Audiohobby.pl

Znieksztalcenia modulacyjne i ich wpływ na odbiór muzyki w warunkach domowych

tetejro

  • 2745 / 2956
  • Ekspert
07-12-2016, 13:06
mała dygresja. Owa szybkosć głośnika może być różnie rozumiana czy raczej różnie porównywana. Ale wiąże się z przesunięciami fazowymi wnoszonymi w zalezności od strojenia okreslonego głośnika do określonej czestotliwości.
Tutaj fajny materiał tłumaczący charakterystyki czasowe i zwiazki pomiędzy fazą, impulsem, opóźnieniem grupowym
http://livesound.pl/tutoriale/artykuly/4791-faza-i-opoznienie-grupowe
Co prawda skupiają się bardziej na filtrach elektrycznych, ale rezonatora to samo dotyczy, bo każdy głośnik i każda obudowa jest też filtrem akustycznym.
« Ostatnia zmiana: 07-12-2016, 13:27 wysłana przez tetejro »

Mariusz_

  • 104 / 3147
  • Aktywny użytkownik
07-12-2016, 13:22
Do dygresji: Ostatnio właśnie optymalizuję moje głośniki pod tym kątem. Efekty są super. Zwłaszcza, gdy zastosuje się filtry o skończonej odpowiedzi impulsowej z liniową fazą. W skrócie - można sobie wrzucać dowolnie strome filtry a faza pozostaje niezmieniona. Do tego jeszcze dochodzi wyrównanie czasowe, zwłaszcza u mnie ważne, bo jedna tuba ma 4m, druga 1,5 trzecia 0,75m. No i co ciekawego odkryłem: że gdy ustawi się basy jako opóźnione do reszty, to da się tego słuchać, tolerancja w moim pokoju jest dość duża, nawet 20-30ms (czyli tyle ile potrzebuje niska fala,żeby się rozejść). Ale gdy bas czasowo wyprzedza wysokie, dźwięk jest okropny a podstawowe wrażenie, że wszystko jest wolne traci rytm.
« Ostatnia zmiana: 07-12-2016, 13:33 wysłana przez Mariusz_ »

meloV8

  • 1552 / 5834
  • Ekspert
07-12-2016, 15:25
Rozmowa była o popierdołkach 6" z których chcesz mieć zejście na basie jak z suba.

Jesli parametry glosnika na to pozwalaja, to dlaczego nie? To nie jest tak, ze ja chce wyciskac jak najwiecej niskiego basu, dla mnie liczy sie osiagniecie dobrej odpowiedzi czestotliwosci, ktora przeklada sie na rownie dobra odpowiedz impulsowa. W obudowie jaka proponowalem glosniki powyzej pracy tunelu, dzialaja tak samo jak w obudowie zamknietej i tu nie bedzie zadnej roznicy, a to ze jednoczesnie dostaje odciazenie na samym dole i przy tym wieksza wytrzymalosc mocowa to jeszcze jeden plus. Twoja teoria pasowalaby, gdybym chcial na sile wycisnac 30hz z gdn 20/40, ktory do tego nie jest przystosowany, ale aluminiaki Sba nie maja z tym zadnego problemu. Suma powierzchni dwoch NAC przewyzsza jeden glosnik 20 cm, a to juz nie tak malo jak na warunki domowe. Dla mnie plusem jest to, ze moze system nie osiagnie bardzo duzego cisnienia akustycznego, ale daje duza uniwersalnosc uzycia, w tym nawet zaprzegniecie do ogladania filmow ze sciezka filmowa, ktora posiada bardzo niskie tony.

Melo, instrumenty akustyczne kontrabas, fortepian,itd. Wiesz o co chodzi przecez, nie wiem po co to krązenie wokol.
Perka to akurat najbardziej hardcorowy przyklad, ale dobry i ze sprzetu raz tylko slyszalem cos bliskiego - JBL Everest z 2x 15cali.  Do tego realizacja musi pozwolic.

Ale my tu mowimy o zejsciu i zmulerce. Sorki ale nie masz dobrej relacji bl/mms i pupa. A tak mozna tylko aktywnie glosnik skonfigurowac z korekcja lustrzana bo pasywnie basu nawet średniego niedosyt.

Jasne, zgadzam sie, tylko pamietaj i nie zapominaj, ze ciezszy glosnik wcale nie musi byc zly, jesli tylko ma mocny naped. Poniewaz lubisz analogie motoryzacji, to dla przykladu Porsche 918 leje swoja konkurencje w postaci Ferrari czy Mclaren mimo, ze jest od nich duzo ciezsze.

Niemniej jak ktos chce bas a nie wyrob basopodobny to 15 cali wydaje sie rozsadnym posunieciem :-)
mam na mysli czytelnosc w najnizszych zakresach, im mniejszy kaliber tym gorzej, albo dla mnie rozsadniej poswiecic  nieco od dolu zeby to co pozostaje bylo zwyczajnie lepsze niz z glosnika pimpowanego pod pasmo w dol. Po prostu duzy ruch membrany i slaba relacja bl/mms i mozesz miec TSy jakie chcesz a bas i tak bedzie obok (ten niski). Fortepian grany lewa reka ma powiedzmy te 30Hz i nie ma tego problemu (efekt tzw "fundamentu basowego czyli czegos blizej nieokreslonego w tle ")

Zgadza sie, tylko isc na kompromisy mozna wtedy, gdy glosnik projektujesz. Trudniej wymagac czegos, czego posiadany glosnik nie osiagnie, chyba ze kosztem gorszej odpowiedzi impulsowej i gorszej odpowiedzi czestotliwosci.

Jak za nisko pojdziesz z pasmem dla mozliwosci glosnika to msz efekt sat-sub zawsze,

Eee, to ja mam zupelnie doswiadczenia z sub satem. Dla mnie to dzwiek czegos co udaje bas, ale wiecej brzeczy i dudni, masa harmonicznych i cienki malutki dzwiek z satelitek.

Ja bym nawet powiedział: "15 cali w tubie". Wtedy, wracając do tematu tego wątku, przy wychyleniach poniżej 1mm masz wysokie SPL i bardzo małe zniekształcenia modulacyjne - mówiąc po ludzku czysty, akustyczny bas.

Nie istnieje lepszy bas od duzego glosnika w dlugim hornie z betonu. Niestety niewielu z nas moze sobie na to pozwolic.

tetejro

  • 2745 / 2956
  • Ekspert
07-12-2016, 23:42
Wychodzi ci obudowa optymalna BR na 60 litrów i 30 Hz
Jezeli ją zmniejszysz do 20 litrów i strojenie na 20 Hz bedziesz miał gigantyczne opóznienie grupowe w ogóle ale także na 40Hz będzie wyższe niż z OZ i jedyna nadzieja że w sygnale muzycznym nie będzie częstotliwości żeby odezwałao sie pasmo 20-30 Hz. spadek mocy na 40 Hz bedzie taki sam jak w OZ a odciażenie głosnika przez BR będzie przy nieistotnie niskich czestotliwościach.

Strojac na 30 Hz bedzie jeszcze gorzej bo wieksze podbicie z powodu wzrostu Qtc na 70-90 Hz. W sumie przebieg taki jak na OZ nie będzie. Może zyskasz z 5 Hz niżej ale na -15 db bedzie skok na wykresie spl czyli zaburzenie fazy.

Żeby  z 20 litrowej BR uzyskać przebieg spl zblizony kształtem do OZ musiałbyś mocno wytłumic obudowę. Np. w symulacji win ISD wsp.  Qa musi spaść ze 100 do 5, oraz podnieść strojenie BR do 35-40 Hz. W praktyce idealne stratne wytłumienie jest raczej niemozliwe "normalnymi" środkami. Nawet gdyby sie udało to uzyskujesz kształt spadku spl jak z OZ do powiedzmy spadku o -10 dB a im nizej tym coraz bardziej na niekorzyść takiego przyduszonego BR w porównaniu do OZ. Ale opóżnienie będzie nadal wyższe niz z OZ.

"ciezszy" głosnik zawsze jest zły od tak samo zrobionego "lekkiego". W tym przypadku na pewno, bo SBA-NAC napęd ma raczej słaby. A do uzyskania niskiego basu z małej powierzchni membrany potrzebuje długiego wychylenia cewki, czyli wnosi wieksze opóźnienie.
« Ostatnia zmiana: 08-12-2016, 00:22 wysłana przez tetejro »

tetejro

  • 2745 / 2956
  • Ekspert
09-12-2016, 23:50
Warto tez zwracac uwagę na kształt przebiegu impedancji. Głosniki o niskich wierchchołkach impedancji w BR daja też przeważnie nizszą dynamike basu. Ni ema takiego kopa. A oczywiście strojenie dwukomorowego BR na różne czestotliwości, albo stosowanie różnych głosników we wspólnej komorze, podobnie jak  TL czy stosowanie układów korekcji , także rzopłaszczy wierzchołki impedancji.

Kształt przebiegu impedancjio ma zwiazek z wielkościami dobroci mechanicznej Qms i wspólczynnikiem Rms. Wysoka dobroc mechaniczna i niskie Rms oznacza bardziej dynamiczny bas.

lancaster

  • Gość
10-12-2016, 19:13
dokladnie jak piszesz tetejro z tymi wierzcholkami impedancji, jak glosnk jest hamowany mechanicznie to kopa nie bedzie.
Efekt ferrofluidu. Dlaczego wiec robi sie tak glosniki ? a bo taniej osiagnacodpowiedni (0,3-0,4) qts zmulerka mechaniczna niz wysokim strumieniem :-)
Na papierze  sie wszystko zgadza a nie kazdy przeciez to slyszy.