Audiohobby.pl

Supereliptyczne tweetery do Klipscha

Bacek

  • 1916 / 4271
  • Ekspert
03-11-2019, 21:18
Supereliptyczna tuba o profilu tractrix.
Cały projekt to na razie popłuczyny po projekcie dużej tuby średniotonowej o profilu Tractrix.
Idea zrodziła się dawno temu ale że dużą tubę trudniej zrobić a założenia materiałowe były ambitne także słowo jak do tej pory ciałem się nie stało.

Jakoś wiosną tego roku stwierdziłem że coś jednak trzeba zrobić i że może łatwiej zacząć od czegoś mniejszego.
Także gotowy "produkt" to tuba wysokotonowa jako zastępnik dla stosowanego w Kilpschach K77.

Ogólnie to co do samego profliu, wstępnie myślałem o zamiennikach do tub Klipscha stąd prostokątny kształt.
Drugim powodem tego kształtu jest to że wydaje mi się że jednak nieokrągłe tubki są trochę jednak stosowniejszym ustrojstwem do domu.
Równe pokrycie w płaszczyźnie pionowej jest mniej ważne w domu a w niższych pomieszczeniach może być wręcz niepożądane.
Po co nam jakieś dodatkowe odbicia od sufitu i podłogi, skierujmy całą parę w gwizdek. No ale wtedy napotykamy inne problemy.

Oryginalnie tractrixowe tuby ludzie robili dające dwie płaskie płyty i wyginając po ich bokach po profilu ze sklejki lub czegoś giętkiego łukowate boczki.



No ale im idziemy bardziej w górę tym bardziej ostre krawędzie w narożnikach mogą powodować problemy, poza tym przejście z okrągłego wylotu tuby
do prostokątnego kanału jest już robione na oko i bez specjalnie jakiegokolwiek profilu.

Jakiś czas temu ludzie na forum Klipsch zaczęli lansować
tuby o kształcie  elipsy wpisanej w prostokąt. Ok czyli mamy połączenie dwóch światów ale tak nie do końca. Po pierwsze eliptyczna tuba wpisana w
prostokąt ma wyższą częstotliwość odcięcia niż tuba prostokątna bo po prostu wykorzystuje mniej przestrzeni. Co do reszty ideologi jakoś nie mam
obiekcji ale jak sobie popróbowałem teoretycznie coś policzyć to żadne z  tych formowych tubek nie wydawały mi się policzone do deklarowanych
parametrów lub np posiadały cylindryczne fragmenty.

Także zacząłem sobie liczyć na boku swoje tubki. I wtedy wpadłem na fajną krzywą która nazywa się superelipsa.
Co to takiego? To fajne równanie opisujące figurę geometryczną która, poza kilkoma innymi figurami, w zależności od parametrów,
może być kołem, elipsą, czy nawet w skrajnym przypadku właśnie prostokątem.
I to była brakująca część układanki która pozwoliła mi połączyć okrągły wylot drivera z prostokątnym otworem w obudowie.
Operując trzema parametrami można przejść płynnie od jednej do drugiej, zachowując po drodze, w każdym jej punkcie zgodność z danym typem tuby,
Tractrix w moim przypadku.

Za matematyką przyszedł model w FreeCAD.



Potem małe poszukiwania kogoś kto wykona całość na CNC. Udało się i po dwóch tygodniach miałem tubki w rękach.
Materiał to lite drewno bukowe, lekko pobejcowane i pociągnięte lakierem półmatowym.  Tuba zaprojektowana pod driver B&C DE120, popularny na Klipschach zastępnik K77.
Tubka policzona na F3 - 1544Hz i proper loading - 4147Hz czyli idealnie do Klipscha gdzie zwrotki za zwyczaj były do 45000.





Pomiarów za dużo jeszcze nie porobiłem. Tu tylko on-axis porównanie pomiędzy K77 (alnico), K77 (ferryt) i DE120 w rzeczonej tubce.
Ogólnie mój mikrofon ma jakieś +3dBa (może więcej) od 16Khz w górę, także trzeba wziąć poprawkę ale widać różnicę między driverami.



Całość gra świetnie i na pewno był to progres w stosunku do stockowych driverów.
Ostatnio non stop słucham jakichś albumów koncertowych i często mam efekt wow, holografia z aktualnej konfiguracji bywa fenomenalna.




« Ostatnia zmiana: 03-11-2019, 21:33 wysłana przez Bacek »
ali baba and the forty thieves
Ali Baba and the Forty Thieves
Ali Baba and the FORTY THIEVES
ALI BABA AND THE FORTY THIEVES

royal

  • 160 / 95
  • Aktywny użytkownik
04-11-2019, 22:54
Piekny kawał roboty. też wielokrotnie zauważyłem dobroczynny wpływ działania tuby na tweetery - tłumaczę to sobie niedostatkami zwrotnic biernych i  to mi sie  zawsze sprawdza w oddziaływaniu w czestotliowści podziału.

  Nie znam tu żadnej sprawdzonej teorii a niesprawdzona mi mówi że pomimo plaskiej chrakterystyki obu głosników energetycznie rzecz biorąc  musi być dół i ten dól potrafi naprawić  rezonans tubowy - takl miałem z GDWK80 Tonsila który był z plastykową małą  tubą  i   ktory z natury drarł  japę co w całości dawało świetny rezultat. Kolega który to ode mnie kupił uznał go za zbyt nieciekawy z wyglądu  i po latach wymienił na kopułkę No i od tego momentu sam zaczął szukac nowych kolumn. 

  Sam głośnik bez zwrotki  u ciebie wygląda pięknie ale moment prawdy to będzie dopiero w całości. Tak jak oceniam na oko to bym się spodziewał sporego wzrostu efektywności tego głośnika w całości ale czy skoryguje zwrotkę? Wg mnie  to jest poza zadaniem  klasycznej idealnej  tuby.

Bacek

  • 1916 / 4271
  • Ekspert
04-11-2019, 23:47
Oryginalne drivery ponad 16kHz w zasadzie nie istnieją. W DE120 "dochód" jest w tym regionie wiec zwrotką nic nie trzeba mieszać, wynikowo jest dość płasko. Trochę do tyłu jest 6500-8000 ale na razie tu nic nie działałem, negatywów na razie nie słyszę.
Zwrotka w całości cyfrowa, stroma (48dBa na oktawę) po Klipschowemu 400Hz, 4500Hz. Drivery wyrównane czasowo (w domenie cyfrowej). Mam jeszcze warianty z cięciem 3500 i 5200. Wszystko w "normalnych" filtrach i FIRach.
Ale szczerze powiedziawszy nie czuję w tym większych różnic, w każdej wersji gra dobrze. Na początku wydawało mi się w wersji 3500 gra inaczej a potem wyszło że pomieszałem konfiga i w tej wersji tweeter był +1.5dBa.

Piekny kawał roboty. też wielokrotnie zauważyłem dobroczynny wpływ działania tuby na tweetery - tłumaczę to sobie niedostatkami zwrotnic biernych i  to mi sie  zawsze sprawdza w oddziaływaniu w częstotliwościowi podziału.

Tu to akurat driver kompresyjny więc bez tuby się nie da. Pomijając różne niuanse, driver w bubie ma wyższą efektywność więc mniej go obciążamy. A jak mniej go obciążamy to mniej się rusza i pracuje w bardziej liniowym paśmie. Razem daje to dużo niższe thd.
Jakiejś dodatkowej magi bym się tu nie dopatrywał. Kiepsko zrobionymi biernymi zwrotkami tak samo udawało mi się zabić tuby.

ali baba and the forty thieves
Ali Baba and the Forty Thieves
Ali Baba and the FORTY THIEVES
ALI BABA AND THE FORTY THIEVES

royal

  • 160 / 95
  • Aktywny użytkownik
05-11-2019, 00:41
Zgoda  - z tego wynika ten driver po prostu nie ma innej opcji. Czyli dodatkowe tuningowanie tubą nie wchodzi w grę. Co do  thd przy wysokotonówce i jej wychyleniach to ja nie widze problemu ale zawsze mniej mocy to bezpieczniej. Cyfrowe filtry czyli układ jest trzywzmacniaczowy? Niezłe  przedsięwzięcie.

Bacek

  • 1916 / 4271
  • Ekspert
05-11-2019, 08:46
Aktualnie 6 kanałowa końcówka mocy Rotela, ale planuję rozszerzenie mojego GC o dodatkowe 4 kanały bo lepiej sobie radzi przy spięciu z gramofonem. Zwrotka to Najda DSP w partyzanckiej obudowie. Zupełnie nie koszerny/nie audiofilski set ale że gra to błogosławieństwa rabina nie potrzebuję.
ali baba and the forty thieves
Ali Baba and the Forty Thieves
Ali Baba and the FORTY THIEVES
ALI BABA AND THE FORTY THIEVES