje dla dobra nas wszystkich info.
Np. w Harmanie TD-4800 i TD-4600 podczas regulacji poziomu odczytu dla Dolby S (jest osobna regulacja) należy włączyć Dolby S. Patrz fotka poniżej.
Takie udziwnienie :)

niektóre kasety są po prostu opisane jako Dolby-B tak jak Unitra, inne mają informacje aby włączyć konkretny system, zazwyczaj B.

Kasety serwisowe mają informację, żeby włączyć system redukcji szumów ? Nie spotkałem się.

Metoda ustawiania poziomu Dolby na wyjściu decka line out jest przede wszystkim mniej dokładna od mierzenia na scalaku Dolby. Po drodze różne komponenty mogą to napięcie zmieniać. Do tego dochodzi przeliczanie, co dalej zwiększa margines błędu.

Tu 100% zgody z Pawłem. Nawet w bardzo drogich magnetofonach występują takie sytuacje. Mnie to spotkało np. w Nakamichi CR-5E. Poziom równo ustawiony na układach Dolby, a na wyjściu była pewna różnica między kanałami.
« Ostatnia zmiana: 08-06-2022, 11:57 wysłana przez artekk »
Analogowa Grupa Wywrotowa. Arturo

chorazy3

  • 1686 / 1806
  • Ekspert
08-06-2022, 11:54
Aby mieć zgodność 100% Dolby należy w tym decku:
- użyć kasety testowej Dolby 200nWb/m 400Hz, (bez załączania żadnego Dolby),
- użyć multimetru lub oscyloskopu, przypiąć sondę z krokodylkiem do masy, następnie dotknąć  drugą sondą odpowiedniej nóżki scalaka IC401 (CXA1331S): kanał lewy - pin 13, kanał prawy - pin 18 i oba ustawić na 388 mV potkami VR3(L) i VR4(P).

Paweł

RetroTape

  • 637 / 1013
  • Ekspert
08-06-2022, 12:28
Myślę, że dyskusja  jest ciekawa w miłej atmosferze i mimo wszystko na temat, gdyż dotyczy poprawności pomiarów dla kolegi, który ustawia swojego Technicsa.

Cytat: artekk
Kasety serwisowe mają informację, żeby włączyć system redukcji szumów ? Nie spotkałem się.
Spotkałem się z tym na niektórych kasetach Dolby, nawet zamieszczałem w temacie o kasetach serwisowych zdjęcie (dodaję też do tego posta). Jest to z innej polskiej kasety serwisowej, wykonanej w Zakładach Badawczo-Rozwojowych "ELTEX" z Solca Kujawsiego i tam w opisie wkładki jest podane, że włączamy Dolby przy regulacji.

Nawiasem mówiąc sygnał 400 Hz jest w jakimś celu modulowany w bardzo konkretny sposób, który ma być rozpoznany przez odpowiedni typ redukcji, a tak jest na większości profesjonalnych kaset Dolby. I teraz pytanie, jak bez włączenia układu redukcji szumów, czyli z pominięciem tego obwodu w urządzeniu, scalak miałby go rozpoznać ? Do tego jeśli mamy specyficzną kasetę do konkretnego typu systemu, w większości B, to na zdrowy rozum trzeba by go włączyć.

Warto by mieć jednak pewność czy dany model magnetofonu potrzebuje uruchomienia Dolby, zapewne nie, ale skoro nie ma takiego opisu to 100% pewności nie ma.

Aby mieć zgodność 100% Dolby należy w tym decku:
- użyć kasety testowej Dolby 200nWb/m 400Hz, (bez załączania żadnego Dolby),
- użyć multimetru lub oscyloskopu, przypiąć sondę z krokodylkiem do masy, następnie dotknąć  drugą sondą odpowiedniej nóżki scalaka IC401 (CXA1331S): kanał lewy - pin 13, kanał prawy - pin 18 i oba ustawić na 388 mV potkami VR3(L) i VR4(P).
Dzięki za opis :)

zepter

  • 268 / 1062
  • Zaawansowany użytkownik
08-06-2022, 12:58
Przeczytałem wszystko dokładnie i miałem wątpliwości którymi potencjometrami  mam wprowadzić korektę  aby napięcie na nóżkach 13 i 18 wynosiło 388 mV ale widzę że kolega artekk przewidział moje pytanie.

Audiotone napisał [ dla pewności sprawdzasz pułapkę biasową ( jak trzeba regulujesz do najniższego napięcia cewką) ]
Nie bardzo rozumiem co znaczy pułapka biasowa. Proszę o rozwinięcie .

Kolejne pytanie dotyczy
- 2. Zapis: I za pomocą generatora ustawiasz przykładowo 400Hz dla tzw. "Level" (poziom zapisu i kalibracji 0dB) i 10kHz dla "BIAS" (poziom zapisu i kalibracji -20dB).
Rozumiem to tak.

Z generatora podam ( generator z komputera ) podam 400Hz na wskaźnikach magnetofonu  mam ustawić 0dB ?
następnie podam 10kHz  na wskaźnikach mam ustawić  -20dB ?
Tylko nie rozumiem czy mam ustawiać 0dB i -20dB potencjometrem na front panelu czy potencjometrami na płycie głównej.
Dzisiaj nie miałem czasu się za to zabrać ale w miedzy czasie doprecyzuję jak to ma dokładnie wyglądać chodzi mi głównie o punkt 2 napisany przez Audiotone. Często po nocy mam czas na takie prace a w nocy nie dopytam się jak będę miał jakiś problem albo wątpliwość.



RetroTape

  • 637 / 1013
  • Ekspert
08-06-2022, 13:15
Robisz Record Calibration Adjustment ? Generatory 400Hz i 10 kHz są wbudowane w magnetofon. Postępuj zgodnie z instrukcją.

Włóż czystą kasetę, naciśnij REC i Play, ruszy nagrywanie. Potem przycisk REC.CAL. uruchomi się generator 400 Hz (nie słychać tego chyba że wyłączysz kasetę, cofniesz i odtworzysz). Ustaw wskaźniki na środku za pomocą VR10 . Potem wciskasz jeszcze raz REC. CAL. uruchomi się generator 10 kHz - ustaw wskaźniki na środku za pomocą VR9. Śledź wszystko w serwisówce.

artekk

  • 1699 / 6089
  • Ekspert
08-06-2022, 13:54
"lub wg instr. serwisowej magnet. " - z tym się można zgodzić, bo to oczywista oczywistość.  Jestem ciekaw ile jeszcze zostało nWb na tej taśmie. Chyba należy traktować ja w kategoriach eksponatów muzealnych, a pierwsza część zaleceń jest hmm.... no troszkę dziwna.

Z tego co się orientuję rozpoznawanie układu Dolby w magnetofonach posiadających tą funkcję jakie znam czyli Aiwa AD-F990 lub Bang & Olufsen Beocord 5500 opiera się na zapisywaniu ukrytych znaczników - sygnałów o niskich częstotliwościach. Nie spotkałem się z rozpoznawaniem układu NR  w sygnale zapisanym na taśmie na podstawie jego modulacji.
Analogowa Grupa Wywrotowa. Arturo

AUDIOTONE

  • 9888 / 6042
  • Moderator Globalny
08-06-2022, 20:32
Skoro mechanikę masz już ogarniętą tzn. parametr (W&F) jest poprawny czyli w normie to można ustawić skos głowicy to wiesz jak bo widziałem że robiłeś już to. Następnie  poziom odczytu, Paweł napisał Ci jak to wykonać za pomocą kasety Dolby (napięcia i odpowiednie nogi). Idąc dalej, sprawdzasz "pułapkę biasową" czyli wsadzasz kasetę typu VI metal (oczywiście czystą bez żadnych nagranych rzeczy) i dajesz zapis bez żadnego sygnału na wejściu. Bierzesz multimetr lub oscyloskop i sprawdzasz pomiędzy masą a punktami TP3 i TP4 jakie jest napięcie i musi być jak najmniejsze w obu kanałach równo. Jak nie jest to obniżasz cewkami L1 i L2 w serwisówce opisano to na stronie 12 rysunek 6.

Zrób sobie na gotowo odczyt, by było wszystko dobrze i napięcia się zgadzały. Zapis opiszę jutro. Mam za mało czasu niestety.
« Ostatnia zmiana: 08-06-2022, 20:34 wysłana przez AUDIOTONE »
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

zepter

  • 268 / 1062
  • Zaawansowany użytkownik
09-06-2022, 12:41
Audiotone napisał [  Idąc dalej, sprawdzasz "pułapkę biasową" czyli wsadzasz kasetę typu VI metal (oczywiście czystą bez żadnych nagranych rzeczy) ]
Oczywiście nie mam kasety metalowej type IV. Są dwie opcje albo pominę ten punkt lub czeka mnie mnie zakup kasety type IV . Spojrzałem na ceny nowych kaset na portalach aukcyjnych i powiem że małe nie są . Ewentualnie rozejrzeć się za używaną kasetą . Czy taka używka też by spełniła swoją rolę ?( może ją skasować aby nic na niej nie było nagrane ) Ewentualnie  jak pisałem pominąć ten punkt kalibracji.
Widzę że pewnie przed sobotą nie zdołał się za to zabrać . Ale może i dobrze bo  dokształcę się i może pójdzie sprawniej.
Zrobię sobie instrukcję z waszych wskazówek i usiądę bogatszy w wiedzę jaka mi przekazaliście.
Ale już widzę że gdybym tu do was na forum  nie zajrzał męczył bym się w nieskończoność z moimi magnetofonami.
Wiec wielkie dzięki za poświęcony czas i wyrozumiałość i prowadzenie mnie krok po kroku.
Późnym wieczorem wrzucę zdjęcia tych taśm od kalibracji a w szególności tej 10kHz od azymutu co powoduję zanieczyszczenie głowicy.
A tak z waszej praktyki . Domyślam się że to nie jest normalne że taśma chromowa  tak szybko zanieczyszcza głowice.
Tak sobie pomyślałem że głowica pwoduje uszkodzenie taśmy i stąd te zanieczyszczenia. Tylko że na wszystkich magnetofonach ?

judasz94

  • 440 / 1315
  • Zaawansowany użytkownik
09-06-2022, 12:46
Audiotone napisał [  Idąc dalej, sprawdzasz "pułapkę biasową" czyli wsadzasz kasetę typu VI metal (oczywiście czystą bez żadnych nagranych rzeczy) ]


Chrom też może być.

No i dodam ze najważniejsze jest wyeliminowanie prądu podkładu, a przy chromie masz masz jego wyższy zapis. Ustawieni nie będzie idealne ale leprze niż na żelazie
« Ostatnia zmiana: 09-06-2022, 12:52 wysłana przez judasz94 »
Adam
Pro audio, muzyk, elektronik

chorazy3

  • 1686 / 1806
  • Ekspert
09-06-2022, 12:48
Bias Trap możesz też sobie odpuścić jeśli ustawienie jest fabryczne a głowica nie była wymieniana.
Paweł

judasz94

  • 440 / 1315
  • Zaawansowany użytkownik
09-06-2022, 12:54
Bias Trap możesz też sobie odpuścić jeśli ustawienie jest fabryczne a głowica nie była wymieniana.

Też prawda, nie zmieniły się przecież parametry rezonansowe obwodu a kalibracja tego jest dość uporczywa ;) więc jak nie było ruszane to można zostawić jak jest
Adam
Pro audio, muzyk, elektronik

RetroTape

  • 637 / 1013
  • Ekspert
09-06-2022, 14:07
Cytat: zepter
A tak z waszej praktyki . Domyślam się że to nie jest normalne że taśma chromowa  tak szybko zanieczyszcza głowice. Tak sobie pomyślałem że głowica pwoduje uszkodzenie taśmy i stąd te zanieczyszczenia. Tylko że na wszystkich magnetofonach ?
Nie jest to wina głowicy, taśma która gubi powłokę magnetyczną i to w takim stopniu jak pokazywałeś, że po chwili zanika jeden kanał i trzeba czyścić elementy toru przesuwu taśmy, jest zwyczajnie stara i zdegradowana. Zapis na niej szybko ulegnie pogorszeniu, mam nadzieję że uda Ci się wcześniej wszystko wyregulować.

Kupienie obecnie nowej, nie fabrycznie zapakowanej ale z aktualnej produkcji taśmy typu II jest trudne, niewiele firm je produkuje (np.: w USA - National Audio Company - C756 Studio Type II). Używane są więc taśmy z epoki i tutaj wchodzi kwestia jak były przechowywane, bo to ma kluczowy wpływ na stan taśmy. Zdarzało mi się kupić cały nieotwarty 10-pak kaset chromowych które były zdegradowane, pozostawiały białe ślady na głowicy już po kilku minutach działania, zapis był możliwy ale wyraźnie gubiły wysokie tony, w moim przypadku były to choćby taśmy TDK (kobaltowe).

Myślę, że jeśli jest kontakt z osobą sprzedającą należy zgłosić ten problem, bo jest on poważny. Wszystko fajnie, że kasety nagrane prawidłowo pełnym śladem i w dobrej cenie, ale co z tego jak taśma zostaje na głowicy ;)

edit:
Mam jeszcze prośbę, abyś po regulacji poziomu odczytu na scalaku kasetą Dolby, zmierzył jakie są napięcia na wyjściu magnetofonu, dla taśmy 200 nWb/m powinno być około 0,5 V. Zobaczymy jakie byłyby różnice gdyby ustawić magnetofon metodą kasety Level i czy kanały są równo.
« Ostatnia zmiana: 09-06-2022, 14:15 wysłana przez RetroTape »

chorazy3

  • 1686 / 1806
  • Ekspert
09-06-2022, 14:25
Ad edit.
Poziom wyjściowy na linę out nie jest aż taki bardzo istotny, mogą być niewielkie nierówności między kanałami. Istotne jest żeby w testpointach czy pinach Dolby wartości były prawidłowe, bo to decyduje o kompatybilności.
Niemniej jednak poziomu wyjściowe powinny być zbliżone do tego co podaje SM.
Paweł

rivercola998

  • 11 / 897
  • Nowy użytkownik
09-06-2022, 14:25
Bias Trap możesz też sobie odpuścić jeśli ustawienie jest fabryczne a głowica nie była wymieniana.

Jak juz cos robi, niech poustawia wszystko.Retro Tape wrzucil plik z sygnalem 15kHz, bo cos tam mial problemy z faza.A wrzucajac na spectrum analyzer duzo widac. Sprawdzilbym czestotliwosc oscylatora.

zepter

  • 268 / 1062
  • Zaawansowany użytkownik
09-06-2022, 23:40
Zamieszczę zdjęcia z mikroskopu kaset kalibracyjnych . Kiepsko to mało powiedziane. Te kasety były praktycznie nie używane prze zemnie .