Audiohobby.pl

Kenwood KX-5010

pień

  • 2228 / 1024
  • Ekspert
05-09-2021, 21:02
ten grundig to.... w porównaniu będzie d.n.o.

Hmmm, jakoś szczególnie mnie to nie smuci bo Ken, zadziwił mnie :)  Chyba można tak powiedzieć.
 A może są jakieś szanse że jednak niemieckie taśmy będzie ogarniał lepiej?
Poza tym wygląda jak sprzęt wyjęty z deski rozdzielczej tego agregata:



Takie stare dziady jak ja pamiętają zapewne co to jest.
 Tymczasem przytargałem suchotnika do współpracy głównie z powodu jednej fajnej funkcji (ma też parę innych fajnych)
bardzo przydatnej kopiście z CD na taśmę.


Ciebie Hammer na bank to nie zaskoczy :)

Hammer

  • 4681 / 2287
  • Ekspert
05-09-2021, 21:41
ma edycje kaset ale dźwiękowo plasuje się między kostką brukową  a cegłą, nie warto....
a Orzeł....... w podstawówce się ich rysowało na lekcjach.....
« Ostatnia zmiana: 05-09-2021, 21:44 wysłana przez Hammer »

pień

  • 2228 / 1024
  • Ekspert
06-09-2021, 08:45
ma edycje kaset ale dźwiękowo plasuje się między kostką brukową  a cegłą, nie warto....
a Orzeł....... w podstawówce się ich rysowało na lekcjach.....

I odtwarza nawet płyty chodnikowe :)
 No ale jako podpowiadacz będzie OK.
Chociaż ja aż taki surowy w ocenie jego dźwięku nie jestem.

ed:
Tak sobie ponagrywałem ćwiczebnie parę kaset i w nagraniach znalazłem coś co mnie niepokoi.  Nie jestem pewien teraz czy to cecha
kena KX-5010 i jego systemu ATCS, czy też może taśm?  A może jeszcze czegoś innego.
 Generalnie chodzi o zniekształcenie bardzo szybko narastającego sygnału który w szczycie >na moje ucho<  nie przekracza maksimum które taśma jest w stanie przenieść.  I pojawia się chyba na wszystkich moich ćwiczebnych nagraniach dokładnie w tym samym momencie na jednym jedynym nagraniu.
  Chodzi o płytę CD Mika Oldfielda- Music of the spheres.   Czwarty kawałek na niej >Shabda - pod sam koniec utworu.
Muszę to obadać dokładnie
« Ostatnia zmiana: 06-09-2021, 11:28 wysłana przez pień »

AUDIOTONE

  • 9387 / 5826
  • Ekspert
06-09-2021, 19:38
Chodzi Ci o tą partię z wokalami? To dość dynamiczny i skomplikowany kawałek pod sam koniec.
Spróbuj nagrać to samo, ale bez kalibracji ATCS...
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

pień

  • 2228 / 1024
  • Ekspert
06-09-2021, 22:46
Chodzi Ci o tą partię z wokalami? To dość dynamiczny i skomplikowany kawałek pod sam koniec.
Spróbuj nagrać to samo, ale bez kalibracji ATCS...

Tak, dokładnie o ten kawałek chodzi, wszędzie indziej jest miodzio i zajebiście.   Nie miałem czasu odsłuchać wszystkich taśm tylko ze trzy.
Ale na wszystkich nagrałem dokładnie to samo.
 Oczywiście do rady się zastosuję :)

JaKub92

  • 1822 / 5473
  • Ekspert
08-10-2021, 21:21
pień,

Przeczytałem Twój post odnośnie nagrywania taśm z użyciem ATCS i bez. ATCS nie może nic pogarszać. Jeśli przy jego użyciu magnetofon nagrywa gorzej, niż bez, to coś jest nie tak. Może to nagłe narastanie sygnału ma z tym coś wspólnego?... Sprawdziłbym kondensatory elektrolityczne w torze zapisu, odczytu, oraz samego ATCS.
Pisałeś tam też, że nagrywa do +7 dB i nie słychać przesteru. To akurat nic dziwnego, bo magnetofon ma wskaźnik ustawiony tak, jak wg. normy 160 nWb/m 0dB, choć odczyt jest kalibrowany do 250 nWb/m 0dB (a to prawie 4 dB różnicy!). KENWOOD pod tym względem namieszał, ale to było już drążone w innych wątkach. Ja sam nagrywając na Kenwoodach ustawiam poziom do +3 dB na taśmach podstawowych, a na tych lepszych do +5/6, a nawet zdarzyło mi się poszaleć do +8 dB ;) (zależy od typu taśmy oraz samej jej jakości). Myślę, że koledzy się zgodzą, że 'zero' wyznaczone w tych magnetofonach jest sporo zaniżone i nieadekwatne do ich możliwości - stąd też nie powinna dziwić skala do +12 dB.
Analogowa Grupa Wywrotowa. JaKub

pień

  • 2228 / 1024
  • Ekspert
09-10-2021, 11:04
JaKub

Dziękuję bardzo za Twój post :)
  Wyjaśnia wiele moich wątpliwości- głównie z tym jak zachowuje się wskaźnik wysterowania.   Przyznam się że nie pomyślałem o tym że on może być dla odczytu inaczej skalibrowany niż do zapisu.
  No i te kondensatory-  chodziła mi po głowie myśl że warto sprawdzić.  Wojciech mnie już odsyłał do ciebie :) o poradę.
   Kondensatory koniecznie muszę sprawdzić bo ten przester przy gwałtownym narastaniu sygnału nie daje mi żyć.   
To był mój plan na dzisiaj.
   Zrobię trochę z innej mańki :)   Najpierw ogarnę do końca JVC i na nim odsłucham taśmy Kenwooda-   może zawęzi obszar poszukiwań.
A i na JVC coś nagram i dam Kenom do pożarcia :)
« Ostatnia zmiana: 09-10-2021, 11:13 wysłana przez pień »

pień

  • 2228 / 1024
  • Ekspert
10-10-2021, 21:56
Dzisiaj zdążyłem jeszcze zarzucić oko na Kena.
   Wydaje mi się  że znalazłem przyczynę wpadek przy nagrywaniu.   Jeden z oporników :)
Noga mu trochę wylazła,  rusza się.
  Opornik R 19



  Jednak moja wiedza z elektroniki raczej kiepska jest i nie jestem całkiem pewien że to jest tylko taki drobiazg.
Zwyczajnie innego uszkodzenia nie znalazłem

chorazy3

  • 1479 / 1590
  • Ekspert
11-10-2021, 08:32
Sprawdź miernikiem jaki ma opór i porównaj z oznaczeniem paskowym. Najlepiej po wcześniejszym wylutowaniu.
Paweł

AUDIOTONE

  • 9387 / 5826
  • Ekspert
11-10-2021, 08:50
Warto przejrzeć całość laminatu odnośnie zimnych lutów. Nasze sprzęty nie są już pierwszej młodości.
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

pień

  • 2228 / 1024
  • Ekspert
11-10-2021, 09:02
Sprawdź miernikiem jaki ma opór i porównaj z oznaczeniem paskowym. Najlepiej po wcześniejszym wylutowaniu.

Nie ma co sprawdzać-   noga  poszła swoją drogą po wylutowaniu i nie chce mieć niczego wspólnego z resztą.
   Magnet stoi i czeka na nowy oporniczek
:(
   

PhantomLord

  • 420 / 2265
  • Zaawansowany użytkownik
11-10-2021, 09:13
Jeśli dobrze pamiętam to w Kenach KX-9010 (a więc w 5010 pewnie też) leciały kondy i trany czasem w obszarze ATCS i Rec Level ATT.

Po wymianie tego urwanego rezystora możesz jeszcze zrobić jeden numer: puść procedurę ATCS na dowolnej taśmie i jak procedura się skończy to nagraj sobie na komputer to, co ATCS nagrywa na taśmę w celu wykonania kalibracji.
Widząc zapis np w Audacity czy innym programie elegancko zobaczysz, czy wszystkie etapy kalibracji - a w zasadzie sygnałów testowych - są nagrywane poprawnie.

Jak wrócę do domu to spróbuję znaleźć screeny jak to wyglądało na moim KX-9010. W uproszczeniu to kalibracja zaczynała się od ustawienia właściwego poziomu BIAS (na przemian 400Hz i 10kHz) i potem poziomu czułości taśmy (400Hz narastającej intensywności - skokowo).

Wideo pokazujące kroki autokalibracji na KX-9010 (nie moje):
Analogowa Grupa Wywrotowa. Mateusz

pień

  • 2228 / 1024
  • Ekspert
11-10-2021, 19:54
Dzięki bardzo  :)
5010 stoi- i czeka to dla odmiany zarzucę na komputer sygnały ATCS  z 7050.
   Chyba w serwisówce widziałem ich wykresy.
Zobaczy się co i jak

pień

  • 2228 / 1024
  • Ekspert
11-10-2021, 23:37
Kurna, kablem nie sięgnę do kompa.  Brakuje jakie dwa metry :)
    A nie chce mi się już z gratami dzisiaj jeździć
        Na ucho sekwencja sygnałów w KX-7050 jest taka sama jak na filmie powyżej.

ps.   jakiś taki zamulony dzisiaj jestem że nie pomyślałem że na laptopa można wrzucić a do tego przemeblowanie nie jest potrzebne.
    Bystrzacha :)   hahahahaha
ale teraz o tej porze to już mi się jeszcze bardziej nie chce z sygnałami walczyć.
   Jutro- chyba też będzie dzień.

pień

  • 2228 / 1024
  • Ekspert
13-10-2021, 22:42
Dobra :)
  Sprawa załatwiona i Ken powrócił do sprawności.
Dostał na próbę taśmę BASF Chrome Extra II, wokół której szumu narobiłem- ale to wynikało z niewiedzy potrzebnej użytkownikom takiego sprzętu jak magnetofon.
  No a ja cienki Bolek jeszcze tak więc wybaczcie zadymę.
 
Na tej taśmie BASF Kenwood  daje radę-  co mnie cieszy bardzo :)
   
Sekwencja tonów kalibracyjnych ATCS  w tym magnetofonie jest  inna niż w KX-7050  czy KX-9010.
  Może w weekend wrzucę jakoś tutaj audio załącznik.
      Chyba są jakieś hostingi do dźwięków?  -  Nigdy takiego załącznika jeszcze na forum nie zarzucałem