Audiohobby.pl

Głośnik DIY

lancaster

  • 26395 / 3855
  • Administrator
14-10-2016, 07:45
Myślicie,że jak pole magnetyczne stojana wzrośnie do nieskończoności,to wirnik ruszy z posad bryłę świata?

pole magnetyczne musi byc odpowiednie do innych elementów i funkcji glosnika i w  odpowiednim miejscu a nie żadne max duze. Tannoye coaxy przykladowo maja ok 1T. midbasy seasa katalowgowo 1,3T 11 cali eton tez mial chyba kolo 1T z tego co pamietam, Czy seas ma najlepiej kontrolowany bas ? nie powiedziałbym.

almagra

  • 10373 / 3507
  • Ekspert
14-10-2016, 08:44
Ok,sory.Lancaster jesteś wyjatkiem.
A co z elektromagnesem na miękkim magnetycznie rdzeniu?
Jak by mu też modulować prąd i zrobić sterowanie obu cewek w celu kompensacji nieliniowości?
Odpadają zabawy z urwiłapką.

lancaster

  • 26395 / 3855
  • Administrator
14-10-2016, 10:35
dokladnie tak widze glosnik na final (field coil). Neodym tez jest OK (daje wieksze mozliwosci od ferrytu) ale tu juz nie ma zartow i sporo wyzsze kosztu zabawy z samymi prototypami. choc bedzie ich mniej bo sa juz doswiadczenia optymalizacji obwodow z ferrytow.
Bede sie przymierzal tym bardziej ze znalazlem firme ktora odkuje nam armco w rozsadnych ilosciach (czyt nie pol tony) mam tez fajnego goscia do nawijania uzwojen. Audiofil zresztą.
« Ostatnia zmiana: 14-10-2016, 10:41 wysłana przez lancaster »

tetejro

  • 1656 / 943
  • Ekspert
14-10-2016, 20:47
Ok,sory.Lancaster jesteś wyjatkiem.
A co z elektromagnesem na miękkim magnetycznie rdzeniu?
Jak by mu też modulować prąd i zrobić sterowanie obu cewek w celu kompensacji nieliniowości?
Odpadają zabawy z urwiłapką.
Focale do Utopii. Ale efekt podobno raczej średni w porównaniu do magnesów stałych.

tetejro

  • 1656 / 943
  • Ekspert
26-11-2016, 16:09
Pytanie teoretyczne mnie meczy. A gdyby tak zrobic bardzo liniowy głosnik midbasowy?
Membrana to tektura 8" lub 6"
wysoka szczelina magnetyczna - tak np. 11-12mm cewka tak powiedzmy 20mm czyli takie dosć typowe wychylenie liniowe +/- 3,5mm.
Tonsile w 12" tyle maja. Tylko w tym przypadku zmniejszyć mu szczelinę do 1,25mm szerokosci. Czy dałoby się uzyskac 1,2-1,3 T ? Czy to jest wprost zalezne od wysokosci szczeliny, czy tylko od jej szerokosci?

lancaster

  • 26395 / 3855
  • Administrator
26-11-2016, 19:58
 Czy to jest wprost zalezne od wysokosci szczeliny, czy tylko od jej szerokosci?

od obu

tetejro

  • 1656 / 943
  • Ekspert
26-11-2016, 22:01
Powinienem zapytac czy wprost proporcjonalne. Bo chyba powiekszanie wysokości szczeliny powoduje spadek natężenia pola magnetycznego?
Chodziło mi o to zeby zrobić jak najdłuższa szczelinę z jak najwiekszą indukcją.

da sie to w jakis prosty sposób wyliczyć?
Weżmu taki magnetowód jak z GDNa 30/120 tylko ze szczelina 11mm tylko z węższą - powiedzmy 1,125mm. Do tego cewke średnicy 35mm jak z GDNa 20/100 o długości  18mm. Przypięte to do membrany jak z GDNa 17/100 - czyli jakies 126cm.kw. powierzchni. Zawaisy oczywiście te same.

Co by z tego wyszło?

Pomijając, że frankensztajjjn :-D
« Ostatnia zmiana: 26-11-2016, 22:07 wysłana przez tetejro »

lancaster

  • 26395 / 3855
  • Administrator
26-11-2016, 22:21
wex sobie linie/strumien rozloz na powierzchnie i bedziesz wiedzial orientacyjnie o ile spada/rosnie.


Nie wyliczysz tego wprost, mozna symulowac, pokrycie rozne wiec i tak trzeba wykonac gotowy uklad magetyczny i uruchomic w nim cewke o wiadomym l. Wyedy mierząc TSy wyjdzie Ci Bl, dzielisz przez l i masz B :-)

cadam

  • 4263 / 3854
  • Ekspert
26-11-2016, 23:31
Czym bezpośrednio zmierzyć indukcję pola w danym miejscu?

tetejro

  • 1656 / 943
  • Ekspert
27-11-2016, 00:51
troche kicha ze nie da sie tego przeliczyć na podstawie już chocby istniejących obwodów, przez porównanie wymiarów i sił choćby.

Najprościej (taniej) jest podnieść wartość indukcji magnetycznej zmniejszając szerokość szczeliny i wysokość nabiegunnika.
Jednak mała szerokość szczeliny, może wywoływac trudności z uwagi na drgania obwodowe. Pogarsza się przepływ powietrza w szczelinie i chłodzenie cewki - zwłaszcza w wąskich lecz długich szczelinach.

Zmniejszenie długości szczeliny (wysokości nabiegunnika) rodzi mniej problemów mechanicznych (obwód może byc mniejszy przy tej samej gęstości pola w szczelinie) powoduje, że wiekszosc cewki pozostaje stale poza symetrycznym polem magnetycznym.

Weżmy taki przykład: dwa jednakowe głosniki - te same parametry. Jeden ma szczelinę 12mm z cewką 19mm długości, drugi ma szczeline 5mm z cewką 12mm długości. Oba mają więc Xmax +/-3,5mm.
Oczywiście ten z dłuzsza szczelina potrzebuje znacznie wiekszej masy magnesu dla utrzymania takiej samej indukcji. Ale w jego wypadku tylko jakies 37% cewki pozostaje stale poza szczeliną. W wersji z krótką szczeliną to już 58% cługości jest poza szczeliną.

To jest kwestia pytania w jaki sposób ta geometryczna zmiana przekłada się na indukcję? No i jeszcze kwestia wpływu zmiany geometrii na Bl (czy to jest od całej długosci cewki czy tylko od X max)?

Mam wrazenie że głosnik z dłuższa szczeliną i dłuższa cewką będzie miał  mniejsze zniekształcenia, bo wieksza długość cewki znajduje się w symetrycznym polu szczeliny. Wiec ruch cewki jest mniej wrażliwy na asymetrię pola poza szczeliną.
« Ostatnia zmiana: 27-11-2016, 08:46 wysłana przez tetejro »

tetejro

  • 1656 / 943
  • Ekspert
27-11-2016, 00:54
.

lancaster

  • 26395 / 3855
  • Administrator
27-11-2016, 12:10
Czym bezpośrednio zmierzyć indukcję pola w danym miejscu?

jest odpowiedni sprzet mierniki pola z sondami, cos kolo 1000zł to kosztuje z tego co pamietam

lancaster

  • 26395 / 3855
  • Administrator
27-11-2016, 12:11
troche kicha ze nie da sie tego przeliczyć na podstawie już chocby istniejących obwodów, przez porównanie wymiarów i sił choćby.

podaj warunki (szer/wys szczeliny, wielkosc magnesu) to Ci sprawdze w Femmie chocby

tetejro

  • 1656 / 943
  • Ekspert
27-11-2016, 12:21
No myślałem o takim układzie z cewką fi35mm i 19mm długosci.
Szczelina 12mm wysokości.
I typowe magnesy F30 średnica zew./wew.120x60 wysokość 18mm x2 czyli 36
Szerokość szczeliny 1,2mm lub 1,4mm.

lancaster

  • 26395 / 3855
  • Administrator
27-11-2016, 12:26
jaki chcesz miec strumien ?