Audiohobby.pl

Magnetofon

Hammer

  • 4866 / 2504
  • Ekspert
10-02-2023, 21:49
... jasne ... dzięki temu wyrównałem zapis odczyt bez RS  były spore rozbieżności na rezystorach.
terz po tych zmianach zostało mi tylko ok 45 mV różnicy i teraz będe szukał.......miernikiem.
Spokojna Twoja rozczochrana jak to mówiła mama do Ptah-a

RetroTape

  • 637 / 1015
  • Ekspert
11-02-2023, 12:03
Potrzebuję porady. Składam sobie magnetofon z głowicą mono do nagrywania gier na ZX Spectrum i mam klika dylematów. Przeznaczam na to magnetofon Technics RS-B565, gdyż ma napęd DD i ręczną regulację biasu oraz głowicę JVC mono (tą co w moim ostatnim temacie o głowicach). Głowice mają mocno różne parametry, JVC (394,5 ohm/234,6 mH), Technicsa (286,4 ohm/77,7 mH).

Rozumiem, że po założeniu głowicy mono będą problemy przy nagrywaniu. Jak to poprawnie zrobić ? Mam dokładnie na myśli, czy do głowicy podłączyć tylko jeden kanał (lewy lub prawy) i nagrywać właśnie przez ten kanał, ale spodziewam się że sygnał będzie za słaby dla tej głowicy. Czy lepiej podłączyć do głowicy oba kanały i nagrywać na nią z dwóch wejść. Czy trzeba jakoś przerabiać dodatkowo magnetofon, aby to w miarę dobrze działało ? Czytałem wcześniej, że sygnał przy nagrywaniu może być mocno zniekształcony przy nagrywaniu, jeśli tak po prostu wymieni się głowicę.

Patrzyłem też na temat o kasetach testowych u nas na forum, gdzie kolega AUDIOTONE zamontował głowicę mono w Harmanie TD-4600, ale nie ma tam napisane jak podłączono głowicę i czy były potrzebne jakieś przeróbki w magnetofonie. Będę wdzięczny za wszystkie wskazówki, bo z pozoru proste zadanie, a mam coraz więcej wątpliwości jak to poprawie zrobić.

Hammer

  • 4866 / 2504
  • Ekspert
11-02-2023, 12:26
Głowice mają koszmarnie odległe parametry, o ile oporność pewnie można by rezystorem.... to indukcyjność to lata świetlne, może jakaś inna ?
a jak je podłaczysz ? szeregowo , równolegle ?
« Ostatnia zmiana: 11-02-2023, 12:29 wysłana przez Hammer »

Krzysztof_M

  • 1552 / 5496
  • Ekspert
11-02-2023, 12:37
Przede wszystkim głowicę mono podłącz do jednego kanału tylko.
Jeśli podłączysz oba kanały to zrobisz zwarcie między niezależnymi wzmacniaczami zapisu - zły pomysł.

A co do zmian w układzie - zanim jakiekolwiek będziesz chciał wykonać to zwyczajnie czeka Cię seria prób z głowicą.
Może być, że zapisywanie wyjdzie dobrze a odtwarzanie słabo - bądź odwrotnie, albo i jedno i drugie kiepsko.
Bez prób tego się nie dowiesz.
α β Σ Φ Ω ℧ μ π °C ± √ ² < ≤ ≥ > ^ Δ −

artekk

  • 1699 / 6090
  • Ekspert
11-02-2023, 12:57
W końcu coś ciekawego się trafiło ;)
Analogowa Grupa Wywrotowa. Arturo

chorazy3

  • 1690 / 1808
  • Ekspert
11-02-2023, 13:05
Piękny Arturze! Wcale nie ble chociaż ma BLE.
Szampański, z Dolby S - chyba zostanie u Ciebie.
I fajne Bowersy w tle widzę.
Paweł

artekk

  • 1699 / 6090
  • Ekspert
11-02-2023, 13:14
I fajne Bowersy w tle widzę.

To nic specjalnego, system kanciapowy, a w nim budżetowe monitorki DM601 ;)

Pioneer dotarł do mnie w czwartek. Nie mogłem się doczekać i wczoraj wymieniłem paski + idler (które były zakupione do innego Pioneera), ustawiłem prędkość i gra maszyna. Wygląda na to, że wszystko działa jak powinno.

Trochę biżuterii :
Analogowa Grupa Wywrotowa. Arturo

RetroTape

  • 637 / 1015
  • Ekspert
11-02-2023, 13:15
Głowice mają koszmarnie odległe parametry, o ile oporność pewnie można by rezystorem.... to indukcyjność to lata świetlne, może jakaś inna ?
a jak je podłaczysz ? szeregowo , równolegle ?
Nie mam niestety innej nowej głowicy mono, mam jakieś stare z dyktafonów, ale one mają jeszcze większe parametry niż JVC. Wygląda na to, że głowice mono mają po prostu większe parametry niż stereo. O które podłączenie czego z czym pytasz, bo nie do końca wiem ?

Przede wszystkim głowicę mono podłącz do jednego kanału tylko.
Jeśli podłączysz oba kanały to zrobisz zwarcie między niezależnymi wzmacniaczami zapisu - zły pomysł.

A co do zmian w układzie - zanim jakiekolwiek będziesz chciał wykonać to zwyczajnie czeka Cię seria prób z głowicą.
Może być, że zapisywanie wyjdzie dobrze a odtwarzanie słabo - bądź odwrotnie, albo i jedno i drugie kiepsko.
Bez prób tego się nie dowiesz.
OK, właśnie nad tym siedzę i jestem po pierwszych testach. Głowica już w Technicsie, podłączyłem jeden kanał i nagrywam przez jeden chinch z tyłu magnetofonu. Odczyt wygląda poprawnie, ale z zapisem są problemy. Muszę dać bardzo mocny sygnał wejściowy, rozkręcam pokrętło Volume na magnetofonie niemal na wartość maksymalną (+16 dB) aby zapis był w granicach 0 dB na wyświetlaczu do tego zapis charczy. Puściłem sygnał sinus 400Hz i po zapisie mam na oscyloskopie mocno zniekształconą falę. Coś mi się wydaje, że nic z tego nie będzie.

artekk

  • 1699 / 6090
  • Ekspert
11-02-2023, 13:26
OK, właśnie nad tym siedzę i jestem po pierwszych testach. Głowica już w Technicsie, podłączyłem jeden kanał i nagrywam przez jeden chinch z tyłu magnetofonu. Odczyt wygląda poprawnie, ale z zapisem są problemy. Muszę dać bardzo mocny sygnał wejściowy, rozkręcam pokrętło Volume na magnetofonie niemal na wartość maksymalną (+16 dB) aby zapis był w granicach 0 dB na wyświetlaczu do tego zapis charczy. Puściłem sygnał sinus 400Hz i po zapisie mam na oscyloskopie mocno zniekształconą falę. Coś mi się wydaje, że nic z tego nie będzie.


Trzeba zmodyfikować tor zapisu, z tego co pamiętam Wojtek w magnetofonach, na których nagrywał taśmy serwisowe wykonywał takie modyfikacje. Ale najlepiej niech sam się wypowie.
Również eksperymentowałem z głowicą mono, mam takie głowice do boomboxa Sharpa, NOS w folii. W przypadku magnetofonu Nakamichi CR-2E, gdzie była dość wyraźna różnica w parametrach głowicy mono względem oryginału efekt był podobny jak u Ciebie. Natomiast w Technicsie RS-M02, gdzie impedancja głowicy Sharp była niemal identyczna jak głowicy Technicsa (różnica kilku ohm), efekt był bardzo dobry, zarówno pozom zapisu jak i charakterystyka czestotliwościowa były ok. Bez problemu nagrałem na tej głowicy sygnał 10kHz, nie pamiętam już z jakim poziomem, ale zdaje się, że -10dB.
Analogowa Grupa Wywrotowa. Arturo

RetroTape

  • 637 / 1015
  • Ekspert
11-02-2023, 13:52
Cytat: artekk
Trzeba zmodyfikować tor zapisu, z tego co pamiętam Wojtek w magnetofonach, na których nagrywał taśmy serwisowe wykonywał takie modyfikacje. Ale najlepiej niech sam się wypowie.
Również eksperymentowałem z głowicą mono, mam takie głowice do boomboxa Sharpa, NOS w folii. W przypadku magnetofonu Nakamichi CR-2E, gdzie była dość wyraźna różnica w parametrach głowicy mono względem oryginału efekt był podobny jak u Ciebie. Natomiast w Technicsie RS-M02, gdzie impedancja głowicy Sharp była niemal identyczna jak głowicy Technicsa (różnica kilku ohm), efekt był bardzo dobry, zarówno pozom zapisu jak i charakterystyka czestotliwościowa były ok. Bez problemu nagrałem na tej głowicy sygnał 10kHz, nie pamiętam już z jakim poziomem, ale zdaje się, że -10dB.
Dzięki, to bardzo cenna wiedza. Czyli trzeba będzie poszukać głowicy mono o możliwie zbliżonych parametrach jak ta stereo, albo znaleźć magnetofon, który ma głowicę o parametrach takich jak ta JVC. Liczę, że może jeszcze kolega AUDIOTONE coś podpowie, bo trzecim wariantem jest modyfikacja magnetofonu, choć zapewne nie będzie to takie proste.

Pobawiłem się jeszcze trochę tym co złożyłem i nic nie da się zdziałać. Sprawdziłem różne ustawienia biasu i nagranie ma nieco wyższy poziom, ale i tak są zniekształcenia których nie da się wyeliminować. Próbowałem też zmniejszać poziom wejściowy ale nie wpływa to na charczenie. Nawet jak na wejściu dam 0dB, to nagranie mimo że bardzo ciche i tak ma zakłócenia, więc lipa. Mam już jednak trop czego szukać więc będę działał z tematem :)

Hammer

  • 4866 / 2504
  • Ekspert
11-02-2023, 14:20
Załóż nowy temat, będzie ciekawy....jak i wydzielenie tego co jest juz.
Jak wybierałem na podmianke głowice do Technicsa RS-B40 - zobacz temat, parametry były baaaardzo zbliżone i parametry decka praktycznie nie zmienione po testach.

Do Spectrum wystarczał zwykły "kaseciak wszechczasów"
Wystarczy takze normalny kaseciak przenośny Sony lub Panasonic odnowiony 1 kieszeniowy jk ma wyjście audio lub podłączało się przez wyjście słuchawkowe bo ważny był tez poziom sygnału.
« Ostatnia zmiana: 11-02-2023, 14:27 wysłana przez Hammer »

RetroTape

  • 637 / 1015
  • Ekspert
11-02-2023, 16:57
Widziałem temat o RS-B40, rzeczywiście głowica się ładnie wpasowała. Może wieczorem założę temat, faktycznie będzie można pisać tam swoje doświadczenia na temat takich przeróbek.

Do Spectrum chcę już od dawna zrobić sobie coś porządnego, bo głównie mam plan nagrać kilka ulubionych programów na kasety, gdyby tylko chodziło o wczytywanie to nie byłoby problemu, można użyć czegoś dużo prostszego.

Hammer

  • 4866 / 2504
  • Ekspert
11-02-2023, 17:23
Pokaż to spectrum w nowym temacie ..... uczyliśmy sieprogramowania na takim..... stare czasy piękne.

AUDIOTONE

  • 9890 / 6044
  • Moderator Globalny
11-02-2023, 19:23
W końcu coś ciekawego się trafiło ;)
Ładniutka złota padlinka ;-)

Co do dopasowania głowicy do toru zapisu to sądzę, że był to przypadek że się akurat udało. Nie drążyłem tego aż tak bardzo jakby się mogło wydawać. Mała korekta w torze wzmacniacza zapisu. Chodziło o wartości zmiany jednego z rezystorów by dopasować wzmocnienie układu. By właśnie pozbyć się zniekształceń. Tylko dla dwóch rodzai taśmy (żelazo i chrom). Najgorsze było to że  maszyna 2-głowicowa była i koszmar z ciągłym cofaniem i porównywaniem. (nie życzę nawet największemu wrogowi) ;-)
Dlatego kolejny miał być już 3 głowicowy, a że temat umarł śmiercią naturalną to dałem sobie na luz.
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

pień

  • 2470 / 1242
  • Ekspert
13-02-2023, 10:48
Chłopy-   tak sobie siedze i myśle i przychodzą mi do głowy różne psie myśli-   to chyba Pankracy tak mawiał- pasuje :)
   Jak nie pasuje tutaj to wywalić -  bo presji jakiejkolwiek nie ma ani wagi w problemach świata zupełnie.
Będzie szło tak:   Chyba każdy robi (albo tylko ja taki p....  hehehe)  taką segregację w swoich magnetofonach po >dźwięku.
  Pomijam już jakieś parametry że ten lepiej nagrywa- tamten leciej cienkie piski wydobywa itp...
No i ja sobie zrobił taki podział w tym sprzęcie co mam i wyszło mniej więcej tak:
   JVC-  fajny koncertowy-  jeszcze jak ktoś japę drze a głos ma lekko obczochrany to   całkiem miodzio.
   Pioneer-  to nadawałby się świetnie do ścieżek dźwiękowych z filmów gdzie Pokemony są.
   Grundig-   jakie marsze pogrzebowe czy cóś podobnego-  niezbyt szybkiego i skocznego
   Rotel-  no trudna sprawa-  on to taki kuchenny sprzęt jest.  Jak za dużo pieprzu czy czegoś innego w zupie to on to potrafi odfiltrować-  że się robi taka jak u babci.
   Kenwood-  w zasadzie który by nie był to złodzieje są.  Swojego głosu  w zasadzie nie mają tylko podszywają się pod to z czego nagrywały
  I teraz tak-  z ostatnich dni zamieszanie :)

  Philips-  stary grat na ferrytowej głowicy-   jawnie i całkowicie w d....    ma niuanse źródła i proponuje swoje wykonanie wszystkiego co by nie wsadził mu w paszczę.  Przy czym robi to całkiem fajnie :)   I muszę powiedzieć że mi się to podoba :)
  Nakamichi BX150-  taka sama zaraza jak ten Philips i nie tylko w moich uszach (wczoraj paru gości miałem i testa robilim)  jest niemal tak dobry jak Philips...   Wiem- mogę się narazić hehehehe  No ale jak specjalnie nie zwracać uwagi to się ich nausznie nie odróżni.
   Teraz pytanie-  czy te wszelkie charaktery to znaki rozpoznawcze firm- osiągnięte celowo i z premedytacją -  niezależnie od typu głowic.
  Czy też są to cechy wynikające z określonego typu głowicy?
   Skąd podobieństwo pomiedzy Philipsem i Nakiem?
   I dlaczego nie różnią się między sobą Ken KX 9010 na jakichś tam amorficznych głowicach od jego bieda wersji 4520  na zwykłych permaloyach ?  Przy czym ta bieda wersja w nagrywaniu to jest liderem pośród wszystkich moich magnetofonów.  Poważnie to mówię :)   Nie ma sobie równych w tej kategorii.
ed...  na koniec testowalim różnice w CD  ale wyniki z powodu znacznego zużycia piwa - a po jego wyczerpaniu -  źródeł zastępczych :)
        Nie mogą być już wiążące-  bo w zasadzie grupa testująca zaczęła przebijać wszystkie nośniki hehehehe
« Ostatnia zmiana: 13-02-2023, 11:03 wysłana przez pień »