Audiohobby.pl

Projekt 3way Seas / OB midrange

konto_usuniete

  • 0 / 5623
  • Nowy użytkownik
22-09-2008, 15:14
Masz rację do do "skrzydełek " i U-frame .

Natomast co do MTM pamiętaj ze podniesiesz efektywność całego pasma przenoszonego przez mid a zatem proporcja się nie zmieni ( dalej będzie taki sam spadek poniżej Fgr  tzn spadek o tą sama wartość względem poziomu odniesienia) Ponadto podniesienie efektywności dla zakresu powyżej Fgr odgrody ( zwlaszcza jesli nie bedzie jakej super efektywnosci na basie - a planowane przez Was na bas L22 lub CA22 pozwolą na uzyskanie max 86 - 87 dB) może mocno pokomplikować filtrację na podziale mid- high - zwłaszcza jesli sumaryczną efektywnością sekcji średniotonowej  " wyskoczysz" ponad  efektywność tweetera.
 Trzeba tez pamiętać ze powyżej Fgr odgroda tez ciut podbija efektywność.

Ja sugerowałbym sprawę dograć na wstępie tzn skorelować wymiary odgrody , efektywności użytych glośników z czestotliwościa podzialu już na etapie projektu.

WaldeK

mordensiur

  • 934 / 6022
  • Ekspert
23-09-2008, 13:09
Jeżeli teoretycznie miałbym ustawiać punkt podziału, to 250Hz wydaje się być całkiem sensowne. Gdzieś ostatnio wyczytałem, że skala głosu wokalistów często zaczyna się od dolnego C, które to ma mniej więcej taką częstotliwość. Pozwoliłoby to reprodukować wokale z OB.

Przy podziale aktywnym mid-low zakładam, że możnaby było zejść z pojedynczym al130 do tej granicy, jednak byłby elementem limitującym pewnie całkowity SPL. Korekcja też byłaby pewnie nieunikniona.

Tu jest projekt z pojednycznym Al130 w OB:
http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/MOB3W/MOB3W.htm#Measurements

bartek_z

  • 404 / 6106
  • Zaawansowany użytkownik
23-09-2008, 22:24
mordensiur - niskie schodzenie z podziałem ma sens w przypadku kiedy masz woofer nieco odstajacy (bądź to jakością bądź to charakterem) od reszty. Jeśli chcesz zostawić bas w OZ, to jak najbardziej dobrym pomysłem jest puszczenie go jak najniżej. Zamiast jednak pakować się w MTM lepiej jest zrobić podpaski ze skrzydełkami albo głebokie U-frame.

Patrzenie, że 250 Hz to dolne C to kompletnie błedne myślenie.  Po pierwsze 250  Hz to są okolice h (małe) c1 (razkreślne), to jest mniej więcej po środku skali głosu tenora, barytony i basy śpiewają znacznie niżej, w oktawie wielkiej, czyli w okolicach 100 Hz, a czasem nawet jeszcze niżej. Poza tym nawet gdyby tak było to i tak żeden filtr nie "wykastruje" ci tego idealnie równo, głosniki będą wspópracować ze sobą w szerokim zakresie i tak częsć składowych wokali będzie lecieć z woofera. nie ma co zawracać kijem wisły, najprościej będzie kupić woofer który zagra dość wysoko i komfortowo sobie wszystko skleić gdzieś powyżej 500 Hz, gdzie zejście średniaka w odgrodzie nie będzie już problemem.  

second_edition

  • 249 / 6053
  • Aktywny użytkownik
24-09-2008, 08:55
Bartek, a czy nie będzie wtedy wieksze prawdopodobieństwo zjawiska o którym mówiłeś, czyli niespójności? Niższy podział chyba obniża prawdopodobieństwo wystąpienia czegoś takiego...
i jeszcze jedno - może masz jakąś rade - jaki to potencjalnie głośnik dać na średniaka? zastanawiamy sie nad al130 od visatona, 2xal130 od wisatona w układzie mtm - ale to był by dodatkowy kłopot... i zastanawiamy sie po prostu nad jakimś nieco wiekszym średniakiem lub midwooferem  - który był by "zgodny" brzmieniowo z dolnym seasem 22 allu na basie. Gdzie zaczał byś poszukiwania? przy założeniu jednak, że dobrze by było zejść niżej... bo konstrukcja i tak będzie chyba z aktywnym podziałem i sterowana przez dwie koncówki - jedna wydzielona na dół i jedna na środek i górę.

bartek_z

  • 404 / 6106
  • Zaawansowany użytkownik
24-09-2008, 10:06
>> second_edition, 2008-09-24 08:55:07
Bartek, a czy nie będzie wtedy wieksze prawdopodobieństwo zjawiska o którym mówiłeś, czyli niespójności? Niższy podział chyba obniża prawdopodobieństwo wystąpienia czegoś takiego...
i jeszcze jedno - może masz jakąś rade - jaki to potencjalnie głośnik dać na średniaka? zastanawiamy sie nad al130 od visatona, 2xal130 od wisatona w układzie mtm - ale to był by dodatkowy kłopot... i zastanawiamy sie po prostu nad jakimś nieco wiekszym średniakiem lub midwooferem - który był by "zgodny" brzmieniowo z dolnym seasem 22 allu na basie. Gdzie zaczał byś poszukiwania? przy założeniu jednak, że dobrze by było zejść niżej... bo konstrukcja i tak będzie chyba z aktywnym podziałem i sterowana przez dwie koncówki - jedna wydzielona na dół i jedna na środek i górę.

Tak czy owak spójności nie będzie, to jest zupełnie ninny problem. 250 a 500 Hz to tylko oktawa różnicy, z muzycznego punktu widzenia niewiele.

Jak dobierać głosniki? najlepiej kup Scan Speaka 8535 - chciałeś od emnie odpowiedzi to ją masz. Jak sam nie wiesz jaki głosnik użyć to nikt Ci nie pomoże.

Jeśli ma byc zgodność brzmieniowa z aluminiowm Seasem na basie to w gruncie rzeczy wybór też wcale nie jest mały, konstruktor sam w dużym stopniu kształtuje brzmienie, gośniki to jest punkt wyjścia, który oczywscie narzuca wiele cech, ale nie determinuje aż tak ścićle doboru pozostałych głośników. Poza tym jeśli dół ma być zamknięty a środek w OB to w obawie o spójność raczej bym pomyślał o nieco bardziej "miękkim" (w charakterze) głośniku na środek niż na bas. Jak konkretnie dobierać to Ci nie powiem, dla mnie ten pomysł jest z natury rzeczy poroniony i aż tak "daleko" nie sprawdzałem. Zapewne znajdą się głośniki, które utworzą spójny obraz, ale przecież nie po t robi się OB na środku, nie po to walczy sie ze wszystkimi  przypadłościami OB żeby na koniec wstawić jakiś głośnik który i tak dynamicznie wszystko sprowadzi do poziomu OZ.

mordensiur

  • 934 / 6022
  • Ekspert
24-09-2008, 13:59
Sądzę, że jak tak sobie tutaj rozmawiamy o hybrydzie, to każdy z nas wolałby zrobić OB od góry do dołu. Jednak warunki mieszkaniowe ( mała zagracona powierzchnia) powodują, że może to być ryzykowne i dać więcej kłopotów niż korzyści. Konstrykcja z zamkniiętym basem ma szanse być bardziej ustawna, ale też nie jest to pewne, choć to ryzyko chyba byłbym bardziej skłonny wziąć na siebie. W sieci jest już kilka takich projektów a jeden ma spory sukces na koncie.

Te 250 Hz faktycznie dość frywolnie postawiłem sobie na ponkt podziału, ale dobrze pokazało to z jakimi problemami boryka się taka konstrukcja. A raczej co chcemy osiągnąć, bo to będzie determinowało w dużej mierze dobór głośników.
Sięgnięcie do granic skali wokalu wydaje mi się niegłupim rozwiązaniem z teoretycznego punktu widzenia, bo jeżeli i tak tam nie sięgniemy to walka o kilkadziesiąt Hz faktycznie może być bezsensowna.

second_edition

  • 249 / 6053
  • Aktywny użytkownik
24-09-2008, 14:12
http://www.audiostereo.pl/ogloszenia.html?id=27963
właśnie dlatego nie chcę robić całej odgrody - chociaż projektów w sieci sporo... wstawienie takich smoków jest bez sensu. bas na dole to kompromis - ale też rozwiązanie możlwie najlepsze, na i tak sporym głośniku - dobrej klasy, w skrzynce która nie powinna wchodzić w interakcje w pomieszczeniem i która w założeniu powinna dacć łupnięcie a nie kluchę. Dlatego przyjmuję krytykę, ale patrze optymistycznie na powodzenie projektu.

second_edition

  • 249 / 6053
  • Aktywny użytkownik
24-09-2008, 14:30

bartek_z

  • 404 / 6106
  • Zaawansowany użytkownik
24-09-2008, 18:00
Jeśl pokój ma 20 m2 to nie ma problemu z takim czy innym ustawieniem odgrody. Nie od razu też trzeba się pakować w dwa 40 centymetrowe Monacory, które jeśli są połączone równolegle to wiadomo skąd mają te 3 ohmy. To, że przy tak dużych wooferach zabrakło i efektywności i pasma to efekt użycia zwykłej deski zamiast U-frame (czytać i analizować to co tutaj piszemy między wierszami!!!)

Jeśli pomieszczenie ma mniej niz 20 m2 to i zamknięte 3 drozniaki są ryzykowne.  

bartek_z

  • 404 / 6106
  • Zaawansowany użytkownik
24-09-2008, 18:02
o i jeszcze jedna sprawa - jesli masz mmałe pomieszczenie to możesz zasosować mniejsze głosniki i poświęcić nieco efektywnosci. Poza tym to co pisał "pan starszy" - jak zaadaptujesz odpowiednio to co jest za kolumnami to nie ma problemu.

bartek_z

  • 404 / 6106
  • Zaawansowany użytkownik
24-09-2008, 18:05
A w ogóle to kto powiedział, ze OZ jest łatwiej ustawne? Owszem, nie trzeba się martwić o przestrzeń za kolumnami, ale masz w to miejsce potencjalnie inne kłopoty. OZ promieniuje bas prawie że dookoła, a dipol tylko na osi głosnika, chyba jasne jest co łatwiej opanować...

mordensiur

  • 934 / 6022
  • Ekspert
24-09-2008, 18:45
>> bartek_z, 2008-09-24 18:02:32
o i jeszcze jedna sprawa - jesli masz mmałe pomieszczenie to możesz zasosować mniejsze głosniki i poświęcić nieco efektywnosci. Poza tym to co pisał "pan starszy" - jak zaadaptujesz odpowiednio to co jest za kolumnami to nie ma problemu.

Konkretne pytanie:
czy adaptacja akustyczna ściany za głośnikiem z basem w OB może pozwolić na przysunięcie go do niej? Adaptacja w sensie np. kilka warstw filcu o różnej gęstości, włókniny itp.

konto_usuniete

  • 0 / 5623
  • Nowy użytkownik
24-09-2008, 19:58

>> Konkretne pytanie:
czy adaptacja akustyczna ściany za głośnikiem z basem w OB może pozwolić na przysunięcie go do niej? Adaptacja w sensie np. kilka warstw filcu o różnej gęstości, włókniny itp.


Ze wzgledu na duze dlugosci fal basowych  ich tlumienie za pomoca gabki , filcu itp jest bardzo malo skuteczne . Bardziej bym doradzal ich rozproszenie .


>> ...możesz zasosować mniejsze głosniki i poświęcić nieco efektywnosci.


IMO efektywnosc nie ma tu nic do rzeczy i w zaden sposob nie da sie tego parametru powiazac z pomieszczeniem.  Przecież to tylko parametr opisujący sprawność z jaka zamieniana jest energia elektryczna ze wzmacniacza na energie akustyczna promieniowana przez glosnik.

 Wielkosc glosnika w odgrodzie w tym projekcie ( mowimy o sredniotonowce w OB) tez jest bez wiekszego znaczenia . Nie bedzie jakiejs wielkiej roznicy pomiedzy 13 cm Visatonem a jakims 15cm innym glosnikiem. Prace tego glosnika warunkowac bedzie wielkosc i ksztalt odgrody.

Jesli mowa o mniejszym glosniku na bas to IMO nie jest to najlepszy pomysl  Pod wzgledem dynamicznym 18 cm glosnik basowy raczej nie dorowna 22cm . Zreszta Bartku z wlasnego doswiadczenia dobrze o tym wiesz.

Biorac pod uwage , ze niejako z zalozenia mamy dynamiczny zakres sredniotonowy ( niejako "wrodzona " ceacha OB) ja sugerowalbym 22cm basowy , ale bardzo rozsadnie strojony. IMO przy strojeniu niskie zejscie na pewno nie powinno byc priorytetem.


WaldeK

mordensiur

  • 934 / 6022
  • Ekspert
24-09-2008, 20:10
Czy istnieje zatem jakiś sposób, żeby przysunąć nieco Ob do tylnej sciany? O jakich rozpraszaczach mówisz?

Czy  może grozić taki manewr jeżeli nie wytłumimy tej ściany? Podbicie basu w jakimś zakresie, czy niekontrolowaane odbicia. Czy miałeś z tym do czynienia osobiście? I jak sprawuje się L18 w OB - jak nisko można nim zejść?

bartek_z

  • 404 / 6106
  • Zaawansowany użytkownik
24-09-2008, 20:29
Tak. Oczywiscie nie do samej ściany, ale znacznie.  Chodzi generalnie o to, żeby fale emitowane przez tył membrany za szybko się nieodbiły i nie poszły do przodu, jeśli za kolumnami będa ustroje które rozproszą lub pochłoną te fale to oczywiscie można całość do ściany przysunąć.  Nie wiem tylko czy wystarczy włókninka, bo największa jazda jest oczywiscie z długimi falami. Ale jak w tym konkretnym przypadku nie wypali U-frame to zawsze możesz dokleić tylną ściankę i wrócić do koncepcji OZ.

Jeśli chodzi o problemy z OZ to nie ma reguły jak daleko powinny stać od ściany, ale wcale nie jest powiedziane, że w jakimś pomieszczeniu nie okaże się optymalne wyjechanie z nimi na sam środek a i to może nie do końca pomóc. Przerabiałem takie przypadki, że najlepiej grało wbite prawie w tylną ścianę, ale też takie, że poprawnie się odezwało dopiero w ustawieniu diagonalnym. Przerabiałem nawet takie rzeczy, że 2 drożne zamknięte monitory na 18stce dudniły w 28 metrowym salonie, a także poprawną pracę 3 drożniaków w pokoju 13 m2. To własnie dipol jest przewidywalny i choć jego ustawienie nie zawsze jest wygodne to w 99% przypadków pokrywa się z teorią, czego nie da się powiedzieć o OZ. Oczywiscie OZ ma inne zalety, ale w momencie kiedy chcesz robić środek w OB to i tak sam bas w OZ niewiele tutaj pomoże. Wiele całosci nie zmniejszysz, i tak będziesz potrzerbował dużego woofera, żeby wszystko zrównoważyć dynamicznie.