Audiohobby.pl

Magnetofon

Wojciech7

  • 1803 / 1305
  • Ekspert
24-11-2022, 18:28
Jeśli już ustawiać mam głowicę w magnetofonie to korzystam z pomocy moje "pieskówny"-jej uszy. Jak jest dobrze to merda ogonem, jak źle to tupie 2 łapami.

Wojciech7

  • 1803 / 1305
  • Ekspert
24-11-2022, 18:39
" tak się też zastanawiałem czy popuszczenie śrubki wskaźnika załatwia sprawę zacinania się ? "- Wytłumacz mi po co jest śrubka w wskaźniku, do czego służy-? Może niepotrzebna-?
Na załączonym zdjęciu też jest jak widać śrubka-do czego?

chorazy3

  • 1690 / 1807
  • Ekspert
24-11-2022, 18:41
Śrubka służy do ustawienia wskazówki w pozycji 0 gdy nie mierzymy, czyli do wyskalowania. 
Paweł

Wojciech7

  • 1803 / 1305
  • Ekspert
24-11-2022, 18:46
Dzięki za odp. Też tak myślałem więc nie rozumiem czemu kolega Hammer uważa że taka regulacja w magnetofonie może być zła. Nie uważam aby w  filmie o magnetofonie Marcin- taka regulacja tych wskaźników była błędna.

Hammer

  • 4865 / 2503
  • Ekspert
24-11-2022, 18:48
Tam jest druga ......w środku

Wojciech7

  • 1803 / 1305
  • Ekspert
24-11-2022, 18:56
Tam jest druga ......w środku
Dokładnie zobaczyłem fragment filmu gdzie jest regulacja tego wskaźnika. Ta w środku jest do regulacji ilgy-jak skręcimy to mechanizm musi pokonać wieksze opory a jak trochę odkręcimy niwelujemy to właśnie. Może nie dokładnie napisałem bo nie jestem mechanikiem precyzyjnym ale  chyba po to ona tam jest właśnie.

AUDIOTONE

  • 9888 / 6043
  • Moderator Globalny
24-11-2022, 21:11
A więc tak od początku...

Magnetofon M601SD kiedyś posiadałem i znam go dość dobrze. Ale to było lata temu więc i moja pamięć może zawodzić. Jeśli gdzieś jest "babol" proszę o wskazanie.

Instrukcja obsługi mówi wyraźnie jakie jest napięcie wyjściowe czyli 0.7V idąc dalej...0.700mV, a jak to było nazwane jako "komercyjne" 0dB i ma niby mieć 0.775mV. Parametry "Marcina" w załączniku. To idąc tym tokiem myślenia każdy magnetofon przy 0dB ma mieć na wyjściu 0.775mV kompletna bzdura! Ale takich kwiatków i podobnych jest więcej...

Słowo wstępu o użytych kasetach w filmie:
Kaseta użyta do kalibracji czyli niby kopia QZZCFM Matsushity (160nWb/m) to kaseta nagrana przez sprzedawcę  z ebay o niku "nielsfup2010" z Danii i w opisie aukcji jest napisane że jest nagrana sygnałem 200nWb/m !!!! Czyli jaka to kopia? Dla mnie żadna, poziomy są całkiem inne niż w oryginale! (dodałem w załączniku to co miałem kiedyś zrobionego screena z aukcji tej kasety). M601SD biorąc pod uwagę jego pochodzenie i lata produkcji będzie charakteryzował się strumieniem 160nWb/m dla 0VU nie mylić z 0dB. Na strumień 200nWb/m przydało by się mieć choć wewnątrz układ Dolby zamiast CNRS-u, wtedy miało by to sens. A strumień 250nWb/m wyszedł w 1981 roku więc zbyt nowy.
Kaseta użyta do regulacji skosu to prehistoryczna kaseta z sygnałem 6.3kHz używana do popularnych magnetofonów. Nie nadaje się do ustawiania skosu dla magnetofonów wyższej klasy. Ponieważ jest zbyt duża rozbieżność i łatwo o dużą tolerancję. Do "Marcina" i jego dwóch wałków napędowych to tylko kaseta z sygnałem 8kHz lub nawet 10kHz.


Poniżej tylko wybiórczo opisze niektóre sceny z filmu:

1:29 widać że oba wskaźniki mają problem z ustawieniem.

1:45 Mowa o głowicy ferrytowej SONY, że miała niezłą trwałość????? To jedne z najtrwalszych głowic na świece a narrator mówi że miała niezła trwałość... ok...

2:12 Zgrubny opis magnetofonu i kilka słów o tym, że były także lepsze magnetofony na naszym rynku o lepszych parametrach ... Owszem "Marcin" ma beznadziejne parametry i to że "Marcin" się wyróżniał na naszym rynku ???? czym, ceną, wyglądem?? bo na pewno nie parametrami...

5:30 słowa narratora    "..... mechanizm widać że jest sprawny .... i koła się kręcą bardzo cichutko... a jak mają się kręcić?

6:15 kolejne "...tu jest jakaś cewka SANYO..." znajomość budowy magnetofonu....  to jest oczywiście gen. prądu podkładu i kasowania i jego trafko...

6:40 opis kto przysłał i co jest grane, i to że prawie nic nie słychać na wyjściu magnetofonu... niema mowy o tym że jakiś kanał jest kompletnie martwy.

7:05 opis że w mechanice zostały wymienione paski, ale nic więcej o czyszczeniu lub smarowaniu brak innych informacji, czegokolwiek, nic więcej nie wiadomo.

12:10 wymiana "kondów" na płytce logiki i zasilacza

15:57 "naprawa wskaźników"....i popuszczanie osi obrotu wskazówki... tutaj to bym się zastanawiał czy tak można... nie wiem, nie jestem znawcą w tym temacie.

18:12 "kaseta nagrana wcześniej" na wskaźnikach pokazuje "poprawnie"....równo, moim zdaniem było w miarę ok...



A teraz kalibracja:

21:10 pokazana kaseta QZZCFM 200nWb/m , ową kasetę opisałem na wstępie.

21:43 przyjmowanie jako że wszystkie kaseciaki maja 0dB na poziomie 0.775 ????
           
22:43 ustawianie -2dB dla normy 160.... to powinno być na 0VU!! I było by dobrze.

22:08 już narrator mówi że wcześniej ustawił bo było nie równo,  ale tego już nie pokazał... więc szkoda.

22:53 wskazania prawego w miarę poprawne dla normy 160mWb/m lewy wskaźnik źle wskazuje ale napięcia na wyjściu poprawne dla obu kanałów. (oscyloskop).

23:56 wyszedł mu sygnał 0.760mV.... dla normy 200 nWb jak magnetofon ma być na 160...

23:58 sygnał 315hz nie jest stabilny.. lata jak to by było 8kHz.... widać na oscyloskopie. (problemy z prowadzeniem taśmy)

WISIENKA NA TORCIE:
24:27 w połowie kalibracji przypomniało mu się o skosie głowicy!!!!!


24:37 pokazuje kasetę BASF-a na 6.3kHz BASF Spalt-einstellung. opisana powyżej, na wstępie.

24:52 ustawianie skosu na największy sygnał (owszem tak się także robi an początku ustawienia potem krzywe i oś X-Y) , ale w jednym kanale...?????

25:09 regulacja prędkości taśmy...315hz ?????? dla 315hz się waha do 2Hz to ile będzie się wahać dla 3150Hz?????

26:56 regulacja nagrywania dla żelaza poziom 0dB i tak niskie ustawienie potencjometrów od zapisu???

27:45 a 27:46 był edytowany film...i jest wycięty fragment filmu, coś nie było tak jak by się tego spodziewał...

28:16 pokazuje że poziomy zapisu są dobre, ale tylko na wskaźnikach, czemu nie na oscyloskopie... ?

28:27 regulacja dla chromu BASF CSII (wybór kasety do kalibracji to pomyłka) najgorsza taśma jakiej mógł użyć do kalibracji japońskiego magnetofonu

28:42 niestety nie pokazał jak wyszło.... tylko że się udało...

29:02 kalibracja z udziałem CNRS ??? Co nagrał i co sprawdza nic nie wiadomo... (czary)...

29:18 brak kalibracji samego CNRS-u ... bo niby nie wie jak.... A całość jest opisana w instrukcji która jest oczywiście dostępna w necie za free... i opisane jest to na stronie 13 instrukcji.



A teraz odemnie opis podkówek z Marcina co wydedukowałem ze schematu:

Prawy kanał:

VR101 poziom odczytu chrom
VR102 poziom odczytu żelazo
VR103 ogólny poziom odczytu po regulacjach osobnych .

VR104 poziom zapisu żelazo LO  (333Hz lub 400Hz) 0VU
VR105 poziom zapisu chrom LO   (333Hz lub 400Hz) 0VU
VR106 poziom zapisu chrom HI    8kHz lub 10 kHz -20dB (przypuszczenie)
VR107 poziom zapisu żelazo HI   8kHz lub 10 kHz -20dB (przypuszczenie)
VR108 poziom wskaźnika VU.

VR401(R), 402(L) BIAS żelazo
VR403 regulacja BIAS chrom

W skrócie :
- Brak ustawienia i czyszczenia mechaniki także i brak demagnetyzacji toru prowadzenia taśmy. To na początku.
- Nie umiejętna pseudo kalibracja
Efekt:
-magnetofon do pełnego przeglądu i ponownej kalibracji.

Takie "naprawy" dla laika mogą się podobać (i tak widać jest po komentarzach pod filmem), dla nas nie do przyjęcia.

Raczej niczego nie poknociłem. Oczywiście tak jak na owym filmie było widać nie należy przeprowadzać kalibracji.
To jest oczywiście tylko moje zdanie na ten temat. I nie trzeba się z nim zgadzać.

« Ostatnia zmiana: 24-11-2022, 21:21 wysłana przez AUDIOTONE »
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

Hammer

  • 4865 / 2503
  • Ekspert
24-11-2022, 21:44
Dlatego mi to śmierdziało tandetą dla pospólstwa, ludzie we wszystko uwierzą co im się wciśnie, ale na filmie ładnie to wygląda i tylko tyle.

a jeden z komentarzy

Widziałem go w sklepie w Tarnowie na ul.Narutowicza, stał dość długo, cena 33000zł. Widziałem tam też Finezję 1 za 8500zł.

pokazuje jak łatwo z polaczka głupka zrobić i wmówić mu że jest pięknie.
« Ostatnia zmiana: 24-11-2022, 21:58 wysłana przez Hammer »

RetroTape

  • 637 / 1014
  • Ekspert
24-11-2022, 22:05
Cytat: AUDIOTONE
Kaseta użyta do kalibracji czyli niby kopia QZZCFM Matsushity (160nWb/m) to kaseta nagrana przez sprzedawcę  z ebay o niku "nielsfup2010" z Danii i w opisie aukcji jest napisane że jest nagrana sygnałem 200nWb/m !!!! Czyli jaka to kopia? Dla mnie żadna, poziomy są całkiem inne niż w oryginale! (dodałem w załączniku to co miałem kiedyś zrobionego screena z aukcji tej kasety).
Popatrz jeszcze raz na opis aukcji który zamieściłeś, jest tam wyraźnie napisane "All dBm referring to 200 nW/m". Czyli wszystkie opisy sygnałów odnoszą się do 0dB wynoszącego 200nWb/m. Zatem kaseta 315 Hz -2dB ma jak sądzę 160nWb/m. Faktycznie na kasecie QZZCFM widnieje napis 200nWb/m, ale to prawdopodobnie chodzi o poziom odniesienia, a kaseta ma -2dB o czym mówi Reduktor. Ogólnie mamy 0VU ustawione do strumienia 200 nWb/m, bo nie wiadomo jakiego należy użyć, czyli nie można stwierdzić że jest to źle. Przypuszczasz tylko, że chodzi o strumień 160nWb/m, pewności nie ma. Nie razi mnie też, że przyjął dla 0VU napięcie na wyjściu 0,775mV, jak widać pomylił się minimalnie.

Nie rozumiem też krytyki użycia do azymutu kasety 6,3kHz. Jeśli jest w dobrym stanie, full-track i oryginalna firmowa, ustawienie będzie poprawne. Wszystkie wiodące firmy miały w swojej ofercie taką wersję. Sam używam tego sygnału w kasetach Unitry od lat. Porównywałem je z tymi z wyższymi częstotliwościami, nie zauważyłem większych różnic w efekcie końcowym.

Nie będę się odnosił do wszystkiego co napisałeś, bo wyraźnie drażni Cię każde jego słowo. Dla mnie mogło się odbyć lepiej ustawienie prędkości obrotowej, dla sygnału 315Hz może to być za mało dokładne. Główny Twój zarzut odnośnie złego ustawienia poziomu wyjściowego do mnie nie przemawia o czym napisałem wyżej.

Dodam, że to naturalnie tylko moje zdanie.

edit:
Dodam jeszcze, że pisanie o czymś co można było zrobić, a nie zostało jest trochę dziwne. Nie mówimy tu o hobbyście, który siedzi przy sprzęcie ile mu się podoba. Serwis wykonuje to co życzy sobie klient. Chyba z oczywistych względów nie robi się wszystkiego co można zrobić ;)
« Ostatnia zmiana: 24-11-2022, 22:18 wysłana przez RetroTape »

AUDIOTONE

  • 9888 / 6043
  • Moderator Globalny
24-11-2022, 22:35
Popatrz jeszcze raz na opis aukcji który zamieściłeś, jest tam wyraźnie napisane "All dBm referring to 200 nW/m". Czyli wszystkie opisy sygnałów odnoszą się do 0dB wynoszącego 200nWb/m. Zatem kaseta 315 Hz -2dB ma jak sądzę 160nWb/m. Faktycznie na kasecie QZZCFM widnieje napis 200nWb/m, ale to prawdopodobnie chodzi o poziom odniesienia, a kaseta ma -2dB o czym mówi Reduktor. Ogólnie mamy 0VU ustawione do strumienia 200 nWb/m, bo nie wiadomo jakiego należy użyć, czyli nie można stwierdzić że jest to źle. Przypuszczasz tylko, że chodzi o strumień 160nWb/m, pewności nie ma. Nie razi mnie też, że przyjął dla 0VU napięcie na wyjściu 0,775mV, jak widać pomylił się minimalnie.
Kaseta ta jest w oryginale na 160nWb/m i kalibrując magnetofon do wyższej normy czyli 200nWb/m wypaczamy jego kompatybilność z innymi. To jest dokładnie więcej o 2.8dB a to już nie jest mało. Już kiedyś ten sam "naprawiacz" skalibrował RS-B100 do tej kasety...i magnetofon nadawał się do ponownej kalibracji. A to nie jego pierwsza wpadka z kalibracją magnetofonów. Ale no cóż, On i jemu podobni wiedzą lepiej, także i Ty widzę masz podobne zdanie na ten temat. Skoro tak się tego trzymasz.  Ludzie potem czytają takie farmazony i robią podobnie. I magnetofony do kalibracji...

Nie rozumiem też krytyki użycia do azymutu kasety 6,3kHz. Jeśli jest w dobrym stanie, full-track i oryginalna firmowa, ustawienie będzie poprawne. Wszystkie wiodące firmy miały w swojej ofercie taką wersję. Sam używam tego sygnału w kasetach Unitry od lat. Porównywałem je z tymi z wyższymi częstotliwościami, nie zauważyłem większych różnic w efekcie końcowym.

Czytaj ze zrozumieniem to co napisałem i nie przekręcaj, główny problem to ustawanie skosu do najwyższego napięcia tylko w jednym kanale. Muszą być dwa kanały razem mierzone i oba muszą mieć takie samo napięcie. Oczywiście to najwyższe.

Główny Twój zarzut odnośnie złego ustawienia poziomu wyjściowego do mnie nie przemawia o czym napisałem wyżej.

Tak wywnioskowałeś ? Tam jest więcej wyszczególnione nie tylko to. Nie spłycaj problemu.

Temat uważam za wyczerpany i zamknięty. Nic więcej nie mam do dodania.
« Ostatnia zmiana: 24-11-2022, 22:44 wysłana przez AUDIOTONE »
Analogowa Grupa Wywrotowa.
Wojtek.

RetroTape

  • 637 / 1014
  • Ekspert
24-11-2022, 23:06
Pozwól, że ja też skończę temat w tym poście.

Cytat: AUDIOTONE
Ale no cóż, On i jemu podobni wiedzą lepiej, także i Ty widzę masz podobne zdanie na ten temat. Skoro tak się tego trzymasz.  Ludzie potem czytają takie farmazony i robią podobnie. I magnetofony do kalibracji...
Wybacz, ale to Ty napisałeś:
Cytat: AUDIOTONE
Kaseta użyta do kalibracji czyli niby kopia QZZCFM Matsushity (160nWb/m) to kaseta nagrana przez sprzedawcę  z ebay o niku "nielsfup2010" z Danii i w opisie aukcji jest napisane że jest nagrana sygnałem 200nWb/m !!!! Czyli jaka to kopia? Dla mnie żadna, poziomy są całkiem inne niż w oryginale!".
Otóż nie, nie jest nagrana strumieniem magnetycznym 200nWb/m, jest to strumień do którego odnoszą się wartości ujemne decybeli podane przy kolejnych sygnałach. Jeśli źle to interpretowałeś, to wszystko co widziałeś na filmach było błędne.

Cytat: AUDIOTONE
Czytaj ze zrozumieniem to co napisałem i nie przekręcaj, główny problem to ustawanie skosu do najwyższego napięcia tylko w jednym kanale. Muszą być dwa kanały razem mierzone i oba muszą mieć takie samo napięcie. Oczywiście to najwyższe.
Odnosiłem się do tego poniżej:

Cytat: AUDIOTONE
Kaseta użyta do regulacji skosu to prehistoryczna kaseta z sygnałem 6.3kHz używana do popularnych magnetofonów. Nie nadaje się do ustawiania skosu dla magnetofonów wyższej klasy. Ponieważ jest zbyt duża rozbieżność i łatwo o dużą tolerancję. Do "Marcina" i jego dwóch wałków napędowych to tylko kaseta z sygnałem 8kHz lub nawet 10kHz.
Zastanawiam się też, jaki może być błąd w ustawieniu drugiego kanału, jeśli pierwszy jest ustawiony idealnie prostopadle do taśmy full-track. Nie wiem, tylko się zastanawiam, lepiej gdyby było widać oba kanały, z tym się zgodzę.


Mogę się mylić gdyż nie mam poczucia nieomylności, moje rozumowanie i odpowiedzi niech ocenią inni.
« Ostatnia zmiana: 24-11-2022, 23:08 wysłana przez RetroTape »

chorazy3

  • 1690 / 1807
  • Ekspert
25-11-2022, 09:29
jaki może być błąd

Suma licznych drobnych błędów zrobionych przy każdym punkcie regulacji magnetofonu się skumuluje. A potem będziesz się zastanawiać dlaczego magnetofon "nie gra", dlaczego nagrania z Dolby nie są wymienne między magnetofonami, itp. Jeśli do tego użyjesz niewłaściwych kaset testowych, sprzętu i metod pomiarowych to z takiej naprawy wyjdzie niewiele.
Staram się robić wszystko jak najlepiej potrafię, jak najdokładniej. Kupuję dobre kondensatory, wybieram te  z najniższym ESR i jak najlepszym sparowaniem między kanałami; testuję różne paski, przekładam je nawet na drugą stronę, walcząc o każde 0.01% W&F, rozbieram i regeneruję silniczki, czyszczę mechanizm i ponownie smaruję, poleruję głowice... Że nie wspomnę o całym sprzęcie potrzebnym do tego.
I cały ten trud miałby pójść na marne, bo nie chce mi dobrze magnetofonu skalibrować, bo idę na skróty???
CC to jest i tak w gruncie rzeczy stara, niedoskonała, analogowa technologia.

Najbardziej na tym filmie rozbawiło mnie ustawienie skosu (jakby nie patrzeć jedna z najważniejszych czynności), musiałem dwa razy obejrzeć, żeby zrozumieć co on tam robi, bo: po co w ogóle mieć oscyloskop dwukanałowy jak się dla sygnału stereo używa tylko jednego kanału i do tego mierzy nim tylko napięcie? Do mierzenia napięć istnieją dokładniejsze przyrządy.
Poza tym tego pomiaru dokonał nieprawidłowo. 
« Ostatnia zmiana: 25-11-2022, 10:55 wysłana przez chorazy3 »
Paweł

RetroTape

  • 637 / 1014
  • Ekspert
25-11-2022, 10:16
Cytat: chorazy3
Suma licznych drobnych błędów zrobionych przy każdym punkcie regulacji magnetofonu się skumuluje. A potem będziesz się zastanawiać dlaczego magnetofon "nie gra", dlaczego nagrania z Dolby nie są wymienne między magnetofonami, itp. Jeśli do tego użyjesz niewłaściwych kaset testowych, sprzętu i metod pomiarowych to z takiej naprawy wyjdzie niewiele.
Myślę, że największym problemem jest to, że ktoś robi coś inaczej niż inna osoba. Od lat 80-tych nie używam Dolby, nie lubię go i nie chcę. Nie ustawiam zatem napięć na scalaku Dolby, tylko prawidłowy poziom na wyjściu, tak jak mówi większość instrukcji serwisowych. Takie działanie jest jak najbardziej prawidłowe, ale spotkało się tutaj na forum już nie raz z negatywnym odbiorem.
Cytat: chorazy3
Najbardziej na tym filmie rozbawiło mnie ustawienie skosu (jakby nie patrzeć jedna z najważniejszych czynności), musiałem dwa razy obejrzeć, żeby zrozumieć co on tam robi, bo: po co w ogóle mieć oscyloskop dwukanałowy jak się dla sygnału stereo używa tylko jednego kanału i do tego mierzy nim tylko napięcie? Do mierzenia napięć istnieją dokładniejsze przyrządy.
Trochę o tym myślałem i pewnie porobię dla siebie jakieś testy. Zastanawia mnie, że skoro ustawiono tylko na jednym kanale prawidłowy skos, a potem zbadano kasetą level na wyjściu oba kanały, że mają równy poziom to jakie są szanse, że drugi kanał ustawił się źle ? Nigdy tego tak nie robiłem, co nie oznacza że całość nie zadziała w wystarczająco dokładny sposób.

Mnie najbardziej dziwi w tej całej sytuacji, że oczekuje się zrobienia w magnetofonie, który trafił na serwis z konkretną usterką do usunięcia, wykonania pełnego serwisu i jeszcze pokazania tego na filmie. Brakuje tylko życzeń o umycie obudowy, polerki powierzchni i miłego zapachu w środku ;)

chorazy3

  • 1690 / 1807
  • Ekspert
25-11-2022, 10:47
Takie działanie jest jak najbardziej prawidłowe,
Owszem ale ustawianie na scalaku jest dokładniejsze i można posiadać tylko jedną kasetę testową a nie trzy różne. Jak ustawiam wszystkie decki tą samą kasetą i w ten sam sposób to mam porównywalne efekty.

to jakie są szanse, że drugi kanał ustawił się źle ?
Ano np. że kanały będą równo ustawione ale nie będą w fazie. Każdy nawet 0.1 stopnia odchyłki skosu od normy to strata iluś tam dB dla wysokich częstotliwości, kiedyś już pisałem o tym i dołączyłem dokument od Nakamichi, który o tym traktuje.

Mnie najbardziej dziwi w tej całej sytuacji, że oczekuje się zrobienia w magnetofonie, który trafił na serwis z konkretną usterką do usunięcia, wykonania pełnego serwisu

A dla mnie serwis tak starego, 40-letniego sprzętu składa się z oczyszczenia z brudu i kurzu, naprawy elektronicznej, mechanicznej i dopiero wtedy kalibracji.
Tylko usunięcie konkretnej usterki to może było ok jak te sprzęty były nowe lub niedawno serwisowane.

Paweł

ArturP

  • 1382 / 3001
  • Ekspert
25-11-2022, 10:55
Witajcie.
Jak pisałem gdzieś już wcześniej, RS nie jest moim idolem, ale w paru miejscach zgadzam się z nim tak jak i z RetroTape. W tym filmie sprzęt dojechał na naprawę konkretnych przypadłości i te zostały naprawione. Jak? to zupełnie inna historia. Może trzeba założyć temat "komentarze do filmów reduktora szumu"?
Pytanie do filmu brzmiało "znajdź błędy" i te zostały wytknięte, ale osobiście powstrzymałem się od komentarza, bo wiem i pamiętam jak wyglądały naprawy ludzkich sprzętów, kiedy zajmowałem się jeszcze tego typu czynnościami.
Jak oddajemy auto do mechanika na wymianę klocków hamulcowych, to na pewno nie spodziewamy się, że mechanik odda nam auto ze świeżo wypraną tapicerką, wypastowanymi oponami i wymytą karoserią :).
« Ostatnia zmiana: 25-11-2022, 10:59 wysłana przez ArturP »