Nie zapomnę :) postaram się codziennie wrzucać kolejne porcje informacji.
Właściwie od początku zakładałem, że projekt będzie dwudrożną kolumną podłogową, która dzięki swojej większej pojemności niż kolumna podstawkowa, daje więcej możliwości w wyborze przetworników oraz ich sposobu aplikacji. Pierwsza koncepcja zakładała zastosowanie obudowy typu linia transmisyjna, lecz po przemyśleniu, zdecydowałem się na zaprojektowanie hybrydy, która łączy bas reflex z linia transmisyjna. Takie rozwiązanie nazywane jest Mass Loaded Transmission line.
Konfiguracje głośników stanowi klasyczny układ symetryczny D'Appolito, z filtrowaniem typu LR4.
Obudowa
Użycie linii transmisyjnej było dla mnie sprawa oczywistą i choć nie stanowi ona problemu w zaprojektowaniu, wykonaniu i późniejszej jej skopiowaniu, to jednak nakłada ona pewne ograniczenia. Linia transmisyjna po jej zbudowaniu, właściwie uniemożliwia wprowadzenie zmian w zakresie strojenia falowodu. Co prawda wytłumienie obudowy będzie w pewien sposób wpływać na rezonans ćwierćfalowy, ale nie ma nad tym dużej kontroli. Ponieważ mój sposób dostrojenia obudowy nie musi wpasować się w gusta każdej osoby, postanowiłem użyć koncepcji MLTL. Taki rodzaj obudowy wykorzystuje rezonans ćwierćfalowy, jaki układa się na długości ( właściwie wysokości) środka obudowy, a dodatkowy port umieszczony blisko końca tunelu ( naszym wypadku dolnej ścianki obudowy ) jest dodatkowa masa powietrza, dzięki której możemy obniżyć rezonans obudowy i wpływać na jego częstotliwość rezonansowa. Pozornie taka obudowa wygląda jak typowa konstrukcja BR, lecz w rzeczywistości tak nie jest. W obudowach BR unika się powstawania fal stojących, stosując skośne przegrody w środku obudowy, a port BR montuje się we właściwym miejscu, zapobiegającym wypromieniowaniu niechcianych rezonansów falowych ze kolumny głośnikowej. Obudowa typu MLTL zaprzęga do pracy rezonans falowy zamiast z nim walczyć - jak to bywa rozwiązaniach BR. Oczywiście nie ma róży bez kolców, także i tutaj mamy niechciane rezonanse falowe, z którymi trzeba sobie radzić za pomocą wytłumienia i precyzyjnie dobranego miejsca, w którym znajduje się port bas reflex. To rozwiązanie daje każdemu użytkownikowi możliwości przestrajania obudowy wg własnych preferencji dźwiękowych.
Obudowa wykonana jest z plyty MDF o grubości 22mm, a wymiary zewnętrzne kolumny to 200mm szerokości, 1100mm wysokości i 344mm głębokości. Daje to pojemność wewnętrzną niecałe 46 litrów brutto. W zależności od metody ciecia formatek, może zajść konieczność oklejenia obudowy płytami HDF 3mm, co będzie wymagało skorygowania wymiarów obudowy. Jednak nie należy zwiększać szerokości obudowy ( max 202mm). Wewnątrz znajdują się trzy wzmocnienia, których kształt został wybrany nie przez przypadek. Kształt rombu tworzy wzmocnienie, które w symulacjach komputerowych wykazało przewagę nad typowym wzmocnieniem w kształcie krzyża. Ponieważ obudowa wykorzystuje rezonans ćwierćfalowy, schemat rombu daje przestrzenne, bardziej przyjazne użebrowanie dla rezonatora. Pomaga również w późniejszym umieszczeniu materiału tłumiącego w obudowie. Wzmocnienia wykonane są również z płyty 22mm, a grubość ich ścianek wynosi 12mm. Kształt rombu możemy w łatwy sposób rozrysować na formatkach lub odrysować z wcześniej przygotowanego szablonu. Otwory wykonałem za pomocą wyrzynarki, uprzednio nawiercając otwory pod wprowadzenie brzeszczota. Wzmocnienie znajdujące się za głośnikiem wysokotonowym, posiada większą grubość strony scianki frontowej, co jest widoczne na zdjęciach.
Do łączenia formatek użyłem prostego i skutecznego pióro-wpustu, który wykonałem na pile stołowej. Można użyć innych metod, jak lamelki, kołki, czy po prostu kleić do czoła. Wnętrze kolumn jest wyklejone standardowymi matami firmy Boll. Na dwie kolumny zużyłem jedno opakowanie 10 sztuk.